Seuraa 
Viestejä10
Liittynyt2.4.2016

Hei,

Minulla on teoria siitä että litteiden näyttöjen katseleminen saa elimistön ja aivot kuluttamaan ylisuuria määriä B12-vitamiinia.
Tällöin normaalista ruokavaliosta saatava B12 vitamiini ei riitä enää täyttämään kulutusta ja siitä seuraa ongelmia kuten unettomuus.
Melatoniini ei ole vastaus unettomuuden hoitoon vaan B12-vitamiini.
Itse olen sairastunut erittäin vaikeaan unettomuuteen kun olen ollut töissä näyttöpäätetyötä tekemässä.
Olen käyttänyt Betolvex B12-vitamiinia 1mg tabletteja 5kpl per päivä 3 viikkoa ja pystynyt vähentämään unettomuuden hoitoon käytettävän olantsapiinin määrän 30mg--> 2,5mg ja Tenoxin 260mg --> 20mg kolmessa viikossa. Olen välttänyt tietokoneella oloa, mutta olen kuitenkin katsellut televisiota kohtuullisen paljon. Ruokavaliota en ole muuttanut ja lenkkeillyt olen saman verran koko ajan.

Havaitsin vuosia sitten että ensimmäiset litteät laajakuva tv:t ja näytöt tuottavat suuria määriä infrapunavaloa.
Havainnon tein kun sattumalta otin automaattisesti tummuvan hitsauslinssin tietokonenäytön edessä käteeni ja se tummui kun vein sen näytön eteen. Saman reaktion saa aikaan kun suuntaa television kaukosäätimen hitsauslinssin "aurinkopaneeliin" ja painaa jotain painiketta pohjassa.

Hitsauslinssi reagoi tummentumalla vielä viiden metrin etäisyydellä näytöstä eli näyttö säteilee myös jotain sellaista, joka ei ole paljaalla silmällä havaittavissa vaan siihen tarvitaan esimerkiksi tällainen automaattisesti tummeneva hitsauslinssi.

Tarkoitan tässä sitä että jos kärsii uupumuksesta ja unettomuudesta, voi koittaa parantaa tilannetta nauttimalla B12-vitamiinia tabletteina. Itse olen käyttänyt Betolvex-tabletteja 1mg x 5/päivä 3 viikkoa, sen pidempää kokemusta ei vielä ole mutta koska tilanne on mennyt koko ajan parempaan suuntaan halusin kertoa muillekin tästä havainnosta jos sattuu unettomuus olemaan ongelmana.

Vaikutus ei ala välittömästi vaan vie aikaa 2-3 viikkoa että uni alkaa korjaantua.

Teoriassa tapahtuu niin että mitä enemmän katsoo ruutua, sitä vähemmän jaksaa tehdä yleensä yhtään mitään.

Akuuttiin unettomuuteen toimii parhaiten unilääkkeet, mutta jos se pitkittyy unilääkkeistä aiheutuu todella pahoja terveydellisiä haittoja sen olen todennut kokemuksen kautta, olen nimittäin käyttänyt kaikkia mitä on käytettävissä.

Itsellä vaikuttaisi tällä hetkellä siltä että B12-vitamiini imeytyy ruuansulatuksen kautta, mutta on olemassa myös B12-vitamiinipistos joka otetaan 2-3kk välein jos se ei imeydy. B12-vitamiini voidaan mitata verikokeesta kuten itsellä tehtiin. Aloitin ottamaan vitamiinia 4-5 päivää ennen koetta ja mittaustulos oli yli ylemmän viiterajan eli imeytyi ainakin sillä hetkellä hyvin. Vähän jäi vaivaamaan että miten matala arvo olisi todellisuudessa ollut jos en olisi ottanut vitamiinia, mutta koska vointi alkoi korjaantua se on pääasia.

Kysyin B12-vitamiinin käytöstä unettomuuden hoitoon Päihdelinkin neuvontapalvelusta ja siellä ystävällisesti vastattiin että tämä vastannut henkilö oli törmännyt uransa aikana pariin muuhunkin tapaukseen joille B12-vitamiini oli auttanut unettomuuden hoitoon.

Olen 2009 vuoden jälkeen, jolloin sairastuin unettomuuteen, käynyt vähintään 30 eri lääkärillä valittamassa unettomuutta, mutta kukaan ei ole ottanut puheeksi B12-vitamiinilisän käyttöä, oli aivan sattumaa että ajatus tuli mieleen ja perehdyin aiheeseen ja aloin syödä sitä kokeeksi. Siitä ei pitäisi olla ainakaan mitään haittaa jos sitä haluaa kokeilla, tietääkseni.

Kommentit (4)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36438
Liittynyt6.12.2009

Ingenjör84 kirjoitti:
Hei,

Minulla on teoria siitä että litteiden näyttöjen katseleminen saa elimistön ja aivot kuluttamaan ylisuuria määriä B12-vitamiinia.

Tässä hieman tukevampaa selitystä.

"Blue light and sleep patterns

Fluorescent and LEDs bulbs create a two-fold problem when it comes to sleep. First, they produce artificial light. Second, they produce blue light. 

Blue light wavelengths produced by electronics and overhead lights boost attention, reaction times and mood, according to Harvard Medical School. This can be great for the daytime when the body needs to be alert, but at night it can become a problem.

Research has found that exposure to blue light suppresses the production of melatonin more than any other type of light. It is believed that the shorter wavelengths in blue light is what causes the body to produce less melatonin because the body is more sensitive to this type of light. 

"In terms of light and our brains, there is a spectrum of wavelengths that impacts the human circadian system," said David Earnest, a professor and circadian rhythms expert at the Texas A&M Health Science Center College of Medicine. "Blue light is the most sensitive side of the spectrum."

A study by the University of Toronto found that those who wore glasses that blocked blue light wavelengths produced more melatonin than those who didn't during night shifts. Other studies have found that blue wavelengths suppress delta brainwaves, which induce sleep, and boost alpha wavelengths, which create alertness."

http://www.livescience.com/53874-blue-light-sleep.html .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36438
Liittynyt6.12.2009

Win 10 saa nyt laitettua haluamaansa aikaan näytön auringonlaskun sävyihin, saa ehkä illalla sitten paremmin unen päästä kiinni kun ei sinistä valoa kailota näyttö.

"Set the sunset time precisely

SunsetScreen is a free app for Windows which helps take the glare off your your screen in the evening. Scientific research has shown that melatonin - the chemical the brain makes late in the day - is reduced when exposed to blue light. By tempering this blue light, it becomes easier to wind down properly at night, and thus have a more restful sleep."

https://www.windows10download.com/sunsetscreen/

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat