Sivut

Kommentit (66)

:/ Hyvästi viimeinenkin luottamuksen pisara Tiede.Fi:tä kohtaan
Lauma sankareita väittelevät ohjelmistoista ja tuskin edes tietävät mitä sisältyy CAD/CAM standardiin.
Ei näin, ei näin.

Ps. jussipaita taitaisin aika äkkiä saada potkut jos lähtisin piirtelemään Blenderillä millitarkkoja malleja.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Thorn
:/ Hyvästi viimeinenkin luottamuksen pisara Tiede.Fi:tä kohtaan Lauma sankareita väittelevät ohjelmistoista ja tuskin edes tietävät mitä sisältyy CAD/CAM standardiin.

Niin menee, kun joku sankari väittää että CAD/CAM on joku standardi.

CAD = Computer Aided Design, tietokoneavusteinen suunnittelu. Mikä tahansa tietokoneella tehty suunnittelu on CADia, oli kyse sitten kone- tai elektroniikkasuunnittelusta. Termillä tarkoitetaan kuitenkin yleensä konesuunnittelun piirustusten tekemistä, mutta ei se luoja paratkoon mikään standardi ole.

CAM = Computer Aided Manufacturing, tietokoneavusteinen valmistus. Tyypillisesti tällä tarkoitetaan sitä kun tietokoneen avulla lasketaan työstöradat numeerisesti ohjatulle koneelle, termi voi kuitenkin tarkoittaa melkein mitä vaan maan ja taivaan väliltä, sorvista jyrsimiin ja lävistyskoneista laasereihin. Taaskaan kyse ei ole mistään standardista.

Lisättäköön vielä, että työskentelen erinomattainkin juurikin CAD-alalla, ja (kuten aina ) luulen tietäväni asiasta jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Thorn
:/ Hyvästi viimeinenkin luottamuksen pisara Tiede.Fi:tä kohtaan
Lauma sankareita väittelevät ohjelmistoista ja tuskin edes tietävät mitä sisältyy CAD/CAM standardiin.
Ei näin, ei näin.

Kuka puhui CAD standardeista? Alunperinhän kysyttiin ohjelmaa 3D mallien luonnosteluun/vajan mallinnukseen. Tähän Blender sopii erinomaisesti. En ole väittänyt, että Blenderiä voisi käyttää CAMiin, eli tietokoneavusteiseen valmistukseen. Eivät ne varmaan konepajoilla käytä Blenderiä CNC-koneiden ohjaukseen tai jyrsittävien kappaleiden suunnitteluun.

Blender on hyvä ohjelma itselle omaksi iloksi tehtäviä suunnitelmia ja luonnoksia varten. Tarkka piirtäminen absoluuttisilla mitoilla onnistuu myös. Siis mittasuhteiden puolesta, Blenderhän käyttää BU, eli BlenderUnits yksiköitä mitoitukseen/rasteriin. On vapaasti käyttäjän valittavissa, ovatko ne millejä, metrejä, vai millimetrin sadasosia.

Ps. jussipaita taitaisin aika äkkiä saada potkut jos lähtisin piirtelemään Blenderillä millitarkkoja malleja.

Tätä kohtaa en täysin ymmärtänyt. Siis piirtäessäsi tarkkoja malleja, sinä saisit potkut. Vai piirtäessäsi Blenderillä tarkkoja malleja? What's the point?

Todettakoon, että olen käyttänyt Blenderiä n.1,5 vuotta ja pikkuhiljaa alan ymmärtää, mihin kaikkeen ohjelma todella pystyy. Lukuisia oppaita olen kahlannut läpi, tutoriaalit on luettu ja harjoitustöitä piirrelty. Sellaista 3D mallia ei ole vielä tullut, mitä ei olisi voinut Blenderillä piirtää. En siis edelleenkään puhu CADista tai CAMista. En myöskään sano, että Blender olisi maailman paras, muita parempi 3D ohjelma, mutta takaan, että tavis-käyttäjältä loppuu mielikuvitus ensin, ennenkuin Blenderistä ominaisuudet.

Eli näemmä Googlella on näppinsä pelissä nyt tässä minun aikaisemmin esille tuomassa Sketchupissa.

http://sketchup.google.com/

Eli ilmaisversio on siitäkin saatavilla. Itse en siitä tiedä, sillä käytössäni on tuo 'täysversio'.

Ilmiselvästi Googlen visiona on että ihmiset tekevät oman talonsa, ja sitten lataavat sen Google Earthin käyttöön.

Pätevä ohjelma - suosittelen.

Todettakoon, että olen käyttänyt Blenderiä n.1,5 vuotta ja pikkuhiljaa alan ymmärtää, mihin kaikkeen ohjelma todella pystyy. Lukuisia oppaita olen kahlannut läpi, tutoriaalit on luettu ja harjoitustöitä piirrelty. Sellaista 3D mallia ei ole vielä tullut, mitä ei olisi voinut Blenderillä piirtää.

Todettakoon että olen käyttänyt erityyppisiä CAD/CAM ja Design ohjelmistoja noin 5-6 vuotta. Nykyään käytössä ovat Solidworks ja 3DsMax 7.
Olen kokeillut myös Blenderiä ja todennut että kyseinen ohjelmisto on vain jarruna lahjakkaille designereille ja suunittelijoille

Sattui tämä keskustelu sopivasti, kun olen etsimässä edullista softaa, jolla SolidWorks (2004) malleista saisimme G-koodin 3-akseliselle CNC koneelle. Eli en halua maksaa CAD ominaisuuksista, vaan ainoastaan työstön suunnittelu työkalunvaihtoineen ja radan tarkastus tarvittaisiin. Mitä nämä ohjelmat keskimäärin maksavat ja voitteko suositella joitakin edullista vaihtoehtoa.

Kiitti,
Risto A.

Mitä tekemistä "vähän sinnepäin" on CAD-suunnittelun kanssa? Tarkka mitoitus pukkaa päälle aina kun suunnittelee jotain tarkoituksena toteuttaa se, koska osaset on sovittava kokonaisuuteen ja mitatat on täsmättävä materiaalien suhteen.
Kuinka suuren osuuden työmäärästä syö 3D-ohjelman käyttäminen suhteessa itse suunnitteluun? Onko se paljonkin enemmän kuin 2D:llä. Hyvä aihe keskustella. 2D kokemusta on.

No mitä itse olen tilamallinnusohjelmia käyttänyt, niin melko poikki ja pinoon meininkiä niillä on joku kappale suunnitella.

Ensin otetaan vaikka suorakaiteen muotoinen tasopinta ja siihen piirretään summittain muoto. Sen jälkeen määrätään eri mitat ja suhteet, jolloin kone vääntää sen profiilin oikeisiin mittoihin ja sen jälkeen sille annetaan tilavuus.

Näin saadaan muutamalla hiirenklikkauksella määriteltyä esim. ruuvipenkin leuka. Siitä sitten voi jatkaa erilaisten pyöristysten ja reikien yms. kanssa. Reikiin määrätään vaikkapa kierteet ja sylinteristä voi vetää tangon, josta voi määrätä kierretapin jne.

Lopulta osille määrätään omat paikat 3D avaruudessa ja niille voi antaa vapausakselit, jolloin saadaan tehtyä näppärästi vaikka hajotuskuva jostain kokonaisuudesta.

Näistä sitten voi ottaa myös perinteiset 2D piirrokset joissa näkyy mitat ja pinnankarkeudet tms.

salai
Seuraa 
Viestejä7815
Canccu
Eli näemmä Googlella on näppinsä pelissä nyt tässä minun aikaisemmin esille tuomassa Sketchupissa.

http://sketchup.google.com/

Eli ilmaisversio on siitäkin saatavilla. Itse en siitä tiedä, sillä käytössäni on tuo 'täysversio'.

Ilmiselvästi Googlen visiona on että ihmiset tekevät oman talonsa, ja sitten lataavat sen Google Earthin käyttöön.

Pätevä ohjelma - suosittelen.

Taitaa olla todella maailman helppokäyttöisin (ja ilmainen) 3-ulotteinen piirrosohjelma?

Latausosoite (W2000/X tai OSX): Download Google SketchUp (free)

Piirrä oma talosi Google Earthiin, taikka mitä vain näillekin sivuille sopivaa kuvajaista.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031

Pikkaisen renderöintiongelmia oli tuon SketchUpin tekstuurien kanssa.

Alla on oma vaatimaton asuntoni yksinkertaistetussa muodossa. Pikkukuvat ovat linkkejä. Kaikkia pieniä huonekaluja kuten tuoleja en ole tuohon laittanut.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031

Innostuin leikkimään tällä Sketchupilla. Saa ihan kohtalaisen realistista jälkeä nopeasti. Kiitos teille jotka tämän ohjelman löysitte.

Tämän tein iltapäivällä omasta päästäni. On aika keskeneräinen vielä. Yritän suunnitella unelmakotiani. Rahat vielä puuttuu.

Kuvat ovat linkkejä suurempiin kuviin.

salai
Seuraa 
Viestejä7815
Ding Ding
Tämän tein iltapäivällä omasta päästäni.

Minäkin pari päivää leikkinyt ohjelmalla (kipeänä sängyssä). Ei ole oman pään puutavara riittänyt kuin linnunpönttöihin.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Ding Ding
Innostuin leikkimään tällä Sketchupilla. Saa ihan kohtalaisen realistista jälkeä nopeasti. Kiitos teille jotka tämän ohjelman löysitte.

Anteeksi nyt vain, mutta tässä on Blenderillä tehtyä realistista jälkeä. Pikaisiin luonnoksiin tuo 'sketsuppi' on varmaankin Blenderiä parempi ja nopeampi.

jussipaita
Ding Ding

Anteeksi nyt vain, mutta tässä on Blenderillä tehtyä realistista jälkeä. Pikaisiin luonnoksiin tuo 'sketsuppi' on varmaankin Blenderiä parempi ja nopeampi.

Montako vuotta joutuisin harjoittelemaan, että saisin tehtyä tuommoisen omin päiten?

Noiden skenejen tekemiseen kuluu monta päivää jo pelkästään sen puolesta, että pitää näprätä kaikki asetukset, nippelit ja tekstuurit kohdilleen. Sitten renderöidään sitä kuvaa lopuksi pari tuntia.

Tuokin kuva muka realistinen? Pah, siitähän puuttuu kokonan HDR valaistus ja oikeassa huoneessa pitäisi näkyä pölyä leijailemassa ilmassa. Eikä ikkunan takana näkyvä maisema saa olla noin kälyinen. Sohvatkin näyttää umpimuovilta eikä nahkalta.

Toisaalta, se tuossa Sketchupissa on kivaa, että sillä tehdyt mallit voi siirtää suoraan muihin ohjelmiin jatkokäsittelyä varten. Blenderi tosin ei ole tuettuna. Harmi.

salai
Seuraa 
Viestejä7815

Sketchupille löytyy netistä lukemattomia oppaita, tässä esimerkkejä:

Liverpoolin yliopiston arkkitehtiosaston oppaita (useille ohjelmille): Online software tutorials
SketchUpin ladattavat opasvideot: Downloadable Video Tutorials
(Latasin koneelle siksi, että voin kopioida ne tuttavan kannettavaan kesämökille, löytyvät tietysti myös suoraan netistä käytettäväksi.)
Google Earth Community: SketchUp Tutorials

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat