Seuraa 
Viestejä1634
Liittynyt12.5.2014

Jotkut oppimisesta erittäin vähän tietävät tai muistavat päättäjät ja jotkut, jotka olennaisesti hyötyvät "uudistuksesta" työntävät tällä hetkellä vaihtoehdotonta digitalisaatiota kouluihin, vaikka asian todelliset tuntijat opetushallituksen pääjohtajaa myöten ovat ilmaisseet negatiivisen suhtautumisensa. Oppilaat alakoulusta aina lukioon itsekin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaipaisivat oppikirjaa. Todellisia tietorakenteita voidaankin saavuttaa tietokoneitse vasta kun kirjan, kynän ja paperin avulla on luotu kestävä ymmärryspohja. Tämä on ainakin minun näkemykseni.

Pienessä mittakaavassa samanlaista sisäänajoa yritettiin 1970-luvulla "uuden matematiikan" suhteen. Muistan, kun kieltäydyin nuhteista huolimatta osallistumasta useimpien matematiikan opettajien kuitenkin kiltisti alistuessa. Meni muutama vuosi, ja "uusi matematiikka" julistettiin kouluun sopimattomaksi ja hylättiin. Eikä ihme; sehän oli itse asiassa korkeamman matematiikan todellisten sisältöjen hyvin vähän merkitsevän kuoren sirpaleita.

Nyt on kyseessä hieman saman tapainen, mutta paljon laajempi, todennäköisesti tietokoneiden suunnittelijoiden ja myyjien lanseeraama uudistus, joka uskoakseni tulee tuottamaan monta harmaata hiusta niille, jotka tunnustavat olevansa vastuussa meneillään olevista toimista.

Kommentit (6)

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä10965
Liittynyt13.7.2015

Muistan, kuinka isoisäni valisti minua aikanaan siitä, että koko tämä tietotekniikka-hömpötys on vain ohimenevä kupla. Että ei siitä nyt ainakaan kannata ammattia harkita.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

käyttäjä-3779 kirjoitti:
Todellisia tietorakenteita voidaankin saavuttaa tietokoneitse vasta kun kirjan, kynän ja paperin avulla on luotu kestävä ymmärryspohja. Tämä on ainakin minun näkemykseni.

Voisitko tarkentaa. Mitä tarkoitat "todellisilla tietorakenteilla" ja miten mitataan "kestävä ymmärryspohja"?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40604
Liittynyt6.12.2009

käyttäjä-3779 kirjoitti:
Jotkut oppimisesta erittäin vähän tietävät tai muistavat päättäjät ja jotkut, jotka olennaisesti hyötyvät "uudistuksesta" työntävät tällä hetkellä vaihtoehdotonta digitalisaatiota kouluihin, vaikka asian todelliset tuntijat opetushallituksen pääjohtajaa myöten ovat ilmaisseet negatiivisen suhtautumisensa. Oppilaat alakoulusta aina lukioon itsekin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaipaisivat oppikirjaa. Todellisia tietorakenteita voidaankin saavuttaa tietokoneitse vasta kun kirjan, kynän ja paperin avulla on luotu kestävä ymmärryspohja. Tämä on ainakin minun näkemykseni.

Tämä tutkimus tukee osaltaan näkemystäsi. Merkittävä osa aivojen kuorikerroksesta on muistaakseni allokoitu käsille/sormille joten tältä polulta saattaisi löytyä syy-seuraussuhteita.

http://www.pbs.org/wgbh/nova/next/body/taking-notes-by-hand-could-improv...

"Handwriting might be a lost art, but educators should make sure it lives on in the classroom.

According to a new study, Pam Mueller and Daniel Oppenheimer of Princeton University and UCLA Los Angeles respectively, students who write out their notes by hand actually learn more than those to type their notes on laptops. Over the course of several experiments, Mueller and Oppenheimer tested students’ memories for factual detail, conceptual comprehension, and synthesizing capabilities after half of them took notes by hands and the other half took notes by way of computer. Students who used laptops cranked out more words than hand-writers did, but the hand-writers ended up with a stronger conceptual understanding across the board."

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
Liittynyt22.7.2011

Kouluahan on yritetty digitalisoida niin kauan kuin tietokoneita on ollut olemassa. Hesarissa oli joskus kuukausi sitten uutiskertaus vuoden 1966 syyskuulta:

Tietokoneet opettajiksi tulevaisuuden kouluun

Tietokoneiden vallankulmous on saapumassa koulujen luokkahuoneisiin ...

opettajat eivät enää opeta siinä mielessä kuin tänään, koulukirjatkin ovat kadoneet ..

Opettaja keskityy vain neuvomaan ja hänelle jää enemmän aikaa keskittyä sellaisiin lapsiin, joille oppiminen on vaikeampaa kuin muille.

Eli mikä on 50 vuodessa muuttunut? Taas yritetään vallankumousta. Katsotaan 50 vuoden päästä kuinka kävi, jos joku nyt enää silloin on katsomassa tai katsomastaan mitään ymmärtää.

Kasvisruoka2
Seuraa 
Viestejä4399
Liittynyt29.8.2015

En tiedä mitä digitalisaatio tuo tullessaan, mutta minä en vain pääse siitä irti, että kirja on edelleen paras käyttöliittymä.

Se on jotenkin niin näppärä ja pääset hyppimään huomattavasti paremmin vaikkapa takasivujen lisäselvitykseen pitäen samalla koko homman kasassa. Sitä on helppo valaista luonnon valolla, taitella ja taivutella kädessä.

Ja tietenkin kaikki varmaan muistaa koulusta sen neonkeltaisen merkkauskynän, jolla tärkeimmät asiat sai merkata...

Kaikki tämä onnistuu myös digitaalisesti, mutta tämä analoginen malli on jotenkin niin paljon kätevämpi tai sitten olen vain vanha.

Ruhollah.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat