Seuraa 
Viestejä58
Liittynyt1.8.2016

Olen täysin pihalla, miten kauan invertterin kautta saadaan virtaa esim. 200W tehoiselle laitteelle.
akku on 12 V / 140 Ah.

Kommentit (12)

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1515
Liittynyt13.11.2014

Tanskalainen hanska kirjoitti:
Olen täysin pihalla, miten kauan invertterin kautta saadaan virtaa esim. 200W tehoiselle laitteelle.
akku on 12 V / 140 Ah.

Tuollaisessa akussa on energiaa 12*140 Wh eli 1,68 kWh. Jos invertterin hyötysuhteeksi oletetaan 100% ja akun kapasiteetiksi myös, niin 200W kulutuksella laite peuhaa 1680/200h eli 8,4 tuntia joka on 8tuntia 24 min.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6119
Liittynyt7.7.2007

akku on 12 V / 140 Ah.

Periaatteessa näin: 12V x 120Ah = 1680Wh. Sitten wattitunnit jaetaan wateilla ja saadaan 8,4 tuntia. Tuosta piää vielä vähentää muuntohäviöt ja se, että akun kapasiteetti riippuu purkausvirran suuruudesta. Joten olisko jotain 4 tuntia.

Tanskalainen hanska
Seuraa 
Viestejä58
Liittynyt1.8.2016

ovolo kirjoitti:
akku on 12 V / 140 Ah.

Periaatteessa näin: 12V x 120Ah = 1680Wh. Sitten wattitunnit jaetaan wateilla ja saadaan 8,4 tuntia. Tuosta piää vielä vähentää muuntohäviöt ja se, että akun kapasiteetti riippuu purkausvirran suuruudesta. Joten olisko jotain 4 tuntia.

Vai niin, mielestäni yllättävänkin kauan..!

tassuttaja
Seuraa 
Viestejä161
Liittynyt14.1.2011

Muutaman kerran kun ajaa akun täysin tyhjäksi niin huomaa sähköä riittävän yllättävän lyhyeksi aikaa.

Akkuja on tietenkin erilaisia, auton starttiakku on huono tuollaiseen käyttöön.

H.Tanska
Seuraa 
Viestejä369
Liittynyt29.8.2015

tassuttaja kirjoitti:
Muutaman kerran kun ajaa akun täysin tyhjäksi niin huomaa sähköä riittävän yllättävän lyhyeksi aikaa.

On olemassa mökkiakkuja tai vapaa-ajan akkuja kestääkö pitempään en tiedä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/900220/Vapaa-ajanakku-AGM-220Ah-Aurinkopaneeli

Donald Trump President of the United States of America

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29582
Liittynyt16.3.2005

Mikään lyijyakku ei tykkää syväpurkamisesta. Mutta se on halvimpana saatavilla olevana akkuna monesti ainoa käytännössä mahdollinen akku moniin harrastevirityksiin. Minä olen käyttänyt tuota Ovolon ehdottamaan tapaa, jossa lasken yksinkertaisesti olettaen kaikki täydelliseksi ja kerron sitten käyttöajan puolikkaan realiteettikertoimella, ja kaikki on aina toiminut ja akut ovat kestäneet vuosia.

insinjööri
Seuraa 
Viestejä507
Liittynyt20.6.2016

ovolo kirjoitti:
akku on 12 V / 140 Ah.

Jos meinaa sitä akkua käyttää toisetkin, niin ei kannata ehkä ihan tyhjäksi vetää. Ainakin tavanomainen lyijy-happo-akku kyttää tykkyrää kaikesta syväpurkamisesta. Ns. vapaa-ajanmallit kestävät hieman paremmin mutta ei niitäkään nollaan suositella vetämään.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6119
Liittynyt7.7.2007

H.Tanska kirjoitti:
tassuttaja kirjoitti:

On olemassa mökkiakkuja tai vapaa-ajan akkuja kestääkö pitempään en tiedä.

Auton käynnistysakut tehdään siten, että antavat suuria käynnistysvirtoja, eli kennoissa on mahdollisimman paljon aktiivista pinta-alaa, eli esim. ohuita levyjä. Sellainen akku rapautuu (lyijy-yhdisteet varisee pohjalle ja levyt vääntyilee) ja lyijysulfaatti kiteytyy nopeammin varaustilan ollessa alhainen. Vapaa-ajan akuissa, jotka ei tarvitse suuria purkausvirtoja / paljon aktiivista pinta-alaa, kestävyys on parempi.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6119
Liittynyt7.7.2007

Lyde19 kirjoitti:
Eikös kennojen pinta-ala määrää suoraan akun kapasiteetin? Siis lyijyakussa.

Tuo ei ole niin yksinkertainen asia. Pinta-alaa tulee myös syvyyssuunnassa huokoisuuden avulla, jossa huokoset täyttää akkuneste. Myös massaa kiinnipitävän ristikon tiheys nostaa myös levyn poikittaista pinta-alaa. Tuossa hieman selvitellään rakennetta alkaen sivulta 3. 

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/89704/Vesterinen_Matias.pdf?sequence=1

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat