Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt4.9.2016

Olen heräillyt aina silloin tällöin yöllä niin, että herään yhtäkkiä aivan sikeästä unesta aivan kuin minut herätettäisiin. Heti herättyäni näen jonkin hahmon, yleensä tumman hahmon vieressäni. Yleensä tätä säikähdän, hahmo katoaa ja pian rauhoitun ja pystyn laittamaan takaisin nukkumaan.

Nyt kaksi kertaa tällä viikolla olenkin herännyt niin, että näen jonkin liikkuvan, yritän huitoa sitä pois eikä se heti lähde, olen myös nyt kaksi kertaa kiljunut pakokauhussa ääneen. Tämä ei siis ole unihalvaus, sillä pystyn aina täysin liikkumaan heti. Olen myös täysin hereillä tämän tapahtuessa. Tätä on tapahtunut vain kolmessa asunnossa missä olen asunut ja itseä alkaa pelottaa koska nyt pari kertaa olen yöllä ollut aivan kauhuissani. Kaipailisinkin siis jotain tieteellistä selitystä asiaan mistä se voisi johtua?

Sivut

Kommentit (17)

Eusa
Seuraa 
Viestejä15182
Liittynyt16.2.2011

Näköhäiriö. Kannattaisi käydä lääkärillä tarkistuttamassa, ettei verkkokalvoilla ole ongelmia. Kuvaa tarkasti mitä on tapahtunut ja mitä on näkynyt hämärissä olosuhteissa.

Omiin aivoihin ei ole häiriötilanteissa paljoa luottamista. Ne yrittävät tunnistaa epämääräisissä hahmoissa milloin mitäkin...

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

uniako
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt4.9.2016

Itseasiassa minulla on melko huono näkö ilman laseja.. siinä voisi olla yksi selitys. Yleensä ne ovat  epämääräisiä tummia hahmoja sängyn vieressä, mutta kerran olen nähnyt selvästi nuoren tytön joka katsoo minua, kun nousen ylös se käänsi selän ja sen jälkeen katosi. Alkuviikosta näin tumman hahmon nousevan sängyn alta ja tulevan viereen ja nyt viime yönä vaalea hahmo oli sängyn vieressä ja liikkui lähemmäs. Se katosi sitten kun puolisoni heräsi huutooni ja huitomiseeni ja otti kädestäni kiinni ja sanoi että ei siellä mitään ole.  Usein siis vain epämääräinen ihmisen muotoinen hahmo.  Se mikä itseä häiritsee on, että aivan kuin "hahmo" herättäisi minut ja se valtava pakokauhun tunne estää uudelleen nukahtamisen. Olen hyvin kriittinen kaikkeen "epäluonnolliseen", mutta tälläinen omakohtainen kokeminen on pelottavaa ja sen vuoksi tieteellisen selityksen keksiminen rauhoittaisi öitä huomattavasti.

Simplex
Seuraa 
Viestejä3025
Liittynyt26.1.2010

Saattaa johtua myös siitä että et ole vielä varsinaisesti hereillä vaan vasta heräämässä unesta, jolloin näet vielä osittain unta ja unessa olevia hamoja.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Duodecim kirjoittaa: Harha-aistimus (hallusinaatio)

Toistuvat harha-aistimukset ovat usein vakavan psykiatrisen sairauden esioire tai oire. Tämän vuoksi toistuvia tai ahdistavia harha-aistimuksia kokevan on aina viisasta kääntyä lähiviikkojen kuluessa lääkärin puoleen.

Taustalla voi em .artikkelin perusteella olla mm. psykiatrinen sairaus (mm. skitsofrenia, mania, psykoosi, masennus), traumaperäinen häiriö tai dissosiatiivinen tila.

Näin ihan maallikkona voisin myös kuvitella, että esimerkiksi uniapnea voisi aiheuttaa pakottavan tarpeen herätä silloin, kun on tukehtumassa hengittämättömyyteen? Mistäs sitä tietää, vaikka aivot hapenpuutteessa kehittäisivät hallusinaatiotakin, varsinkin jos sulla on tunne, että sinut herätetään. Onko sinulla testattu uniapnea?

Muita mahdollisia syitä voi olla pilvin pimein, mm. erilaiset lääkemyrkytykset, alkoholimyrkytys, pilvenpoltto, luontaistuotemyrkytykset, liiallinen fyysinen stressi, migreeni, aivokasvain, epileptinen kohtaus, narkolepsia, Alzheimer tai muu dementia, tulehdus aivoissa, munuaisvika, vaikea surureaktio, ja jopa niinkin triviaali vaiva kuin magnesiumin puute tai vihreän perunan aiheuttama solaniinimyrkytys. (227 syytä hallusinaatioihin on listattu täällä: http://www.rightdiagnosis.com/h/hallucination/causes.htm

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

... siis vähemmästäkin ihminen pelästyy, jos tulee tunne, ettei saa happea.

Onko sinulla muita oireita? (Näitä voisi yhteishakea tuolta rightdiagnosis-sivulta) Käytätkö jotain lääkkeitä tai huumaavia (hengitystä mahdollisesti lamaavia?) aineita säännöllisesti?

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

Onko unilaboratorioita kotikäyttöön? Eritasoisista uniongelmista kärsiviä on yllättävän paljon. Hyvinvointirannekkeilla ja vastaavilla kapistuksilla voi helposti seurata unensa laatua. Jos niihin liittäisi tallentavat nukkujaa kuvaavan infrapunakameran ja yöpöydälle mikrofonin, voisi päivällä katsoa mitä ongelmia oli. Sovellus hakisi heräämiset ja huonon unen kohdat tallenteelta. Tavallisella kameralla voisi kuvata vielä ikkunaa ja käyttää toista mikrofonia ulkoisten häiriöiden toteamiseksi, voihan varjo tulla lehtipuun liikkeistä tai ohiajavasta autosta. Setti voisi olla vuokrattavissa tai lainattavissa kirjastosta.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Kasvisruoka2
Seuraa 
Viestejä4399
Liittynyt29.8.2015

https://fi.wikipedia.org/wiki/Varjoihmiset

Avaan tämän tänne...
""Varjoihmiset ovat harhanäkyjä, jotka ovat joillekin uskomusolentoja. Jotkut näkevät toisinaan näkökenttänsä laidoilla, sivusilmällä, ihmisen kaltaisia yleensä tummia tai mustia hahmoja, jotka kuitenkin katoavat, kun niihin kohdistaa katseensa. Toiset ovat paljon herkempiä näkemään varjoihmisiä kuin toiset. Valtaosa ihmisistä on kuitenkin joskus nähnyt tällaisen näyn.

Taipumus nähdä varjoihmisiä selittyy silmien toiminnalla ja psykologialla. Näkökentän reunoilla silmien erotuskyky on erittäin huono. Jokin kohde tai alue näkökentän reunalla voidaan helposti tulkita muuksi kuin mitä se on. Ihminen etsii luonnostaan ihmishahmoja ympäristöstään, ja on taipuvainen näkemään niitä satunnaisuuden joukossa. Tätä ilmiötä kutsutaan pareidoliaksi. Toisinaan epäselvä havainto tulkitaan ihmishahmoksi. Kun katse tarkentuu kohteeseen, aikaisempi tulkinta kumoutuu, jolloin tuntuu, että ihmishahmo katosi. Kyseessä voi myös olla suoranainen aistiharha. Esimerkiksi heroiinin käyttäjät saattavat nähdä tällaisia näkyjä, ja myös eräät mielisairaudet (kuten skitsofrenia) aikaansaavat harhanäkyjä. Valtaosa varjoihmisiä näkevistä ei kuitenkaan käytä huumeita tai ole mielisairaita.

Usein varjoihmiset kuvitellaan aaveiksi. Joidenkin mukaan varjoihmiset ovat ihmisenkaltaisia olentoja tai henkiä, jotka jostain syystä eivät voi tai halua tulla nähdyiksi.

Tämän jälkeen vielä...

""Tätä ilmiötä kutsutaan pareidoliaksi."" <--- Tarkista tuo vaihtoehto ensin.

Ruhollah.

Nature
Seuraa 
Viestejä8304
Liittynyt15.1.2014

Uniapneassa ainakin näkee helposti ahdistavia painajaisia. Näköhäiriöistä en osaa sanoa, mutta voisi olettaa että nekin ovat hengityskatkoksen aikana mahdollisia siinä unen ja valvelitilan rajamailla. Eli ensi alkuun pyytäisin lääkäriltä lähetteen unitutkimukseen, jotta voidaan sulkea uniapnea pois vaihtoehdoista. Uniapnea vaivaa monia tietämättään, sillä niitä hengityskatkoksia ei välttämättä itse huomaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat