Seuraa 
Viestejä2978
Liittynyt13.1.2015

On tämä nyt vallan perhanaa, ettei enää saa viettää kahvihetkeäänkään ilman että pitää tuntea huonoa omaatuntoa siitä, onko pavut korjattu "epäeettisesti"!

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/finnwatch-suomessa-myytavan-ka...

Jos lakataan ostamasta, ei tuotakaan työtä ole ja lapsiparoilla on vaihtoehtona nälkäkuolema tai kadulle itseään myymään, vain jotta joku meikäläinen suvakki voisi tuntea moraalista ylemmyyttä.

Eikös se joku tämän moraalipoliisiosaston "etsivä" parhaillaan istukin viiden vuoden tuomiota Thaimaassa, kun yhtiö nosti ja voitti kanteen kunnianloukkauksesta?

Muutama vuosi sitten kirkon vanhusten kahvilla särähti pahasti, kun naispappi kajautti, että "tämä on sitten reilun kaupan kahvia, ei rikastuta suurta amerikkalaista yhtiötä".

Olin vähällä erota kirkosta.

Sivut

Kommentit (77)

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä5984
Liittynyt8.11.2012

Mielestäni et nyt hahmota tuota kuviota. Kuvio on se, että pavut voidaan joko kerätä lasten (siis alle 18v:n toimesta), tai sitten jopa ei. Se ei ole olennaista.

Olennaista on saada suvakki uskomaan että niin olisi ja myydä reiluakin reilumpaa paremmin kerättyä kahvia kalliimmalla. Johon ne pavut tulevat niiltä ihan samalta pellolta ja kerääjiltä, Mutta sillä ei ole väliä koska ketään ei oikeasti kiinnosta.

jarppah
Seuraa 
Viestejä1140
Liittynyt12.7.2016

Tämä on sitä millä maailman "hyväosaiset" mällää. Halvat tai edes kohtuu hintaiset tuotteet ovat aina perustuneet heikomman osapuolen riistoon. Mitä köyhempää ja kurjempaa muualla on niin sitä rikkaampaa ja vapaampaa toisaalla. Maailmantalous hoitaa asian tällä tavalla automaattisesti. Meikäläinen porkkana saattaa vastata heikäläisten tuhatta porkkanaa. Ja tällaista kauppaa käydään(periaatteessa)😊

bdbdbd
Seuraa 
Viestejä238
Liittynyt16.10.2016

HuuHaata kirjoitti:
Mielestäni et nyt hahmota tuota kuviota. Kuvio on se, että pavut voidaan joko kerätä lasten (siis alle 18v:n toimesta), tai sitten jopa ei. Se ei ole olennaista.

Olennaista on saada suvakki uskomaan että niin olisi ja myydä reiluakin reilumpaa paremmin kerättyä kahvia kalliimmalla. Johon ne pavut tulevat niiltä ihan samalta pellolta ja kerääjiltä, Mutta sillä ei ole väliä koska ketään ei oikeasti kiinnosta.

Olennaisimmat asiat reilun kaupan tuotteissa olivat muistaakseni ne, että työntekijät saavat järjestäytyä ja osa rahasta menee katokorvausrahastoon, vähän samaan tapaan kuin EU-tukien katokorvaukset. Loppu sitten rikastuttaa suurta amerikkalaista yhtiötä.

H.Tanska
Seuraa 
Viestejä355
Liittynyt29.8.2015

Dr Strangelove kirjoitti:
On tämä nyt vallan perhanaa, ettei enää saa viettää kahvihetkeäänkään ilman että pitää tuntea huonoa omaatuntoa siitä, onko pavut korjattu "epäeettisesti"!

Jos lakataan ostamasta, ei tuotakaan työtä ole ja lapsiparoilla on vaihtoehtona nälkäkuolema tai kadulle itseään myymään, vain jotta joku meikäläinen suvakki voisi tuntea moraalista ylemmyyttä.

Eikös se joku tämän moraalipoliisiosaston "etsivä" parhaillaan istukin viiden vuoden tuomiota Thaimaassa, kun yhtiö nosti ja voitti kanteen kunnianloukkauksesta?

Muutama vuosi sitten kirkon vanhusten kahvilla särähti pahasti, kun naispappi kajautti, että "tämä on sitten reilun kaupan kahvia, ei rikastuta suurta amerikkalaista yhtiötä".

Rasistinen  syrjäytetty Persu:

Donald Trump President of the United States of America

asdf
Seuraa 
Viestejä11383
Liittynyt16.3.2005

Oli se hyvä, ettet sentään sellaiseen moraalittomuuteen sortunut!

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä2978
Liittynyt13.1.2015

Jarppah,

Tuo "riisto" on vähän itäinen ilmaisu. Palkkaa täytyy tietenkin verrata maan hintatasoon, ei kai kahvinpoimijalle Intiassa suomalaisen luokkahitsarin palkkaa makseta?

Kasvisruoka2
Seuraa 
Viestejä4237
Liittynyt29.8.2015

Tietääkseni tämä on sitä varsinaista inhokkikonservatiivisuutta, vaikka toki suvakinkin on myönnettävä olevansa joissain asioissa konservatiiveja.

Se on siksi inhokkikonservatismia, että ihmisiä inhottaa se välinpitämättömyys, että jotta minä saa lempikahviani, niin sillä ei ole väliä, että se on tuotettu lapsia riistäen. Ihmiset kokee asian hyvin voimakkaasti. Ikäänkuin koko muu maailma saa joustaa ja vielä kaikkein ikävimmällä tavalla, jotta minun nautintoni säilyy.

Ruhollah.

H.Tanska
Seuraa 
Viestejä355
Liittynyt29.8.2015

Jarppah,

Tuo "riisto" on vähän itäinen ilmaisu. Palkkaa täytyy tietenkin verrata maan hintatasoon, ei kai kahvinpoimijalle Intiassa suomalaisen luokkahitsarin palkkaa makseta?

Niin ei makseta, sitten olisi Hannunkin ylivoimaista jouda aamukvia edes huonolla omallatunnolla, se maksaisi aivan liikaa!

Donald Trump President of the United States of America

mdmx
Seuraa 
Viestejä4332
Liittynyt23.11.2009

Kasvisruoka2 kirjoitti:

Tietääkseni tämä on sitä varsinaista inhokkikonservatiivisuutta, vaikka toki suvakinkin on myönnettävä olevansa joissain asioissa konservatiiveja.

Se on siksi inhokkikonservatismia, että ihmisiä inhottaa se välinpitämättömyys, että jotta minä saa lempikahviani, niin sillä ei ole väliä, että se on tuotettu lapsia riistäen. Ihmiset kokee asian hyvin voimakkaasti. Ikäänkuin koko muu maailma saa joustaa ja vielä kaikkein ikävimmällä tavalla, jotta minun nautintoni säilyy.

Kun katsoo suurten kahvifirmojen liikevaihtoa, niin sä joko valehtelet siitä että ihmisiä inhottaa ja kokevat asian hyvin voimakkaasti, tai sitten ihmiset on todella tekopyhiä.

Vai onko ne vaan tyhmiä? Tai siis tietämättömiä.

Creativity Is Intelligence Having Fun

Kasvisruoka2
Seuraa 
Viestejä4237
Liittynyt29.8.2015

mdmx kirjoitti:
Kasvisruoka2 kirjoitti:

Kun katsoo suurten kahvifirmojen liikevaihtoa, niin sä joko valehtelet siitä että ihmisiä inhottaa ja kokevat asian hyvin voimakkaasti, tai sitten ihmiset on todella tekopyhiä.

Vai onko ne vaan tyhmiä? Tai siis tietämättömiä.

Jep, tätä voisi kai pitää sellaisena yleisenä asiana, joka konservatiivisuudessa voisi inhottaa. Jotta voisin säilyttää elämäntapani, niin muut saa joustaa, oli se miten epäeettistä tahansa.

Mutta olet oikeassa, se ei tunnu miltään, kun se ei näy tänne asti. Se ei ole kovin konkreettista, vaan tapahtuu monen mutkan takana.

Ruhollah.

Kasvisruoka2
Seuraa 
Viestejä4237
Liittynyt29.8.2015

Ja muuten vakioargumentti tuota vastaan on nollasummapeli-argumentti.

Se että minulla on ei lopulta ole muilta pois, koska eihäån sitä tavaraa ole kukaan omistanut ennen minua.

Mutta sitten taas joskus tuotteita saatetaan tuottaa hyvin epäeettisesti, H&M:llä voi olla sopimuksia hikipajamaihin, joissa on sovittu ettei eettisiä sääntöjä rikota, mutta käytännössä niitä rikotaan kuitenkin.

Ruhollah.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat