Seuraa 
Viestejä2917
Liittynyt13.1.2015

Finnair suunnittelee pikakouluttaa Airbus-pilotteja 18 kuukauden ja 80 000 euron simulaattorikurssilla. Aikaisempaa lentäjäkokemusta ei vaadita.

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/finnairilla-huutava-pula-lenta...

Tällaiset pilotit ovat uhka lentoturvallisuudelle kun automatiikka pettää, edes peruskurssia oikeasta lentämisestä ei ole. Hyytävä esimerkki tästä oli Air Francen lento AF-447 Riosta Pariisiin, jonka pilotit ajoivat täysin kunnossa olevan A-330:n mereen kun automatiikka oli pitot-putkien jäätymisen johdosta poissa alle minuutin, kone vedettiin täyteen sakkaukseen.

Mikään teoriakurssi ei vastaa sitä "perstuntumaa", jolla pilotti tunnistaa sakkauksen, mekin BF:n liikemiesten laajennetun A-2 -kurssin lento-oppilaat 1974 Malmilla harjoittelimme sakkauksesta, sekä suorasta että kaartosakkauksesta oikaisua 2000 jalassa Sipoonlahdella sen sadat kerrat, kunnes se oli "selkäytimessä".

Mittareihin tuijottamisen vaarat on tiedostettu:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lentamisesta-paljastui-uusi-uhka-asial...

Intiassa kuulemma pääsee jumbon kapteeniksi kuuden tunnin simulaattorikoulutuksella konetta näkemättä. No, osaapahan varoa ..

Sivut

Kommentit (268)

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä2917
Liittynyt13.1.2015

CE,

Huomaan ettet ole. Airbus sakkaa vastaavasti kuin Cessna, tosin pahaan sakkaukseen joutunut matkustajakone voi olla vaikeammin oikaistavissa, osin nuolimuotoisen siipensä johdosta. Drastisia esimerkkejä on.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä2917
Liittynyt13.1.2015

Joo, odotinkin herjaa, missä viipyy molempien tieteiden tohtori jussipussi?

Ei mitenkään sopisi, että keskustelemme asiallisesti ja sivistyneesti, johan te uutisen mukaan koulussa saitte maikan repeämään?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Dr Strangelove kirjoitti:
CE,

Huomaan ettet ole. Airbus sakkaa vastaavasti kuin Cessna, tosin pahaan sakkaukseen joutunut matkustajakone voi olla vaikeammin oikaistavissa, osin nuolimuotoisen siipensä johdosta. Drastisia esimerkkejä on.

Huomaisitko sinä airbusin puikoissa ollessasi koneen sakkaamisen perseelläsi? Jos et, mikä hyöty pikkukoneella tehdyistä sakkausharjoituksista silloin olisi?

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä2917
Liittynyt13.1.2015

CE,

Ihan varmasti. Et voi olla huomaamatta sakkausta, jos et ole kokenut huudat todennäköisesti pelosta suoraa huutoa.

Sakkaushan ei kuten usein väärin luullaan, johdu koneen nopeudesta vaan siiven kohtauskulmasta, tosin nämä ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa.

Onko täällä yhtään lentäjää joukossa? Siis ei joga- tai lsd-lentäjää, joista teillä lienee enemmän kokemusta? Näitähän aina sillointällöin liitelee kahdeksannen kerroksen parvekkeelta alas.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5206
Liittynyt6.5.2007

Eipä siin, jos sakkaa, nii se on vaa ohjainta eteenpäi ja lisää tehoa, että saa kohtauskulmaa pienemmäks ja siivet taas kantamaa. Tai jos kahdesta moottorista toinen sammuu, nii silloin vaa pidetää kone suorassa ja käynnistellää siin hissuksee.

Per se

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Air Francen lennolla puikoissa oli vähiten lentotunteja kelannut co-pilot. Kippari oli nokosilla vaikka kone ajoi poikkeuksellisen synkkään myrskyyn jossa mittarit alkoivat näyttää omiaan...ja sakkausvsroitin herjasi...aikansa.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

CE-hyväksytty kirjoitti:
En ole lentäjä, mutta arvelen että cessnalla lentelyn tuoma perstuntuma ei pahemmin auta kun airbussin mittarit hajoaa.

Mulla on kaveri jonka kanssa käytiin lentämässa taannoin. Tilanne on melko heikko pienkoneiden osalta ikivanhoja koneita joiden hulto on sitä sun tätä. Finskillä olisi kiva lentää.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Jakob
Seuraa 
Viestejä899
Liittynyt11.7.2015

Windspeed kirjoitti:
.ja sakkausvsroitin herjasi...aikansa.

Sakkausvaroitin hiljeni aina kun lentäjä veti ohjaussauvaa taakse. Harhaanjohtava juttu.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä2917
Liittynyt13.1.2015

Syy ja seuraus sekaisin, pilotti kiskoi nokkaa ylös pintaan asti, sakkausvaroitin huusi hieman alle minuutin, vaikeni sitten kun koneen vaakanopeus oli mennyt niin alas, että varoitin tulkitsi sen olevan kiitoradalla.

Jakob
Seuraa 
Viestejä899
Liittynyt11.7.2015

Dr Strangelove kirjoitti:
Syy ja seuraus sekaisin, pilotti kiskoi nokkaa ylös pintaan asti, sakkausvaroitin huusi hieman alle minuutin, vaikeni sitten kun koneen vaakanopeus oli mennyt niin alas, että varoitin tulkitsi sen olevan kiitoradalla.

Lue tutkimusraportti.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Dr Strangelove kirjoitti:
CE,

Ihan varmasti. Et voi olla huomaamatta sakkausta, jos et ole kokenut huudat todennäköisesti pelosta suoraa huutoa.

Sakkaushan ei kuten usein väärin luullaan, johdu koneen nopeudesta vaan siiven kohtauskulmasta, tosin nämä ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa.

Onko täällä yhtään lentäjää joukossa? Siis ei joga- tai lsd-lentäjää, joista teillä lienee enemmän kokemusta? Näitähän aina sillointällöin liitelee kahdeksannen kerroksen parvekkeelta alas.

Voidaanko tämä näkemyksesi vahvistaa todeksi oikeilta lentäjiltä?
Jos ei voida, aiotko miettiä miksi ei?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Dr Strangelove kirjoitti:
Syy ja seuraus sekaisin, pilotti kiskoi nokkaa ylös pintaan asti, sakkausvaroitin huusi hieman alle minuutin, vaikeni sitten kun koneen vaakanopeus oli mennyt niin alas, että varoitin tulkitsi sen olevan kiitoradalla.

Muistaakseni sinun arviosi ko. koneen tippumiseen oli alunperin kiihtyvyysvektori.
Oletko jo haastanut sen oikeuteen?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat