Seuraa 
Viestejä59
Liittynyt13.9.2016

Kaikki on varmaan lukenut, ettei älypuhelinta kannata ladata aivan täyteen.
Huomasin uusiessani luurin, että uusi hieno Honor ilmoittaa 90% kohdalla, että akku on täynnä, eiks ole fiksua.
Oranssi latauksen merkkivalo muuttuu vihreäksi 90% kohdalla tämän huomasin sattumalta.
Asiasta toiseen millä systeemillä puhelimen kompassi toimii, ei kai sisällä ole jotain mekaanista vempainta.
Navigaattorin toiminta on ymmärretty.
Toinen ihmetyksen aihe on puhelimessa oleva vatupassi...?

Kommentit (8)

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2925
Liittynyt7.7.2013

Kait älypuhelimessa tai sen latauspiirissä on sen verran älyä että käyttää akkua optimaalisesti niin että akku säilyttää varauskykynsä parhaiten? Tai sitten kiero valmistaja tekee latauspiirissä niin että akku on taatusti loppu kahden vuoden päästä kun takuu menee umpeen.

En tiennytkään tuosta vatupassista, tosi kätevä kun näyttää myös kulman suoraan. Rakentelin juuri pari halkopinon katosta joissa olisi ollut näppärää saada kattokulmasta suoraan astemitta verrattuna vaakatasoon.

Marshall
Seuraa 
Viestejä59
Liittynyt13.9.2016

Lyde19 kirjoitti:
Kait älypuhelimessa tai sen latauspiirissä on sen verran älyä että käyttää akkua optimaalisesti niin että akku säilyttää varauskykynsä parhaiten? Tai sitten kiero valmistaja tekee latauspiirissä niin että akku on taatusti loppu kahden vuoden päästä kun takuu menee umpeen.

En tiennytkään tuosta vatupassista, tosi kätevä kun näyttää myös kulman suoraan. Rakentelin juuri pari halkopinon katosta joissa olisi ollut näppärää saada kattokulmasta suoraan astemitta verrattuna vaakatasoon.

Joo, kyllä vatupassi sovellus on ja näkyy tuossa Honorissa pelittävän.

Tuosta latauksesta, liekkö niin nuukaa, nimittäin en ole eläissäni ostanut kännyyn uutta akkua, ja latailtua on tullut ties miten.

Kyllä se sen aikaa kestää kun on tarviskin, eli muutaman vuoden! uskoisin näin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28260
Liittynyt16.3.2005

Lyde19 kirjoitti:
Kait älypuhelimessa tai sen latauspiirissä on sen verran älyä että käyttää akkua optimaalisesti niin että akku säilyttää varauskykynsä parhaiten? Tai sitten kiero valmistaja tekee latauspiirissä niin että akku on taatusti loppu kahden vuoden päästä kun takuu menee umpeen.

Tuo on kaksipiippuinen juttu. Suuri osa puhelinten ostajista vaihtaa täysin toimivat puhelimensa vuoden parin välein muotisyistä. Liikemiehet ym. paljon käyttävät vaihtavat luotettavuus- ja turvallisuussyistä ja haluavat, että puhelimet ja tietokoneet optimoivat suorituskyvyn ja akun riittävyyden sen kustannuksella miten akku toimii 2. tai 5. vuoden kuluttua.

On se toki kieroiluakin, koska nuo usein puhelinta vaihtavat ja usein myös kalliimpia malleja ostavat ovat puhelinvalmistajille tärkeämpiä asiakkaita kuin halvimman mallin isältä pojalle ostavat (tai sukulaiselta ilmaiseksi käytetyn puhelimen saavat). Ei se maksaisi mitään laittaa esimerkiksi asetuksiin valinta, optimoidaanko suorituskyky vai akun käyttöikä pitkällä aikavälillä.

Lainaus:
En tiennytkään tuosta vatupassista, tosi kätevä kun näyttää myös kulman suoraan. Rakentelin juuri pari halkopinon katosta joissa olisi ollut näppärää saada kattokulmasta suoraan astemitta verrattuna vaakatasoon.

En minä tekisi mitään tilapäistä halkokatosta merkittävämpää luottaen puhelimen vatupassiin. Ainakin kameroiden vatupassit ovat kehnoja (kallissakin malleissa), ja luultavasti puhelimissa on samoja superhalpoja romuja.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4316
Liittynyt23.11.2009

Marshall kirjoitti:
Kaikki on varmaan lukenut, ettei älypuhelinta kannata ladata aivan täyteen.
Huomasin uusiessani luurin, että uusi hieno Honor ilmoittaa 90% kohdalla, että akku on täynnä, eiks ole fiksua.
Oranssi latauksen merkkivalo muuttuu vihreäksi 90% kohdalla tämän huomasin sattumalta.
Asiasta toiseen millä systeemillä puhelimen kompassi toimii, ei kai sisällä ole jotain mekaanista vempainta.
Navigaattorin toiminta on ymmärretty.
Toinen ihmetyksen aihe on puhelimessa oleva vatupassi...?

Kompassi toimii MEMS magnetometrillä joka mittaa elektronisesti magneettikehää, sekä MEMS accelerometrilla joka mittaa kiihtyvyyttä kolmella akselilla, josta saadaan laskettua asento painovoimaa vastaan. Näiden kahden sensorin outputit yhdistetään matemaattisesti matriisilla niin että saadaan kompassilukema myös kallistetusta laitteesta. Eli "Tilt-compensated Compass".

Vatupassi sitten on tuon pelkän accelerometrilta lasketun asennon tulos, tuskin kovinkaan tarkka mutta kai sillä puuliiterin katon voi katsoa. Kannattaa tarkistaa ensin kerran oikealla vatupassilla. :)

Creativity Is Intelligence Having Fun

Marshall
Seuraa 
Viestejä59
Liittynyt13.9.2016

Kompassi toimii MEMS magnetometrillä joka mittaa elektronisesti magneettikehää, sekä MEMS accelerometrilla joka mittaa kiihtyvyyttä kolmella akselilla, josta saadaan laskettua asento painovoimaa vastaan. Näiden kahden sensorin outputit yhdistetään matemaattisesti matriisilla niin että saadaan kompassilukema myös kallistetusta laitteesta. Eli"Tilt-compensated Compass".

Vai että tuolleen, no ei tuosta maallikko mittää ymmärrä, pääasia että se kuitenkin kaiketi suuntaa näyttää!

mdmx
Seuraa 
Viestejä4316
Liittynyt23.11.2009

Marshall kirjoitti:
Kompassi toimii MEMS magnetometrillä joka mittaa elektronisesti magneettikehää, sekä MEMS accelerometrilla joka mittaa kiihtyvyyttä kolmella akselilla, josta saadaan laskettua asento painovoimaa vastaan. Näiden kahden sensorin outputit yhdistetään matemaattisesti matriisilla niin että saadaan kompassilukema myös kallistetusta laitteesta. Eli"Tilt-compensated Compass".

Vai että tuolleen, no ei tuosta maallikko mittää ymmärrä, pääasia että se kuitenkin kaiketi suuntaa näyttää!

Noh toisinsanoen siellä on mikropiiri joka on itsessään elektroninen kompassi, eli mittaa maan magneettikenttää. :)

Creativity Is Intelligence Having Fun

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2925
Liittynyt7.7.2013

Suurin osa vatupassin käytöstä on sellaista että riittää kun on sen verran vaaterissa että ei silmää haittaa. Sellaiseen käyttöön on vallan näppärää kun vatupassi on puhelimessa, samoin on myös astemitta ja mittanauha puhelimen näytöllä.
Tarkempiin juttuihin on laserilla varustettu vatupassi ykköslaite.

salai
Seuraa 
Viestejä7370
Liittynyt17.3.2005

Lyde19 kirjoitti:
Suurin osa vatupassin käytöstä on sellaista että riittää kun on sen verran vaaterissa että ei silmää haittaa. Sellaiseen käyttöön on vallan näppärää kun vatupassi on puhelimessa, samoin on myös astemitta ja mittanauha puhelimen näytöllä.
Tarkempiin juttuihin on laserilla varustettu vatupassi ykköslaite.

Silmää haittaa jo parin millin eron 1,60 m pituisten portaan kaiteitten vinoudessa, mihin ei puhelinvatupassin tarkkuus (eilen testattu) riitä.

Mutta monessa muussa tilanteessa kyllä hyödyllinen ominaisuus. Kuten monien turistioppaitten erinäisten teitten painovoiman vastaisen käytoksen testaamiseen.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat