Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Omasta yläasteen ajoista on parikytä vuotta aikaa. Ja kun ei ole lapsia niin ajattelin kysyä että ovatko oppikirjat muuttuneet niistä ajoista? Oma muistikuva sen ajan kirjoista on se että ei ne silloin ollut aina välttämättä tehty siten, että ne heti opettaisi sinulle lyhkäisesti ja nopeasti tietyn opin. Välillä tuntui siltä, että oppikirja + opettaja halusi testata miten vaikean tehtävän kukin ratkaisee. Jos koulut haluaisi, voisivat oppikirjat heti opettaa kaiken helpolla, mutta kun tuntuu että samalla testataan myös ihmisen omia hoksottimia aikas paljon. Itse kun olen opettanut äitiä tietokoneen asioissa, sain kehuja miten osaan opettaa niin hemmetin hyvin. Onhan se näin että olen aikas haka tekemään hyviä ja selviä opetus-materiaaleja. Mutta mutta, mites on nyky-koulujen oppikirjojen laita?

When people become inviduals again, instead of being a cattle, we'd get back in busines again. <--

Kommentit (5)

Vierailija

deep purpose kirjoitti:
Jos koulut haluaisi, voisivat oppikirjat heti opettaa kaiken helpolla, mutta kun tuntuu että samalla testataan myös ihmisen omia hoksottimia aikas paljon.

Harvemmin ne pelkkiä älykkyystehtäviä siellä olivat tai ovat. Kyllä niihin tehtäviin sisältyy aina jokin idea opittavana olevan asian soveltamisesta. Sillä tavalla oppii kun kokeilee itse. 

MooM
Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt29.6.2012

En tiedä, mitä tarkoitat "opettaa helpolla". Faktojen luetteleminen ja esiemrkkien antaminen ei kuitenkaan ole yhtä tehokas ja pitkäaikaista tulosta tuottava tapa kuin se, että joutuu itse hoksaamaan ja kytkemään uuden tiedon olemassa oleviin käsityksiin maailmasta. Ainakin teoriassa uudet oppikirjat ja koko opetussuunnitelma yrittää soveltaa tätä ns. tutkivaa oppimista, mutta se on opettajalle todella iso haaste.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

MooM kirjoitti:
En tiedä, mitä tarkoitat "opettaa helpolla". Faktojen luetteleminen ja esiemrkkien antaminen ei kuitenkaan ole yhtä tehokas ja pitkäaikaista tulosta tuottava tapa kuin se, että joutuu itse hoksaamaan ja kytkemään uuden tiedon olemassa oleviin käsityksiin maailmasta. Ainakin teoriassa uudet oppikirjat ja koko opetussuunnitelma yrittää soveltaa tätä ns. tutkivaa oppimista, mutta se on opettajalle todella iso haaste.

Jos opettaja ja opetusmateriaali on oikein tehty, eli soveltaa universaalista logiikkaa, niin sitten voi vain tyhmimmät jäädä opista pihalle.

When people become inviduals again, instead of being a cattle, we'd get back in busines again. <--

Vierailija

deep purpose kirjoitti:
MooM kirjoitti:

Jos opettaja ja opetusmateriaali on oikein tehty, eli soveltaa universaalista logiikkaa, niin sitten voi vain tyhmimmät jäädä opista pihalle.

Minäpä luulen että sinä et nyt yhtään tiedä mistä puhut. Mutta en minäkään.

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Tuuba kirjoitti:
deep purpose kirjoitti:
MooM kirjoitti:

Minäpä luulen että sinä et nyt yhtään tiedä mistä puhut. Mutta en minäkään.

Toi jälkimmäinen lause vastauksessasi sitten. ;-)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat