Meediot: Mistä tempusta kyse?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Törmäsin netissä erään (entisen) skeptikon kertomukseen, jossa hän oli arvionut viiden eri meedion kykyjä läheisensä kuoleman jälkeen. Artikkelissa kerrottiin tarkalleen mitä istunnoissa oli tapahtunut ja mitä meedio oli sanonut. Lukiessani juttua tuli välittömästi mieleeni Derren Brown.

Meedio aloitti aina viestinsä 'tuonpuoleisesta' tyyliin: "Mieleeni tulee päivämäärä, se on marraskuu? Viides päivä? Se liittyy naiseen? Onko nainen äitisi, isoäitisi tai joku muu äitisi puolelta?" jne. Kysymykset ovat ilmeisesti jokseenkin retorisia ja kysyjä katsoo asiakkaan ilmettä samalla.

Tässä vaiheessa sain flashbackin Derren Brownin ohjelmista. Hänen lukiessaan kohteiden ajatuksia, olivat kysymykset lähes identtisiä. Derren esim. pyytää kohdetta ajattelemaan jotain lapsuuden asiaa. Sitten hän sanoo jotain tyyliin "Asia mitä ajattelet oli sinulle tärkeä lapsena? Se oli jotain minkä sait isältäsi? Leikit sillä lapseni päivittäin?" jne.

En usko, että kysymyksien yhtäläisyys on sattumaa. Pohdiskelin mistä tempusta voisi olla kyse, mutta en keksinyt ratkaisua. Kysymyksien jälkeen tarkkaavainen voisi havaita kasvojen mikroilmeistä onko arvaus oikea. Toisaalta, tiettyjä kaavoja noudattamalla useimmat ihmiset päätyvät samoihin vastauksiin. Vastauksiin voi myös vaikuttaa suoraan vaikkapa laittamalla istuntohuoneen seinälle julisteen jossa on äitihahmo. Temppu on kuitenkin niin varman tuntuinen, että vastaus ei voi olla kovin monimutkainen. Silti välillä tuntuu, että kysymykset ovat hyvin satunnaisia ja vastaukset sellaisia joita ei mitenkään voi arvata.

Osaako joku sanoa mistä tässä voisi olla kyse?

Kommentit (3)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

On useita psykologisia temppuja, joissa oikein asetelluilla kysymyksillä johdatellaan "uhri" valitsemaan näennäisen vapaasti juuri tempun tekijän jo tiedossa olevan valinnan.

Tämä ei aina toimi ja siksi temppuja näytetäänkin yleensä vain tv:ssä, jossa "hutiarvaukset" voidaan yksinkertaisesti karsia pois. Live-yleisön edessäkin temput toimivat kyllä siten, että koko ajan kerrottaan tyyliin "tunnen, arvaan, voisi olla, menee ehkä pieleen, voisikoko se..." ja sitten jos ei toimi, niin epäonnistuminen on vain todiste ilmiön aitouden puolesta, sillä jos se toimisi joka kerta, niin kysehän olisi vain taikatempusta!

Kun psykologiaan vielä yhdistetään hieman muita temppuja, niin tempun kohteen on lähes mahdotonta selvittää, missä välissä häntä "kusetettiin". Yleensä tämä "kusetus" kuitenkin tapahtuu jo paljon aiemmin, enenkuin asian tila valkenee tempun kohteelle.

Vierailija

Itse olen sitä mieltä, että derren brown esimerkiksi johdattelee "asiakkaan" itse kertomaan sen asian, joka hänen pitäisi "lukea" ajatuksista. Juuri tollaisilla ympäripyöreillä kysymyksillä, joiden perusteella hän päättelee mitä kysyy seuraavaksi ja asiakas luulee, että derren arvaa asian vaikka todellisuudessa asiakas itse kertoo koko ajan tarkempia tietoja. Sitten välillä pientä änkytystä useista vaihtoehdoista ja katsoo vaan asiakkaan ilmettä, että koska osuu kohdalle. Taitava heppu joka tapauksessa.

Uusimmat

Suosituimmat