Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Jos kiteytetään kaikki eri diagnoosit, niin niissä on yhteistä se, että kaikki eri mielisairaudet ovat EI HALUTTUJA itse niiden potejille. Ja isoin apu olisi pelkästään se kun koko maailma yhdistyisi yhtenäiseksi tämän teeman osalta tavallaan henkisen revoluution muodossa.

When people become inviduals again, instead of being a cattle, we'd get back in busines again. <--

Sivut

Kommentit (25)

MooM
Seuraa 
Viestejä6951
Liittynyt29.6.2012

Mitä tarkoitat, että maailma yhdistyisi? Siis käytännössä mitä pitäisi tapahtua?

En usko, että monikaan on eri  mieltä tuon ensimmäisenä esittämäsi ajatuksen kanssa. Paitsi ehkä ne mielisairaiksi diagnosoidut, joilla ei ole minkäänlaista sairaudentunnetta.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Se on ehkä paljon vaadittua että koko maailma lohduttaisi toinentoisiian, mutta isoin ongelma onkin se että tämä koko ongelma on tavallaan tabu. Moni ihminen kärsii siitä just sen takia koska diagnoosi leimaa heidät. Ja loppupelissä kaikki "terveetkin" tietää mitä ajetaan takaa.

When people become inviduals again, instead of being a cattle, we'd get back in busines again. <--

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6285
Liittynyt8.11.2012

deep purpose kirjoitti:
Se on ehkä paljon vaadittua että koko maailma lohduttaisi toinentoisiian, mutta isoin ongelma onkin se että tämä koko ongelma on tavallaan tabu. Moni ihminen kärsii siitä just sen takia koska diagnoosi leimaa heidät. Ja loppupelissä kaikki "terveetkin" tietää mitä ajetaan takaa.

Noinhan se tietysti on, mutta, jos tabun asema poistettaisiin niin ihmisiä ei voisi leimata ajaakseen omia etujaan. Esimerkiksi jotain asioita kritisoivia olisi silloin tietenkin mahdotonta vaan kevyesti leimata hulluiksi.

Toinen tietenkin on, että monet diagnosoidut ovat joko tiedettyinä diagnoosin saaneina tai niin ettei yleistä diagnoosia ole julkisuudessa. Jos kansa yleisesti tietäisi miten erityyppiset sairaudet vaikuttavat yksilöiden ajatuksiin voisi esimerkiksi Cheekin tekemisiin suhtautua terveesti ymmärtäen, että se heijastaa hänen sairauttaan. Eli mielenterveysongelmaiset siis haluavat manipuloida kansaansa siihen omaan sairaaseen fantasiaansa.

Haamu
Seuraa 
Viestejä638
Liittynyt11.1.2012

deep purpose kirjoitti:
Jos kiteytetään kaikki eri diagnoosit, niin niissä on yhteistä se, että kaikki eri mielisairaudet ovat EI HALUTTUJA itse niiden potejille. --
Eikös tämä päde lähes kaikkiin sairauksiin yleisemminkin? Ehkä löytyy joitakin yksittäistapauksia joihin ei päde...

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Ei, mielenterveydestä kärsivät yleensä pyrkii tulemaan terveeksi eikä raahata muita luolaansa uhrikseen. Diagnoosin saaneet eivät melkein koskaan ole rikollisia tai toisinajattelijoita.

MooM
Seuraa 
Viestejä6951
Liittynyt29.6.2012

deep purpose kirjoitti:

Jos nyt ajatellaan tällaista tavallista tallaajaa (kuten minä), jonka tuttavapiirissä on joitain ahdistuksesta ja kohtuullisen lievästä masennuksesta kärsiviä, mutta ei sen hurjempaa mielenterveysongelmaa. Näiden tyyppien kanssa tulee jutusteltua ja välillä he kertovat siitäkin, miten sairaus vaikuttaa, miten sitä hoidetaan  ja millaisessa vaiheessa se on. Siitä jutellaan samalla tavalla kuin polvikivusta. Enimmäkseen jutellaan muista asioista.

Sitä en osaa sanoa, jos joku lähipiirissä olisi niin sairas, että käytös menisi hyvin oudoksi tai pelottavaksi. Osaisiko sitten suhtautua neutraalisti ja olisiko se edes tarpeen?

Mutta miten minun (ja minun kaltaisten) pitäisi sitten muuttaa suhtautumista tai toimintaani? Varmasti on ihmisiä, jotka eivät uskalla tai halua puhua. Tai kuulla. Miten heille voisi tehdä asian vähemmän tabuksi?

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

MooM kirjoitti:
deep purpose kirjoitti:

Jos nyt ajatellaan tällaista tavallista tallaajaa (kuten minä), jonka tuttavapiirissä on joitain ahdistuksesta ja kohtuullisen lievästä masennuksesta kärsiviä, mutta ei sen hurjempaa mielenterveysongelmaa. Näiden tyyppien kanssa tulee jutusteltua ja välillä he kertovat siitäkin, miten sairaus vaikuttaa, miten sitä hoidetaan  ja millaisessa vaiheessa se on. Siitä jutellaan samalla tavalla kuin polvikivusta. Enimmäkseen jutellaan muista asioista.

Sitä en osaa sanoa, jos joku lähipiirissä olisi niin sairas, että käytös menisi hyvin oudoksi tai pelottavaksi. Osaisiko sitten suhtautua neutraalisti ja olisiko se edes tarpeen?

Mutta miten minun (ja minun kaltaisten) pitäisi sitten muuttaa suhtautumista tai toimintaani? Varmasti on ihmisiä, jotka eivät uskalla tai halua puhua. Tai kuulla. Miten heille voisi tehdä asian vähemmän tabuksi?

Jos jotkut ei ymmärrä tulla mukaan tähän, he saa jättäytyä pois koska ei voi pakottaa ketään siihen. Moni saattaa haluta tulla huomioiduksi pienemmässä piirissä. Mutta luulen että tämä on väärti kokeilla pois alta.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6285
Liittynyt8.11.2012

deep purpose kirjoitti:
Ei, mielenterveydestä kärsivät yleensä pyrkii tulemaan terveeksi eikä raahata muita luolaansa uhrikseen. Diagnoosin saaneet eivät melkein koskaan ole rikollisia tai toisinajattelijoita.

Nyt siis puhut pelkästään skitsofreenikoista? Heidän kohdallaan tuon pitkälti uskonkin. He nimenomaan taitavat kärsiä ongelmastaan. Monilla mielenterveysongelmaisillahan se on niin päin, että ne kärsijät ovat pääosaltaan lähipiiri ja jos julkisia juttuja tekevät niin seuraajat, alaiset jne.

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

HuuHaata kirjoitti:
deep purpose kirjoitti:

Nyt siis puhut pelkästään skitsofreenikoista? Heidän kohdallaan tuon pitkälti uskonkin. He nimenomaan taitavat kärsiä ongelmastaan. Monilla mielenterveysongelmaisillahan se on niin päin, että ne kärsijät ovat pääosaltaan lähipiiri ja jos julkisia juttuja tekevät niin seuraajat, alaiset jne.

Se ei taida olla enää salaisuus että olen skitso, juu. Mutta olen ehkä jonkinsorttinen täydellisyys-hakoinen tyyppi joka ehkä pyrkii parantamaan maailmaa vaikka on ite usein rikki. En ole allekirjoittamassa mitään muitten diagnoosien suhteen kun en voi käydä heidän puolesta takuuseen. Olen sairauteni uhri mutta pyrin ratkaisemaan sen millä keinolla hyvänsä.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6285
Liittynyt8.11.2012

Aistin kyllä itsessänikin lievää irrationaalista pelkoa skitsofreniaa kohtaan. Tullee siitä, että pelkäisi kontrollin menettämistä. Irrationaalista tietenkin, kun ei se tartu.

Oletko huomannut, että vastaava olisi yleistäkin? Itse pystyisin kyllä tulemaan hyvin juttuun. Poikkeuksena ne, jotka eivät halua noudattaa rajoja joita ihmisten välisille vuorovaikutuksille pitää aina laittaa. Mutta sillä ei ole tuon sairauden kanssa tekemistä.

Skitsofrenia olisi kyllä hyvä saada kunnolla pois tabujen joukosta.

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Kontrolli onkin toki elinehto kaikille joilla perusjärki päässä. Disipliinin raja, mihin se pitää vetää, silloin kun sinua koettelee jokin paranormaalinen taho?

Vierailija

Aloitusviestistä tuli mieleen että joillain spesiaali-aloilla kuten tietoturva-alalla vainoharhaisuus on vähän niinku pakollinen juttu että pystyy tekemään hommansa kunnolla. Tosin kuvittelisin että jos säätää nupista vainoharhaisuuden asteen liian isolle niin näkee ZOGin avaruusliskoja joka paikassa ja pehmustettu koppi kutsuu. 

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Vai puhuuko skitson ääni oikeasta seikasta eli siitä että me ei voida puhua vapaasta tahdosta ilman että meidät kyseenalaistaisiin?

Keijona
Seuraa 
Viestejä9876
Liittynyt13.3.2015

Skitsofreniasta, siis hallitsemattomasta epäluuloisuudesta kun itsellä ei ole standardista poikkeavia kokemuksia, niin en osaa aiheesta paljoakaan sanoa, mutta tälläinen tieteilijöiden ja teoreetikkojen palsta ei välttämättä ole helpoin kasvualusta. Mutta hyvinhän  olet menossa mukana pysynyt, paremmin kuin moni omaa tilaansa tiedostamaton.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat