Seuraa 
Viestejä45973

Osaisiko joku kertoa miksi pariskunnat ostavat samanlaiset tuuli- tai verryttelypuvut? Varmaan tälläkin palstalla on ihmisiä, joiden tuulipuku on täsmälleen samanlainen kuin puolison. Kumpi teistä päätti että ostetaan samanlaiset?

Sivut

Kommentit (39)

geena
Osaisiko joku kertoa miksi pariskunnat ostavat samanlaiset tuuli- tai verryttelypuvut? Varmaan tälläkin palstalla on ihmisiä, joiden tuulipuku on täsmälleen samanlainen kuin puolison. Kumpi teistä päätti että ostetaan samanlaiset?

Ne haluaa olla "samiksia".

Näkee tuota tapahtuvan muissakin asusteissa kuin verkkareissa ja tuulipuvuissa. Ainakin khakihousut ja punaruskea moccanahkatakki -pariskunta on syöpynyt tajuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Itse olen joutunut ainakin kahdesti moisen juonittelun kohteeksi - eli naisen ehdotuksesta samanlaiset verkkarit on hankittu.

Kerran tuli hirveä poru, kun käytin verkkareita maalaushommissa, vaikka ne olivat erittäin hyvät siihen tarkoitukseen: Niistä ei irtoa pölyä. Eikä verkkarit edes menneet missään määrin pilalle. Värityskin muuttui paremmaksi - enemmän luonnonväriseksi.

Naisen kanssa:

Nainen on ostanut heille samanlaiset verryttelypuvut. Mies on jo toista kertaa asujuonittelun kohteena. Illalla nainen haluaa kävelylle uusissa verryttelypuvuissa.

Nainen on onnellinen. Nyt kaikki näkevät, että he ovat pari.
Mies käyttää verkkareita maalaushommissa; ne olivat erittäin hyvät siihen tarkoitukseen, koska niistä ei irtoa pölyä. Nousee hirveä poru.

Lepytykseksi mies lupaa, että he voivat ostaa samanlaiset khakihousut ja punaruskeat moccanahkatakit. Nainen tyyntyy.

Jaa-a, saattaisikohan tämä liittyä sekä samaistumiseen että laumakäyttäytymiseen?

Harvemmin olen parisuhteissa huomannut tuota pukeutumista, mutta esim. musiikkifriikeistä usein vaatetuksesta näkee, minkälaisesta musiikista he pitävät. Esimerkiksi Auvo, mopedilla ajeleva ystäväni, joka yhä asuu äitinsä kanssa, kuuntelee mielellään Dannya ja Armia ja hänellä on siniset teryleenihousut.

Samanlaisia verryttelypukuja ei ole, mutta jostain syystä välillä tulee päälle vedettyä samankaltaiset tai väriset vaatteet jostain kumman yhteensattumasta. Ja usein tämä valinta on tapahtunut näkemättä toisen vaatepartta ennalta.

Viimeeksi torstaina vedettiin miehen kanssa Suomesta lahjaksi saamamma Lahti-paidat päälle, ja jalkaan mustat shortsit, kengät oli kummallakin punaiset koska paidat olivat punamustia.

Sitä ennen taisi olla se sinimusta paivä, silloin tosin ei ollut täsmälleen saman merkin vaatteet, mutta värit ja niiden asemointi olivat samat. Tätä sattuu jo niin usein etten jaksa laskea.

Mieliala - alitajunta - vaatteenvaihtoa aikaisempi puheenaihe - mikä lie?

Jotain siinä on muutakin kuin halua olla samiksia.

Katja.
Tätä sattuu jo niin usein etten jaksa laskea.

Rakastuneilla ihmisillä on hirmuisesti herkkyyttä lukea toista - hyvin keskittynyttä ja hyvin ennakoivaa.

Samanlaisten ulkoiluvaatteiden käyttö on aina naisen aloite. Hän merkitsee miehen omaan reviiriinsä. Mies taas kertoo pukeutumisellaan alistuneensa kohtaloonsa. Arkisimmillaankin unisex kertoo että "vaimoni valitsee vaatteeni". Perinteinen nimitys ilmiölle on tohvelisankari.

Bomt Kneder
Samanlaisten ulkoiluvaatteiden käyttö on aina naisen aloite. Hän merkitsee miehen omaan reviiriinsä. Mies taas kertoo pukeutumisellaan alistuneensa kohtaloonsa. Arkisimmillaankin unisex kertoo että "vaimoni valitsee vaatteeni". Perinteinen nimitys ilmiölle on tohvelisankari.

Joo, näin sen täytyy olla

tupi
Bomt Kneder

Joo, näin sen täytyy olla :lol:

Parisuhdepukeutuminen on siis tahdonalaista. Täsmällisemmin yhden tahdon alaista.

Juhliin pukeutuminen meni minullakin monasti vaimon väri-maku-määritysten mukaan. Tennissukista pidin viimeiseen saakka kiinni... otti hän ne lopulta silti.

Tuttu ilmiö. Tuntemissani samanlaisiin verkkareihin pukeutuvissa vakiintuneissa pariskunnassa oleva nainen on kauhea päällepäsmäri, joka puhuu ja vastaa miehen puolesta. Kaikki tekemiset nainen kertoo me -muodossa.

Mies on näissä pariskunnissa yleensä onneton nössö. Jos nainen jostain syystä armollisesti sallii miehen sanoa jotain, mies katsoo vastatessaan tarkasti naista ja säätelee sanojaan naisen ilmeisen mukaan ja odottaa.

Nuorilla vastarakastuneilla samanlaiset kuteet kertoo vain sen, että "hei, me eletään onnen huumassa". Ihan mukava katsella tällaista huumaa. Mutta noissa vanhemmissa tapauksissa ei voi kun sääliä miestä.

Ex-suhteeni loppuvaiheissa exä yritti hämätä naapureita ja tuttuja noilla me-puheilla ja samanlaisila verkkareilla. En mennyt halpaan vaan pakkasin verkkarin exän muuttokuormaan tulevan ukonsa käyttöön... Ja uskokaa tai älkää, niitä mies (sitten kun sellainen löytyi) myös käytti

Tuttu ilmiö. Tuntemissani samanlaisiin verkkareihin pukeutuvissa vakiintuneissa pariskunnassa oleva nainen on kauhea päällepäsmäri, joka puhuu ja vastaa miehen puolesta. Kaikki tekemiset nainen kertoo me -muodossa.

Mies on näissä pariskunnissa yleensä onneton nössö. Jos nainen jostain syystä armollisesti sallii miehen sanoa jotain, mies katsoo vastatessaan tarkasti naista ja säätelee sanojaan naisen ilmeisen mukaan ja odottaa.

Nuorilla vastarakastuneilla samanlaiset kuteet kertoo vain sen, että "hei, me eletään onnen huumassa". Ihan mukava katsella tällaista huumaa. Mutta noissa vanhemmissa tapauksissa ei voi kun sääliä miestä.

Ex-suhteeni loppuvaiheissa exä yritti hämätä naapureita ja tuttuja noilla me-puheilla ja samanlaisila verkkareilla. En mennyt halpaan vaan pakkasin verkkarin exän muuttokuormaan tulevan ukonsa käyttöön... Ja uskokaa tai älkää, niitä mies (sitten kun sellainen löytyi) myös käytti

Nössöjä on niin miehissä kuin naisissakin.

On se vaan kumma, että jos toinen on nössö se onkin muka toisen syy.

Miksi nainen/mies ns. menee toisen selän taa nössöilemään ja alkaa sieltä käsin elää "alistetun" elämää? Siksi, että pelkää ottaa itse teoistaan ja puheistaan vastuuta. Nössöilijät ovat mestareita syyllistämään toisia. Mikä on milloinkin pomon tai kumppanin, sukulaisten, yhteiskunnan syy jne.

ME-muodon käyttö lienee yleistä esim. siksi, että on muka itsekästä kertoa asioista ilman sitä ja naisilta odotetaan enemmän sitä me-henkisyyttä, eihän nainen nyt milloinkaan saa yksilö olla.

Katja.
Samanlaisia verryttelypukuja ei ole, mutta jostain syystä välillä tulee päälle vedettyä samankaltaiset tai väriset vaatteet jostain kumman yhteensattumasta. Ja usein tämä valinta on tapahtunut näkemättä toisen vaatepartta ennalta.

Viimeeksi torstaina vedettiin miehen kanssa Suomesta lahjaksi saamamma Lahti-paidat päälle, ja jalkaan mustat shortsit, kengät oli kummallakin punaiset koska paidat olivat punamustia.

Sitä ennen taisi olla se sinimusta paivä, silloin tosin ei ollut täsmälleen saman merkin vaatteet, mutta värit ja niiden asemointi olivat samat. Tätä sattuu jo niin usein etten jaksa laskea.

Mieliala - alitajunta - vaatteenvaihtoa aikaisempi puheenaihe - mikä lie?

Jotain siinä on muutakin kuin halua olla samiksia.

Olette varmaankin ihmisiä, jotka ovat ns. sinut itsensä kanssa. Silloin ei mikään ihme, että esim. värit jotka itselle sopivat ja mukavilta tuntuvat löytyvät päältänne - samaan aikaan - ja samassa säätilassakin talsitte.

Yksi ystäväni kertoi joskus olleen samalla luokalla sellaisen seurustelevan parin kanssa, jotka sopivat etukäteen, mitä laittavat päälle.
Jos tällä pojalla oli valkoinen paita ja farkut, oli tytöllä myös valkoinen paita ja farkkuhame. Tosiaan sanoi, että he aina näin sopivat, tiedä siitä kun en ko. henkilöitä ole tuntenut. Ja tämä oli ilmeisesti ihan jokapäiväistä.
Mielenkiintoista joka tapauksessa.

Mua varmaan arkielämässä ainakin häiritsisi ja ahdistaisi, jos joutuisi samanlaisiin vaatekertoihin pukeutumaan kuin mies. Kuitenkin ollaan yksilöitä. Toivottavasti. (Mullahan ei siis oo tällä hetkellä miestä...)
Kuten sit taasen Katja.:n esimerkki osoittaa, voi se todella olla tahatonta ja olenpa tainnut ennenkin kuulla tällaisista tilanteista pariskunnilla.
Alitajunnan kautta tuo toimii, kun ei sitä tietoisesti tehdä.

Mutta mietin vain...kun tämä tapahtuu tiedostamatta ja sitten huomaa jälkikäteen olevansa samoissa väreissä ja tyylissä... Niin tahtooko ihminen tietämättään tällaista vai onko tosiaan kyse persoonista, jotka ovat hyvin samantyylisiä ja ajatusmaailmat kovin samanlaiset?
Joku mainitsi ryhmäkäyttäytymisen/ryhmäänkuuluvuuden (en vaan enää muista kuka) eli jos alitajunnassaan sitä tahtookin olla puolison kanssa ryhmä, kuulua yhteen näiltäkin osin.

Omalla kohdallani voisin kuvitella tarkoituksella pukeutumiset samalla värimaailmalla ja tyylillä johonkin juhlatilaisuuksiin. Ihan tyylillisistä syistä. Tiedä sitten mikä kummallisuus tämä päässäni on, että tahtoo näin olevan. Mielestäni se vaan on tyylikästä.
Tuulipuvut on aika kauheita muutenkin, mutta on niitäkin sellasia, mitä vois pukea päällensä.
Esim. Adidaksen huippusuositut ulkoilupuvut (en suostu nimittämään niitä tuulipuvuiksi) voisin hyvin kuvitella pariskunnalle eri värisinä. Jälleen niistä tyylillisistä syitä. Mielestäni on tökerön näköstä, jos on aivan eri tyyliset ja väriset puvut tai edes materiaalit aivan toisenlaiset.

Eli onhan tätäkin toimintamallia niin tiedostamatonta ja tiedostettua. En kuitenkaan oo itse ikinä törmänny pariskuntaan esim. täysin samoissa tuulipuvuissa, joten vaikea sanoa onko tossun alla oleminen siinä oleellinen asia. Voihan sekin tapahtua ihan vapaasta tahdosta ja halusta olla puolisonsa kanssa ryhmä ja näyttää yhteenkuuluvuus myös ulkopuolisille.

-Anerina

Katja on nyt niin akuutissa rakastumisen tilassa, siinä jolloin parin kuuluukin sulautua toisiinsa. Myöhemmin aletaan jälleen eriytyä omiksi itseikseen. Oi, mikä ihana aika se olikaan.

Olen aina kammonnut noita tuulipukukaksosia, mutta en ole tiennyt miksi. Viirupöllön (olen muuten luullut sinua naiseksi) selitys avasi ymmärryksen. Ihan kuin kastroisi miehensä, en minä semmoista urokselleni halua tehdä!

Mummo
Katja on nyt niin akuutissa rakastumisen tilassa, siinä jolloin parin kuuluukin sulautua toisiinsa. Myöhemmin aletaan jälleen eriytyä omiksi itseikseen. Oi, mikä ihana aika se olikaan.

Kiitos Mummo!

Pitääkin alkaa vastaisuuden varalle uudistaa vaatekaappia eri suuntaan.

Ollaan kai sen verran samankaltaiset persoonat että vaikka eri kulmilta maailmaa tultiin, kummallakin oli samoja sävyjä kaapissa. Jopa alusvaatteita myöten.

Yhden kerran olemme vasta yhdessä ostoksilla olleet, ja silloinkin puuhattiin eriksemme omilla osastoillamme kummemmin toistemme valikoimiin vaikuttamatta.

Sulautumisemme on ollut niin luontevaa, että sukkavarastommekin ovat yhtyneet, isojalkainen ja epätyttömäinen nainen kun olen. Onneksi olemme eri kokoa, muuten saattaisi paidat vaihtua. Olisi se hauskaa jos miehellä olisi naisten paita päällä.

Tuulipukua en osta koskaan, siinä kulkee tyylittömyyden raja, vaikka en muuten ulkoasusta välitäkään. Täällä maalla ei onneksi tarvitse välittääkään.

Mutta nyt nukkumaan, kello jo yli seitsemän illalla..

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34566

Jo on hurjia teorioita. Luulen kuitenkin, että useimmiten tuossa on taustalla se, että nainen ostaa vaatteet koko perheelle. Ja ostaahan hän sellaisia joista itse pitää. Ja miehellä ei ole vaatteiden värillä pienintäkään väliä.

Ei, itse en kulje samanlaisissa asuissa kuin vaimo, kun kerran vaimo ei sellaisia minulle osta. Muuten kulkisin (kunhan ei se alkaisi mitään hametta tyrkyttää). Kun minulle vaatteiden väri on aivan sama niin tuo olisi äärimmäisen helppo tapa miellyttää vaimoa. Joskin meillä on sellainen ero, että minulla ei tulisi mieleenkään pistää takkia päälle tällaisilla säillä mitä nyt on (5 astetta), kun taas vaimo alkaa vaihtaa toppatakkia kevyempään ehkä kesäkuun puolivälissä, jos on lämmin alkukesä.

Minkähän ihmeen vuoksi mies ja vaimo asuvat samassa asunnossa, käyvät samalla autolla töissä, syövät samaa ruokaa, katsovat yhdessä samoja elokuvia ja vielä nukkuvat samassa vuoteessa?!
Kyllä nämä elämän asiat ovat sitten tosi kummallisia!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat