Seuraa 
Viestejä3768

Finnair suunnittelee pikakouluttaa Airbus-pilotteja 18 kuukauden ja 80 000 euron simulaattorikurssilla. Aikaisempaa lentäjäkokemusta ei vaadita.

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/finnairilla-huutava-pula-lenta...

Tällaiset pilotit ovat uhka lentoturvallisuudelle kun automatiikka pettää, edes peruskurssia oikeasta lentämisestä ei ole. Hyytävä esimerkki tästä oli Air Francen lento AF-447 Riosta Pariisiin, jonka pilotit ajoivat täysin kunnossa olevan A-330:n mereen kun automatiikka oli pitot-putkien jäätymisen johdosta poissa alle minuutin, kone vedettiin täyteen sakkaukseen.

Mikään teoriakurssi ei vastaa sitä "perstuntumaa", jolla pilotti tunnistaa sakkauksen, mekin BF:n liikemiesten laajennetun A-2 -kurssin lento-oppilaat 1974 Malmilla harjoittelimme sakkauksesta, sekä suorasta että kaartosakkauksesta oikaisua 2000 jalassa Sipoonlahdella sen sadat kerrat, kunnes se oli "selkäytimessä".

Mittareihin tuijottamisen vaarat on tiedostettu:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lentamisesta-paljastui-uusi-uhka-asial...

Intiassa kuulemma pääsee jumbon kapteeniksi kuuden tunnin simulaattorikoulutuksella konetta näkemättä. No, osaapahan varoa ..

Sivut

Kommentit (268)

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

CE,

Huomaan ettet ole. Airbus sakkaa vastaavasti kuin Cessna, tosin pahaan sakkaukseen joutunut matkustajakone voi olla vaikeammin oikaistavissa, osin nuolimuotoisen siipensä johdosta. Drastisia esimerkkejä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

Joo, odotinkin herjaa, missä viipyy molempien tieteiden tohtori jussipussi?

Ei mitenkään sopisi, että keskustelemme asiallisesti ja sivistyneesti, johan te uutisen mukaan koulussa saitte maikan repeämään?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Dr Strangelove kirjoitti:
CE,

Huomaan ettet ole. Airbus sakkaa vastaavasti kuin Cessna, tosin pahaan sakkaukseen joutunut matkustajakone voi olla vaikeammin oikaistavissa, osin nuolimuotoisen siipensä johdosta. Drastisia esimerkkejä on.

Huomaisitko sinä airbusin puikoissa ollessasi koneen sakkaamisen perseelläsi? Jos et, mikä hyöty pikkukoneella tehdyistä sakkausharjoituksista silloin olisi?

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

CE,

Ihan varmasti. Et voi olla huomaamatta sakkausta, jos et ole kokenut huudat todennäköisesti pelosta suoraa huutoa.

Sakkaushan ei kuten usein väärin luullaan, johdu koneen nopeudesta vaan siiven kohtauskulmasta, tosin nämä ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa.

Onko täällä yhtään lentäjää joukossa? Siis ei joga- tai lsd-lentäjää, joista teillä lienee enemmän kokemusta? Näitähän aina sillointällöin liitelee kahdeksannen kerroksen parvekkeelta alas.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5674

Eipä siin, jos sakkaa, nii se on vaa ohjainta eteenpäi ja lisää tehoa, että saa kohtauskulmaa pienemmäks ja siivet taas kantamaa. Tai jos kahdesta moottorista toinen sammuu, nii silloin vaa pidetää kone suorassa ja käynnistellää siin hissuksee.

Per se

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Air Francen lennolla puikoissa oli vähiten lentotunteja kelannut co-pilot. Kippari oli nokosilla vaikka kone ajoi poikkeuksellisen synkkään myrskyyn jossa mittarit alkoivat näyttää omiaan...ja sakkausvsroitin herjasi...aikansa.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

CE-hyväksytty kirjoitti:
En ole lentäjä, mutta arvelen että cessnalla lentelyn tuoma perstuntuma ei pahemmin auta kun airbussin mittarit hajoaa.

Mulla on kaveri jonka kanssa käytiin lentämässa taannoin. Tilanne on melko heikko pienkoneiden osalta ikivanhoja koneita joiden hulto on sitä sun tätä. Finskillä olisi kiva lentää.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

Syy ja seuraus sekaisin, pilotti kiskoi nokkaa ylös pintaan asti, sakkausvaroitin huusi hieman alle minuutin, vaikeni sitten kun koneen vaakanopeus oli mennyt niin alas, että varoitin tulkitsi sen olevan kiitoradalla.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1718

Dr Strangelove kirjoitti:
Syy ja seuraus sekaisin, pilotti kiskoi nokkaa ylös pintaan asti, sakkausvaroitin huusi hieman alle minuutin, vaikeni sitten kun koneen vaakanopeus oli mennyt niin alas, että varoitin tulkitsi sen olevan kiitoradalla.

Lue tutkimusraportti.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Dr Strangelove kirjoitti:
CE,

Ihan varmasti. Et voi olla huomaamatta sakkausta, jos et ole kokenut huudat todennäköisesti pelosta suoraa huutoa.

Sakkaushan ei kuten usein väärin luullaan, johdu koneen nopeudesta vaan siiven kohtauskulmasta, tosin nämä ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa.

Onko täällä yhtään lentäjää joukossa? Siis ei joga- tai lsd-lentäjää, joista teillä lienee enemmän kokemusta? Näitähän aina sillointällöin liitelee kahdeksannen kerroksen parvekkeelta alas.

Voidaanko tämä näkemyksesi vahvistaa todeksi oikeilta lentäjiltä?
Jos ei voida, aiotko miettiä miksi ei?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Dr Strangelove kirjoitti:
Syy ja seuraus sekaisin, pilotti kiskoi nokkaa ylös pintaan asti, sakkausvaroitin huusi hieman alle minuutin, vaikeni sitten kun koneen vaakanopeus oli mennyt niin alas, että varoitin tulkitsi sen olevan kiitoradalla.

Muistaakseni sinun arviosi ko. koneen tippumiseen oli alunperin kiihtyvyysvektori.
Oletko jo haastanut sen oikeuteen?

Dr Strangelove kirjoitti:
CE,

Ihan varmasti. Et voi olla huomaamatta sakkausta, jos et ole kokenut huudat todennäköisesti pelosta suoraa huutoa.

Sakkaushan ei kuten usein väärin luullaan, johdu koneen nopeudesta vaan siiven kohtauskulmasta, tosin nämä ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa.

Onko täällä yhtään lentäjää joukossa? Siis ei joga- tai lsd-lentäjää, joista teillä lienee enemmän kokemusta? Näitähän aina sillointällöin liitelee kahdeksannen kerroksen parvekkeelta alas.

Aloitin lentämisen -73, ja lennän edelleen, kokemusta on purjekoneista, mopuista ja pienkoneista, nuorempana myös jonkinverran perustemppua.

Olen täysin samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa, että jokaisen liikennelentäjän täytyisi harjoitella virheliikeoikaisuja pienkoneella.

Moni tuntemani liikennelentäjä on jo pitkään ollut huolissaan, kun nykypilotit ainoastaan istuvat lentävän tietokoneen kyydissä, ja peruslentäminen unohtuu.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

No, siinä vastausta CE:lle.

Sinun pitää vielä ehdoin tahdoin halventaa minua, kysytään " oikealta lentäjältä".

Eikö A2 kurssi mielestäsi ole " oikeaa lentämistä"? Tiedätkö lentämisestä ylipäätään mitään? Et varmaankaan, mutta pilkanteko sujuu. Olisit nyt tyytyväinen, saittehan hienon opettajankin Lahdessa "kilahtamaan".

Tietoni voivat toki olla vanhentuneita ja olen epäilemättä unohtanut yhtä ja toista, mutta aerodynamiikka tuskin on teidän uuden viherfysiikanne mukaan mihinkään muuttunut.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat