Sivut

Kommentit (25)

Käyttäjä3012
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt17.10.2016

En nyt oikein ymmärrä tätä artikkelia. Siis pienentääkö riskiä vai suurentaako? Aiheuttaako suonten ahtautumista vai eikö?

Ensin todetaan että suuri annos kalsiumia pienentää riskiä sairastua: "Kävi ilmi, että eniten eli yli 1 400 milligrammaa päivittäin kalsiumia syövien riski sairastua sydäntautiin oli 27 prosenttia pienempi kuin vähiten eli alle 400 milligrammaa saavien. Ero näkyi valtimoiden ahtautumisessa."

"Ilmeni, että kalsiumtabletteja popsivien valtimoissa ilmeni ahtautumista 22 prosenttia todennäköisemmin kuin muilla." Ja sitten lopuksi todetaan: "..tulos näytti pelkän yhteyden kalsiumvalmisteiden ja valtimonkovettumataudin välillä. Se ei osoittanut, että valmisteet aiheuttaisivat suonten ahtautumista."

MooM
Seuraa 
Viestejä5097
Liittynyt29.6.2012

Käyttäjä3012 kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä tätä artikkelia. Siis pienentääkö riskiä vai suurentaako? Aiheuttaako suonten ahtautumista vai eikö?

Eri akselit. Kalsium sinänsä pienensi riskiä, mutta kaikilla annoksilla riski kasvoi, jos kalsium saatiin purkista eikä ruoasta

MooM
Seuraa 
Viestejä5097
Liittynyt29.6.2012

Niin siis taulukossa RR on suhteellinen riski (laitettu ykköseksi yhdelle ryhmälle).  Ryhmät Q1-Q5 ovat kalsiumin saatinsa mukaan viiteen eri luokkaan jaetut tutkittavat (mg/päivä, 3. ja 4. sarake)

Haahuilija
Seuraa 
Viestejä267
Liittynyt9.2.2011

No eikös senyt ole jo aika selvää, ettei millään "lisäravinteella" ole normi ihmiselle mitään käyttöä.

Ehkä D-vitamiini poislukien (suurella varauksella). Vitamiinit ym. "ravintolisät" on tarkoitettu vaan rikastuttamaan niiden valmistajat.

bdbdbd
Seuraa 
Viestejä101
Liittynyt16.10.2016

Haahuilija kirjoitti:
No eikös senyt ole jo aika selvää, ettei millään "lisäravinteella" ole normi ihmiselle mitään käyttöä.

Ehkä D-vitamiini poislukien (suurella varauksella). Vitamiinit ym. "ravintolisät" on tarkoitettu vaan rikastuttamaan niiden valmistajat.

Kovin vähän sinä tiedät... Ongelma noissa on enemmänkin se, että ravintolisiä otetaan yksipuolisesti ja monesti liian suuria annoksia liian pitkän aikaa, joka aiheuttaa puutoksen jossain kilpailevassa ravinto/hivenaineessa. Erityisesti nykypäivänä kun kaikki ruoka on puhdistettu tärkeistä ravinteista, ovat pilleripurkit entistä tärkeämpiä.

Nyt kun kalsiumista puhutaan, niin sehän tarvitsee sekä D-vitamiinia että K2-vitamiinia toimiakseen elimistössä oikein.

Kurkö
Seuraa 
Viestejä175
Liittynyt16.10.2013

Nestemäinen maito on yhtä myrkkyä. Varsinkin nautittuna tyhjään, tai melkein tyhjään vatsaan, josta se imeytyy hetkessä. Vähän samalla tavalla kuin sokeroidut limsat, jotka taas aiheuttavat lihoamista ja rasvamaksaa. Eikä se ole kovin hyvä ruokajuomakaan tämä maito. Se estää useita antioksidantteja ja rautaa imeytymästä. Joten turha syödä kasviksia ja hedelmiä jos nauttii maitoa samalla. 

Ja mitä tulee ravintolisiin ylipäänsä. Ihmiset nauttivat niitä todennäköisesti vähän liikaa. Ei samaa tablettia tai kapselia tarvitse ottaa joka päivä. Ehkä silloin tällöin, mutta ei joka päivä. 

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

BCK
Seuraa 
Viestejä6954
Liittynyt9.7.2010

Kurkö kirjoitti:

Ja mitä tulee ravintolisiin ylipäänsä. Ihmiset nauttivat niitä todennäköisesti vähän liikaa. Ei samaa tablettia tai kapselia tarvitse ottaa joka päivä. Ehkä silloin tällöin, mutta ei joka päivä. 

Mutu-tuntumani on, että melkein kaikki ravintolisät ovat turhia, D-vitamiinia lukuunottamatta (näillä leveysasteilla). Tai no, semmoinen poikkeus kyllä, että jos ko. ravintoaineesta on puutosta, niin sen korjaaminen lienee paikallaan. Monet puutoksista voi todeta esim. verikokein, ja mutta kokeita ei juurikaan tehdä- jengi vetää ravintolisiä ihan summamutikassa ja sokkona, jolloin ravintolisistä voi olla pelkkää haittaa.

BCK
Seuraa 
Viestejä6954
Liittynyt9.7.2010

bdbdbd kirjoitti:
Erityisesti nykypäivänä kun kaikki ruoka on puhdistettu tärkeistä ravinteista, ovat pilleripurkit entistä tärkeämpiä.

"Kaikki" ruokako, ihanko totta? Mihin perustat tämän? Mihin perustat pilleripurkkien tärkeyden?

Kurkö
Seuraa 
Viestejä175
Liittynyt16.10.2013

BCK kirjoitti:
Kurkö kirjoitti:

Ja mitä tulee ravintolisiin ylipäänsä. Ihmiset nauttivat niitä todennäköisesti vähän liikaa. Ei samaa tablettia tai kapselia tarvitse ottaa joka päivä. Ehkä silloin tällöin, mutta ei joka päivä. 

Mutu-tuntumani on, että melkein kaikki ravintolisät ovat turhia, D-vitamiinia lukuunottamatta (näillä leveysasteilla). Tai no, semmoinen poikkeus kyllä, että jos ko. ravintoaineesta on puutosta, niin sen korjaaminen lienee paikallaan. Monet puutoksista voi todeta esim. verikokein, ja mutta kokeita ei juurikaan tehdä- jengi vetää ravintolisiä ihan summamutikassa ja sokkona, jolloin ravintolisistä voi olla pelkkää haittaa.

Joskus ei perinteinen ravintolisäkään auta esim. imeytymishäiriössä. Muistan lukeneeni joskus, että iholle suihkutettu vitamiini imeytyisi parhaiten, kuten D-vitamiini. Sitä taidetaan myydä jopa magnesiuminakin.

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

bdbdbd
Seuraa 
Viestejä101
Liittynyt16.10.2016

BCK kirjoitti:
bdbdbd kirjoitti:
Erityisesti nykypäivänä kun kaikki ruoka on puhdistettu tärkeistä ravinteista, ovat pilleripurkit entistä tärkeämpiä.

"Kaikki" ruokako, ihanko totta? Mihin perustat tämän? Mihin perustat pilleripurkkien tärkeyden?

Ei tietenkään kirjaimellisesti kaikki. Jos syöt sisäelimiä, (meri)kalaa ja paljon tuoreita rehuja, niin silloin saatat saadakin riittävästi ravinteita. Mutta jos syöt lähinnä kaupan valmis/puolivalmisruokia (kuten niin moni tekeekin), en usko, että kovin moni niistä saa tarvittavasti ravinteita. Jos vielä syöt viljapainotteisesti, joka monella nostaa inflammatiota ja haittaa imeytymistä, tarvitset entistä suuremman määrän ravinteita.

Kurkö kirjoitti:
BCK kirjoitti:
Kurkö kirjoitti:

Ja mitä tulee ravintolisiin ylipäänsä. Ihmiset nauttivat niitä todennäköisesti vähän liikaa. Ei samaa tablettia tai kapselia tarvitse ottaa joka päivä. Ehkä silloin tällöin, mutta ei joka päivä. 

Mutu-tuntumani on, että melkein kaikki ravintolisät ovat turhia, D-vitamiinia lukuunottamatta (näillä leveysasteilla). Tai no, semmoinen poikkeus kyllä, että jos ko. ravintoaineesta on puutosta, niin sen korjaaminen lienee paikallaan. Monet puutoksista voi todeta esim. verikokein, ja mutta kokeita ei juurikaan tehdä- jengi vetää ravintolisiä ihan summamutikassa ja sokkona, jolloin ravintolisistä voi olla pelkkää haittaa.

Joskus ei perinteinen ravintolisäkään auta esim. imeytymishäiriössä. Muistan lukeneeni joskus, että iholle suihkutettu vitamiini imeytyisi parhaiten, kuten D-vitamiini. Sitä taidetaan myydä jopa magnesiuminakin.

Keuhkojen kautta - esimerkiksi röökistä - imeytyy varmaan kaikkein tehokkaimmin. Ravintoaineet harvemmin imetyvät "sellaisenaan", vaan ne vaativat jonkin muut ravintoaineen läsnäolon (yleensä sellainen jonka kanssa toimii synergisesti). Esim ADEK-ryhmän vitamiinit/hormonit imeytyvät rasvan kanssa, eri B-vitamiinit tarvitsevat toisiaan, rauta ja muutama muu hivenaine tarvitsee C-vitamiina ja toisiaan jne... Hyvä nyrkkisääntö näiden kanssa on se, että saat samat oireet liiasta kuin liian vähästäkin määrästä hivenaineita, ainakin synergisesti toimivien/kilpailevien hivenien tasapaino kärsii silloin.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13855
Liittynyt23.6.2005

Kurkö kirjoitti:
BCK kirjoitti:
Kurkö kirjoitti:

Ja mitä tulee ravintolisiin ylipäänsä. Ihmiset nauttivat niitä todennäköisesti vähän liikaa. Ei samaa tablettia tai kapselia tarvitse ottaa joka päivä. Ehkä silloin tällöin, mutta ei joka päivä. 

Mutu-tuntumani on, että melkein kaikki ravintolisät ovat turhia, D-vitamiinia lukuunottamatta (näillä leveysasteilla). Tai no, semmoinen poikkeus kyllä, että jos ko. ravintoaineesta on puutosta, niin sen korjaaminen lienee paikallaan. Monet puutoksista voi todeta esim. verikokein, ja mutta kokeita ei juurikaan tehdä- jengi vetää ravintolisiä ihan summamutikassa ja sokkona, jolloin ravintolisistä voi olla pelkkää haittaa.

Joskus ei perinteinen ravintolisäkään auta esim. imeytymishäiriössä. Muistan lukeneeni joskus, että iholle suihkutettu vitamiini imeytyisi parhaiten, kuten D-vitamiini. Sitä taidetaan myydä jopa magnesiuminakin.

AIvan, samasta syystä annetaan ikäihmisille sekä suolistosairaille B12-pistoksia.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

jussipussi
Seuraa 
Viestejä30717
Liittynyt6.12.2009

Kurkö kirjoitti:
Nestemäinen maito on yhtä myrkkyä. Varsinkin nautittuna tyhjään, tai melkein tyhjään vatsaan, josta se imeytyy hetkessä. Vähän samalla tavalla kuin sokeroidut limsat, jotka taas aiheuttavat lihoamista ja rasvamaksaa. Eikä se ole kovin hyvä ruokajuomakaan tämä maito. Se estää useita antioksidantteja ja rautaa imeytymästä. Joten turha syödä kasviksia ja hedelmiä jos nauttii maitoa samalla. 

Ja mitä tulee ravintolisiin ylipäänsä. Ihmiset nauttivat niitä todennäköisesti vähän liikaa. Ei samaa tablettia tai kapselia tarvitse ottaa joka päivä. Ehkä silloin tällöin, mutta ei joka päivä. 

Hapatettuna.

BCK
Seuraa 
Viestejä6954
Liittynyt9.7.2010

bdbdbd kirjoitti:

Ei tietenkään kirjaimellisesti kaikki. Jos syöt sisäelimiä, (meri)kalaa ja paljon tuoreita rehuja, niin silloin saatat saadakin riittävästi ravinteita. Mutta jos syöt lähinnä kaupan valmis/puolivalmisruokia (kuten niin moni tekeekin), en usko, että kovin moni niistä saa tarvittavasti ravinteita. Jos vielä syöt viljapainotteisesti, joka monella nostaa inflammatiota ja haittaa imeytymistä, tarvitset entistä suuremman määrän ravinteita.

Mihin perustat tuon väitteen, että vilja "nostaa inflammaatiota"?

Ravitsemustieteilijä Juhana Harju väittää, että siemenet päinvastoin vähentäisivät inflammaatiota:

Tutkimuksessa pähkinöiden, siementen ja maapähkinöiden syömisellä oli kaikilla yhtäläinen yhteys alempiin tulehdusarvoihin. Auringonkukansiementen, pinjansiementen ja muiden siementen syöminen vähintään 5 kertaa viikossa oli yhteydessä tilastollisesti merkitsevästi alempaan C-reaktiivisen proteiinin arvoon. Interleukiini-6:n ja fibrinogeenin osalta tulokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä (Table 4).

http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/04/siementen-terveysvaikutuksista.html

Harju tosin puhuu tuossa mm. auringonkukan siemenistä, pellavansiemenistä, chia-siemenistä, ja sesam-siemenistä, mutta eikös viljat ole yhdenlaisia siemeniä nekin?

bdbdbd
Seuraa 
Viestejä101
Liittynyt16.10.2016

BCK kirjoitti:
bdbdbd kirjoitti:

Ei tietenkään kirjaimellisesti kaikki. Jos syöt sisäelimiä, (meri)kalaa ja paljon tuoreita rehuja, niin silloin saatat saadakin riittävästi ravinteita. Mutta jos syöt lähinnä kaupan valmis/puolivalmisruokia (kuten niin moni tekeekin), en usko, että kovin moni niistä saa tarvittavasti ravinteita. Jos vielä syöt viljapainotteisesti, joka monella nostaa inflammatiota ja haittaa imeytymistä, tarvitset entistä suuremman määrän ravinteita.

Mihin perustat tuon väitteen, että vilja "nostaa inflammaatiota"?

Ravitsemustieteilijä Juhana Harju väittää, että siemenet päinvastoin vähentäisivät inflammaatiota:

Tutkimuksessa pähkinöiden, siementen ja maapähkinöiden syömisellä oli kaikilla yhtäläinen yhteys alempiin tulehdusarvoihin. Auringonkukansiementen, pinjansiementen ja muiden siementen syöminen vähintään 5 kertaa viikossa oli yhteydessä tilastollisesti merkitsevästi alempaan C-reaktiivisen proteiinin arvoon. Interleukiini-6:n ja fibrinogeenin osalta tulokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä (Table 4).

http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/04/siementen-terveysvaikutuksista.html

Harju tosin puhuu tuossa mm. auringonkukan siemenistä, pellavansiemenistä, chia-siemenistä, ja sesam-siemenistä, mutta eikös viljat ole yhdenlaisia siemeniä nekin?

Viljat ovat siemeniä, mutta siemenet eivät ole viljoja...

Osa siemenistä sisältää runsaasti rasvaa, minkä lisäksi "luonnollisessa paketissa" oleva rasva ei edes kerkeä hapettumaan (toisin kuin puristetut siemenöljyt). Olennainen asia saattaa olla toki myös se, että mitä siemenillä on korvattu. Lisäksi viljoissa on otettava huomioon vielä sekin, että niitä yleensä syödään jauhettuna, ei luonnollisessa kokojyvämuodossaan (glykeemisessä indeksissä on hirveä ero; täysjyvä on jokseenkn pöytäsokerin luokassa).

Viljat - ainakin osa niistä - lisää suolen vuotavuutta, jonka vuoksi verenkiertoon pääsee (helpommin) kaikkea sinne kuulumatonta, joka aiheuttaa inflammaatiota. Joitain tutkimuksia mitä asiasta on tehty, noin kolmasosalla ihmisistä on löytynyt viljojen vasta-aineita verenkierrosta. Nyt en tarkemmin muista vasta-aineita kun siitä on jokunen vuosi kun viimeksi asiaan olen paneutunut.

Kaikki kasvit kehittävät suoja-aineita minkä tarkoitus on estää kasvia tulemasta syödyksi, tai ainakin siemenosaa. Jos syöt yksipuolisesti suuria määriä samoja kasveja, nämä suojaravinteet tulevat aikanaan ongelmia mitä suuremmalla todennäköisyydellä aiheuttamaan. Monipuolisesti vaihtelemalla ongelmia ei pitäisi syntyä muutoin terveelle ihmiselle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat