Taksinkuljettajillekin tulee osittainen turvavyöpakko

Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

author="<a href="http://www.iltasanomat.fi">www.iltasanomat.fi</a>" kirjoitti:
Myös taksinkuljettajien on toukokuun alusta lähtien pidettävä turvavyötä koulukuljetuksissa sekä yksin ajaessaan. Tähän asti he ovat olleet kokonaan vapautettuja turvavyön käytöstä.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/sahke ... ko/1161551

Eikö sitten voinut saman tien säätää lakia, että taksinkuljettajien tulee aina käyttää turvavyötä. Ilman turvavyötä ajavan kyky hallita autoa ääritilanteissa on usein jopa mahdotonta. Yksinkertainen asia, jolla pitkällä aikavälillä varmasti säästettäisiin ihmishenkiä.

Kommentit (4)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Eikös tuossa ole sellainen huomioitu, että taksinkuljettajan pitää pystyä tarvittaessa pakenemaan nopeasti tai paneman vastaan, jos asiakas alkaa käyttäytyä uhkaavasti. Turvavyö haittaa sitä.

Mikähän on tuollainen ääritilanne, jossa auto on hallittavissa mutta kuljettaja ei pysy penkillä? Vaikka se onkin kilpa-autoilussa mahdollista kiihtyvyyksien tai röykytyksen takia, henkilöautolla on vaikea kuvitella sellaista tilannetta.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Turvavyön käyttö ei ole kielletty taksinkuljettajiltakaan. Luulisi monenkin punnitsevan riskien suuruutta eli kumpi on todennäköisempää; joutua sellaisiin ikävyksiin asiakkaan kanssa, joissa turvavyö estäisi pelastautumisen vai joutua liikenneonnettomuuteen, jossa vyö olisi hyödyksi.

Vierailija

Tuostakin laista voi tulla varsin mielenkiintoisia tulkintoja, varsinkin kuorma-auto puolella. Kuka mittaa tuota sataa metriä, jonka aikana ei tarvitse vöitä käyttää. Ajelen muutamana iltana viikossa jakeluautoa, ja vöitä käytän todella harvoin, koska hytistä jatkuvasti alas hyppiessä ne ovat lähinnä tiellä.

Toivottavasti ystävämme poliisi ottaa järkevän asenteen ammattiliikennettä kohtaan. Tähän asti on kuitenkin melko lailla rauhassa saanut ajella.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Neutroni
Mikähän on tuollainen ääritilanne, jossa auto on hallittavissa mutta kuljettaja ei pysy penkillä? Vaikka se onkin kilpa-autoilussa mahdollista kiihtyvyyksien tai röykytyksen takia, henkilöautolla on vaikea kuvitella sellaista tilannetta.

Esimerkiksi 50 km/h nopeudesta tapahtuva väistö korokkeen päälle,jolloin auto kallistuu ja kuski kirjaimellisesti putoaa pallilta. Kerran olen tuollaisen väistön joutunut tekemään - onneksi oli turvavyöt.

Talvella jääkokkareet voivat heilauttaa autoa vastaavasti. Tämmöisen vuoksi opin itse kertaheitolla, että turvavyö on tarpeellinen - kuin ihmeen kaupalla sain auton pysymään tiellä.

Sitten varsinaiset törmäykset ja niiden jälkeiset tilanteet, jossa olisi tarpeen pitää auto vielä tiellä ja/tai väistää.

Rata-ajoon ei titetenkään voi suoraan verrata - siellähän auton hallinta muuttuu vaikeaksi jo pelkästään siitä, ettei ole kiristänyt turvavöitä tarpeeksi.

Uusimmat

Suosituimmat