Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Puukomposiittirakentamisen suurin peikko edelleen näyttää olevan delaminaatio.

http://iik.tek.fi/node/72 aiheesta on mm. lentokoneen rakentamisen yhteydessä paljon viittauksia.

Noin 100 puristetun viilukomposiitin jälkeen väittäisi, että delaminaatiota ei voi tapahtua oikein tehdyssä puuristeessa monestakaan syystä.

Täällä edelleen peikkona tuodaan puuvanerin delaminaatiota.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.southampt...

Kaikki lähti siitä että 1931 Fokker Trimotor koneen vaneria oleva siipipäällyste antoi periksi ja kone tuhoutui matkustsjineen Kansasta Bazaar nimisen kaupungin liepeillä.

Laminoitu ja delaminaatio on hyvä ymmärtää ja omaksua, mutta mielestäni sitä ei pidä luokitella puun ongelmaksi.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Kommentit (70)

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Siis ei pidä sotkea pelkästään puu rakenteiden ongelmaksi vaan erityisesti eri materiaalien väliseksi ongelmaksi. Puuviiluissa kovassa paineessa ja lämpötilassa sellukuidut liittyvät niin hyvin ettei delaminaatio voi mitenkään olla mahdollista. Normi vanerista tehty rakenne edelleen voi olla altis delaminaatiolle. Tuotteen rikkoutuminen hallitsemattoman kosteuden takia on toki edelleen mahdollinen puurakenteisesta jolloin puurakenteiden suojaaminen lakalla ja maaleilla on edelleen välttämättömyys.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/TWA_Flight_599

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5390
Liittynyt7.8.2016

Windspeed kirjoitti:
Puukomposiittirakentamisen suurin peikko edelleen näyttää olevan delaminaatio.

http://iik.tek.fi/node/72 aiheesta on mm. lentokoneen rakentamisen yhteydessä paljon viittauksia.

Noin 100 puristetun viilukomposiitin jälkeen väittäisi, että delaminaatiota ei voi tapahtua oikein tehdyssä puuristeessa monestakaan syystä.

Täällä edelleen peikkona tuodaan puuvanerin delaminaatiota.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.southampt...

Kaikki lähti siitä että 1931 Fokker Trimotor koneen vaneria oleva siipipäällyste antoi periksi ja kone tuhoutui matkustsjineen Kansasta Bazaar nimisen kaupungin liepeillä.

Laminoitu ja delaminaatio on hyvä ymmärtää ja omaksua, mutta mielestäni sitä ei pidä luokitella puun ongelmaksi.

Ei delaminaatiolla ole mitään tekemistä puun kanssa. Se on laminaattirakenteen vaurio ja voi johtua monesta eri syystä: väärä harsi/lujite-yhdistelmä, kosteus, huono laminointityö jne.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Domestiphobia kirjoitti:
No mutta kun se on ilmiselvästi puun ongelma.

Väärinkäytöllä ja tietämättömyydellä kyllä. Puuta on myös huokeasti saatavilla jolloin väärinkäytön mahdollisuus kasvaa.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

ekavekara kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Puukomposiittirakentamisen suurin peikko edelleen näyttää olevan delaminaatio.

http://iik.tek.fi/node/72 aiheesta on mm. lentokoneen rakentamisen yhteydessä paljon viittauksia.

Noin 100 puristetun viilukomposiitin jälkeen väittäisi, että delaminaatiota ei voi tapahtua oikein tehdyssä puuristeessa monestakaan syystä.

Täällä edelleen peikkona tuodaan puuvanerin delaminaatiota.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.southampt...

Kaikki lähti siitä että 1931 Fokker Trimotor koneen vaneria oleva siipipäällyste antoi periksi ja kone tuhoutui matkustsjineen Kansasta Bazaar nimisen kaupungin liepeillä.

Laminoitu ja delaminaatio on hyvä ymmärtää ja omaksua, mutta mielestäni sitä ei pidä luokitella puun ongelmaksi.

Ei delaminaatiolla ole mitään tekemistä puun kanssa. Se on laminaattirakenteen vaurio ja voi johtua monesta eri syystä: väärä harsi/lujite-yhdistelmä, kosteus, huono laminointityö jne.

Juuri näin.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Vierailija

Windspeed kirjoitti:
Domestiphobia kirjoitti:
No mutta kun se on ilmiselvästi puun ongelma.

Väärinkäytöllä ja tietämättömyydellä kyllä. Puuta on myös huokeasti saatavilla jolloin väärinkäytön mahdollisuus kasvaa.

Puu on itsessään jo komposiitti. Siinä yhdistyy selluloosa ja ligniini.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Domestiphobia kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Domestiphobia kirjoitti:
No mutta kun se on ilmiselvästi puun ongelma.

Väärinkäytöllä ja tietämättömyydellä kyllä. Puuta on myös huokeasti saatavilla jolloin väärinkäytön mahdollisuus kasvaa.

Puu on itsessään jo komposiitti. Siinä yhdistyy selluloosa ja ligniini.


Niin on...eikö jännää?

https://youtu.be/RdVcm54n1Tc

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

satunnainen seuraaja
Seuraa 
Viestejä301
Liittynyt23.6.2016

Windspeed kirjoitti:
Siis ei pidä sotkea pelkästään puu rakenteiden ongelmaksi vaan erityisesti eri materiaalien väliseksi ongelmaksi. Puuviiluissa kovassa paineessa ja lämpötilassa sellukuidut liittyvät niin hyvin ettei delaminaatio voi mitenkään olla mahdollista. Normi vanerista tehty rakenne edelleen voi olla altis delaminaatiolle. Tuotteen rikkoutuminen hallitsemattoman kosteuden takia on toki edelleen mahdollinen puurakenteisesta jolloin puurakenteiden suojaaminen lakalla ja maaleilla on edelleen välttämättömyys.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/TWA_Flight_599[/quote]

Oikein suunnitellussa, luokitelluista materiaaleista rakennetulla puurakenteella ei ole näitä riskejä, ja valtaosa kaikista materiaaleista tarvitsee pääsääntöisesti suojauksen kosteutta vastaan.

satunnainen seuraaja
Seuraa 
Viestejä301
Liittynyt23.6.2016

Windspeed kirjoitti:
Domestiphobia kirjoitti:
No mutta kun se on ilmiselvästi puun ongelma.

Väärinkäytöllä ja tietämättömyydellä kyllä. Puuta on myös huokeasti saatavilla jolloin väärinkäytön mahdollisuus kasvaa.

Lentokonelaatuista puutavaraa, saati vaneria ei ole huokeasti saatavissa

Vierailija

Windspeed kirjoitti:
Domestiphobia kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Domestiphobia kirjoitti:
No mutta kun se on ilmiselvästi puun ongelma.

Väärinkäytöllä ja tietämättömyydellä kyllä. Puuta on myös huokeasti saatavilla jolloin väärinkäytön mahdollisuus kasvaa.

Puu on itsessään jo komposiitti. Siinä yhdistyy selluloosa ja ligniini.


Niin on...eikö jännää?

https://youtu.be/RdVcm54n1Tc[/quote]

Ehkäpä siitä saattaisi löytyä ratkaisu koko ongelmaan?

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Domestiphobia kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Domestiphobia kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Domestiphobia kirjoitti:
No mutta kun se on ilmiselvästi puun ongelma.

Väärinkäytöllä ja tietämättömyydellä kyllä. Puuta on myös huokeasti saatavilla jolloin väärinkäytön mahdollisuus kasvaa.

Puu on itsessään jo komposiitti. Siinä yhdistyy selluloosa ja ligniini.


Niin on...eikö jännää?

https://youtu.be/RdVcm54n1Tc

Ehkäpä siitä saattaisi löytyä ratkaisu koko ongelmaan?[/quote]

Ai 2000 vuotta vanhasta kenialaisesta puusta?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

satunnainen seuraaja kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Domestiphobia kirjoitti:
No mutta kun se on ilmiselvästi puun ongelma.

Väärinkäytöllä ja tietämättömyydellä kyllä. Puuta on myös huokeasti saatavilla jolloin väärinkäytön mahdollisuus kasvaa.

Lentokonelaatuista puutavaraa, saati vaneria ei ole huokeasti saatavissa

Kaikki on suhteellista. Nyt tilanne on se että kotimaista vaneria saa huokeimmin Saksasta. Itse viiluista puristamalla saa myös tehtyä komposiittia jolloin enemminkin aika maksaa kuin sahatavara. Toki läpivalaistu lentokonelaatu on kallista.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5390
Liittynyt7.8.2016

Mulle ei ole vielä valjennut, miksi puuta ylipäätään pitää sotkea komposiittiin. Parempaan lopputulokseen päästään aina valitsemalla sopiva synteettinen kuitu ja suunnittelemalla tuote oikein. Tällöin ei rakenteen sisään jää mitään epämääräistä kerrosta, kuten esim. puuviilun sisäinen rakenne.
Vaneri on sitten hieman eri asia. Se on edullinen, lähinnä rakennus- ja huonekaluteollisuuden matetiaali, mutta ei varsinaisesti missään kilpaile lujitekomposiittien kanssa.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Puun etu on sen keveys ja lujuus samassa paketissa...puristeena nämä ominaisuudet vain paranevat.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Vierailija

Windspeed kirjoitti:
Domestiphobia kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Domestiphobia kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Domestiphobia kirjoitti:
No mutta kun se on ilmiselvästi puun ongelma.

Väärinkäytöllä ja tietämättömyydellä kyllä. Puuta on myös huokeasti saatavilla jolloin väärinkäytön mahdollisuus kasvaa.

Puu on itsessään jo komposiitti. Siinä yhdistyy selluloosa ja ligniini.


Niin on...eikö jännää?

https://youtu.be/RdVcm54n1Tc

Ehkäpä siitä saattaisi löytyä ratkaisu koko ongelmaan?

Ai 2000 vuotta vanhasta kenialaisesta puusta?[/quote]

Aloita vaikka siitä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat