Seuraa 
Viestejä6
Liittynyt28.10.2016

Taksinkuljettajana arvasin oikein miksi Berner haluaa vapauttaa taksialan ja minuutin googletuksella löysin vahvistuksen epäilyksilleni. Muutoksen todellisista syistä ei olla mediassa hiiskuttu sanallakaan, joten tästä lähtee.

Lainaan alle oleellisimman pointin seuraavasta lähteestä: http://kajon.fi/fi/kielitaitovaatimukset-maahanmuuttajien-tyollistymisen...

"Kajon Oy on sitoutunut kouluttamaan vastaanottokeskusten pakolaisia taksikuljettajiksi ja työllistämään heitä, mutta hankkeen onnistuminen edellyttää tarpeettomien säännösten purkamista. Vaikka Suomeen tulijoiden joukossa on runsaasti hyvin koulutettuja sekä kielitaitoisia henkilöitä, voi taksinkuljettajan vaatimuksiin kuuluva suomen ja ruotsin kielen taito osoittautua esteeksi. Taksinkuljettajalta edellytetään suomen ja ruotsin kielen taitoa, koska taksinkuljettaja toimii asiakaspalvelutehtävissä ja vuorovaikutuksessa edellytetään kotimaisen kielen taitoa. Muissa palveluammateissa, kuten hotelli- ja ravintola-alalla ei ole ehdotonta kotimaisen kielen vaatimusta ja alalle onkin saatu paljon maahanmuuttajia työllistettyä.

– Tällä hetkellä maahanmuuttajan integroituminen sekä sen jälkeinen taksinkuljettajaksi kouluttaminen kestää kahdesta viiteen vuotta, kun se voisi ilman vaativaa kielitaitovaatimusta olla vain puoli vuotta, arvioi Kajon Oy:n toimitusjohtaja Jari Kujala

Koska Kajon Oy:n hanke vaikuttaa maahanmuuttajien nopeaan integroitumiseen Suomessa ja on siten kansantaloudellisesti merkittävä, Kajon Oy on lähettänyt liikenne-ja viestintäministeri Anne Bernerille lausunnon, jossa toivoo, että liikenne-ja viestintäministeriö ryhtyisi työstämään niiden esteiden poistamista, jotka tarpeettomasti hankaloittavat hanketta."

Nyt näitä esteitä on alettu poistamaan oikein urakalla. Ihmeellistä tällainen uutispimento muutoksen todellisista syistä. Ilmeisesti liian arkaluontoisia asioita.

Kommentit (6)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5716
Liittynyt7.7.2007

Saa nähdä, mitähän tulevaisuudessa merkitsee Bernerin muut hankkeet, kuten esim. tienhoidon yksityistäminen. Maksaakohan autoilijat jo rakennetun tieverkon vielä toiseen kertaan?

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä5986
Liittynyt8.11.2012

Viiden vuoden päästä kun ottaa ja yrittää käskyttää kielitaidotonta kuskia Mannerheimintielle, niin eihän se tajua vaan alkaa taas taksimatka Rovaniemelle. Siinä sitten köröttelee ja kalliiksi tulee erityisesti, koska Bernerin omistamien teiden käyttäminen ei ihan ilmaista ole.

Siitä tuo sitten pahenee, kun kielitaidottomat taksikuskit korvataan teko"älyllä". Jonka jälkeen ei enää pysty ennustamaan yhtään tulevaa missä on tai onko sitä ylipäätään elossa taksimatkan jälkeen.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

Siis eihän liikennekaari ota mitään kantaa taksinkuljettajien kielitaitovaatimuksiin. Itse asiassa nykyinen esitys ei tee muuta kun poistaa taksilupien kiintiöjärjestelmän ja oikeastaan päin vastoin lisää alaan liittyvää muuta byrokratiaa. Esitys oli kaikille osapuolille täydellinen katastrofi, jonka viimeisteli vielä siihen liittyvä pitkä siirtymäaika.

Sinänsä jonkun Uberin kaltaisen järjestelmän käyttö ei vaadi auton kuljettajalta mitään kielitaitoa. Matkan tilaaja ilmoittaa osoitteen omalla kielellään tilausapplikaatiolle, ei kuljettajalle, ja reitin perille neuvoo kuljettajalle navigaattori, jonka hän puolestaan voi laittaa toimimaan omalla äidinkielellään.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5206
Liittynyt6.5.2007

Onko joku syy miks taksialan pitäis olla vahvasti säänneltyä? Miksei taksit ole ite tuonu uberin kaltasta palvelua, vaikka mahdollisuus olis?

Per se

ekavekara
Seuraa 
Viestejä3599
Liittynyt7.8.2016

Joku Outous haiskahtaa, kun taksiluvistakin tehdään maahanmuuttokysymys. ;)

Mikä siinä on niin paha, jos turvapaikanhakija työllistyy? Eikö se juuri ole Persujen vaatimus?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat