Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt4.10.2016

En osaa joitain ihan yksinkertaisia asioita paineen alla, ja menee joissakin yksinkertaisissa asioissa vähän aikaa tajuta, että miten asia tehdään.

Minulla myös ilmeisesti menee paljon aikaa oppimiseen. Olen juuri aloittanut opiskelun aikuislukiossa, ja samoja asioita opiskelevat 5 vuotta nuoremmat, ja oppimismateriaalin pitäisi olla heille kohtalaisen sopivaa. Silti asiat ovat minulle vaiketa, menee kauan hahmottaa asioiden kulku, ja sitten pitäisi vielä yksityiskohtaisesti muistaa kaikki... miten ihmeessä? Häiriinnyn helposti, ja opin parhaiten vain 100% hiljasuudessa ja sitä saa harvoin muun muassa naapureiden takia, vaikka yksin asunkin.

En tiedä onko minulla tulevaisuutta kun olen niin tyhmä, vaikka kuinka yrittäisin. Halusin nyt ensimmäisellä koeviikolla saada kaikista aineista vähintään 7½, mutta pelkään vahvasti että tulee kutosia korkeintaan. Ja siinä tapauksessa ainakin vaivun epätoivoon, ja lakkaan yrittämästä opiskelun suhteen ainakin. :(

Sivut

Kommentit (81)

Käyttäjä2924
Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt4.10.2016

Ja nytkin tietysti olin niin huolimaton, että en huomannut valita keskustelualuetta... Tämänlaisistakin asioista tyhmyyteni juuri ilmenee. Asialle tuskin voi tehdä mitään.

Keijona
Seuraa 
Viestejä8879
Liittynyt13.3.2015

Fysiikan Nobel-voittaja Ylelle:

"Enimmäkseen vain istun ja yritän selvittää onko missään mitään järkeä"

Joten älä huoli kaikilla on joskus kaikenlaista.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

TeeSi
Seuraa 
Viestejä211
Liittynyt27.5.2015

Sun kaltaset on just niitä menestyjiä - viisaus ja oivallus on jo tossa. Kun se tyhmyys ei ole tiedostettua vaan alitajuntahan 90% ajattelusta tekee. Luulin myös TKK alussa etten pärjää, mutta kun luin sen kurssipisteytyksen tuntimäärän ennen joka tenttiä niin 4-5 kaikista.

"tyhmyys" = "laiskuus" = "narsismi"
Jos jotain haluaa niin sen kyllä ihan normi ihminen tavoittaa.

Himuli
Seuraa 
Viestejä1462
Liittynyt10.3.2016

Eikai se ikää enää lukiovaiheessa niin katso, onko ne asiat vaikeita vai helppoja. Jos ne on uusia asioita, ne on yhtä vaikeita 30 vuotiaalle kuin 16 vuotiaalle. Kyllähän ala-asteen matematiikkakin olisi vaikeaa aikuiselle, jos asia olisi täysin uutta. 

Oletko hyvä rupattelemaan vieraiden ihmisten kanssa? Vai meneekö ihan lukkoon heti? Pystytkö keskittymään asiaan, jos asia kiinnostaa sinua? Oletko kaikissa aineissa huono vai joissain erityisemmin?

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Jospa sulla vaan on keskittymiskyvyn ongelma, ei niinkään tyhmyyttä? Jos ympäristön häly häiritsee lukiessa tai tentissä, voisitko kokeilla hyviä kuulosuojaimia tai korvatulppia? Peltorilla ainakin on ainakin kahden- tai kolmenlaisia kuulosuojaimia, ota ne parhaimmat niistä (olikohan se kolmen "pisteen"? kysy rautakaupasta)

Himuli
Seuraa 
Viestejä1462
Liittynyt10.3.2016

Joskus oppilaat syyttävät itseään, kun todellinen vika onkin opetuksessa. Eräs lähisukulaiseni oli vaikeuksissa päästä lukion matematiikasta läpi. Vitosia taisi tulla yhtenään. Kirjoitukset tulossa. Lopulta hän sai jostain parin kuukauden preppausopetuksen kirjoituksia varten ja siinä käsiteltiin ilmeisesti koko lukion pitkä matematiikka nopeasti läpi. Hän kirjoitti Laudaturin pitkästä matematiikasta. Hän sanoi, että kaikki oli yhtäkkiä täysin selkeää ja loogista, kun joku vain sattui opettamaan juuri oikealla tavalla. Se on jännä se. Sanon tämän nyt vain sen takia, että joskus se on näinkin. Joskus me ajattelemme hieman eri tavalla kuin muut, ja tarvitsemme vain jonkun opettamaan ne asiat omalla tavallamme. Joskus se ei tapahdu, ja se on harmillista sitten se. Mutta niin, suhtaudun "tyhmyyteen" hieman varauksella. Uskon, että kyse on enimmäkseen kiinnostuksen puutteesta, poikkeavasta oppimistavasta tai jostain oppimista ja ulosantia häiritsevästä häiriöstä ja noiden sekoituksesta erilaisissa suhteissa. Sinulla lienee ainakin keskittymisen kanssa vaikeuksia. Luulen että sosiaalinen jännite pahentaa sitä niin, että aivosi menevät ikään kuin solmuun etkä pysty työstämään itse tehtävää välttämättä. Aivokapasiteetti menee kaikkeen muuhun epäolennaiseen. 

Käyttäjä2924
Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt4.10.2016

Tuuba kirjoitti:
Eikai se ikää enää lukiovaiheessa niin katso, onko ne asiat vaikeita vai helppoja. Jos ne on uusia asioita, ne on yhtä vaikeita 30 vuotiaalle kuin 16 vuotiaalle. Kyllähän ala-asteen matematiikkakin olisi vaikeaa aikuiselle, jos asia olisi täysin uutta. 

Oletko hyvä rupattelemaan vieraiden ihmisten kanssa? Vai meneekö ihan lukkoon heti? Pystytkö keskittymään asiaan, jos asia kiinnostaa sinua? Oletko kaikissa aineissa huono vai joissain erityisemmin?

Pystyn ihan hyvin keskittymään kaikkiin aiheisiin, jos on täysin hiljaista. Jos ympäristössä taas on vähänkin meluisaa, keskittyminen häiriintyy heti. En tiedä miksi se täysi hiljaisuus on niin merkittävää. Joskus tulee rehellisesti sanottuna itku, kun haluaisin oppia ja aihekin on ihan kiinnostava, mutta naapurissa melutaan. Joskus tulee sitten yöllä opiskeltua enemmän, mikä vaikuttaa tietty yöuniin ja seuraavana päivänä taas on hankalampi oppia. :(

Minulla on paniikkihäiriö ja saan ahdistuskohtauksia hyvin helposti. Se miten ilmaisen itseäni ihmisten kanssa riippuu siis päivästä.. joskus hyvin ja sujuvasanaisemmin ja jotenkin luonnollisesti, joskus huonommin, jolloin myös motoriset toiminnat tökkivät, ja olen myös fyysisesti hieman lukossa. Tosin olen kyllä viime vuosina parantanut sosiaalista ilmaisuani aika hyvin. Kielet aina olleet helpoimmasta päästä, kaikessa muussa täytyy panostaa paljon enemmän.

Ja korvatulpat ostin kyllä joo, mutta niiden läpi silti kuului melua. Pitää varmaan kokeilla parempia.

Käyttäjä2924
Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt4.10.2016

Tuuba kirjoitti:
Joskus oppilaat syyttävät itseään, kun todellinen vika onkin opetuksessa. Eräs lähisukulaiseni oli vaikeuksissa päästä lukion matematiikasta läpi. Vitosia taisi tulla yhtenään. Kirjoitukset tulossa. Lopulta hän sai jostain parin kuukauden preppausopetuksen kirjoituksia varten ja siinä käsiteltiin ilmeisesti koko lukion pitkä matematiikka nopeasti läpi. Hän kirjoitti Laudaturin pitkästä matematiikasta. Hän sanoi, että kaikki oli yhtäkkiä täysin selkeää ja loogista, kun joku vain sattui opettamaan juuri oikealla tavalla. Se on jännä se. Sanon tämän nyt vain sen takia, että joskus se on näinkin. Joskus me ajattelemme hieman eri tavalla kuin muut, ja tarvitsemme vain jonkun opettamaan ne asiat omalla tavallamme. Joskus se ei tapahdu, ja se on harmillista sitten se. Mutta niin, suhtaudun "tyhmyyteen" hieman varauksella. Uskon, että kyse on enimmäkseen kiinnostuksen puutteesta, poikkeavasta oppimistavasta tai jostain oppimista ja ulosantia häiritsevästä häiriöstä ja noiden sekoituksesta erilaisissa suhteissa. Sinulla lienee ainakin keskittymisen kanssa vaikeuksia. Luulen että sosiaalinen jännite pahentaa sitä niin, että aivosi menevät ikään kuin solmuun etkä pysty työstämään itse tehtävää välttämättä. Aivokapasiteetti menee kaikkeen muuhun epäolennaiseen. 

Minulla on itse asiassa etäkursseja nyt, eli joudun käytännössä itse opettamaan itseäni.. ja juu, se vaatii paljon. Tämä on silti lähiopetusta parempi vaihtoehto, koska olen joskus ollut tunneilla läsnä ja en tosiaan pystynyt keskyttimään opetukseen vaan siihen, milloin pääsen pois.

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

Käyttäjä2924 kirjoitti:
En osaa joitain ihan yksinkertaisia asioita paineen alla, ja menee joissakin yksinkertaisissa asioissa vähän aikaa tajuta, että miten asia tehdään.

Minulla myös ilmeisesti menee paljon aikaa oppimiseen. Olen juuri aloittanut opiskelun aikuislukiossa, ja samoja asioita opiskelevat 5 vuotta nuoremmat, ja oppimismateriaalin pitäisi olla heille kohtalaisen sopivaa. Silti asiat ovat minulle vaiketa, menee kauan hahmottaa asioiden kulku, ja sitten pitäisi vielä yksityiskohtaisesti muistaa kaikki... miten ihmeessä? Häiriinnyn helposti, ja opin parhaiten vain 100% hiljasuudessa ja sitä saa harvoin muun muassa naapureiden takia, vaikka yksin asunkin.

En tiedä onko minulla tulevaisuutta kun olen niin tyhmä, vaikka kuinka yrittäisin. Halusin nyt ensimmäisellä koeviikolla saada kaikista aineista vähintään 7½, mutta pelkään vahvasti että tulee kutosia korkeintaan. Ja siinä tapauksessa ainakin vaivun epätoivoon, ja lakkaan yrittämästä opiskelun suhteen ainakin. :(

Ota 20 minuuttia aikaa keskittyä ja tee tämä: http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=27

Tulet todennäköisimmin huomaamaan että et ole tyhmä :)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Joillakin ihmisillä auttaa keskittymisessä se, että menee kirjastoon opiskelemaan (eli on fyysisesti jossain varta vasten, missä ei voi tehdä muuta kuin opiskella). Olisiko se mahdollista sinulle?

Joillakin taas auttaa musiikki. Itselläni ja eräällä toisella henkilöllä on auttanut Hildegard von Bingenin laulut kovalappustereolta, ja toisaalta Black Sabbath tms, räime (jos ympärillä on paljon hälyä, jota ei kuulosuojaimilla voi poistaa).

Nukutko tarpeeksi, ja hyvin? Unettomuus heikentää varmaan ihan kaikenlaista oppimista ja keskittymistä, joten hyvistä yöunista ja unihygieniasta kannattaa pitää kiinni. Esim. sulkea pc, telkkari ja känny pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.  (Uniapneakin tekee öistä vähemmän virkistävät, joten se kannattaa hoitaa.)

Paniikkihäiriö ja ahdistus taatusti häiritsevät monella tavalla oppimista. Luulen, että tuo häiriöherkkyys liittyy niihin. Häiriöt ikään kuin vievät kaistanleveyttä liiaksi, kaappaavat tarkkaavaisuuden. En tiedä miten tepsivää lääkehoito noihin on. Jotkut rauhoittavat lääkkeet voivat jopa tyhmentää, ja niistä voi olla oppimisen kannalta haittaa. Oletko löytänyt joitaikin keinoja rauhoittaa itseäsi? Auttaako esimerkiksi liikunta, metsässä samoilu, kuvataiteen tai musiikin teko, meditaatio? Psykoterapiassa ehkä voisi löytää keinoja hallita noita oireita, tai ainakin keinoja pärjätä arjessa?

TeeSi
Seuraa 
Viestejä211
Liittynyt27.5.2015

Toistan vielä... alitajunta tekee sen työn - prosessoinnin. Sinun tehtäväsi on syöttää siihen ajatusmyllyyn materiaali, kyllä se kaikki mitä luet ja ajattelet on siellä ja hyödynnät sen - vaikket tiedostakkaan. Oppiminen on aikasta kummallinen juttu, tuntuu ettei opi - mutta oppii kumminkin.

Keskittymísessä olen tehnyt "vekseleitä" - teen jotkut määrälliset jutut ihan ENNALTA TEKEMÄNI listan mukaan vaikka kuinka ja mitä sälää sivusta pukkaa. Elämä vaan kun on valintoja ja aina muka pitäisi tehdä tuo ja tuo... Niin siis keskittyminen on minusta kaiken roinan pyyhkimistä pöydältä pois ja oleellisen jääräpäistä...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat