Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Peak Oil ohitettiin 2004 ja öljy loppunee kokonaan n. 2050.

Auto on vanha keksintö joka on oikeastaan moottoroitu versio hevosten vetämistä kärryistä. Sitä tuskin tullaan bännäämään. Polkupyörä voi olla kova sana sähköavusteisena tulevassakin. Voisiko lentokone tulla niin yleiseksi että se korvaisi osittain auton koska siihen saa paljon aurinkokennoja ? Juna...entä Maglev?
Kerro mielipiteesi!

Autoa ei korvaa mikään se muuttuu sähköiseksi
Hevoset palaa liikenteeseen
Hevoset palaa liikenteeseen
42.6%
Sähkömoottori on tulevaisuuden kulkuväline
Sähkömoottori on tulevaisuuden kulkuväline
30.8%
Kevytlentokoneet yleistyy sähköisenä
Kevytlentokoneet yleistyy sähköisenä
8.8%
Velomobiililla valtaa alaa ja muut vastaavat
Velomobiililla valtaa alaa ja muut vastaavat
8.8%
Juna ja ratikka yleistyy
Juna ja ratikka yleistyy
4.4%
Polttokennoautot yleistyy
Polttokennoautot yleistyy
4.4%
Ääniä yhteensä: 68

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Kommentit (43)

Titanic
Seuraa 
Viestejä1042
Liittynyt10.5.2014

Tieteen kuvalehdessä oli juttua Stellarator nimisestä fuusiovoimalan laitteesta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stellarator

Mikäli onnistutaan fuusiovoimahankkeessa eräät ennustavat sen tuovan mukanaan uuden aikakauden.

Toiset puolestaan sanovat, että syntyy iso määrä karrelle palaneita ruumiita ehkä siitä syystä kun aseetkin ovat sähköaseita??? tms.

Jos koko maailman autokanta sähköistyy niin kaiketi tarvitaan melko suuria määriä sähkövoimaloitakin. Itse en oikein usko aurinkoenergian tai tuulivoiman mahdollisuuksiin. Vaikealta vain tuntuu tuo fuusiovoimalan aikaan saaminen olevan. 

Veikkaan silti sähkömoottorin tulemista.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5230
Liittynyt23.11.2009

Tällä hetkellä trendi on, että ne joilla on varaa, ostaa mahdollisimman turvallisia ja painavia autoja.

Sitten kun näillä tankeilla törmätään siihen pikku Fiattiin, Fiat kuski menee murskaksi ja tankin kuljettaja joutuu peseen housut kun takeaway kahvit läikky syliin.

En tiedä jatkuuko tämä trendi vielä pitkällekin tulevaisuuteen, mutta miksi ei jatkuisi?

Eli se millä liikutaan, tulee jakautumaan entistä enemmän. Osa voi liikkua hevosilla, ja osa vaikka sillä sähkömoottorilla toimivilla citymaastureilla.

Tottakai lentokoneillakin voi lentää suunnilleen sama osuus mikä nyt lentää, ne jotka haluaa lentää lentokoneilla.

Tietysti jos kehitetään joku quad-kopterin tapainen vapaasti kolmella akselilla liikkuva vekotin joka soveltuu ihmisten kuljettamiseen, nämäkin voivat yleistyä. Jos voi tilata taksin tapaan ilmakuljetuksen kotiovelle, ja autopilotti lentää sinne mihin haluaa mennä.

Ihmiset haluaa tehdä minimin, ja saada maksimin. Robottiautot nyt ensin tulevat yleistymään.

Vierailija

Titanic kirjoitti:
Tieteen kuvalehdessä oli juttua Stellarator nimisestä fuusiovoimalan laitteesta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stellarator

Mikäli onnistutaan fuusiovoimahankkeessa eräät ennustavat sen tuovan mukanaan uuden aikakauden.

Toiset puolestaan sanovat, että syntyy iso määrä karrelle palaneita ruumiita ehkä siitä syystä kun aseetkin ovat sähköaseita??? tms.

Jos koko maailman autokanta sähköistyy niin kaiketi tarvitaan melko suuria määriä sähkövoimaloitakin. Itse en oikein usko aurinkoenergian tai tuulivoiman mahdollisuuksiin. Vaikealta vain tuntuu tuo fuusiovoimalan aikaan saaminen olevan. 

Veikkaan silti sähkömoottorin tulemista.

Autot sähköistyy, lentokoneet sähköistyy, kaikki lopulta sähköistyy, koska se vain yksinkertaisesti on hyötysuhteeltaan ja muiltakin ominaisuuksiltaan niin ylivoimainen ratkaisu verrattuna mihin tahansa muuhun. Suora sähkövoima joka otetaan akuista. Polttokennot ovat lähinnä epätoivoinen väliratkaisu kun ei olla osattu vielä paremmin. Ei ole mitään syytä tehdä asiaa toisin kuin käyttää sähkömoottoria joka ottaa virtansa suoraan ladattavasta akusta. Akkuja pitää tietenkin vielä kehittää, mutta ei siinäkään ole mitään luonnonlakeja vielä tulossa vastaan rajoittamaan. Kyse on vain teknologisesta kehityksestä. Akkuteknologia on edennyt verrattain hitaasti ihan vain sen takia, koska on satsattu polttomoottoreihin. Teollisuushan tekniikan kehitystä eteenpäin ajaa ja jos teollisuus perustuu öljyyn ja polttomoottoreihin niin siellä se painopiste on. Onneksi tämä muuttuu vähitellen. Jää myös nähtäväksi, miten kaiken sähkön tuotanto toteutetaan, mutta eiköhän jotain keksitä. Uskon kaikesta vastustelusta huolimatta että aurinkoenergialla saattaa olla merkittävä rooli tulevaisuudessa. Eipä sekään vaadi kuin jonkun innovaation millä sitä voidaan tuottaa niin halvalla, että käytännössä sitä tungetaan sen jälkeen joka paikkaan. Ehkä johdotus on suurempi ongelma, se kun täytyy kuitenkin aina olla eikä siitä pääse yli eikä ympäri. 

Goswell
Seuraa 
Viestejä11611
Liittynyt8.3.2010

Eiköhän ne vedä kaapelit pääteihin jotka antaa autoille virtaa ja lataa akkuja samalla joiden varassa voi liikkua pikkuteillä, vastaus on siis sähkö.

Minun mielestä noin.

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä1704
Liittynyt26.8.2009

Tulevaisuudessa liikutaan puisilla potkukelkoilla, jotka liukuvat vaivattomasti valaanrasvalla liukastettuja kiskoja pitkin. Kiskoverkko kattaa kaupungit ja yhdistää kaupungit toisiinsa kuten rataverkko nykyään.

Jos halutaan päästä välillä ilmaan, potkukelkkaan kiinnitetään kätevästi mukana kulkevat taitettavat siivet.

Avaruusmatkoilla käytetään potkurein varustettuja malleja.

Vesillä ei liikuta, koska se on turhaa, vanhanaikaista ja kuluttaa paljon energiaa. Onhan veden vastus sentään paljon isompi kuin ilman.

Avaruudessa tietenkin on helpointa liikkua, koska siellä ei ole ilmanvastusta ollenkaan. Siksi lyhyemmätkin lennot tehdään kiertoradan kautta.

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

Vierailija

Vapaa radikaali kirjoitti:
Tulevaisuudessa liikutaan puisilla potkukelkoilla, jotka liukuvat vaivattomasti valaanrasvalla liukastettuja kiskoja pitkin. Kiskoverkko kattaa kaupungit ja yhdistää kaupungit toisiinsa kuten rataverkko nykyään.

Jos halutaan päästä välillä ilmaan, potkukelkkaan kiinnitetään kätevästi mukana kulkevat taitettavat siivet.

Avaruusmatkoilla käytetään potkurein varustettuja malleja.

Vesillä ei liikuta, koska se on turhaa, vanhanaikaista ja kuluttaa paljon energiaa. Onhan veden vastus sentään paljon isompi kuin ilman.

Avaruudessa tietenkin on helpointa liikkua, koska siellä ei ole ilmanvastusta ollenkaan. Siksi lyhyemmätkin lennot tehdään kiertoradan kautta.

Anna mullekin. 

mdmx
Seuraa 
Viestejä5230
Liittynyt23.11.2009

Koska ne olisi kovin käytännöllisiä, jos toiminta-aikaa saatais pidemmäksi.

Lentokoneet vaatii kiitoradan, ja jos on enempi koneita ne vaatii lennonjohdon. Lisäksi niillä pitää osata lentää.

Jotta lentäminen yleistyisi ihmisten keskuudessa, sen pitää olla joko hyvin pitkälle automatisoitua tai täysin automatisoitua. Niin että syötät näytölle osoitteen mihin haluat. Tai jos on oikein hurja pilotti, voi olla sauva jota kääntämällä kone lähteen eteen/taakse tai sivulle. Sen lisäksi toinen kahva josta säädetään korkeutta ylös/alas.

Kone jonka pitää olla liikkeessä että se pysyy ilmassa on pikkusen turhan haastava ja vaarallinen nousuissa ja laskuissa, että se koskaan voisi yleistyä kulkuvälineenä kansan pariin.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5230
Liittynyt23.11.2009

Jäi nyt kummitteleen ajatus lentokoneen ja multikopterin hybridistä.

Moottorien potkureineen pitäis kääntyä 90astetta että niistä saadaan täysi työntövoima sillon kun halutaan liikkua eteenpäin taloudellisemmin. Sitten kun vauhti lähestyy sakkausnopeutta, moottorit alkaa portaattomasti kääntyyn ja tuottaa työnnön lisäksi nostetta.

Kunnes lopulta nopeudessa 0 ne on horisontaalisesti ja tuottaa pelkkää nostetta.

Onko koptereiden potkurit niin erilaisia lentokoneeseen nähden, että hyödysuhde olisi surkea matka-ajossakin vaikka noste tulee siivistä?

Toinen probleema on että siipien pitäis taittua.

Sitten on tietysti vtusti muita probleemia joista en tiedä mitään, kun en tiedä mitään lentokoneista tai koptereista.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat