Ruostumisesta...

Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Miksi ruosteenkukka kukkii niin sitkeästi ?

Vaikka ruosteenestomaalilla maalaa kuivan ja hiotun ruosteen päälle niin, että varmasti on ilma- ja vesitiivis, niin silti alkaa jonkin ajan kuluttua ruosteenruskea puskemaan maalin läpi, kun ruoste vaan edelleenkin lisääntyy kuivassa ja hapettomassa tilassa.

Mistä johtuu ?

Eikö ruostuminen kuitenkin ole hapettumista... Luulisi tarvitsevan happea tapahtuakseen...

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Sivut

Kommentit (32)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Pohtija
Miksi ruosteenkukka kukkii niin sitkeästi ?

Vaikka ruosteenestomaalilla maalaa kuivan ja hiotun ruosteen päälle niin, että varmasti on ilma- ja vesitiivis, niin silti alkaa jonkin ajan kuluttua ruosteenruskea puskemaan maalin läpi, kun ruoste vaan edelleenkin lisääntyy kuivassa ja hapettomassa tilassa.

Mistä johtuu ?

Eikö ruostuminen kuitenkin ole hapettumista... Luulisi tarvitsevan happea tapahtuakseen...

Jostain pääsee kosteutta ja happea. Kerro tarkemmin mistä on kyse.

Vierailija

Se ei ollutkaan tiivis ja kestävä maalikerros. Ehkä siihen on tullut naarmu, joka yltää rautaan asti ja hapettuminen voi alkaa.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Vaikka olisi laittanut miten monta maalikerrosta tahansa, niin silti aina sama kohta alkaa nopeammin ruostumaan kuin ennestään terveet kohdat. Varsinkin auton pelleissä.

Vai eikö kellään muulla ole vastaavia kokemuksia kuin itselläni ja omassa lähipiirissäni ?

Eli jos vähänkin jää ruskeaa läikkää maalin alle, niin ei meinaa vuottakaan kestää...

Vain silloin kestää jos kaikki läikät on saanut hiottua pois.

Ihmetyttää vain, että miksei jo alkanutta ruostumista tunnu pystyvän "mikään mahti maailmassa" pysäyttämään. (edes vaikka onkin terve ehjä pelti ruosteen alla)

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Pohtija
Vaikka olisi laittanut miten monta maalikerrosta tahansa, niin silti aina sama kohta alkaa nopeammin ruostumaan kuin ennestään terveet kohdat. Varsinkin auton pelleissä.

Vai eikö kellään muulla ole vastaavia kokemuksia kuin itselläni ja omassa lähipiirissäni ?

Eli jos vähänkin jää ruskeaa läikkää maalin alle, niin ei meinaa vuottakaan kestää...

Vain silloin kestää jos kaikki läikät on saanut hiottua pois.

Ihmetyttää vain, että miksei jo alkanutta ruostumista tunnu pystyvän "mikään mahti maailmassa" pysäyttämään. (edes vaikka onkin terve ehjä pelti ruosteen alla)

Kysymyksesi sisältää jo vastauksen.

Jos ruostetta jää, niin sen huokosiin jää myös kosteutta ja happea. Kun maalaat päälle, pahennat vain tilannetta, koska kosteus ei pääse haihtumaan.

Vierailija

Ruosteen päälle ei pidä maalata. Tai jos maalaa, saa syyttää itseään, jos kohta ruostuu uudelleen. En myöskään usko erikoismaaleihin, joista luvataan, että niillä voi maalata ruosteen päälle. Pitää hioa tai elektrolyysillä syövyttää kaikki ruoste pois. Jos oli autohommista kyse (esim. helmapellit) niin seuraavaksi tinataan koritinalla, sitten sinkki, pohjamaali, maali ja kiveniskumassa. Ja kestää pidempään, kuin vain vuoden.

Automiehet sanovatkin, että kyllähän sen ruosteen kanssa vielä pärjää, mutta kun on vielä se korroosio.

Vierailija
Pohtija
Miksi ruosteenkukka kukkii niin sitkeästi ?

Vaikka ruosteenestomaalilla maalaa kuivan ja hiotun ruosteen päälle niin, että varmasti on ilma- ja vesitiivis, niin silti alkaa jonkin ajan kuluttua ruosteenruskea puskemaan maalin läpi, kun ruoste vaan edelleenkin lisääntyy kuivassa ja hapettomassa tilassa.

Mistä johtuu ?

Eikö ruostuminen kuitenkin ole hapettumista... Luulisi tarvitsevan happea tapahtuakseen...

Pieni vihje joka minulla on toiminut.

Ensin hio kulmahiomakoneella kaikki ruoste pois. Maalaa ruosteenestomaalilla ja anna kuivua. Tämän jälkeen otat pakkausteippiä (PVC) ja liimaa pala kohdan päälle. Paina kunnolla kiinni niin että ei jää ilmaa alle. Varsinkin reunojen kohdalla on oltava tarkkana.

Tämän teipin päälle sitten maalataan pintamaalilla. Vanhimmat paikat ovat jo yli 10 v vanhoja eikä vieläkään ole ruvennut ruostumaan.

Salaisuus on se että teippi pitää takuuvarmasti kosteuden poissa. Kuten myöskin hapen. Happi diffusoituu teipin läpi huomattavan hitaasti. Teippi kun on about 10 x niin paksu kuin maalipinta.

Leikkaa teipinpala pyöreäksi niin se ei näytä niin pahalta maalin alla. Reunoja voi myöskin yrittää viistoa esim asetonilla.

Samalla tavalla voi pysäyttää ruostumisen korjausta odotellessa. Kuivalla säällä pistä tiivis teippipaikka päälle. Sen jälkeen paikka ei saa kosteutta eikä happea. Varo kuitenkin jos teipissä tai pellissä on reikä. Silloin kosteus menee sisään mutta ei pääse haihtumaan pois.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Joskus vaan on koittanut päästä pelkällä hiomisella ja maalaamisella, niin ettei tarvitsisi kuopalle asti rälläköidä ja kittaamaan ruveta. Ja muuten terveeseen peltiin ei ole muuta jäänyt kuin pieniä, hieman syvemmälle syöpyneitä ruostepilkkuja, mutta jotka varmasti ovat olleet täysin kuivia kaiken hiomis-kitkan lämmön ja kesä-aikana tehtynä, kuivan kesä-ilman vaikutuksista.

Niin kuinka ne pienetkin ruostepisteet voivat vielä vaan jatkaa ruostumistaan monen tiiviin maalikerroksen alla ?

Vai eivätkö ne maalit kuitenkaan olekaan täysin tiiviitä ?
(niinkuin Norppakin tuossa jo siihen suuntaan vihjaisi)

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Pohtija
Joskus vaan on koittanut päästä pelkällä hiomisella ja maalaamisella, niin ettei tarvitsisi kuopalle asti rälläköidä ja kittaamaan ruveta. Ja muuten terveeseen peltiin ei ole muuta jäänyt kuin pieniä, hieman syvemmälle syöpyneitä ruostepilkkuja, mutta jotka varmasti ovat olleet täysin kuivia kaiken hiomis-kitkan lämmön ja kesä-aikana tehtynä, kuivan kesä-ilman vaikutuksista.

Niin kuinka ne pienetkin ruostepisteet voivat vielä vaan jatkaa ruostumistaan monen tiiviin maalikerroksen alla ?

Vai eivätkö ne maalit kuitenkaan olekaan täysin tiiviitä ?

Ilmassa on kosteutta. Mitä lämpöisempi ilma, sitä enemmän kosteutta se voi sitoa. Ilman kosteusprosentti kertoo ilman suhteellisen kosteuden. 100% kosteus tarkoittaa, että ilma on kyllästynyt vedestä ja se ei voi tuossa lämpötilassa enempää vettä sitoa.

Tästä syystä varsinkin kesällä suhteellisen kuivassakin ilmassa on enemän kosteutta, kuin pakkasella kosteassa.

Toisinsanoan: kun ruostetta jää, niin jätät sinne itse ilmataskun, jossa on happea. Kostea ilma taas kondensoituu kylmän metallin pintaan. Sudit maalin päälle ja pommi on valmis: Maalikerros estää sekä ilman, että kosteuden pääsyn. Happi ja vielä ruostumaton rauta pääsevät reagoimaan keskenään.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Joo, mutta mitä virkaa niillä kaikenmaailman ruosteenestomaaleilla sitten on, kun lupaavat juurikin sitä, että voi vaikka ruosteen päälle maalata ja estää ruosteen etenemisen... Luulisi että niissä maaleissa olisi jokin keino joka estää tuon sähkökemiallisen reaktion. Varsinkin jos ja kun kosteutta ja ruostetta jää niin minimaalisen vähän.

Eikö siihen siis mikään aine maailmassa pysty ? Siis pysäyttämään jo alkaneen ruostumisen ja jonka päällä pintamaalikin pysyisi ?
Vai onko ainut keino tosiaan se rälläköiminen pellit täysin puhtaaksi ja
niin ohuiksi, että kittaus on ainut mikä ne yleensä pitää enää muodossaan... Tai sitten peltien uusiminen kokonaan...

Eikö tässäkään aidassa ole matalaa kohtaa...? Jos ei aina jaksa lähteä kapuamaan...

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Vierailija
Pohtija
Joo mutta mitä virkaa niillä kaikenmaailman ruosteenestomaaleilla sitten on, kun lupaavat juurikin sitä, että voi vaikka ruosteen päälle maalata ja estää ruosteen etenemisen... Luulisi että niissä maaleissa olisi jokin keino joka estää tuon sähkökemiallisen reaktion. Varsinkin jos ja kun kosteutta ja ruostetta jää niin minimaalisen vähän.

Eikö siihen siis mikään aine maailmassa pysty ? Siis pysäyttämään jo alkaneen ruostumisen ja jonka päällä pintamaalikin pysyisi ?
Vai onko ainut keino tosiaan se rälläköiminen pellit täysin puhtaaksi ja
niin ohkaisiksi, että kittaus on ainut mikä ne yleensä pitää enää muodossaan... Tai sitten peltien uusiminen kokonaan...

Eikö tässäkään aidassa ole matalaa kohtaa...? Jos ei aina jaksa lähteä kapuamaan...


Jos kyse on pellistä ja ruoteesta ni hioma paperi ja teräs villa riittää. Ruoste on haurasta ja irtoo helposti.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Pohtija
Joo mutta mitä virkaa niillä kaikenmaailman ruosteenestomaaleilla sitten on, kun lupaavat juurikin sitä, että voi vaikka ruosteen päälle maalata ja estää ruosteen etenemisen...

Rahat pois virka niillä on. Ja voihan niillä maalatakin ruosteen päälle - se ehkä pysyy ruosteessa kiinni paremmin kuin keskivertomaali.

Ruosteenestomaaleissa voi olla myös uhrautuvia osia, kuten sinkkiä,.

Vierailija
Volitans
Pohtija
Joskus vaan on koittanut päästä pelkällä hiomisella ja maalaamisella, niin ettei tarvitsisi kuopalle asti rälläköidä ja kittaamaan ruveta. Ja muuten terveeseen peltiin ei ole muuta jäänyt kuin pieniä, hieman syvemmälle syöpyneitä ruostepilkkuja, mutta jotka varmasti ovat olleet täysin kuivia kaiken hiomis-kitkan lämmön ja kesä-aikana tehtynä, kuivan kesä-ilman vaikutuksista.

Niin kuinka ne pienetkin ruostepisteet voivat vielä vaan jatkaa ruostumistaan monen tiiviin maalikerroksen alla ?

Vai eivätkö ne maalit kuitenkaan olekaan täysin tiiviitä ?




Ilmassa on kosteutta. Mitä lämpöisempi ilma, sitä enemmän kosteutta se voi sitoa. Ilman kosteusprosentti kertoo ilman suhteellisen kosteuden. 100% kosteus tarkoittaa, että ilma on kyllästynyt vedestä ja se ei voi tuossa lämpötilassa enempää vettä sitoa.

Tästä syystä varsinkin kesällä suhteellisen kuivassakin ilmassa on enemän kosteutta, kuin pakkasella kosteassa.

Toisinsanoan: kun ruostetta jää, niin jätät sinne itse ilmataskun, jossa on happea. Kostea ilma taas kondensoituu kylmän metallin pintaan. Sudit maalin päälle ja pommi on valmis: Maalikerros estää sekä ilman, että kosteuden pääsyn. Happi ja vielä ruostumaton rauta pääsevät reagoimaan keskenään.

Ei nyt ihan noin.

Vaikka tiivin kerroksen alle jäisikin kosteutta ja happea niin ruoste kuluttaa hapen pois hyvinkin nopeasti. Ongelmana on nimenomaan se että maalit eivät ole tiiviitä ja niissä on myöskin halkeamia. Uutta happea tulee koko ajan. Varsinkin jos pieni ruostumisen alku rikkoo maalipintaa vieläkin enemmän. Siksikin sitkeä teippi on erinomainen pysäyttäjä. Alumiiniteipillä saisi täysin ilmatiiviiksi.

Ps. Rälläkällä tarkoitin kyllä rälläkkään asennettua teräskuppiharjaa. Se poistaa ruosteen mutta ei syö kuoppaa metalliin.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Jep. Ei kait niissä mitään ikuisuus takuuta luvatakkaan...

Eihän sitä mikään ole ikuista.

Ainkaan mikään nykytieteen valossa tunnettu asia...

No mutta siis kuitenkin yleensä. -heh-

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat