Tunteista on pelkkää riesaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko tunteista mitään hyötyä? Mitä vanhemmaksi tulee sitä kyynisemmäksi muuttuu. Tunteet siis laimenevat. Voisiko tunteet poistaa kokonaan? Olisiko elämä helpompaa ilman tunteita? Viha ja rakkaus ainakin sumentavat järjen. Psykopaattien ja sosiopaattien sanotaan olevan tunteettomien ja yleensä he menestyvät hyvin elämässä tuon ominaisuuden ansiosta.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

No aluksi ainakin, että kukaan ei ole tunteeton.
Olisiko elämä helpompaa? Luultavasti kyllä, mutta miksi sitten pitäisi elää?
Välillä kyllä tuntuu, että ei kestä kaikkea mitä päälle tulee, mutta niistä selviytyminen ja varsinkin niistä oppiminen ovat mielestäni tärkeintä. Tunteethan juuri ovat elämän suola ja parasta siinä.

Stathmin-niminen pelkogeeni, joka joskus hiirestä on löydetty, pystytään poistamaan, mutta ihmisellä sitä ei ole vielä testattu.

Edit: tietääkseni :p

Vierailija

Tunteiden lisäksi voisi poistaa libidon. Kuinka paljon enemmän aikaa olisi käytettävissä opiskeluun ja itsensä kehittämiseen kun ei tarvitse olla tyydyttämässä eläimellisiä viettejä tai murehtimassa sitä, että niitä ei saa tyydytettyä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Deus Ex
Onko tunteista mitään hyötyä? Mitä vanhemmaksi tulee sitä kyynisemmäksi muuttuu. Tunteet siis laimenevat. Voisiko tunteet poistaa kokonaan? Olisiko elämä helpompaa ilman tunteita? Viha ja rakkaus ainakin sumentavat järjen. Psykopaattien ja sosiopaattien sanotaan olevan tunteettomien ja yleensä he menestyvät hyvin elämässä tuon ominaisuuden ansiosta.

Ajattele tieteellisesti, nii pystyt myös ajattelemaan tunteellisesti. Kaikki asiat ymmärtää parhaiten kuin ajattelee tieteellisesti.

Tätä neuvoa kuin noudat huomaat jo 2 viikon kuluessa että puhuin vain asiaa.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Tieteellisesti kuin ajattelet tunteen, mistä kaikki johtuu. Niin pystyt siirtämään sen sivuun ja miettimään mikä oikeesti tuntuu miltäkin.

Tunteiden mukaan ei parane ainoastaan edetä, joutuu toteamaan kokemuksesta monia asioita. Mutta tieteellisesti ajattelemalla pystyt ennakoimaan ja ymmärtämään. Mikä kannattaa ja mikä ei.

Vierailija

Mutta intuitioon pitäis vaan luottaa. Ainakin niiden tutkimuksien mukaan mitä olen lueskellut ja mitä itsestäkin tuntuu. Ei ehkä sama asia kun tunteet mutta kaikkea ei pidä ajatella "järjellä".

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005
Deus Ex

Tunteita käsittääkseni tarvitaan loogisenkin ajatusprosessin muodostamiseen. Itseasiassa olen tämän havainnut myös omassa itsetarkkailussani. Tunteet on toki suotavaa suodattaa järjen siivilän läpi, mutta ilman minkäänlaista tunneilmaisua jää älyllinenkin toiminta melkoisen vajaaksi. Ihmettelen myös miksi joku haluaisi tunteistaan luopua, sillä eihän silloin edes järjenkäyttö tai yhtään mikään antaisi mitään iloa. Ei tietysti suruakaan. Ihan sama vaikka vetäisi itsensä hirteen.

Vierailija
Deus Ex
Tunteiden lisäksi voisi poistaa libidon. Kuinka paljon enemmän aikaa olisi käytettävissä opiskeluun ja itsensä kehittämiseen kun ei tarvitse olla tyydyttämässä eläimellisiä viettejä tai murehtimassa sitä, että niitä ei saa tyydytettyä.

Mistä sitten tulisi intohimo opiskeluun ja itsensä kehittämiseen?

Vierailija
Deus Ex
Kuinka paljon enemmän aikaa olisi käytettävissä opiskeluun ja itsensä kehittämiseen kun ei tarvitse olla tyydyttämässä eläimellisiä viettejä tai murehtimassa sitä, että niitä ei saa tyydytettyä.

Mitä sitten opiskelisit? Miten itseäsi kehittäisit? Kokisitko olevasi enemmän elossa? Saisitko enemmän mukaan hautaan?

Minä en vaihtaisi tunteita pois mistään hinnasta. Tunteet ovat lopulta se asia, jotka tekevät elämästä elämisen arvoisen.

Vierailija
Deus Ex

Helpompaa varmastikin. Loppuviimeksi kuitenkin motivaatio asioiden (olivat ne nyt sitten mitä hyvänsä) tekemiseen taitaa kuitenkin tulla tunteista. Logiikka ja "järki" sinänsä ovat erinomaisen käteviä työkaluja jotta voi päätellä mitkä teot johtavat tilanteeseen jossa tuntuu hyvältä.

Mutta ilman toivo hyvältä tuntumisesta... mitäpä syytä olisi tehdä yleensä mitään? Kiinostuskin on jonkin sortin tunne, ja jos ei kiinosta tehdä mitään niin, noh, eipä sitä paljon tulisi tehtyäkään.

Vierailija

Niistä on pelkkää riesaa jos niihin samaistuu.

Tunteilla ei ole mitään tekoa "minän"kanssa. Ei pidä määritellä "tosi minää" tunteista käsin. Todellisuus ei ole määriteltävissä kenekään tunteiden kautta, moni kuitenkin yrittää määrittää sen niistä käsin.

Ei olisi mitään epäsopua missään, jos ihmiset pitäisivät tunteensa omana tietonaan, silloin kun niitä ei ole järkevää tuoda esiin.

Vain hyvässä seurassa, jossa ei eletä tunteista käsin voi vapaasti tuoda ne esiin, niille on yhdessä mukavaa hyväntahtoisesti nauraa. Ovat ne sen verran velikultia...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Varmaan elämä olisi helpompaa tunteetta. Tosin silloin ei olisi sillä menestyksellä mitään väliä, sillä mitä muutakaan menestys ruokkii kuin mielihyvän tunnetta.

Deus Ex
Tunteiden lisäksi voisi poistaa libidon.

No en tiedä. Tässähän on joku kaveri valittanut, että joku lääkitys tappoi halut, eikä hän vaikuta kovinkaan onnelliselta. Perheelliselle tai suhteessa olevalle halun menetys olisi varmasti kohtalokasta. Parisuhde vaatii niin paljon kompromissejä, että ellei siitä saisi palkaksi erittäin voimakkaan alkukantaisen vietin tyydytystä, ei sitä kestäisi ja suhde hajoaisi pian.

Tosin aikanaan poikamiehenä olisin valinnut tuon vaihtoehdon itsekin, jos samalla olisi päässyt eroon läheisyyden tarpeesta. Elämä olisi varmasti helpompaa, mutta toisaalta sisällötöntä. Mutta tuskin sitä osaisi katuakaan, kun ei muusta tietäisi.

Kuinka paljon enemmän aikaa olisi käytettävissä opiskeluun ja itsensä kehittämiseen kun ei tarvitse olla tyydyttämässä eläimellisiä viettejä tai murehtimassa sitä, että niitä ei saa tyydytettyä.

Mikä motivoisi sinut opiskelemaan ja kehittämään itseäsi, ellei mielihyvän saaminen onnistumisista? Luulen että jos tunteet häviäisivät, ainakin itse muuttuisin täysin passiiviseksi kasvikseksi. Ei olisi enää ainoatakaan syytä harrastaa mitään, jos ei puuhaaminen ja onnistuminen toisi mielihyvää. Ei olisi mitään motivaatiota tehdä asioita perheen hyväksi, omaksi hyväksi tai käydä töissä. Kai sitä tekisi elämän ainoan järkiratkaisun ja vetäisi itsensä jojoon, kun ei olisi mitään syytä viivyttää väistämätöntä.

Vierailija

Masentuneet henkilöt ilmaisevat olotilansa: "Mikään ei tunnu miltään."
Siksi he hakevat apua. Kun tunteet palaavat, sekä henkilö itse ja ympäristö iloitsevat.

Kun tunnen, tiedän eläväni. Tunteeton on kuin elävä kuollut.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Paras olotila on esim. meditoinnin jälkeen.

Silloin on tyytyväinen, tuntuu hyvältä ja rauhalliselta, vaikka ei ole rakastunut, kylläinen eikä ole mitään muutakaan varsinaista syytä olla onnellinen. Tuntee vain olevansa oikeassa paikassa juuri sillä hetkellä, vaikka olisi vain omassa olohuoneessaan.

Minulla on tuollainen pikkupositiivinen olotila melkein aina, ja se sopii minulle paremmin kuin isot tunneheilahtelut. Ehkä jopa yritän joskus välttää liian suuria kokemuksia, koska niiden jälkeen seuraa usein pettymys kun palaa arkeen. Useimmat hienot, elähdyttävät kokemukset minulle tulevat vahingossa eli en juokse niiden perässä mutta nautin niistä kohtuuden rajoissa kun tulevat kohdalle.

Jos ihminen tarvii jonkin erityisen syyn ollakseen onnellinen, ollaan silloin vaarallisilla vesillä...

Vierailija

Elämä ilman tunteita olisi ikävää. Kyllä tunteet ovat elämän suola: ilo, suru, rakkaus, kaipaus, onni, tyytyväisyys...

Olisi kamalaa, jos esimerkiksi oman lapsen syntymä ei tuntuisi miltään. Katsoisi vain vauvaa ja toteaisi, että siinäpä näkyy olevan. Minä en kaipaa mitään tunteiden ilotulitusta, olen tasainen ja rauhallinen luonne, mutta kyllä tunteita pitää olla.

Aamulla herätessä olen yleensä aina hyvällä tuulella. Paha tuuli tulee sitten päivän mittaan jos on tullakseen. Entä jos aamulla herätessä ei tuntuisi miltään?

Olen työelämässä tavannut psykopaatin, jolla ei ollut mitään tunteita. En missään nimessä haluaisi olla hänen kaltaisensa. Kyseinen tyyppi pärjää firmassa oikein hyvin. Häntä käytetään irtisanomaan ihmiset, koska hän ei tunne mitään ja pystyy irtisanomaan kenet tahansa.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Maanisdepressiivisyyttä voisi hieman lieventää. Toivottavasti ajan kanssa hellittää, kun ikää tulee lisää? vai onko ennusteissa huonompi suuntaus?

Hyvin polkee.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat