Hesarissa kauheita tarinoita Ukrainan nälänhädästä 1930-luv.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin siis eilisessä (24.4.2006) Hesarissa nämä jutut.
En voinut lukea kuin hetken oli niin puistattavia.
Yksi jäi erityisesti mieleen.

"Perheen äiti löytyi kuolleena keittiöstä ja pöydällä oli kattila jossa
oli tytöstä (7v.) valmistettua lihahyytelöä...."

Voiko nälkä ajaa ihmisen tuollaiseen.Omasta tyttärestä (kuolleesta ?)
lihahyytelöä! Yök, miten moista edes tehdään yleensäkään.

Löytyisiköhän juttu/jutut verkosta?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Satuin lukemaan Hesarin artikkelin ikävä kyllä, ja vielä sunnuntai-aamiaisella. Kiinan kulttuurivallankumous aiheutti 1960-luvulla vielä suuremman nälänhädän, joka ajoi epätoivoisia ihmisiä yhtälailla kannibalismiin. Asioista on alkanut tihkumaan tietoa vasta 1990-luvun loppupuolelta alkaen.

Mitähän tapahtuu Pohjois-Koreassa?

Eipä suuret yhteiskunnalliset muutokset toiseenkaan suuntaan aina toimi. Muutama vuosi sitten keskustelin erään venäläisen matkaoppaan kanssa. Hän kertoi, että vanhuksia kuolee nälkään Venäjällä. Nuoret, työntekoon pystyvät pärjäävät, mutta yksinäisillä vanhuksilla ei raha riitä ruokaan.

Vierailija

Mikäs sen ihmisen muuttaisi.

Isonvihan aikaan erästä suomalaista pitäjää terrorisoi akka, joka oli päässyt ihmislihan makuun syömällä kuolleita lapsiaan. Oli poikansa kanssa tappanut viimeisen elossa olevan tyttärensä ja tämän tultua syödyksi alkanut käydä aitoista ihmisten ruumiita(niistä ei ollut pulaa, kun oli sota ja nälänhätä). Järvenjäällä kuollut perhe oli taannut ruoan pitemmäksikin aikaa.

Noh, olojen rauhoituttua kyseinen akka ja poikansa tietenkin pistettiin hengiltä.

Vierailija
lasikatto
Niin siis eilisessä (24.4.2006) Hesarissa nämä jutut.
En voinut lukea kuin hetken oli niin puistattavia.
Yksi jäi erityisesti mieleen.

"Perheen äiti löytyi kuolleena keittiöstä ja pöydällä oli kattila jossa
oli tytöstä (7v.) valmistettua lihahyytelöä...."

Voiko nälkä ajaa ihmisen tuollaiseen.Omasta tyttärestä (kuolleesta ?)
lihahyytelöä! Yök, miten moista edes tehdään yleensäkään.

Löytyisiköhän juttu/jutut verkosta?

Ukrainen nälänhädässa menehtyi arviolta n 5 miljoonaa ihmistä, saman verran mitä suomessa on asukkaita nyt. Vasemmistolaiset historioitsijat väittävät luvun olevan VAIN 3 miljoonaa. Eräiden arvioiden mukaan peräti 8 miljoonaa, mutta se on varmaan yläkanttiin arvoitu.

Vaikea on arvioida todellista lukua, mutta koulunsa alottaineiden oppilaiden määrä romahtai peräti 80% 1930 ja 1936 välisenä aikana. Tätä tilastoa eivät valtaapitävät tajunneet salata.

Vierailija

Cicero, miten niin vasemmistolaiset?

Itse olen ylpeä siitä, että olen arvoiltani vasemmistolainen, mutta olen tähän asti ollut ihan vakuuttunut siitä, että niitä nälänhädän uhreja oli se neliusen-viitisen miljoonaa. Miten poliittinen kanta vaikuttaa historiantutkimuksen tuloksiin? Jos et sitten viittaa neuvostohistoriaan, joka on tietenkin oma lukunsa.

Yhteensä Stalin tappoi nälänhädän ym. avulla sen 8-10 miljoonaa ukrainalaista ennen sotaa.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Vanhat sotaveteraanit muistelthin Ukrainalaisesta pataljoonasta , joka
tuhothin suomen rintamalla. Venäläiset sotapoliisit ajethin porukan kohen Suomalaisia. Isäki muisteli : tulit pirut ja Uraata huuvethin, met paahoimma kolmella konekiväärillä. No mihin net paksussa lumessa päästhin , raatoja oli
tanner täynnä. Aamulla tutkithin kaatunheita "vihollisia".
Miehiä ja naisiakin oli seassa, vain suunnilhens joka kolmannella oli aseet.
Mutta oli kuitenki yksi jääny elhonki, pahasti oli haavottunu , kuoli sitte myöhemmin. Kerkes kuitenki muistella olevansa Ukrainalainen , niinku koko tapettu porukkaki oli ollu Ukrainalaisia.
Miksikhän se Staliini niin vihas Ukrainalaisija ?

Vierailija
meikämie

Itse olen ylpeä siitä, että olen arvoiltani vasemmistolainen, mutta olen tähän asti ollut ihan vakuuttunut siitä, että niitä nälänhädän uhreja oli se neliusen-viitisen miljoonaa. Miten poliittinen kanta vaikuttaa historiantutkimuksen tuloksiin? Jos et sitten viittaa neuvostohistoriaan, joka on tietenkin oma lukunsa.

Yhteensä Stalin tappoi nälänhädän ym. avulla sen 8-10 miljoonaa ukrainalaista ennen sotaa.

Neuvostohistoroitsijoiden mukaan ei ole ollut mitään nälänhätää, eikä nälänhätä ollut myöskään suomalaisten historioitsijoiden mukaan. Nämä historioitsijat olivat vasemmistolaisia. Vielä tänäkin päivänä vähätellään kommunistien uhrien lukumäärää, eikä niistä ole paljon lehdissä kirjoiteltu. Tämänkin topicin aloittaja ei ole tiennyt nälänhädästä yhtään mitään, se jo todistaa jotain. Luulisi miljoonien ihmisten nälkäkuoleman olevan yleisesti ihmisten tiedossa, toisin vaan on.
En ole ikinä uskonut vasemmistolaisia, vielä vähemmän niitä historioitsijoita jotka ovat käyneet sirola-opiston tai käyneet neuvostoliitossa opiskelemassa.

Vierailija
Aslak
Vanhat sotaveteraanit muistelthin Ukrainalaisesta pataljoonasta , joka
tuhothin suomen rintamalla. Venäläiset sotapoliisit ajethin porukan kohen Suomalaisia. Isäki muisteli : tulit pirut ja Uraata huuvethin, met paahoimma kolmella konekiväärillä. No mihin net paksussa lumessa päästhin , raatoja oli
tanner täynnä. Aamulla tutkithin kaatunheita "vihollisia".
Miehiä ja naisiakin oli seassa, vain suunnilhens joka kolmannella oli aseet.
Mutta oli kuitenki yksi jääny elhonki, pahasti oli haavottunu , kuoli sitte myöhemmin. Kerkes kuitenki muistella olevansa Ukrainalainen , niinku koko tapettu porukkaki oli ollu Ukrainalaisia.
Miksikhän se Staliini niin vihas Ukrainalaisija ?

Samaa kertoi isänikin, osa hyökkääjistä oli niin humalassa että eivät tienneet missä ovat. Koskaan järjettömiä hyökkäyksiä eivät teheet itse venäläiset vaan "koekaniineina" käytettiin ukrainalaisia, kirgiiseja ym ym..
Näin näistä päästiin eroon näppärästi...

Vierailija
Cicero
meikämie

Neuvostohistoroitsijoiden mukaan ei ole ollut mitään nälänhätää, eikä nälänhätä ollut myöskään suomalaisten historioitsijoiden mukaan. Nämä historioitsijat olivat vasemmistolaisia. Vielä tänäkin päivänä vähätellään kommunistien uhrien lukumäärää, eikä niistä ole paljon lehdissä kirjoiteltu. Tämänkin topicin aloittaja ei ole tiennyt nälänhädästä yhtään mitään, se jo todistaa jotain. Luulisi miljoonien ihmisten nälkäkuoleman olevan yleisesti ihmisten tiedossa, toisin vaan on.
En ole ikinä uskonut vasemmistolaisia, vielä vähemmän niitä historioitsijoita jotka ovat käyneet sirola-opiston tai käyneet neuvostoliitossa opiskelemassa.

eiköhän se vain todista, että suurin osa suomalaisista ei tiedä hölkäsen pöläystä historiasta.

Ukrainan nälänhätä myönnettiin NL:ssä jo Hrutsevin aikoina(samalla kun Stalinin erheitä alettiin ruotimaan) ja asiasta kirjoitettiin laajasti Suomessakin jo 1950-luvulla.

Alahan heittää yhdenkin suomalaisen HISTORIANTUTKIJAN nimi, joka on väittänyt, ettei nälänhätää olisi ollut. Muuten vain höpiset.

Vierailija

Se on näitä kommunismin iloja.

Suuri osa Stalinin toimien uhreista (arveltu jopa 30 miljoonaksi) kuoli juuri näiden nälänhätien tähden. Stalin tiesi aiheuttavansa nälänhädän, mutta toteutti aikeensa silti. Kyseessä oli siis harkittu kansanmurha.

Maon "uudistukset" Kiinassa taas aiheuttivat ainakin 40 miljoonan, joidenkin arvioiden mukaan jopa 70 miljoonan ihmisen kuoleman. "Opettakaa talonpojat syömään vähemmän", opasti Mao kansaansa.

Ja Pohjois-Koreaahan uhkaa jälleen --ties kuinka monetta kertaa-- nälänhätä. Aivopestyt hullut panevat kaikki varansa aseisiin, pommeihin ja ennen muuta Suuren Johtajansa patsaisiin ja muistomerkkeihin.

Vierailija

Anduril

Kun olet jonkinlainen asiantuntija, niin sanoppa, aiheuttiko Mao nälänhädän tahallaan? Minulla on se kuva, että Stalinin nälänhätä oli harkittu veto, Maon ei. Mikä ei tosin kovin paljon Maon mainetta paranna.

Vierailija
meikämie
Anduril

Kun olet jonkinlainen asiantuntija, niin sanoppa, aiheuttiko Mao nälänhädän tahallaan? Minulla on se kuva, että Stalinin nälänhätä oli harkittu veto, Maon ei. Mikä ei tosin kovin paljon Maon mainetta paranna.

Eikös kommunismi oo harkittu nälähätä?

Vierailija
borri317
meikämie
Anduril

Ei varsinaisesti. Kommunismihan tarkoittaa yhteisomistusta, jossa ei ole kapitalisteja, ei feodaaliherroja, isäntiä tai yhteiskuntaluokkien hierarkiaa. Saamelaiset pärjäsi vuosituhansia samantapaisella systeemillä, ennen kuin suomalaiset menivät sotkemään heikäläisten konseptit.

Kyllähän NL:n ja Kiinan systeemiäkin on kommunistisena pidetty, mutta minun mielestäni ne olivat pikemminkin jonkinlaista kieroutunutta valtiokapitalismia.

Vierailija
meikämie
borri317
meikämie
Anduril

Ei varsinaisesti. Kommunismihan tarkoittaa yhteisomistusta, jossa ei ole kapitalisteja, ei feodaaliherroja, isäntiä tai yhteiskuntaluokkien hierarkiaa. Saamelaiset pärjäsi vuosituhansia samantapaisella systeemillä, ennen kuin suomalaiset menivät sotkemään heikäläisten konseptit.

Kyllähän NL:n ja Kiinan systeemiäkin on kommunistisena pidetty, mutta minun mielestäni ne olivat pikemminkin jonkinlaista kieroutunutta valtiokapitalismia.

Tarkotin käytännö kommunismia.

Vierailija

Isä aurinkoisen hauskoja pikku kokeiluja taas. Täysin tahallinen teko, takavarikoitiin Ukrainan ruoka ja jätettiin ihmiset kuolemaan nälkään. Viime aikojen kaikista suurin rikollinen. Olisi pitänyt tappaa kehtoonsa ja syöttää kulkukoirille herra Stalin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat