Seuraa 
Viestejä3331
Liittynyt22.3.2005

Mikä on enomaisuuden olemus? Yritän vastata. Ollakseen eno, tulee olla kokonaan miespuolinen. Sen lisäksi vaaditaan veli tai sisar. Tällä veljellä tai sisarella tulee myös olla lapsi. Lapsen sukupuolella ei ole väliä. Asetelmaan liittyvät lisäksi kokonaan miespuolisen veljen ja hänen veljensä tai sisarensa molemmat vanhemmat. Mutta kuka on enontekijä? Mistä eno on tullut, ja missä vaiheessa?

On ainakin kaksi tutkintalinjaa. Ensimmäisen vapaammassa tulkinnassa enomaisuus nähdään kaikkien kokonaan miespuolisten perustavaa laatua olevana ominaisuutena. Enomaisuus on sukupuoleen sidottua, ja sen mukaan kaikki kokonaan miespuoliset ovat potentiaalisia enoja. Näin enontekijä on se, joka aiheuttaa tämän perusominaisuuden omaavan syntymän. Ensimmäisen tutkintalinjan jyrkemmässä tulkinnassa enon on oltava lisäksi aina jonkun veli. Enon olemassaolon piiri kapenee ja rajautuu epäsymmetriseen sisaruuteen, jonka toinen osapuoli on aina kokonaan miespuolinen.

Toisen tutkintalinjan mukaan enomaisuus mahdollistuu vasta kokonaan miespuolisen veljen tai sisaren lapsen syntymässä. Tutkintalinja vastaa erinomaisesti ajoitukseen, mutta jättää ongelman toisen puolen huomiotta. Jos enomaisuus ilmaantuu johonkin kokonaan miespuolisuuteen vasta hänen veljensä tai sisarensa lapsen mukana, missä se oli ennen sitä? Kenellä se oli ennen sitä?

Mahdollisia enontekijöitä ovat ensimmäisen tutkintalinjan vapaan tulkinnan mukaan kaikki kokonaan miespuolisten vanhemmat, jyrkemmän tulkinnan mukaan hänen vanhempiensa ja sisarustensa epäsymmetrinen yhdistelmä. Enontekijöitä on tuossa siis vähintään kaksi, tässä neljä, joista yksi on paradoksaalisesti kuitenkin eno itse.

Itse ajattelen, että enomaisuus on ymmärretty oleellisesti väärin. Enojen esiintyvyys on paljon meille uskoteltua harvinaisempaa. Aito eno on kokonaan miespuolisen veljen sisaren tai veljen lapsen isovanhempien synnyttämä iltatähti, ja näin huomattavasti harvinasempi ilmiö kuin mihin olemme tuudittautuneet. Puhdas eno on näin myös nuorempi kuin veljensä tai sisarensa lapsi, ja omien vanhempiensa lapsenlapsi. Enontekijöitä ovat minun mielestäni otollisissa, mutta hyvin epätodennäköisissä olosuhteissa olevat enon vanhemmat. Olosuhde itsessään ei ole hallittavissa oleva enomaisuuden muuttuja, vaikka on välttämätön osa tätä kiehtovaa ilmiötä. Sen myötä eno on aina arvoituksellinenosa ymmärryksen ja tutkijan ylpeyden tuolla puolella olevaa sumeaa todellisuutta.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Kommentit (3)

JPI
Seuraa 
Viestejä25982
Liittynyt5.12.2012

asdf kirjoitti:
Syyllistyt heresiaan. Enouteen tarvitaan sisko, veljestä ei ole apua.

Juu mutta enouteen tarvitaan myös siskon mies, avopuoliso, miesystävä, syrjähyppy tai koeputki.

3³+4³+5³=6³

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat