Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt28.5.2014

Lasikuituahan laminoidaan niin, että tehdaan muotti, vaikkapa auton konepellistä.
Elikäs mehiläisvahaa pellinpäälle, siihen pohjageeli, sitten vaan laminoimaan käsin kuitua ihan reilusti vaan. Polyesterihartsi ei oo nykyään kovin kallista, rakennetta täytyy sitten jäykistää tukirimoin. Kun kuitu on kuivunut on muotti valmis, sinne muotin sisään vaan laminoidaan samoilla periaatteilla lasikuitua.

Mietin, että tommosen muotin sisään kun laminoisi kaksi kerrosta 200g m^2 hiilaria, niin rakenne olisi varmasti jäykkä.

Täytyykö hiilaria laminoidessa käyttää sitä toista hartsia, paljon kalliimpaahan se on, vai käykö perus polyesterihartsi.

Sen tiedän, että tuota hiilaria hioessa täytyy käyttää suojaimia ja timanttilaikkoja.
Mutta niin täytyy lasikuidussakin.

Problema tulee siinä, että onnistuuko samanlaisella rullatelalla puristaa hartsi tiiviisti lujitteeseen, osa tulee kuitenkin neljästä kulmasta kiinni ja siinä on kaarevaa muotoa, luulisi tuon kestävän.

Alipainetta ei noin isossa osassa voi käyttää.

Sitten vielä semmonen, että mitenkähän tuo mahtaa taipua esim pienen pokkauksen yli, pieni eikä kovin jyrkkä, mutta kuitenkin.

Painonsäästö on merkittävä.

Kommentit (15)

pkinnunen
Seuraa 
Viestejä462
Liittynyt6.5.2009

Hiilikuitulangan pintakäsittely ei ole kankaissa tehty polyestereille,vaan epoksille.
Tee kudotusta kankaasta ja pilteman epoksista niin tulee ihan hyvä,irroitusaineeksi joku oikea vaha esin w-70.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5340
Liittynyt7.8.2016

En usko että saat mitään hyötyä tuossa hiilikuidusta.

Ensinäkin hartsina kannattaa käyttää epoksia jo ihan sen joustavuuden takia, polyesteri on paljon hauraampaa.

Toiseksi käsin laminoimalla jätät materiaalin helposti kaksi kertaa enemmän hartsia kuin alipaineella (jota voi käyttää melkein missä vaan, koko ei ratkaise.)

Kolmanneksi hiilikuitu on vetojäykkää, mutta jos haluat kappalelle taivutusjäykkyyttä, niin se rakenne pitää suunnitella esim. sandwich-tyyppiseksi tai muuten koteloiduksi.

Neljänneksi epoksi on liima (polyesteri ei). Jos teet muotin polyesterillä ja muottipinnaksi tulee gelcoat, niin epoksilla on inhottava taipumus liimautua sen huokosiin kiinni. Hyvään lopputuloseen siis tarvitset paljon huolellisempaa työtä mm. huokoslakan ja irroitusaineen kohdalla.

Viidenneksi hiilikuidun iskunkestävyys on paljon huonompi kuin lasikuidun.

Kuudenneksi hiilikuitu on kallista.

Seitsemänneksi painonsäästö tuossa kokoluokassa (ja oikein suunnitelussa rakenteessa) on vähäinen.

Jos haluat halvan osan, mutta kevyehkön, niin onnistuu polyesterillakin: Suunnittele jäykkääjät oikein, laminoi lasikuitukankaasta (ei matosta) suuntaamalla kuidut oikein, käytä alipainetta, ja gel- ja topcoattien sijaan maalaa tuote (ruiskulla), kun se valmis.

pkinnunen
Seuraa 
Viestejä462
Liittynyt6.5.2009

Lasi on kyllä niin painavaa ja veltoa etten hyvään konepeltiin laittais,hiilestä saa nätimmänkin,tuo on -70:n veten NACA scoopillinen pelti minkä tein,odottaa lakkaa päällensä,nomex kennoa kaikki suht suorat pinnat kerrosten välissä,veten oma "pelti" 9kg,tuo 4kg ja pinta-alaa rutkasti enemmän.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5340
Liittynyt7.8.2016

pkinnunen kirjoitti:
Lasi on kyllä niin painavaa ja veltoa etten hyvään konepeltiin laittais,hiilestä saa nätimmänkin,tuo on -70:n veten NACA scoopillinen pelti minkä tein,odottaa lakkaa päällensä,nomex kennoa kaikki suht suorat pinnat kerrosten välissä,veten oma "pelti" 9kg,tuo 4kg ja pinta-alaa rutkasti enemmän.

Sen velttouden syy on pääosin rakenteen geometria, ei materiaali. Toki samanlaisella rakenteella hiilikuidusta saa jäykemmän, mutta haittapuolena on huono iskunkestävyys. Joku terävä esine rikkoo hiilikuitulaminaatin paljon helpommin kuin lasikuitulaminnaatin. Oikealla suunnittelulla lasikuidusta saa uskomattoman hyviä rakenteita tehtyä, mutta vääräällä valmistustavalla (esim. käsinlaminointi) ne voi myös pilata.
 

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

pkinnunen kirjoitti:
Lasi on kyllä niin painavaa ja veltoa etten hyvään konepeltiin laittais,hiilestä saa nätimmänkin,tuo on -70:n veten NACA scoopillinen pelti minkä tein,odottaa lakkaa päällensä,nomex kennoa kaikki suht suorat pinnat kerrosten välissä,veten oma "pelti" 9kg,tuo 4kg ja pinta-alaa rutkasti enemmän.

Hieno pelti...mitä painaa? 😎

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

pkinnunen
Seuraa 
Viestejä462
Liittynyt6.5.2009

Dzuzeilla kiinni,lakka painaa ehkä 300gr tuohon,tuossa konemuovissa on ns. painopoxi ilmanputsarin ympärillä,eli ilmanputsari omassa kammiossa konemuovin sisällä,tein hieman hevimmän tuosta,kone vetessä on 605cid Merlin tarvike kone,takarenkailta 650hp,ja omistaja osaa ottaa siitä ilon irti.....

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005

Painoonsa nähden lujin rakenne on kaksi ohutta, lujaa pintalevyä kevyen ytimen (esimerkiksi kenno- tai vaahtorakenne) molemmin puolin. Ydin ei saisi leikkaantua irti pintalevyistä eivätkä pintalevyt lommahtaa irti ytimestä. Lisäksi, kun rakenteeseen muovaa kaarevuutta joka suuntaan ja lujitekuidut suuntaistaa maksimirasituksen suuntaan, jäykkyyttä tulee vielä lisää.

Tällainen rakenne ei vain ole mitenkään helppoa koostaa laadukkaasti aivan jokaisessa autotallissa eikä varsinkaan rakenteen mitoitus ja optimointi ole aivan yksinkertaista.

Vanha jäärä

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Sitä kutsutaan sandwich-rakenteeksi. Teen juuri sandwich rakennetta styrsasta ja läpinäkyvästä vanerista.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5340
Liittynyt7.8.2016

Vanha jäärä kirjoitti:
Painoonsa nähden lujin rakenne on kaksi ohutta, lujaa pintalevyä kevyen ytimen (esimerkiksi kenno- tai vaahtorakenne) molemmin puolin. Ydin ei saisi leikkaantua irti pintalevyistä eivätkä pintalevyt lommahtaa irti ytimestä. Lisäksi, kun rakenteeseen muovaa kaarevuutta joka suuntaan ja lujitekuidut suuntaistaa maksimirasituksen suuntaan, jäykkyyttä tulee vielä lisää.

Totta, mutta ongelmaksi voi tulla heikko iskulujuus. Esim. isoja sata jalkaisia purjeveneitä tehdään juuri tuolla tavalla ja niissä on vain muutaman millin paksuiset hiilikuitulaminaatit ytimen molemmin puolin. Runko on äärimmäisen jäykkä, mutta helposti säpäleinä, jos purjehtii vaikkapa tukkia päin. Monissa sovelluksissa potentiaalisia iskukohtia vahvistetaan lasikuidulla tai kevlarilla juuri tästä syystä.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005

ekavekara kirjoitti:

Totta, mutta ongelmaksi voi tulla heikko iskulujuus. Esim. isoja sata jalkaisia purjeveneitä tehdään juuri tuolla tavalla ja niissä on vain muutaman millin paksuiset hiilikuitulaminaatit ytimen molemmin puolin. Runko on äärimmäisen jäykkä, mutta helposti säpäleinä, jos purjehtii vaikkapa tukkia päin. Monissa sovelluksissa potentiaalisia iskukohtia vahvistetaan lasikuidulla tai kevlarilla juuri tästä syystä.

Kaikkea hyvää ei voi saada samalla kertaa: jos haluaa lujuutta ja jäykkyyttä, niin samalla saa harvoin sitkeyttä ja iskulujuutta, oli materiaali sitten metallia tai komposiittia.

Vanha jäärä

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5340
Liittynyt7.8.2016

Vanha jäärä kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:

Totta, mutta ongelmaksi voi tulla heikko iskulujuus. Esim. isoja sata jalkaisia purjeveneitä tehdään juuri tuolla tavalla ja niissä on vain muutaman millin paksuiset hiilikuitulaminaatit ytimen molemmin puolin. Runko on äärimmäisen jäykkä, mutta helposti säpäleinä, jos purjehtii vaikkapa tukkia päin. Monissa sovelluksissa potentiaalisia iskukohtia vahvistetaan lasikuidulla tai kevlarilla juuri tästä syystä.

Kaikkea hyvää ei voi saada samalla kertaa: jos haluaa lujuutta ja jäykkyyttä, niin samalla saa harvoin sitkeyttä ja iskulujuutta, oli materiaali sitten metallia tai komposiittia.

Ei toki, mutta yhdistelemällä ja suuntaamalla kuituja oikein, saadaan mahdollisesti hyvä kompromissi eri omainaisuuksien välillä. Lasikuitu on aliarvostettu, kun ihmistet mieltävät sen paksuna venelaminaattina painavine gel- ja topcoateineen. Mutta lasikuitua voi käyttää epoksin kanssa hiilikuidun tavoin, jolloin painoero hiilikuituun on usein hyvin pieni. Materiaali taas huomattavasti edullisempaa.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

satunnainen seuraaja kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Sitä kutsutaan sandwich-rakenteeksi. Teen juuri sandwich rakennetta styrsasta ja läpinäkyvästä vanerista.

Enämpi näyttää sämpylältä tuo....

Se on vasta karkea runkoaihio.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat