Seuraa 
Viestejä10
Liittynyt2.4.2016

Hei,
Aloitin 2 viikkoa sitten ottamaan Betolvex 1mg B12-vitamiinia.
Sitä ennen meni nukahtamisvaikeuksien takia olantsapiinia 30 mg ja 240mg Tenoxia.
Nyt 2 viikon käytön jälkeen olen pystynyt vähentämään olantsapiinin 20 milligrammaan ja Tenoxin 90 milligrammaan.
Vireys on parantunut ja oma-aloitteisuus, myös tupakoinnin olen vähentänyt 30 savukkeesta noin 15kpl per päivä.
Luin netistä että tupakointi vähentää B12-vitamiinia elimistössä.
Olen 32-vuotias insinöörimies ja olen joutunut käyttämään unilääkkeitä vuodesta 2009 alkaen.
Runsas Tenoxin käyttö on aiheuttanut muistin heikkenemisen lisäksi ilmeisesti vielä päihdedementiankin.

Olen tässä keskustellut useiden lääkäreiden kanssa Tenoxin lopettamisesta. Heidän mukaansa paras tapa lopettaa Tenox, on että sitä vähennetään esimerkiksi puoli tablettia noin viikon välein.

Eräs päihdehoitoon erikoistunut lääkäri kertoi että Tenoxin voisi korvata reilulla annoksella Diapamia, joka auttaisi sitten iltaisin nukahtamisvaikeuksiin. Diapam on hänen mukaansa siitä hyvä että se on pitkävaikutteisempi ja siksi sitä on helpompi vähentää asteittain.

Olisiko teillä kokemuksia Tenoxin vähentämisestä asteittain tai Diapamin käytöstä unettomuuden hoitoon?

Minulta otettiin verikoe neljä päivää B12-vitamiinin aloittamisen jälkeen, jonka mukaan B12-vitamiinia oli reilusti yli viiterajan. Tämän perusteella ja voinnin parantumisen perusteella voisi päätellä, että B12-vitamiini minulla ainakin imeytyy ruuansulatuksen kautta, enkä tarvitsisi tällä hetkellä B12-vitamiinipistoksia.

En ole käyttänyt mitään monivitamiinia, vaan ainoa muutos oli että aloitin käyttämään Betolvex 1 mg tabletteja 5-7kpl per päivä. Otan annoksen aamuisin ja sen jälkeen tuntuu että päivä lähtee käyntiin.

B12-vitamiini on lisännyt energisyyttä kohtuullisesti, olen pystynyt jo vähän juoksemaankin. Myös unettomuuden hoitoon B12-vitamiinilla vaikuttaisi olevan hyötyä.

Onko kellään vastaavia kokemuksia?

Sivut

Kommentit (17)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Itselläni masennuslääke Mirtazapiini pienenä annoksena (1 tabl) on toiminut (2 tabl toimi huonommin). Jotenkin kuvittelisin, että se olisi vähän parempi vaihtoehto kuin unilääkkeet tai rauhoittavat. Luulen, että näihin jälkimmäisiin tottuu liiaksi, ja niiden käyttöä on hankalampi lopettaa.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Tuo, että B12-vitamiinista on ollut hyötyä, on loistavaa, ja varsinkin jos se on auttanut liikkumaan enemmän. Liikunta varmaan on kaikkein terveellisin apu unettomuuteen.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

BCK kirjoitti:
Itselläni masennuslääke Mirtazapiini pienenä annoksena (1 tabl) on toiminut (2 tabl toimi huonommin). Jotenkin kuvittelisin, että se olisi vähän parempi vaihtoehto kuin unilääkkeet tai rauhoittavat. Luulen, että näihin jälkimmäisiin tottuu liiaksi, ja niiden käyttöä on hankalampi lopettaa.

Ei se kyllä ole.

Ingenjör84
Seuraa 
Viestejä10
Liittynyt2.4.2016

Hei,

Olen käyttänyt mirtatsapiinia 2010 vuonna noin puoli vuotta kun unettomuuden hoito oli vasta aluillaan. Silloin riitti hyvin 15mg mirtatsapiinia että sai unta.

Sen olen todennut matkan varrella että itselleni kokopäiväinen näyttöpäätteen ääressä työskentely ei sovi, unettomuuteni alkoi ollessani suunnittelutoimistossa näyttöpäätetyötä tekemässä.

Pari vuotta käytin Ketipinoria ja melatoniinia nukahtamisvaikeuden takia ja pystyin tuolloin käymään töissä suunnittelutoimistossa. Ketipinorin annos nousi lopulta 800mg illassa ja melatoniini 12mg illassa. Muuten meni hyvin, mutta paino nousi 30 kiloa lääkkeen takia ja kehittyi psykoottinen masennus, eli en voi kovin lämpimästi suositella Ketipinoria jatkuvaan käyttöön. Jouduin lopulta ottamaan vielä 4 kpl Zopinoxia joka ilta että sain nukuttua ja töissä en pystynyt enää käymään.

Melatoniinista voin todeta että kun käytin sitä isolla annoksella pitkän aikaa, alkoi tulla pimeän pelkoa ja kamalia jatkuvia painajaisia. Painajaiset ja harhat loppuivat kun lopetin melatoniinin ottamisen. Kokeilin tänä kesänä uudestaan melatoniinia ja sama homma taas.

Zopinox kierre saatiin poikki vasta psykiatrisessa sairaalassa kun aloitettiin 20mg olantsapiini iltaisin. Psykoottiseen masennukseen aloitettiin samalla 90mg Cymbalta. Uni alkoi tulla pelkällä olantsapiinilla ja Zopinoxin saattoi jättää pois parissa päivässä. Zopinoxista kun sitä oli käyttänyt 4kpl joka ilta pari kuukautta, tuli aivan hirveät vieroitusoireet. Vieroitusoireita helpottamaan lyötiin kankkuun haloperidolia ja nestemäistä Temestaa parina päivänä.

Kun nukuin huonosti, alkoi rintaa puristella sydämestä ja se paheni päivä päivältä. Tilanne korjaantui sairaalassa oloaikana kun sain taas nukuttua kunnollista ja palauttavaa unta. EKG eli sydänsähkökäyrä otettiin, mutta siinä ei näkynyt mitään vaikka tilanne oli jo todella huono. En pidä EKG-tutkimusta kovin luotettavana mittarina mittaamaan potilaan vointia.

MooM
Seuraa 
Viestejä6062
Liittynyt29.6.2012

Ingenjör84 kirjoitti:
Hei,

Olen käyttänyt mirtatsapiinia 2010 vuonna noin puoli vuotta kun unettomuuden hoito oli vasta aluillaan. Silloin riitti hyvin 15mg mirtatsapiinia että sai unta.

Sen olen todennut matkan varrella että itselleni kokopäiväinen näyttöpäätteen ääressä työskentely ei sovi, unettomuuteni alkoi ollessani suunnittelutoimistossa näyttöpäätetyötä tekemässä.

Pari vuotta käytin Ketipinoria ja melatoniinia nukahtamisvaikeuden takia ja pystyin tuolloin käymään töissä suunnittelutoimistossa. Ketipinorin annos nousi lopulta 800mg illassa ja melatoniini 12mg illassa. Muuten meni hyvin, mutta paino nousi 30 kiloa lääkkeen takia ja kehittyi psykoottinen masennus, eli en voi kovin lämpimästi suositella Ketipinoria jatkuvaan käyttöön. Jouduin lopulta ottamaan vielä 4 kpl Zopinoxia joka ilta että sain nukuttua ja töissä en pystynyt enää käymään.

Melatoniinista voin todeta että kun käytin sitä isolla annoksella pitkän aikaa, alkoi tulla pimeän pelkoa ja kamalia jatkuvia painajaisia. Painajaiset ja harhat loppuivat kun lopetin melatoniinin ottamisen. Kokeilin tänä kesänä uudestaan melatoniinia ja sama homma taas.

Zopinox kierre saatiin poikki vasta psykiatrisessa sairaalassa kun aloitettiin 20mg olantsapiini iltaisin. Psykoottiseen masennukseen aloitettiin samalla 90mg Cymbalta. Uni alkoi tulla pelkällä olantsapiinilla ja Zopinoxin saattoi jättää pois parissa päivässä. Zopinoxista kun sitä oli käyttänyt 4kpl joka ilta pari kuukautta, tuli aivan hirveät vieroitusoireet. Vieroitusoireita helpottamaan lyötiin kankkuun haloperidolia ja nestemäistä Temestaa parina päivänä.

Kun nukuin huonosti, alkoi rintaa puristella sydämestä ja se paheni päivä päivältä. Tilanne korjaantui sairaalassa oloaikana kun sain taas nukuttua kunnollista ja palauttavaa unta. EKG eli sydänsähkökäyrä otettiin, mutta siinä ei näkynyt mitään vaikka tilanne oli jo todella huono. En pidä EKG-tutkimusta kovin luotettavana mittarina mittaamaan potilaan vointia.

EKG mittaa sydälihaksen sähköistä toimintaa , ei potilaan vointia. Jos huono olo ja oireet eivät johdu sydämen toiminnan ongelmista, lähes aina siis sydälihaksen hapenpuutteen aiheuttamasta toimintahäiriöstä, EKG on normaali. SIllä vaan on hyvä poissulkea esim alkavan sydänkohtauksen mahdollisuus, se näkyy kyllä, kun (palautuvia tai palautumattomia) vaurioita on syntynyt. 

MInulla stressi tekee lisälyöntejä ja tunteen vasemman puolen rintakehän ahdistuksesta. Kuten tänä syksynä on ollut, kun on ollut liikaa kaikkea mietittävää ja epävarmuutta. EKG:ssa lisälyönnit näkyvät, mutta muuten on ihan normaali käyrä. Minulla siis on töissä mobiili-EKG-mittareita, ja välillä pitää testailla niitä ihan työnkin puolesta. Eilenkin pidin mittareita aamusta iltaan, kun testasin akkuja.

insinjööri
Seuraa 
Viestejä486
Liittynyt20.6.2016

Eipä ole kokemusta B12 vitamiinista unilääkkeenä ja en ole moisesta ideasta aiemmin kuullutkaan (paitsi tietysti varsinaisen puutoksen korjaaminen - puutoshan aiheuttaa unettomuutta)

Mutta sinullahan ei sitä pitänyt olla testien mukaan vai oliko?

B12:stakaan tuskin kannattaa ihan hillittömästi vetää vaikkei sen yliannostus olekkaan niin selkeä tapaus.

Sinun vaihtaisin tuon B12 lähteen, Betolvexin johonkin enempi luonnolliseen. Metyylikobalamia tuon syanokobalamiinin sijasta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kiinnostaa seurata tätä kokeilua. Itsekin kyllä vaihtaisin b12 ravinnosta saatavaan mutta jatkaisi muuten ennallaan toistaiseksi kun hyvin tuntuu menevän. Finelin avulla on helppo laskee vaikka b12-pitoisuuksia.

Ite käytin mirtaa annoksella 15 ja 7,5 joskus 2009 mutta tolet tuli tyyliin kolmessa viikossa, myös tolle pienemmälle annokselle.

Keripinor mulla ollut muussa käytössä aikoinaan 3-4 vuotta annoksella 200 mg eikä sillä ollu mitään unettavia vaikutuksia. Vaikutusta ei myöskään ollu levozinilla jota kokeiltiin annoksella 5 mg.

Melatoniini on tuttu, ei apua paitsi plasebona toimi vuoden. Tiedättehän, että ihminen ei voi saada yliannostusta melatoniinista vaan ylimääränen menee suoraan kuseen ja poistuu sitä kautta. Maksimi, minkä ihminen voi kerralla imaista on n 5 mg. Lisäksi melatoniinilisä ei toimi potilailla joilla luonnollista melatoniinivajetta ole.

Mitäs vielä... Mulla on nyt säätö menossa unilääkkeiden kans. Annos 2,5-5 mg olantsapiinia pitäs ottaa tossa kasin aikaan illalla jos panee valot pois noin klo 1. Tämä on mulla testillä. Todennäköisesti heivaan ja saan bentsot. Siitä oli vähän puhetta. Mua nuo bentsot vaan jostain syystä jännittää. Kokemusta on ainoastaan vitosen pameista mahakipuun (ei tehoa) ja jostain kympin opamoxista ahdistukseen. Nuo kumpikin ahdisti mua itessään (en tiä miksi, pelkään muuttuvani narkkariksi, neula kasvaa kyynärtaipeeseen itestään yms todella järkevää) joten en oota paljoa.

Jotain muutakin olen testannut mutta en muista että mitä. Kaikkiaan olen kokenut ite saaneeni avun stilnoctista, joka on mulla nyt ihan plasebokäytössä enää. Joskus pidän muutaman yön tauon ja otan sitten omin luvin tuplat jos on pakko saada nukkua edellisyönä.

Tenoxia en ole testannut. Mulla yrittää hoitavat tahot pitää mun rytmin säännöllisenä siten että nukkuisin joka yö vähän ettei puhkeaa psykoottispiirteinen masennus ja itsemurha. Tai saattaa kai se vauhtikin lähtä päälle jos on oikein nätti kevät. Ymmärrän itsekin säännöllisten elämäntapojen tärkeyden. Diagnoosi on kakssuuntanen, hoitosuhde päätty Oulun mtt:llä 2014 muistaakseni. Nyt oon omillani tässä mutta kun sairastuin syöpään jota ei voi hoitaa kuratiivisesti, palliatiivisesti vaan, niin ne tais sekottaa tähän jonkun juonen. Nimittäin alun perin menin vaan jutteleen että vittu paskasäkä mun syöpä ei parane koskaan semmoselle tosi ihanalle muikkelille. Jutskattu vaan syntyjä syviä ja se sanallistaa mun jatinoita ja auttaa ymmärtään että mitä mää siellä puhun.

Ni edelliskerralla siellä on ollu semmonen joku meikää nuorempi tyyppi jolla on kyllä reseptinkirjotusoikeudet mutta jotenki en usko että se olis mua hoitava. Lääkäri tai terapeutti tai hoituu tai erikoissairaanhoitaja tai jutskausaika. Se kahtoo mua niskat kyyryssä ja sillä on toimistovaatteet päällä, puuhelmiä sillä ei oo kaulassa ku joku kallis huivi. Sitte sillä on paita ja housut ja suora kampaus ja se alkaa kohta lähestyä neljääkymmentä ja sitä, miltä korkeasti koulutetun naisen tulee näyttää.

Pahuus voi olla myös tyhmyyttä. Tai kyvyttömyyttä mennä siihen asiakkaan asiaan. Koska jos se ei ookkaan yhtään se, niin ohilyönti tulee.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

MooM kirjoitti:
Minulla siis on töissä mobiili-EKG-mittareita, ja välillä pitää testailla niitä ihan työnkin puolesta. Eilenkin pidin mittareita aamusta iltaan, kun testasin akkuja.
Voisko joskus ens viikolla käydä niin, että tommonen vehe mystisesti häviäisi työmaalta putkahtaakseen ölövinä esiin joskus tammikuun loppupuolella jopa niin että porukka epäili että ei se hukassa ollutkaan...? Tais olla vaan pantu väärälle hyllylle ja hyvä että tuli nyt vastaan.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Ingenjör84 kirjoitti:

Olen tässä keskustellut useiden lääkäreiden kanssa Tenoxin lopettamisesta. Heidän mukaansa paras tapa lopettaa Tenox, on että sitä vähennetään esimerkiksi puoli tablettia noin viikon välein.

Eräs päihdehoitoon erikoistunut lääkäri kertoi että Tenoxin voisi korvata reilulla annoksella Diapamia, joka auttaisi sitten iltaisin nukahtamisvaikeuksiin. Diapam on hänen mukaansa siitä hyvä että se on pitkävaikutteisempi ja siksi sitä on helpompi vähentää asteittain.

Olisiko teillä kokemuksia Tenoxin vähentämisestä asteittain tai Diapamin käytöstä unettomuuden hoitoon?

Asiasta mitään tietämättä tekisin kuten sinä teet nyt, jatkasin tenoxin vähentämistä niin kauan kuin se onnistuu suotta sotkematta sinne Pamela tai mitään muutakaan joukkoon. Jos menee ok ni pidä se ja säädä vasta kun pitää. Etukäteen ei kande säätää. Tuo teoria voi toimia mutta miksi siihen suotta tuua pami pyörimään. Sitte eri asia jos vierottautuminen tyssää tai sakkaa mutta so far so good ni hitaasti vaan kurssilla. Ton kumminkin ehtii.

Hämmentää.

Kurkö
Seuraa 
Viestejä178
Liittynyt16.10.2013

Omakohtainen kokemukseni on, että juusto auttaa niin nukahtamisessa, kuin myös siinä, että nukkuu koko yön ilman satunnaisia herähtelyjä. Voi olla pelkkää luuloakin, mutta aina vetäisen maukkaan homejuuston suihin ennen nukkumaanmenoa, niin hyvin useasti nukun koko yön. Ja hyvin useasti ilman sitä heräilen keskellä yötä vailla mitään selitystä.

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

bdbdbd
Seuraa 
Viestejä238
Liittynyt16.10.2016

Kurkö kirjoitti:
Omakohtainen kokemukseni on, että juusto auttaa niin nukahtamisessa, kuin myös siinä, että nukkuu koko yön ilman satunnaisia herähtelyjä. Voi olla pelkkää luuloakin, mutta aina vetäisen maukkaan homejuuston suihin ennen nukkumaanmenoa, niin hyvin useasti nukun koko yön. Ja hyvin useasti ilman sitä heräilen keskellä yötä vailla mitään selitystä.

Saattaa johtua kalsiumistakin - melatoniinin muodostus tarvitsee kalsiumia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat