Seuraa 
Viestejä14302

Päiväntasaajalla heitetään kappaletta suoraan ylös nopeudella vo. Pitää osoittaa, että putomispaikka poikkeaa lähtöpaikasta länteen siten, että poikkeama on (4/3)*w*√(8h^3/g), missä h=(vo)^2/2g ja w maapallon kulmanopeus.
Aikani tehtävää pyöriteltyäni päädyin poikkeamaan, joka on neljäsosa annetusta poikkeamasta.
Millaisin laskelmin annettuun poikkeamaan päädytään vai onko kyseessä virheellinen tulos?

Sivut

Kommentit (98)

Principia
Seuraa 
Viestejä1787

PPo kirjoitti:
Päiväntasaajalla heitetään kappaletta suoraan ylös nopeudella vo. Pitää osoittaa, että putomispaikka poikkeaa lähtöpaikasta länteen siten, että poikkeama on (4/3)*w*√(8h^3/g), missä h=(vo)^2/2g ja w maapallon kulmanopeus.
Aikani tehtävää pyöriteltyäni päädyin poikkeamaan, joka on neljäsosa annetusta poikkeamasta.
Millaisin laskelmin annettuun poikkeamaan päädytään vai onko kyseessä virheellinen tulos?

Samaan paikkaanhan tuo putoaa jos ei oteta tuulia huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
JPI
Seuraa 
Viestejä26984

Principia kirjoitti:
PPo kirjoitti:
Päiväntasaajalla heitetään kappaletta suoraan ylös nopeudella vo. Pitää osoittaa, että putomispaikka poikkeaa lähtöpaikasta länteen siten, että poikkeama on (4/3)*w*√(8h^3/g), missä h=(vo)^2/2g ja w maapallon kulmanopeus.
Aikani tehtävää pyöriteltyäni päädyin poikkeamaan, joka on neljäsosa annetusta poikkeamasta.
Millaisin laskelmin annettuun poikkeamaan päädytään vai onko kyseessä virheellinen tulos?

Samaan paikkaanhan tuo putoaa jos ei oteta tuulia huomioon.

No ei tietenkään putoa samaan paikkaan, Tuo on helppo ymmärtää kun ajattelet ääritilannetta, jossa kappale heitetään niin kovaa, että lentoaika on vaikkapa monta tuntia.

Pitäsköhän jaksaa laskea...?

3³+4³+5³=6³

Goswell
Seuraa 
Viestejä12748

JPI kirjoitti:
Principia kirjoitti:
PPo kirjoitti:
Päiväntasaajalla heitetään kappaletta suoraan ylös nopeudella vo. Pitää osoittaa, että putomispaikka poikkeaa lähtöpaikasta länteen siten, että poikkeama on (4/3)*w*√(8h^3/g), missä h=(vo)^2/2g ja w maapallon kulmanopeus.
Aikani tehtävää pyöriteltyäni päädyin poikkeamaan, joka on neljäsosa annetusta poikkeamasta.
Millaisin laskelmin annettuun poikkeamaan päädytään vai onko kyseessä virheellinen tulos?

Samaan paikkaanhan tuo putoaa jos ei oteta tuulia huomioon.

No ei tietenkään putoa samaan paikkaan, Tuo on helppo ymmärtää kun ajattelet ääritilannetta, jossa kappale heitetään niin kovaa, että lentoaika on vaikkapa monta tuntia.

Pitäsköhän jaksaa laskea...?

Jep jep, tuo ääritilanne pohdinta on kätevä monessa muussakin ongelmassa, korvaamaton suorastaan.

Minun mielestä noin.

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033

Windspeed kirjoitti:
Se putoaa silti samaan paikkaan

Mikäli kuitenkin uskot että maapallo on pallo ja pyörii akselinsa ympäri, niin asiaa kannattaa miettiä vielä hetkisen verran uudelleen. Voit saada asiaan kokeellista osviittaa leikkikentällä karusellissa kun heität pyörivästä karusellista pallo kohtisuoraan sivulle. Miksi pallo jää jälkeen ja näyttäisi lentävän takaviistoon? Ei, kyseessä ei ole ilmanvastus.

Principia
Seuraa 
Viestejä1787

Fysiikassa monesti ensimutu vie miehen metsään. Aina pitäisi pohtia viimeisen päälle..
Varsinkin tässä olisi pitänyt ajatella että ihan kuin PPo nyt noin hölmösti olisi väärässä... 😅

PPo
Seuraa 
Viestejä14302

pöhl kirjoitti:
Miksi se poikkeaa juuri länteen? Maapallon pyörähdysakselihan on kallellaan paiväntasaajaan nähden. Eikö tämä vaikuta vähän pohjois-etelä -komponenttiinkin?
Koska aurinko menee myötäpäivään, maapallo pyörii vastapäivään.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1279

Principia kirjoitti:
Ah ok. Putoaa eri kohtaan koska ylöspäin mennessään sen kiertorata kasvaa mutta ratanopeus ei. Jää siis "jälkeen"

Eikö se sitten takaisin alas tullessa yhtään kiihdytä niin että ottaisi takaisin kiinni?

Kun en ymmärrä miksi lentävä kappale menettää "maapallon pyörimissuuntaista lentoenergiaa" verrattuna koko ajan paikallaan olleeseen.

Principia
Seuraa 
Viestejä1787

Jakob kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Ah ok. Putoaa eri kohtaan koska ylöspäin mennessään sen kiertorata kasvaa mutta ratanopeus ei. Jää siis "jälkeen"

Eikö se sitten takaisin alas tullessa yhtään kiihdytä niin että ottaisi takaisin kiinni?

Kun en ymmärrä miksi lentävä kappale menettää "maapallon pyörimissuuntaista lentoenergiaa" verrattuna koko ajan paikallaan olleeseen.


Ei se menetä energiaa mutta kun sen kiertorata pitenee noustessa ja kulmanopeus pysyy samana niin se "jää jälkeen"
.
Elikkä pysyäkseen vauhdissa mukana olisi kulmanopeuden noustava.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat