Seuraa 
Viestejä1478
Liittynyt10.3.2016

Pienenä ei ollut niin merkitystä, menikö junaradan tai autoradan osat yhteen "oikein" vai puoliväkisin, kunhan niistä muodostui koossa pysyvä toimiva kokonaisuus. Mutta kyllä se jo silloin hieman häiritsi, jos tiesi, että radan osat olivat jännittyneessä tilassa ja olisivat halunneet toisenlaiseen asentoon. Siellä vallitsi jonkin verran sisäisiä momentti-, leikkaus- ja normaalivoimia, koska matemaattisesti ajateltuna niiden päiden ei olisi pitänyt yhtyä. Mutta kyllä sen kanssa pystyi elämään, koska ei ollut oikein keinoja suunnitella niitä ratoja "täydellisiksi", etenkin jos radan muoto poikkesi symmetrisestä.

Mitenhän noita ratoja voisi suunnitella niin, että sisäiset jännitykset jäisivät kokonaan pois? Onko olemassa jotain yksinkertaista työkalua jota voisi asiaan käyttää? Ensimmäisenä tuli mieleen, että kun tietäisi radan osien tarkat mitat ja mahdolliset taipumakulmat (mutkapalat), voisi ehkä ihan ruutupaperilla jo saada jotain aikaan? Mutta ehkä se ei olekaan niin yksinkertaista. Mahtaako nuo osat tuottaa täysin satunnaisia mittasuhteita/etäisyyksiä/rakoja kun mutkat eivät ole aina 90 asteisia? Heti tulee mieleen tilanne, jossa suoraan liitetään mutka vasemmalle, mutka oikealle, suora, mutka oikealle, mutka vasemmalle.. ollaan taas suorassa linjassa, mutta jos tuon kääntää takaisin alkuun yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla niin päät eivät tahdo yhtyä välttämättä, koska väliin jää satunnaisen mittainen aukko, johon normaali suorapätkä ei mene. Näitä tilanteita siis haluaisin jollain systemaattisella suunnitteluperiaatteella välttää.

Kommentit (1)

Vierailija

Siis toki suuremmassa mittakaavassa, kun rakennetaan isompia ratakokonaisuuksia, se mittakaavan tuoma joustavuus antaa paljon pelivaraa, eikä se ole niin justiinsa. Mitä pienempi rata, sen tärkeämpää "täydellisyys" on. Isoissa radoissa voi melkeinpä ottaa yhden osan välistä pois ja silti liittää päät yhteen, noh ei ehkä ihan, mutta kukaan ei kai yritäkään suunnitella niitä "täydellisesti istuviksi", koska se on niin merkityksetöntä ja käytännössä mahdotonta. 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat