Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt8.6.2016

Finnish Organic Tobacco Company Oy järjestää toisen tupakan kasvatuksen kurssin lauantaina 17.12.2016 klo 13. Kurssi pidetään luomutilallani Alavudella. Kurssilla opetetaan tupakan kasvatus siemenestä ja jalostus tupakkatuotteeksi, kääre-, piippu- ja mällitupakaksi. Käymme läpi myös uuden tupakkalain sisältöä ja tupakan kasvatusta yritystoimintana. Lisätiedot anttipellonpaa@hotmail.com Ja tupakan kasvatushan omaan käyttöön on siis aivan laillista toimintaa. Jos sitä haluaa myydä yritystoimintana, niin silloin alkaa huomattava paperisota, mutta ei sekään mitenkään mahdotonta ole. Olen vielä tällä hetkellä Suomen ainoa virallinen tupakan tuottaja.

Kommentit (5)

John Carter
Seuraa 
Viestejä8357
Liittynyt17.2.2006

anttipellonpaa kirjoitti:
Finnish Organic Tobacco Company Oy järjestää toisen tupakan kasvatuksen kurssin lauantaina 17.12.2016 klo 13. Kurssi pidetään luomutilallani Alavudella. Kurssilla opetetaan tupakan kasvatus siemenestä ja jalostus tupakkatuotteeksi, kääre-, piippu- ja mällitupakaksi. Käymme läpi myös uuden tupakkalain sisältöä ja tupakan kasvatusta yritystoimintana. Lisätiedot anttipellonpaa@hotmail.com Ja tupakan kasvatushan omaan käyttöön on siis aivan laillista toimintaa. Jos sitä haluaa myydä yritystoimintana, niin silloin alkaa huomattava paperisota, mutta ei sekään mitenkään mahdotonta ole. Olen vielä tällä hetkellä Suomen ainoa virallinen tupakan tuottaja.

Muistan vielä kun entisaikaan kessua kasvatettiin omaankäyttöön maaseudulla monenkin torpan nurkalla ja kaupungissakin joidenkin omakotitalojen pihoilla. Tupakan kasvattaminen harrastuksena taitaa olla Suomessa hiipunut viimeisen 30 vuoden aikana? Jalostatko sinä kasvattamasi tupakan tuotteeksi asti, jos kerran olet Suomen ainoa virallinen tupakan tuottaja? Onko tupakkatuotteesi sertifioitu, jos olet tuonut niitä markkinoille?

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

John Carter
Seuraa 
Viestejä8357
Liittynyt17.2.2006

ovolo kirjoitti:
Entä kannabiksen kasvatuskurssi? Olis varmaan osallistujia ihan toisella tapaa, kuin mitä jollekin kessukurssille.

Luin vähän aikaa sitten jostakin, että Kanadassa joku yliopisto aikoi ottaa lähitulevaisuudessa kurssivalikoimaansa kannabiksen kasvatuskurssin. Varmasti tulee olemaan suosittu kurssi:)

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

anttipellonpaa
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt8.6.2016

Luomutilani kasvattaa tupakkakasvit ja osakeyhtiöni ostaa tupakan lehdet ja valmistaa niistä kääretupakkaa ja pureskeltavaa mällitupakkaa. Sikareitakin olen tehnyt. Nyt vaan uudessa tupakkalaissa on pari minua koskevaa pykälää, eli entinen nuuskan kieltävä pykälä on muutettu niin, että kaikki savuton tupakka on kielletty. Eli mällitupakan valmistus loppuu, eikä kehittelemäni nenänuuska ehdi edes myyntiin asti. Toinen pykälä kieltää pakkauksissa merkinnät, jotka antavat olettaa, että tuote olisi jotenkin vähemmän haitallinen kuin jokin muu tupakkatuote. Minun tupakkanihan siis ovat sertifioitua luomua, ja minulla on luomumerkin käyttöoikeus. Pakkauksissa on ollut myös "Kotimainen tuote. Made in Finland" lippumerkki, sekä teksti "Luonnollisesti pehmeä". Nämä pitää nyt poistaa mainitsemani pykälän takia. Sana "luomu" tai esim. "organic" on myös poistettava. Vääntöä on ollut firmani nimessä olevasta "Organic" sanasta, mutta päätös oli se, että se kohta pitää jättää tyhjäksi.. Mutta toisaalta minä en kyllä ketään kehota tupakkatuotteita käyttämään, koska haitallisiahan ne ovat. Ja raaka-aine on Virginiantupakkaa, ei kessua, joka on vanha lajike, jolle on monta nimeä. Tässäkin 1895 valmistuneessa talossa on aikoinaan, isäni ollessa nuori, vielä kasvatettu kessua, kuten melkein joka talossa aikoinaan. Minulla on jopa tuvassa sateenvarjotelineenä yhdestä tukista tehty pytty, jossa isäni kertoman mukaan hakattiin tupakkaa silpuksi. Ehkä kasvatusinto kasvaa tupakan hinnan nousemisen myötä. Ainakin kursseista kiinnostuneita tuntuu riittävän. Minulta saa siemeniä, antiikkisia Suomessa valmistettuja piippuja ja "yrttileikkureita".

Keijona
Seuraa 
Viestejä8862
Liittynyt13.3.2015

Tulen ja savun kunnioittaminen on näemmä perinnöllistä, 1800-luvulla  rakennetussa talossa sitä kulttuuria tulee ylläpidettyä. Tupakkaa ja erilaisia sikaareita on ihan ainutlaatuisilla luvilla ja eu-sertifikoinneilla tullut suomessa kaupattua muutama vuosikymmen. Nykyään suomen ensimmäistä luomuhampputilaa pyöritän, kuitua ja öljyä, lääkehamppuun kun ei lupia vielä saa.

Tupakasta ja polttamisesta haluan kertoa tarinan. Parikymmentä vuotta sitten, nuoruuteni villeinä vuosina halusin kokeilla poltettavan hampun kasvatusta. tuumasta toimeen sain kavereilta muutaman siemenen ja ne tietysti isoäitini ryytimaahan, hienoja "joulukuusia" niistä kasvoi, varsinaista kukintoa tai "toimivaa" höpöheinää trooppisita jyvistä ei tullut, mutta sitäkin parempia huomioita hampusta. Mommani, karjalan evakko nimittäin tunnisti heti kasvin, ja kertoi isänsäkin sitä karjalassa kasvattaneet ja tupakan lailla piipussa polttaneen. Kovasti oli tyytyväinen kun ei tarvitse kaupasta rahalla kallista "tupakkaa" ostaa. Hän ei pitänyt hamppua tupakkaa vaarallisempana, ihmetteli maailman menoa ja hyötykasvin laittomaksi julistamista.  Hyvä, että perinteistä pidetään kiinni, sillä ilman historiaa ei ole tulevaisuutta.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat