Seuraa 
Viestejä104
Liittynyt27.8.2016

Miten Tämä temppu on onnistut, liikkeitä ympäri maailmaa joissa myydään lastulevyskeidaa ja ruuveja...?

Sininen tulevaisuus is in.

Sivut

Kommentit (19)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5704
Liittynyt7.7.2007

Olisko nykyisin jo MDF-levyä, joka on tukevampaa, tiiviimpää ja painavampaa? Ei ole ollut Ikean kokoa itse-, eli DIY-paketteja, niin en voi sanoa.

Sheriffi
Seuraa 
Viestejä104
Liittynyt27.8.2016

ovolo kirjoitti:
Olisko nykyisin jo MDF-levyä, joka on tukevampaa, tiiviimpää ja painavampaa? Ei ole ollut Ikean kokoa itse-, eli DIY-paketteja, niin en voi sanoa.

Ei ole, muistelen, että ikealla on oma lastulevytehdaskin, oikokaa jos olen väärässä!

Sininen tulevaisuus is in.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4321
Liittynyt23.11.2009

Lastulevyä on siellä missä lastulevyä voidaan käyttää, koska se on paljon halvempaa.

Onhan niitä nyt paljon helpompi kuljettaa, kun valmiiks kasattuja. Ja paljon helpompi varastoida, kuljettaa ja myydä. Logistiikassa tulee varmasti merkittäviä säästöjä verrattuna liikkeeseen joka myy valmiiksi kasattuja.

Kasaus on yleensä suhteellisen helppoa ja nopeaa, ja itselle tehdystä työstä ei tarvii maksaa veroja.

Näistä tekijöistä johtuen hinnat saadaan siis reilusti alemmas.

Jos olet tehnyt joskus itsellesi huonekaluja alusta pitäen, huomaat että se varsinainen kokoonpano on häviävän pieni osa koko prosessia. Ennen sitä pitää suunnitella, tehdä hankintoja, sahata, jyrsiä, porata, hioa, maalata.

Sitten voi kasata, jos joskus pääsee tähän pisteeseen.

Creativity Is Intelligence Having Fun

mdmx
Seuraa 
Viestejä4321
Liittynyt23.11.2009

Kuljetus mainittu kahdesti. Siis ensin tehtaasta myymälään ja sitten myymälästä kotiin.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4321
Liittynyt23.11.2009

Kun tarkemmin miettii miksi juuri IKEA, niin IKEA:lla on selkeä DIY konsepti kautta linjan

Katsot itse netistä tuotteen hyllypaikan ja hyllynumeron. Sitten menet myymälään joka muistuttaa varastoa, hyllynumerot ja paikat ovat järjestyksessä ja selkeästi merkattu. Ja sijoiteltu niin, että voit itse helposti vetää paketit avonaisiin ostoskärryihin. Jotka itse otat pihalta mukaasi.

Sitten kävelet kassalle, joka on automaattikassa. Luet itse viivakoodit paketeista, ja maksat kortilla ostokset, itse.

Sitten työnnät itse kärryt parkkipaikalle, ja saat helposti lastattua paketit itse omaan autoosi. Sitten ajat kotiin (itse), ja saat kannettua näppäränkokoiset paketit itse kotiisi.

Sitten vaan kasailet huonekalun itse.

Et tarvitse tuossa koko prosessissa ketään muuta mihinkään.

Munakas mies
Seuraa 
Viestejä145
Liittynyt30.9.2014

mdmx kirjoitti:
Lastulevyä on siellä missä lastulevyä voidaan käyttää, koska se on paljon halvempaa.

Onhan niitä nyt paljon helpompi kuljettaa, kun valmiiks kasattuja. Ja paljon helpompi varastoida, kuljettaa ja myydä. Logistiikassa tulee varmasti merkittäviä säästöjä verrattuna liikkeeseen joka myy valmiiksi kasattuja.

Kasaus on yleensä suhteellisen helppoa ja nopeaa, ja itselle tehdystä työstä ei tarvii maksaa veroja.

Näistä tekijöistä johtuen hinnat saadaan siis reilusti alemmas.

Jos olet tehnyt joskus itsellesi huonekaluja alusta pitäen, huomaat että se varsinainen kokoonpano on häviävän pieni osa koko prosessia. Ennen sitä pitää suunnitella, tehdä hankintoja, sahata, jyrsiä, porata, hioa, maalata.

Sitten voi kasata, jos joskus pääsee tähän pisteeseen.

Ei tee mitään huonekaluna, ei voi liikutella kokoamisen jälkeen juuri lainkaan, hajoo todennäköisesti jos siirtää esim. siivotessa.

Toki yöpöydän kokoinen kestää siirtää, mutta paremman saa senkin kun ostaa kokopuisen vaikka hiukan maksaa mutta on kestävä.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4321
Liittynyt23.11.2009

Munakas mies kirjoitti:

Ei tee mitään huonekaluna, ei voi liikutella kokoamisen jälkeen juuri lainkaan, hajoo todennäköisesti jos siirtää esim. siivotessa.

Toki yöpöydän kokoinen kestää siirtää, mutta paremman saa senkin kun ostaa kokopuisen vaikka hiukan maksaa mutta on kestävä.

Aijaa, kyllä mulla kestää ihan hienosti siirtelyä, kun käyttää järkeään siinä tavassa miten siirtää. Se lastulevun murtuminen on ihan perus fysiikkaa. Tarviiko niitä survoa?

Ihan yhtä hyvin kestää käytännössä kun toi suomessa kasattu neljäntonnin sohvakin. Se on vaan prameilua. Ja tuntuuhan se kivalta istua ja pötkötellä.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4321
Liittynyt23.11.2009

Ja lastulevystä tehty huonekalu on ihan pikkusen verran kevyempi siirreltävä kun joku massiivipuujärkäle.

insinjööri
Seuraa 
Viestejä486
Liittynyt20.6.2016

mdmx kirjoitti:
Ja lastulevystä tehty huonekalu on ihan pikkusen verran kevyempi siirreltävä kun joku massiivipuujärkäle.

Asia on kyllä tasan päinvastoin, minkä jokainen joka on käsitellyt lastulevyhuonekaluja vs. täysmäntyhuonekaluja tietää.

Massiivipuu sana ehkä johtaa harhaan tässä. Lastulevyn tiheys tuollaisella kalustelastulevyllä on luokkaa 800 kg/m3.

Männyn tiheys on 370-550 kg/m3 - IKEAn käyttämä mänty on apulantamettästä kaadettu höterömäntyä eli tuolta alapästä tiheysskaalaa. Siis puolet kevyempää kuin lastulevy.

Lähteet: RT kortti  37294 ja Puuinfo.fi

insinjööri
Seuraa 
Viestejä486
Liittynyt20.6.2016

Ei se kasaus nyt IKEAllekkaan olis se iso juttu. Mutta tilantarve on. Kasaamaton huonekalu menee helkutin pieneen tilaan, jos osaa. Ja sen IKEA osaa. "Packa platt" eli pakata litteästi.

IKEA on alkuaikojen erheiden jälkeen panostanut aina tuohon "platta paket" konseptiinsa ja sillä on palveluksessaan paketointialan huippuja siinä missä designin huippujakin. Litteä paketti on helvetin fiksu konsepti ja perussyy IKEAn kustannustehokkuuteen.

Kaikilla suurilla keksinnöillä on isänsä. Niin IKEAn littupaketeillakin. Sellaisena voitaneen pitää edesmennyttä Gillis Lundgrenia, IKEA työntekijää number 4. http://qz.com/632992/gillis-lundgren-who-designed-ikeas-billy-bookcase-a...

IKEAllahan ei ole edes erillistä varastoa. Varasto on myymälä. Asiakas on varastotyöntekijä. :)

Paketti on littu - ja niitä menee perkeleen paljon pieneekin varastoon. Kuljetuksissakin säästetään.

QS
Seuraa 
Viestejä4350
Liittynyt26.7.2015

Sheriffi kirjoitti:
Miten Tämä temppu on onnistut, liikkeitä ympäri maailmaa joissa myydään lastulevyskeidaa ja ruuveja...?

Ruotsalaisella rohkeudella, businessvainulla sekä osaavilla ihmisillä. 30 miljardia € liikevaihtoa ja yli 100 000 työntekijää viittaa siihen, että tuotteet ja palvelut vastaavat ison kuluttajajoukon tarvetta. Tätä ei voi sanoa suomalaisesta huonekaluteollisuudesta....

mdmx
Seuraa 
Viestejä4321
Liittynyt23.11.2009

insinjööri kirjoitti:
mdmx kirjoitti:

Asia on kyllä tasan päinvastoin, minkä jokainen joka on käsitellyt lastulevyhuonekaluja vs. täysmäntyhuonekaluja tietää.

Massiivipuu sana ehkä johtaa harhaan tässä. Lastulevyn tiheys tuollaisella kalustelastulevyllä on luokkaa 800 kg/m3.

Männyn tiheys on 370-550 kg/m3 - IKEAn käyttämä mänty on apulantamettästä kaadettu höterömäntyä eli tuolta alapästä tiheysskaalaa. Siis puolet kevyempää kuin lastulevy.

Lähteet: RT kortti  37294 ja Puuinfo.fi

Joo oikeassa olet. Ehkä usein noi puusta tehdyt huonekalut on järeämpiä muutenkin rakenteiltaan, tai ainakin ne joiden kanssa olen itse ollut tekemisissä. Ja mänty taitaa olla yksi keveimmistä puista mitä noissa käytetään. Pyökki, saarni, tammi, yms, painaa paljon enemmän. Yllättäen silti nekin vähemmän kuin lastulevy.

Mutta sirosti tehty mäntyhylly on joo todella paljon kevyempi kun lastulevystä tehty.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2938
Liittynyt7.7.2013

Sheriffi kirjoitti:
ovolo kirjoitti:

Ei ole, muistelen, että ikealla on oma lastulevytehdaskin, oikokaa jos olen väärässä!

Ei käytetä täyttä lastulevyä kun se on liian kallista. Esim. pöydän paksu levy on tehty kahdesta ohuesta vanerista joiden väliin on liimattu kennomainen pahvi.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Vaikka littupaketit menee pieneen tilaan niin silti Ikean myymälät on saman kokoisia kuin muutkin huonekalumyymälät, koska kaikkien mööpeleiden pitää olla kasattuna esillä.

Hämmentää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat