Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Vaikket olisikaan uskovainen esim. kristillisesti, on silti moni asia uskon asia.

When people become inviduals again, instead of being a cattle, we'd get back in busines again. <--

Kommentit (12)

asdf
Seuraa 
Viestejä11665
Liittynyt16.3.2005

Uskon asia on yleensä se, että luottaako kokemaansa maailmaan ja uskooko siihen, että elää siinä. Nämä ovat kuitenkin aika monelle itsestäänselvyyksiä ja käytännössä totuuksia. Tieteelliseen tietoon luottaminen ei esimerkiksi ole uskon asia, se on luottamista tämän hetken parhaimpaan tietoon, sillä varauksella, että sekin voi olla virheellistä.

Titanic
Seuraa 
Viestejä1046
Liittynyt10.5.2014

Mitä usko on? Paras lukemani selitys on apokryfisessä Jeesus Siirakin kirjassa. Tuolloin oli menossa monia mittavia jälleenrakennusprojekteja. Ja usko oli sitä, että oli täysillä mukana tekemässä työtä esim. jonkin rakennusprojektin loppuun saattamiseksi. Jos joku esitti jonkin projektin olevan välttämätöän esim. akveduktin rakentaminen; niin uskova oli sellainen joka suostui orjantyöhön tuon projektin läpiviemiseen.

Ihmisten esittämiin projekteihin ei kuitenkaan tuolloin saanut mennä mukaan, vaan ne ennemmin kirottiin.

Kristillinen käsitys uskosta oli henkisempi, lennokkaampi sekä ylimitoitetumpi ja aiheutti varmasti närää hallitsevassa luokassa. Kristityt pitivät ihanteena laiskottelua ja jouten olemista, odottamista ja kirjojen kirjoittamista. Heidän mielestään Jumala oli se, jonka velvollisuus oli tehdä kaikki valmiiksi heidän nokkansa eteen. Kristityt välttivät työskentelyä aina Franciscus Assissilaiseen asti, joka alkoi vaatia työntekoa moraaliseksi velvollisuudeksi. Vaikka korkea työmoraali on pantu Lutherin kontolle niin itse asiassa sen Franciscus Assissilaisesta saanut alkunsa.

Käsitys siitä mitä usko on siis muuttunut valkoisesta (työn tekemistä ihanteiden saavutamiseksi) mustaksi (jonkun muun on tuotava nenän eteen valmiina kaikki). Ja varmasti on siltä väliltä olevia käsityksiä myös.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5390
Liittynyt7.8.2016

Titanic kirjoitti:
Mitä usko on?

Usko on ihmisen tapa hahmottaa maailmaa. Kaikki tieto on oikeasti vain uskoa eriasteisiin todistuksiin. Uskoa on myös uskonnollinen maailmankatsomus ja näitä kahta ei saisi sotkea keskenään.

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Uskon asia on aina ollut se sama asia ymm√§rt√§√§, eli se ett√§ yritt√§√§ omalla tavalla muuttaa mailmaa enemm√§n kaltaisekseen. √Ąidit neuvoo ett√§ √§l√§ yrit√§ maailmaa muuttaa, mut tavallaan se on joskus v√§ltt√§m√§t√∂nt√§ sanoa oma mielipiteens√§ julki.

When people become inviduals again, instead of being a cattle, we'd get back in busines again. <--

mdmx
Seuraa 
Viestejä5268
Liittynyt23.11.2009

ekavekara kirjoitti:
Titanic kirjoitti:
Mitä usko on?

Usko on ihmisen tapa hahmottaa maailmaa. Kaikki tieto on oikeasti vain uskoa eriasteisiin todistuksiin. Uskoa on myös uskonnollinen maailmankatsomus ja näitä kahta ei saisi sotkea keskenään.

Hyvin sanottu.

Maailmaa, ja itsensä maailman osana. Koko maailmankuva.

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Usko itseensä, ilman että jäät omakohtaisen uskon jälkeen skeptiseksi, pitäisi meitsin uudelleen-oppia. Epävarmuus on ollut minulle viimevuosina iso stressin aiheuttaja.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5268
Liittynyt23.11.2009

deep purpose kirjoitti:
Usko itseensä, ilman että jäät omakohtaisen uskon jälkeen skeptiseksi, pitäisi meitsin uudelleen-oppia. Epävarmuus on ollut minulle viimevuosina iso stressin aiheuttaja.

Sitä taitaa olla liikkeellä. Ja huipulla vedetään nokka valkosena.

Mikä sitten on järkevää... ehkä tehä just niinku ite haluu?

tuas yksi viisas
Seuraa 
Viestejä26
Liittynyt6.11.2014

Itse määrittelen tämän niin, että jos jostakin asiasta ei ole mitään pitäviä todisteita esittää ja silti olet sitä mieltä, että se on olemassa ja oikeaa tietoa, niin se on sitten uskoa. Ja tosiaan, paljon on tällaisia asioita.

Tämän tietokoneen olemassaolo ei ole uskon asia, koska voin tätä koskettaa ja käyttää. Jumalan olemassa olo on uskon asia, koska se ei ole minulle näyttäytynyt koskaan. Alkuräjähdys on tänään uskon asia. Minä en siitä mitään ymmärrä, mutta vakavasti otettavat tiedemiehet kiistelevät aiheesta, joten en sitä luokittele varmaksi todisteeksi. 

Toki näissä voidaan sitten eksyä loputtomiin filosofisiin pohdiskeluihin, että onko kaikki harhaa, elämmekö simulaatiossa jne.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat