Keväinen siitepölyallergia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Taas se alkaa, siitepölykausi. Ja kovasti lupailevat tavallista runsaampaa pölyilyä. Eiprkl, kohta sitä ollaan taas ihan tukossa ja joutuu käyttämään väsyttäviä antihistamiineja.

Kohtalotovereita? Niksejä?Auttaisiko se että siivoaa kämppänsä tavallista tiheämmin, esim. imuroisi lähes päivittäin?

Lepän ja koivun siitepölystä kiusaa allergisille
( 22.4. 06:20 )

Siitepölykausi on alkanut Etelä- ja Keski-Suomessa. Lepän siitepölymäärät nousevat runsaiksi lähipäivien aikana, arvioi Turun yliopiston Aerobiologian yksikkö.

Lepän ja koivun kukinnat osuvat tänä vuonna poikkeuksellisesti osittain samoille päiville viileän kevään vuoksi. Koivun kukinta alkanee vapun jälkeen.

Lepän kukinnasta tulee runsas, ja siitepölyä tulee Suomeen myös kaukokulkeumina. Metsäntutkimuslaitoksen mukaan koivun kukinta on Lounais-Suomessa runsasta ja muualla Etelä-Suomessa keskinkertaista. Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa kukinta voi paikoitellen jäädä vaatimattomaksi ja Lapissa heikoksi.

Koivun siitepölyallergiasta kärsii jopa 10–15 prosenttia suomalaisista. Heistä suurin osa on allergisia myös lepän siitepölylle. (STT)

Sivut

Kommentit (36)

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Toissapäivänä alkoi nuhani täällä Helsingissä. Lienee pähkinäpensas, koska pohjoisessa asuessani minulla ei ollut kevätallergioita, joten sen täytynee olla jokin mitä ei Oulun korkeudella ole.

Heinäkuussa tulee sitten se heinänuha. Sitä ennenkin on jotain vaikeammin tulkittavia allergiakohtauksia. Ne liittyvät joissakin tietyissä paikoissa käynteihin, eli ovat kai peräisin jostain hyvin paikallisista allergian aiheuttajista.

Olen kokeillut monia eri lääkkeitä, suihkeina ja tabletteina. Mistään ei ole ollut apua. ArKosin taannoin mainostama suolaveden imeminen nenään ehkä vähän auttaa. Sietämättömimmän kutinan hetkinä koko naaman upottaminen kylmää veteen helpottaa vähän, syystä tai toisesta.

Minulla on ollut ennenkin nenäpolyyppeja, ne kai pahentavat allergiaa. Pitäisi varmaan käydä tutkituttamassa tilanne.

Vierailija

Ei kannata pitää ikkunoita auki, ettei siitepölyä pääse sisäilmaan.
Ylenmääräisestä siivoamisesta ei ole apua, jos ei ole punkki-pölyallergikko.

Nykyiset lääkkeet ovat tehokkaita:

1) Antihistamiinit: joista tehokkaimpia levosetiritsiinidihydrokloridi, johdos tutusta Zyrtecistä, josta väsymystä aiheuttava molekyyliosa poistettu ja teho 50% parempi kun Zyrtec. Muitakin tehokkaita on.

2) Kortisoni nenäsumutteet

3) Leukotrienisalpaajat: montelukasti ; sopii myös lapsille 2v ylöspäin

Niin ja apteekista saa niitä nenähuuhtelukannuja, sarvi vai mikä sen nimi onkaan?

Vierailija

Piti tarkistaa tuo nenähuuhtelulaitteen nimi: sarvikuono-nenäkannu.
Huuhdellaan laimealla suolaliuoksella.
Käyttäjät ovat erittäin tyytyväisiä.

"Sarvikuono-nenäkannu
Nenähuuhtelu kehonlämpöisellä suolavedellä on helppoa, halpaa ja miellyttävää. Nenähuuhtelu ennaltaehkäisee ja hoitaa monia nenän ja hengitysteiden vaivoja."

Sitten on lisäksi keittosuolatipat tai sumutteet, jotka puhdistavat limakalvoja.
Sellaisen voi pitää aina mukana ja suhauttaa tarvittaessa.

http://personal.inet.fi/koti/vitmi/neti.htm

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
MD
Ei kannata pitää ikkunoita auki, ettei siitepölyä pääse sisäilmaan.
Ylenmääräisestä siivoamisesta ei ole apua, jos ei ole punkki-pölyallergikko.

Nykyiset lääkkeet ovat tehokkaita:

1) Antihistamiinit: joista tehokkaimpia levosetiritsiinidihydrokloridi, johdos tutusta Zyrtecistä, josta väsymystä aiheuttava molekyyliosa poistettu ja teho 50% parempi kun Zyrtec. Muitakin tehokkaita on.

Zyrtecistä huolimatta ovat oireet olleet voimakkaita, en tiedä onko siitä ollut mitään apua, kun en ole pahimpina allergia-aikoina uskaltanut ilmankaan olla. Olen myös kokeillut 3-4 muuta lääkettä (tällä hetkellä on käytössä Telfast), mutta eivätpä ne ole sen parempia olleet.

MD

2) Kortisoni nenäsumutteet

Käytän tällaista Nasonexiä, mutta enpä ole huomannut siitäkään olevan apua. Tosin edelleenkään en tiedä kuinka pahat oireet olisivat, jos en käyttäisi.

MD

3) Leukotrienisalpaajat: montelukasti ; sopii myös lapsille 2v ylöspäin

Noista en ole kuullutkaan.

MD
Niin ja apteekista saa niitä nenähuuhtelukannuja, sarvi vai mikä sen nimi onkaan?

MD
Piti tarkistaa tuo nenähuuhtelulaitteen nimi: sarvikuono-nenäkannu.

Se ei liene muuta kuin apuväline suolaliuoksen saamiseksi nenäonteloihin? Itse imaisen vain lasista sierain kerrallaan suolavettä siten, että menee läpi asti nieluun. Onko jokin syy miksi nenäkannu olisi parempi?

Taidanpa heti huomenna soitella aikaa työterveyslääkärille, sen verran on taas alkanut kyrsimään tämä iänikuinen nenän vuoto ja kutina.

Vierailija
iisakka

Zyrtecistä huolimatta ovat oireet olleet voimakkaita, en tiedä onko siitä ollut mitään apua, kun en ole pahimpina allergia-aikoina uskaltanut ilmankaan olla. Olen myös kokeillut 3-4 muuta lääkettä (tällä hetkellä on käytössä Telfast), mutta eivätpä ne ole sen parempia olleet.

Voinen kai tuon antihistamiinin nimenkin mainita, koska pienen pakkauksen saa ilman reseptiä. On 50% tehokkaampi kuin Zyrtec. Voi ensin kokeilla pienellä määrällä ja jos tehoaa, sitten vasta ostaa isomman pakkauksen.
Eli: Xyzal

iisakka

Käytän tällaista Nasonexiä, mutta enpä ole huomannut siitäkään olevan apua. Tosin edelleenkään en tiedä kuinka pahat oireet olisivat, jos en käyttäisi.

Nenäsumutteissa tulee huomioida, että vaikutus alkaa 2-3 pvn kuluttua ja jos nenä on tukossa, ei aine mene edes limakalvoille. Silloin tilapäisesti kannattaa käyttää Nasolin tai vastaavaa nenäsumutetta ensin nenän avaukseen ja vasta sitten sumuttaa Nasonexiä.

iisakka

Noista en ole kuullutkaan.

Kannattaa ehkä kokeilla montelukastia, jos oireet ovat voimakkaita. Keskustele lääkärisi kanssa, se on reseptilääke.
Umm...jos nyt jostain syystä lääkärisi ei sattuisi tietämään, montelukasti on vasta hiljattain saanut viralliseksi indikaatioksi myös allergisen nuhan. Aiemmin sitä käytettiin pelkästään astmassa.
iisakka

Se ei liene muuta kuin apuväline suolaliuoksen saamiseksi nenäonteloihin? Itse imaisen vain lasista sierain kerrallaan suolavettä siten, että menee läpi asti nieluun. Onko jokin syy miksi nenäkannu olisi parempi?

En osaa sanoa, kun en ole kokeillut kumpaakaan. Sarvikuonostakin olen kuullut vain potilaiden kertomana.

Vierailija

Viime viikolla katselin vähemmän tarkkaavaisena ohjelmaa, jossa käsiteltiin allergiaoireiden lieventämistä.
Siinäkin suositeltiin nenähuuhteluja. Lisäksi tuuletusikkunoihin voi asentaa siitepölyä suodattavat suojat, pyykkejä ei pidä kuivata ulkona, asuntoa tulee tietenkin imuroida usein, ja pyyhkiä pinnat kostealla. Allergisen vuodetta ei pidä pedata heti aamulla. Viimeisin koski tosin pölypunkkiallergiaa.

Vierailija

Joopa joo. En ole siitepölyallergioista pahemmin Suomessa kärsinyt. Täällä etelämmässä lie pähkinäpuu tai hevoskastanja, kun vetää silmät viirulle. Serlaa menee rulla parissa päivässä. Viime keväänä sama juttu. En itse periaatteessa käytä mitään lääkkeitä, naapuria tuntui Zyrtec vähän auttavan.

Vierailija

Ihan järkyttävät oireet olleet nyt kaksi päivää. Koko naama ja henkitorvi turvoksissa ja kirvelee. Harvinaisen paskafiilis. Koko ajan vain väsyttää ja ahdistaa. Tentteihin valmistautuminenkin kusee.
Siitepölykarttoja kun katsoo niin ei hyvältä näytä: LLL & KK ja ensi viikolla LL&KKK. Leppä ja koivu kukkivat siis täysillä samanaikaisesti. Ei ihme että meinaa henki lähteä. Mitenhän selviän ensi viikosta kun olen vielä enemmän allerginen koivulle. Allergialääkkeistäkään ei ole juurikaan apua.

Vierailija

Deus Ex: Avattarestasi päätellen olet valmistautumassa Pyhän Pietarin lopputentteihin, joten ei kait niin väliä, vaikka vähän niistättääkin

Vakavasti sanoen: Kyllä minuakin sviduddaa, kun olen lähes kaikelle allerginen; niistän ympäri vuoden. Mutta minun ongelmassani on yksi omituisuus ja samalla lohdutus: yöllä nenäni on yleensä rauhallinen, joten saan edes nukkua!

Vierailija

Viime vuonna tuntui jo ennen vappua, että aivot tursuavat nenän kautta ulos. Lääkkeitä en periaatesyistä käytä lainkaan (paitsi lääkärin määräämiä mahd. kuolemantautiin, mutta kipua lieventävät ym. jätän suosiolla ottamatta. Mielummin kärsin). Tänä vuonna ei, ihme kyllä, ole tullut vielä minkäänlaisia oireita. Mutta aika näyttää.

Vierailija

Itselläni auttavat niin tabletit kuin lievempinä siitepölykeväinä pelkät sumutteetkin. Yleisesti ottaen allergiaoireet ovat vähentyneet reilusti sen jälkeen kun muutama vuosi sitten lopetin tupakoinnin.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
Palk0
Viime vuonna tuntui jo ennen vappua, että aivot tursuavat nenän kautta ulos. Lääkkeitä en periaatesyistä käytä lainkaan (paitsi lääkärin määräämiä mahd. kuolemantautiin, mutta kipua lieventävät ym. jätän suosiolla ottamatta. Mielummin kärsin).

Mikä mahtaa olla moisen periaatteen taustalla?

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

Ei auta kuin kärsiä ja syödä lääkkeitä, nimim. kokemusta on. Suihkussa käyminen ulkoilun jälkeen auttaa jonkin verran, saa ihosta siitepölyn pois.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat