Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Voihan olla, että tästä aiheesta on jo viestiketju mutta en muista enkä jaksa ettiä kun oon rapulassa.

Voi olla että tämän aiheen asiat pitäisi puhelimen, googlen ja facebookin käyttäjän tietää. Minä en kuitenkaan tiedä, koska en koskaan lue sääntöjä, ohjeita saati ehtoja.

Nno. Minulle ilmaantui uusi tuttavuus. Tallensin hänen puhelinnumeronsa samsung-google puhelimeeni. Mitään aiempaa kontaktia mulla ei tähän heppuun ole. Meillä ei ole yhteisiä tuttuja, eikä ammatillisessa mielessäkään olla mistään mutkien kautta kontaktissa. Nyt sitten facebook ehdottaa tätä jamppaa kaverikseni. Miksi? Miten facebook saa tiedon siitä ketä puhelimeni puhelinluettelossa on?
Google taitaa olla tässä se jota syyttää. Se on yhdistänyt varmaankin meidät asuinpaikan, koulutuksen ja ammatin perusteella. Kuitenkaan mitään konkreettista meidän kahden suhteesta en ole kertonut mihinkään. Tieto on ainoastaan opiskelukoulussani, firmassa jossa tämä tyyppi käy töissä, avovaimollani ja puhelinnumerona puhelimessani.

Kommentit (12)

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Tällä sovelluksella on seuraavat käyttöoikeudet:

Laitteen ja sovelluksen historia

nouda käynnissä olevat sovellukset

Henkilöllisyys

etsi tilejä laitteelta

lisää tai poista tilejä

lue omia yhteystietoja

Kalenteri

lue kalenteritapahtumia ja luottamuksellisia tietoja

lisää tai muokkaa kalenteritapahtumia ja lähetä sähköpostia vieraille ilman omistajien lupaa

Yhteystiedot

etsi tilejä laitteelta

lue yhteystietoja

muokkaa yhteystietoja

Sijainti

likimääräinen sijainti (verkkopohjainen)

tarkka sijainti (GPS- ja verkkopohjainen)

Tekstiviestit

lue tekstiviestejä (teksti tai multimedia)

Puhelin

soita suoraan puhelinnumeroihin

lue puhelulokia

puhelimen tilan ja identiteetin lukeminen

kirjoita puhelulokiin

Valokuvat/media/tiedostot

USB-tallennustilan sisällön lukeminen

USB:n sisällön muokkaaminen tai poistaminen

Tallennustila

Kamera

ota kuvia ja videoita

Mikrofoni

tallenna ääntä

Wi-Fi-yhteyden tiedot

Wi-Fi-yhteyksien näyttäminen

Laitteen tunnus ja puhelutiedot

Muut

lataa tiedostoja ilmoittamatta

säädä taustakuvan kokoa

hae tietoja internetistä

verkkoyhteyksien tarkasteleminen

luo tilejä ja aseta salasanoja

lue akkutilastoja

lähetä tärkeä lähetys

muuta verkkoyhteyksiä

muodosta ja katkaise Wi-Fi-yhteys

laajenna/pienennä tilarivi

internetin käyttäminen

muuta ääniasetuksia

lue synkronointiasetuksia

suorita laitteen käynnistyessä

järjestele käynnissä olevia sovelluksia

aseta taustakuva

piirrä muihin sovelluksiin

hallitse värinää

estä laitetta menemästä virransäästötilaan

ota synkronointi käyttöön tai poista se käytöstä

Pikakuvakkeiden asentaminen.

lue Googlen palvelumäärityksiä

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9041
Liittynyt13.7.2015

CE-hyväksytty kirjoitti:
Voihan olla, että tästä aiheesta on jo viestiketju mutta en muista enkä jaksa ettiä kun oon rapulassa.

Voi olla että tämän aiheen asiat pitäisi puhelimen, googlen ja facebookin käyttäjän tietää. Minä en kuitenkaan tiedä, koska en koskaan lue sääntöjä, ohjeita saati ehtoja.

Nno. Minulle ilmaantui uusi tuttavuus. Tallensin hänen puhelinnumeronsa samsung-google puhelimeeni. Mitään aiempaa kontaktia mulla ei tähän heppuun ole. Meillä ei ole yhteisiä tuttuja, eikä ammatillisessa mielessäkään olla mistään mutkien kautta kontaktissa. Nyt sitten facebook ehdottaa tätä jamppaa kaverikseni. Miksi? Miten facebook saa tiedon siitä ketä puhelimeni puhelinluettelossa on?
Google taitaa olla tässä se jota syyttää. Se on yhdistänyt varmaankin meidät asuinpaikan, koulutuksen ja ammatin perusteella. Kuitenkaan mitään konkreettista meidän kahden suhteesta en ole kertonut mihinkään. Tieto on ainoastaan opiskelukoulussani, firmassa jossa tämä tyyppi käy töissä, avovaimollani ja puhelinnumerona puhelimessani.

Nämä tällaiset ovat huikean hieno esimerkki siitä, miten tietotekniikka ja modernit suuryritysten väsymättömän uutterasti elämiemme dataa louhivat palvelut voivat helpottaa arkeamme. 

Minulla on myös samanlaisia kokemuksia. Naamakirja ehdottelee kaveriksi henkilöitä, joiden kanssa olen joskus vuosia sitten vaihtanut joitakin sähköposteja työasioissa ja tavannut pari kertaa kokouksessa. Ei yhteisiä fabo-kavereita, ei edes puhelinnumeroa kännyyn talletettuna, ei mitään. Niin vain onnistuu urkkimaan, että hei kylläpä nämä kaksi ihan selvästi ovat hyvää pataa, mikseivät jo linkkaudu, häh.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

jepajee kirjoitti:
Tällä sovelluksella on seuraavat käyttöoikeudet:

Laitteen ja sovelluksen historia

nouda käynnissä olevat sovellukset

Henkilöllisyys

etsi tilejä laitteelta

lisää tai poista tilejä

lue omia yhteystietoja

Kalenteri

lue kalenteritapahtumia ja luottamuksellisia tietoja

lisää tai muokkaa kalenteritapahtumia ja lähetä sähköpostia vieraille ilman omistajien lupaa

Yhteystiedot

etsi tilejä laitteelta

lue yhteystietoja

muokkaa yhteystietoja

Sijainti

likimääräinen sijainti (verkkopohjainen)

tarkka sijainti (GPS- ja verkkopohjainen)

Tekstiviestit

lue tekstiviestejä (teksti tai multimedia)

Puhelin

soita suoraan puhelinnumeroihin

lue puhelulokia

kirjoita puhelulokiin

Valokuvat/media/tiedostot

Tallennustila

Kamera

ota kuvia ja videoita

Mikrofoni

tallenna ääntä

Wi-Fi-yhteyden tiedot

Wi-Fi-yhteyksien näyttäminen

Laitteen tunnus ja puhelutiedot

Muut

lataa tiedostoja ilmoittamatta

säädä taustakuvan kokoa

hae tietoja internetistä

verkkoyhteyksien tarkasteleminen

luo tilejä ja aseta salasanoja

lue akkutilastoja

lähetä tärkeä lähetys

muuta verkkoyhteyksiä

muodosta ja katkaise Wi-Fi-yhteys

laajenna/pienennä tilarivi

internetin käyttäminen

muuta ääniasetuksia

lue synkronointiasetuksia

suorita laitteen käynnistyessä

järjestele käynnissä olevia sovelluksia

aseta taustakuva

piirrä muihin sovelluksiin

hallitse värinää

estä laitetta menemästä virransäästötilaan

ota synkronointi käyttöön tai poista se käytöstä

Pikakuvakkeiden asentaminen.

lue Googlen palvelumäärityksiä

Emmää ymmärrä noista mitään.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Ab Surd Oy kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:

Nämä tällaiset ovat huikean hieno esimerkki siitä, miten tietotekniikka ja modernit suuryritysten väsymättömän uutterasti elämiemme dataa louhivat palvelut voivat helpottaa arkeamme. 

Minulla on myös samanlaisia kokemuksia. Naamakirja ehdottelee kaveriksi henkilöitä, joiden kanssa olen joskus vuosia sitten vaihtanut joitakin sähköposteja työasioissa ja tavannut pari kertaa kokouksessa. Ei yhteisiä fabo-kavereita, ei edes puhelinnumeroa kännyyn talletettuna, ei mitään. Niin vain onnistuu urkkimaan, että hei kylläpä nämä kaksi ihan selvästi ovat hyvää pataa, mikseivät jo linkkaudu, häh.

Sinä kun olet ATK-koulun käynyt, niin kerro miten tuo linkitys käytännössä tapahtuu?

Sen ymmärrän että profiileja vertaamalla kaveriehdotuksia voi tehdä, mutta ei facebook mulle aiemmin ole tätä tyyppiä kaveriksi ehdottanut. Profiilimme internetissä olivat kaksi kuukautta sitten varmasti samat kuin nykyään.
Jostain siis on valunut tieto siitä että nykyään olemme arkipäivisin yhteistoiminnassa. Se jokin on Firma, Oamk tai minun Samsung älypuhelimeni joka on naimisissa Googlen kanssa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Onhan tietysti ainakin koulustani tietoja touhuistani mennyt ainakin vakuutusyhtiöön. Ehkä Firmakin on jotain virallista ilmoitellut minun olemassaolostani johonkin.

Olen kyllä Firman työntekijöiden linkedin-profiileita käynyt kattelemassa. Se ainakin kertoo jotain.

Ai niin. Olen toki myös googletellut Firmaa ja sen työntekijöitä.

Eiköhän noista yhden FB-kaveriehdotuksen saa rakenneltua.

Jakob
Seuraa 
Viestejä900
Liittynyt11.7.2015

CE-hyväksytty kirjoitti:
Minulle ilmaantui uusi tuttavuus. Tallensin hänen puhelinnumeronsa samsung-google puhelimeeni. Mitään aiempaa kontaktia mulla ei tähän heppuun ole. Meillä ei ole yhteisiä tuttuja, eikä ammatillisessa mielessäkään olla mistään mutkien kautta kontaktissa. Nyt sitten facebook ehdottaa tätä jamppaa kaverikseni. Miksi?

Luulisin että jompi kunpi on nyt etsinyt toisen Facebookista. Mulle tulee aivan käsittämättömiä kaveriehdotuksia koko ajan kun ihmiset etsivät nimelläni Facebookista. Systeemi tallentaa nämä hakijat ja ehdottaa kavereiksi.

Eli kannattaa miettiä kenen Facebook-sivuilla vierailee, tieto tästä välittyy helposti.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Jakob kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
Minulle ilmaantui uusi tuttavuus. Tallensin hänen puhelinnumeronsa samsung-google puhelimeeni. Mitään aiempaa kontaktia mulla ei tähän heppuun ole. Meillä ei ole yhteisiä tuttuja, eikä ammatillisessa mielessäkään olla mistään mutkien kautta kontaktissa. Nyt sitten facebook ehdottaa tätä jamppaa kaverikseni. Miksi?

Luulisin että jompi kunpi on nyt etsinyt toisen Facebookista. Mulle tulee aivan käsittämättömiä kaveriehdotuksia koko ajan kun ihmiset etsivät nimelläni Facebookista. Systeemi tallentaa nämä hakijat ja ehdottaa kavereiksi.

Eli kannattaa miettiä kenen Facebook-sivuilla vierailee, tieto tästä välittyy helposti.

Ai niin. Tottahan tämä kyseinen jamppa on googlettanut ja facebookista etsinyt minut.
Onneksi fb-profiilikuvanani ei ole revitettävänä oleva reva. Säilyy ammatillinen(kin) uskottavuus.

Sitten kun luen itseni maisteriksi, niin voin pukeutumisen lisäksi olla huolimaton myös facebookissa. (mulle on kerrottu akateemisesta vapaudesta)

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9041
Liittynyt13.7.2015

Facebook-haut voivat olla yksi tietolähde, mutta tuskin ainut. Minä en ainakaan ole huomannut, että läheskään kaikkia, tai oikeastaan useimpia, satunnaisia Facebook-profiileja, joita olen joskus vilkuillut, ehdotettaisiin hetimiten tai ikinä kaveriksi. Google-hautkaan tuskin yksistään ovat, koska ei minulle koskaan ole ehdotettu Chisua, Asia Carreraa tai Esko Valtaojaa kaveriksi.

Edelleen mietin vielä omaa kokemustani yhden tapauksen kautta. Kyseessä siis työperustainen yhteys erään asiakasyrityksen henkilökunnan jäseneen. Puhelimeni oli/on Microsoftin Windowsilla varustettu ja sen kautta puhuin sekä luin sähköposteja. Samoin Windows-tietokoneella sähköposteilin. Jollain lailla MIcrosoftin on täytynyt välittää tietoa Facebookille. Kenties Googlenkin, jos olen vaikkapa etsinyt ko. henkilön yhteystietoja hauin, mitä en voi nyt muistaa. Tai sitten Facebook jotenkin on onnistunut vakoilemaan keksien tai selaimen turva-aukkojen kautta jotain puhelimestani ja/tai tietokoneeltani. Puhelmiessani on ollut myös Facebook-sovellus, ehkä se kerää suoraan dataa kännykästä. 

Jakob
Seuraa 
Viestejä900
Liittynyt11.7.2015

Ab Surd Oy kirjoitti:
Facebook-haut voivat olla yksi tietolähde, mutta tuskin ainut. Minä en ainakaan ole huomannut, että läheskään kaikkia, tai oikeastaan useimpia, satunnaisia Facebook-profiileja, joita olen joskus vilkuillut, ehdotettaisiin hetimiten tai ikinä kaveriksi. Google-hautkaan tuskin yksistään ovat, koska ei minulle koskaan ole ehdotettu Chisua, Asia Carreraa tai Esko Valtaojaa kaveriksi.

Siis sinua ehdotetaan kaveriksi niille joita olet hakenut Facebookista (ei niinkään toisinpäin).

Miksi Google antaisi mitään tietoja Facebookille joka on sen merkittävä kilpailija? Tietysti jos klikkaat Googlen Facebookkiin johtavaa linkkiä niin tieto hausta välittyy Facebookille. Enpä usko että ennen sitä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat