Seuraa 
Viestejä3676
Liittynyt7.7.2013

Ensikuulemalta vähän outo päätös rakentaa Tampereen kaduille kiskot ja johtimet että junavaunu saadaan siellä kulkemaan. Luulisi että samalla rahamäärällä olisi saanut maakaasu/akkukäyttöisen bussiarmejan hoitamaan liikennettä.

Sivut

Kommentit (30)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40695
Liittynyt6.12.2009

Lyde19 kirjoitti:
Ensikuulemalta vähän outo päätös rakentaa Tampereen kaduille kiskot ja johtimet että junavaunu saadaan siellä kulkemaan. Luulisi että samalla rahamäärällä olisi saanut maakaasu/akkukäyttöisen bussiarmejan hoitamaan liikennettä.
Tappaako se ratikka lepakoita?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Lyde19 kirjoitti:
Ensikuulemalta vähän outo päätös rakentaa Tampereen kaduille kiskot ja johtimet että junavaunu saadaan siellä kulkemaan. Luulisi että samalla rahamäärällä olisi saanut maakaasu/akkukäyttöisen bussiarmejan hoitamaan liikennettä.

Niin voisi. Ei muuta kun kalkulaattori laulamaan.

Haile Selassie jr
Seuraa 
Viestejä669
Liittynyt13.3.2014

Yhden ratikan, johon mahtuu 200 henkilöä, hinta on 3,8 miljoonaa euroa. Tampereen kaupunki on tilannut näitä 26 kappaletta mikä tekee yhteensä 98,8 miljoonaa euroa.

Lisäksi tulee muistaa, että ratikka tarvitsee oman infransa. Kiskot, varikot jne maksavata Tampereen kauungin liikennelaitoksen arviossa noin 250 miljoonaa euroa, joten alkuinvestointi ratikalle on yhteensä noin 350 miljoonaa euroa.

Samaan aikaan 200 henkilöä kuljettava sähkbussi, jolle infrastruktuuri on jo olemassa, maksaa noin 0,5 miljoonaa euroa. Eli 26 ratikkaa maksaa saman verran kuin 700 sählöbussia.

Ratikka ei tutkimusten (The Economist 2014) mukaan tuo tai luo kasvua. Samat kaavoitukset kasvukeskukseen voidaan tehdä myös joustavalle liikenneratkaisulle, sähköbussille, joten puheet ratikan luomasta kasvusta ovat pötyä, koska siitä ei ole näyttöä maailman ratikkakaupungeissa.

Ratikka myös luo luo ruuhkia, sillä se vaatii oman kaistansa molempiin suuntiin, jota se käyttää tiheimmillään 5 minuutin välein. Tämä itsekkyys on kaikki pois muulta liikenteeltä.

Elämme jo sähkö- ja älyautojen aikakautta, joten vihreys ei ole voima-argumentti ratikan puolesta.

Ratikkaa voidaan pitää myös haitallisena sosialistisena hankkeena, koska ratikkayrittäjiä ei ollut jonoksi asti. Jopa Tampereen kaupungin liikennelaitos suhteutuu siihen kriittisesti. Mutta kysymys onkin kunnallispoliittinen lehmänkauppa, sillä kokoomus oli luvannut vihreille ratikan, mikäli nämä äänestävät tunnelin puolesta ja niin tulee ratikka veronmaksajien rahoilla.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005

Näin ne tuulet vaihtelevat joukkoliikenteessäkin. Ehdin muutaman kerran ajaa Tampereella käydessäni trollikoilla eli johdinbusseilla, ennen kuin nämä vanhanaikaisina poistettiin käytöstä ja korvattiin dieselkalustolla. Nyt sitten Tampereella halutaan vielä kiskot johdinautojen alle.

Mitähän seuraavan 40 vuoden päästä halutaan? Biodieselbussit?

Vanha jäärä

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29585
Liittynyt16.3.2005

Lyde19 kirjoitti:
Ensikuulemalta vähän outo päätös rakentaa Tampereen kaduille kiskot ja johtimet että junavaunu saadaan siellä kulkemaan. Luulisi että samalla rahamäärällä olisi saanut maakaasu/akkukäyttöisen bussiarmejan hoitamaan liikennettä.

Varmasti olisi. Ja vielä enemmän dieselmoottorilla toimivia busseja. Mutta siinä tapauksessa kunnan johtajien olisi ollut paljon vaikeampaa ohjata sama määrä verorahoja kaupungin sukulaisten ja kaverien (ja omille) firmoille ja pöhöttää omia hallinto-organisaatiota sadoilla byrokraateilla.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5383
Liittynyt7.8.2016

En ole perehtynyt päätökseen, mutta yksi syy voi olla Hämeenkadun kapeus ja siinä nyt kulkeva bussiralli. mahtaako pääkseen liittyä ajatus Hämeenkadun autoliikenteen kieltämisestä kokonaan?

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6570
Liittynyt28.9.2008

Neutroni kirjoitti:
Lyde19 kirjoitti:
Ensikuulemalta vähän outo päätös rakentaa Tampereen kaduille kiskot ja johtimet että junavaunu saadaan siellä kulkemaan. Luulisi että samalla rahamäärällä olisi saanut maakaasu/akkukäyttöisen bussiarmejan hoitamaan liikennettä.

Varmasti olisi. Ja vielä enemmän dieselmoottorilla toimivia busseja. Mutta siinä tapauksessa kunnan johtajien olisi ollut paljon vaikeampaa ohjata sama määrä verorahoja kaupungin sukulaisten ja kaverien (ja omille) firmoille ja pöhöttää omia hallinto-organisaatiota sadoilla byrokraateilla.

Laitatko linkkiä kenelle - verorahoja ohjattaisiin.. Edes yksi varteenotettava esimerkki. 

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

ekavekara kirjoitti:
En ole perehtynyt päätökseen, mutta yksi syy voi olla Hämeenkadun kapeus ja siinä nyt kulkeva bussiralli. mahtaako pääkseen liittyä ajatus Hämeenkadun autoliikenteen kieltämisestä kokonaan?

Tuskin sellaista kukaan viitsii ajatella. Hämeenkadulle on päästävä bussilla, taksilla tai ehkä joskus ratikalla. Täysin autoliikenteestä vapaata hämppiä kannattavat ovat mielenterveydelliseltä kannalta katsottuna erittäin epäilyttäviä.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13831
Liittynyt27.11.2006

Tamperelaiset on hemmetin rikkaita. Ja heillä näyttää olevan myös tieto siitä miten liikenne seuraavan sadan vuoden kuluessa kehittyy.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6570
Liittynyt28.9.2008

Periaatteessa ei uutta suurta organisaatiota tarvittaisi, koska jokuhan jo hoitaa joukkoliikenneasiat.

Ei lienee, mikään voittoatuottava hankinta millekkään paikkakunnalle tuo joukkoliikenne. Lyhyemmälläkin aikavälillä kuin 100 vuotta, varmaankin tarvitsee uusia kalustoa.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3276
Liittynyt30.5.2010

Tampereen ratikka on paha virhe.

En olisi uskonut, että hitaat hämäläiset hätäilevät näin.

Turussakin puuhataan ratikkaa.

Kunnon hämäläinen olisi orottanu ainakin parikymmentä vuotta, että miten siellä käy.

Jos se on niin hyvä, niin onhan se hyvä sitten myöhemminkin.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5383
Liittynyt7.8.2016

Reifengas kirjoitti:

Kunnon hämäläinen olisi orottanu ainakin parikymmentä vuotta, että miten siellä käy.

Jep. Mitä sitä elämään tässä ja nyt, kun se on tulevaisuudessa helpompaa ja halvempaa. :)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29585
Liittynyt16.3.2005

ing geolog kirjoitti:
Laitatko linkkiä kenelle - verorahoja ohjattaisiin.. Edes yksi varteenotettava esimerkki. 

En minä tiedä yksittäisiä firmoja Tampereelta, mutta tuollaiseen projektiin liittyy satoja isoja tilauksia, jotka kilpailutetaan ja puliveivataan kabinettien kätköissä. Ensin armeija konsulttifirmoja suunnitelee ja sitten rakennusfirmat, maanrakennusfirmat, konepajat ym. tekevät. Joka kaupassa on mahdollisuus vetää välistä ja niin myös tehdään. Päättäjät ovat pääsääntöisesti "parempaa väkeä", joilla on paljon omaisuutta ja suhteita alueensa liike-elämän rikkaisiin ja vaikutusvaltaisiin ihmisiin eivätkä he tee päätöksiä, jotka uhkaavat heidän tai lähipiirinsä henkilökohtaisia etuja, vaikka se olisi kunnan (kuntalaisten suuren enemmistön) edun mukaista. Mutta turha kai sitä on selittää, jos sinä olet osa sitä eliittiä tai hyödyt muuten jotenkin niiden toimista.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat