Seuraa 
Viestejä45973

Tällä palstalla on varmasti paljon bussin käyttäjiä, joten ajattelin kysyä tätä samaa asiaa myös täällä:
Mitä mieltä ollaan tällaisesta 1,5-kerrosbussista ?

Tähän mahtuu suunnilleen nivelbussin matkustajamäärä
tavallisen bussin katutilaan. Tämä siis vähentää ruuhkia
jonkin verran.

Tämän kokonaiskorkeus on 3,70 m. (2-kerrosbussi 4,20 m).

Sivut

Kommentit (62)

Hyvä, tehdään kuin Neuvostoliitossa! Suuria, korkeita asioita niin niitä ei tarvita niin paljoa.

Vakavasti, olisihan tuo ihan kiva, kun lähes jokapäivä bussilla kuljen. Bussiyhtiöt ehkä miettivät sijoituksen järkevyyttä, kun tuonne tuskin kukaan lomalle tulee, eikä asiakkaat lisäänny. No ehkä koululaisten retket järjestettäisiin tuollaisessa, mutta nämäkin yleensä hankkivat vain halvimman mahdollisen kulkupelin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Stalker_the _soldat kirjoitti:

Hyvä, tehdään kuin Neuvostoliitossa! Suuria, korkeita asioita niin niitä ei tarvita niin paljoa.

Tämä ei ole niinkään mallia Neuvostoliitto. 2-kerrosbusseja käytetään enemmän markkinatalousmaissa.
Bussiyhtiöt ehkä miettivät sijoituksen järkevyyttä, kun tuonne tuskin kukaan lomalle tulee, eikä asiakkaat lisäänny.

Jos kehitys johtaisi tällaisiin, ei juuri muita kannattaisi valmistaa. Pienimmät bussiyhtiöt hankkisivat käytettyinä vanhoja.
Eihän nykyisin enää valmisteta mahurejakaan, vaan kaikissa uusissa busseissa on takamoottori.
Kaupunki- ja lähiliikennebussit ovat lisäksi matalalattiaisia.

Volitans kirjoitti:

Liian vähän matkatavaratilaa.

Ei kaupunkibussissa tuon enempää matkatavaratilaa tarvita.

Petri Riikonen
Seuraa 
Viestejä245

Päivittäisenä kaupunkibussin käyttäjänä en voi sanoa pitäväni suunnitelmaa kovin onnistuneena.

Tuo siis olisi ajateltu ruuhka-aikojen kulkuneuvoksi, kun matkustajatilaa on noin paljon? Ehkä tuo pelaisi matkoilla esim. Helsingin keskustasta lähiöihin tai päin vastoin, mutta keskustabussina tuo olisi ainakin täytenä ollessaan tosi hankala. Miten paljon ennen pysäkkiään pitäisi yläosastosta lähteä tunkemaan itseään ovelle? Entä jos istuisi yläosaston perällä ikkunapaikalla kaksi muuta matkustajaa vieressään? Molempien pitäisi nousta tekemään tilaa. Aika hankalaa. Ja jos käytäväkin olisi täynnä?

Sitä paitsi kolme rinnakkaista penkkiä yläosastossa tuntuvat minusta epäonnistuneelta ajatukselta. Nykyisinkään moni ei halua istua niin, että joku tulee itsen ja käytävän väliin, ja tällaiset sooloilijatyypit varaavat kaksi penkkiä istumalla käytäväpaikalla, tyhjä istuin ikkunapuolellaan. Istuisivatko he kolmen penkin rivillä käytäväpaikalla niin, että ikkunan puolelle jäisi kaksi penkkiä pimentoon?

Entä lastenvaunujen ja pyörätuolien käyttäjät? Suunnitelmassa ei näytä olevan heille mitään tilaa.

Sitä paitsi ovatko nivelbussit jokin todellinen tilaongelma ruuhka-aikana? Eikö se todellinen ongelma ole henkilöautojen määrä? Useimmissa vain yksi tai kaksi ihmistä. Haasteena olisi innostaa yhä useampi henkilöuton käyttäjä mukaan julkiseen liikenteeseen, ja tässä varmasti yksi aika tärkeä asia on se, että kulkuneuvoon nouseminen ja sieltä poistuminen on mahdollisimman helppoa. Tämän bussin kanssa se ei olisi.

Ei kaupunkibussissa tuon enempää matkatavaratilaa tarvita.

Itseasiassa kyllä tarvitaan. Ottaa päähän aina kun on menossa jonnekin edes yhden isomman laukun kanssa kun sitä ei saa mahtumaan minnekään. Lastenrattaille tuossa bussissa ei ainakaan ole yhtään tilaa. Jos tuota alettaisiin käyttää, niin taitaisi tulla muutama reklamaatio. Kaupunkiliikenne kun ei ole suunnattu vain lapsettomille, laukuttomille ja kiireisille.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Kaukoliikenteen luxus-bussin tuolta pohjalta voisi kyllä tehdä:

-Lisää matkatavaratilaa
-Baari
-Elokuvateatteri
-LCD näytöt, joissa kartta-näyttö ja paikalliset nähtävyydet, erikoisuudet jne.
-Langaton WLAN verkko
-230 AC pistorasiat automaattisulakkeilla
-Lepoasentoon säädettävät leveät penkit - joihin mahtuu istumaan. Nykybusseissa ei hartiat mahdu yhdelle penkille: kaksi saman kokoista vierekkäin istumassa on mahdotonta.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176

Toihan on vasta luonnos, eikä mikään varteen otettava vaihtoehto. Insinöörit noita väsää että ne voi avartaa mieltä.

Tuo on muistaakseni tampereen, pikaraitiotielle joku vaihtoehto idea.

kyllä huomaa taas, että ihmiset ei mitään tie. Luonnos ei tarkoita että on suunitelma.

Näkeehän tossa omalla silmälläkin kuinka tuo yläkerta on niin ahdas ja eikä toimiva ratkaisu.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
tiäremiäs
Toihan on vasta luonnos, eikä mikään varteen otettava vaihtoehto. Insinöörit noita väsää että ne voi avartaa mieltä.

Tottakai se on luonnos. Tuossahan ei edes etupyörälle ole varattu tarpeeksi tilaa jousitukselle.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Volitans
tiäremiäs
Toihan on vasta luonnos, eikä mikään varteen otettava vaihtoehto. Insinöörit noita väsää että ne voi avartaa mieltä.



Tottakai se on luonnos. Tuossahan ei edes etupyörälle ole varattu tarpeeksi tilaa jousitukselle.

Vaikee sanoo onko hyvä idea vai huono, sitä mää vaan meinasin.

Petri Riikonen
Seuraa 
Viestejä245
tiäremiäs

Vaikee sanoo onko hyvä idea vai huono, sitä mää vaan meinasin.

No tuon luonnoksen perusteella se on mielestäni huono, ja muutahan tässä ei ole mahdollista arvioida kuin tuota luonnosta.

Olisi muuten kiva tietää, millä perustein tämä bussi-idea on jonkun mielestä hyvä. Kaksi sen suuntaista ääntähän on tähän mennessä annettu. Siis nimenomaan kaupunkibussina (kuten luonnoksesa lukee), kertokaa hyväksi äänestäneet, mikä siinä on teidän mielestänne hyvää.

Biologille:

Tuo siis olisi ajateltu ruuhka-aikojen kulkuneuvoksi,
kun matkustajatilaa on noin paljon?
Ehkä tuo pelaisi matkoilla esim.
Helsingin keskustasta lähiöihin tai päin vastoin, mutta keskustabussina tuo olisi ainakin täytenä ollessaan tosi hankala

Mitenkähän Lontoossa käytetään 2-kerrosbusseja,
jotka ovat tähän verrattuna vielä hankalampia ?
Miten paljon ennen pysäkkiään pitäisi yläosastosta lähteä tunkemaan itseään ovelle?

Viittaan edelliseen Lontoon busseja koskevaan lausuntooni.
Entä jos istuisi yläosaston perällä ikkunapaikalla kaksi muuta matkustajaa vieressään?
Molempien pitäisi nousta tekemään tilaa. Aika hankalaa. Ja jos käytäväkin olisi täynnä?

Yläosaston peräosa on tässä lähempänä poistumisovea kuin etuosa. Penkkien välejä voisi harventaa sopivaksi,
jotta liikkuminen olisi helpompaa.
Aika hankalaa. Ja jos käytäväkin olisi täynnä?

Jos käytävä on täynnä, tarkoittaa se sitä,
että nykybussit ovat liian pieniä.
Nykyisinkään moni ei halua istua niin,
että joku tulee itsen ja käytävän väliin, ja tällaiset sooloilijatyypit varaavat kaksi
penkkiä istumalla käytäväpaikalla,
tyhjä istuin ikkunapuolellaan.
Istuisivatko he kolmen penkin rivillä käytäväpaikalla niin,
että ikkunan puolelle jäisi kaksi penkkiä pimentoon?

Eihän noista sooloilijatyypeistä haittaa ole silloin, kun bussissa on tilaa. Sitten, kun bussi alkaa olla täynnä,
pitää sooloilijoidenkin ymmärtää päästää kanssamatkustajat
käyttämään kaikkia penkkejä.
Entä lastenvaunujen ja pyörätuolien käyttäjät?
Suunnitelmassa ei näytä olevan heille mitään tilaa.

Lastenvaunu- ja pyörätuolipaikat ovat siinä alakerroksessa keskioven lähellä. Tämä on alaosastoltaan normaali matalalattiabussi.
Sitä paitsi ovatko nivelbussit jokin todellinen tilaongelma ruuhka-aikana? Eikö se todellinen ongelma ole henkilöautojen määrä?

Busseilla on keskikaupungilla yleensä omat kaistansa, joita ei henkilöautoilla saa tukkia.
Jos yhdelle pysäkille tulee yhtäaikaa kaksi nivelbussia, on pysäkkialue täynnä nivelbussia.
Kolmas joutuu jonottamaan kauempana "redillä" pysäkille pääsyä.
Näitä minun konseptejani mahtuisi n. kolme kahden nivelbussin tilaan.
Haasteena olisi innostaa yhä useampi henkilöuton käyttäjä mukaan julkiseen liikenteeseen,

Samaa mieltä. Silloin bussista pitäisi löytyä istumapaikka myös ruuhka-aikana.
ja tässä varmasti yksi aika tärkeä asia on se, että kulkuneuvoon nouseminen ja sieltä poistuminen on mahdollisimman helppoa.
Tämän bussin kanssa se ei olisi.

Kuten kirjoitin, tämä on alaosastoltaan ihan tavallinen matalalattiabussi.
Kulkuneuvoon nuoseminen ja sieltä poistuminen ei ole sen hankalampaa kuin matalalattiabusseissakaan.
Parvella matkustaisivat tietysti hyväkuntoiset, joille neljän portaan kiipeäminen ei tuota ongelmia.

Desi kirjoitti:

Itseasiassa kyllä tarvitaan. Ottaa päähän aina kun on menossa jonnekin edes yhden isomman laukun kanssa kun sitä ei saa mahtumaan minnekään.

Onkos muissa kaupunkibusseissa enemmän tavaratilaa ?
Lastenrattaille tuossa bussissa ei ainakaan ole yhtään tilaa. Jos tuota alettaisiin käyttää, niin taitaisi tulla muutama reklamaatio. Kaupunkiliikenne kun ei ole suunnattu vain lapsettomille, laukuttomille ja kiireisille.

Kuten jo kirjoitinkin, lastenvaunutila on siinä alakerroksessa keskioven
lähellä, kuten matalalattiabusseissa.

Tiäremies kirjoitti:

Tuo on muistaakseni tampereen,
pikaraitiotielle joku vaihtoehto idea.

Tämä ei ole pikaratikan vaihtoehto, vaan sen täydentäjä.
Näkeehän tossa omalla silmälläkin kuinka tuo
yläkerta on niin ahdas ja eikä toimiva ratkaisu.

Kyllä oli "suunnitellessa" EU-direktiivi tulostettuna,
ettei tilaongelmia pitäisi olla.
Tässä on tiloja enemmän kuin direktiivin minimit.

Onkos muissa kaupunkibusseissa enemmän tavaratilaa ?

Kyse oli juuri tämän luonnoksen bussista, ei nykyisin käytössä olevista busseista, joissa muuten niissäkin on liian vähän ylimääräistä tilaa. Eivät nekään täydellisiä ole, vaikka käytössä ovatkin.

Volitans:

Tottakai se on luonnos. Tuossahan ei edes etupyörälle ole varattu tarpeeksi tilaa jousitukselle.

Tämä on siis vain ideakuva. Insinöörien tehtävä
on sitten laatia varsinaiset työpiirustukset.
Matalalattiabussi on jo keksitty, joten alaosastoa ei tarvitse
suunnitella uudestaan.

Desi kirjoitti:

Kyse oli juuri tämän luonnoksen bussista, ei nykyisin käytössä olevista busseista,

Kyllä tähän bussiin matkalaukun ja lastenvaunujen kanssa pääsee, kuten
perinteisiinkin.

Käytän nykyään bussia vain satunaisesti, mutta mielestäni tuo luonnos on liian ahdas. Jos siitä poistaisi muutaman penkin, niin saisi käytävän leveämmäksi ja tilaa lastenvaunuille / pyörätuolille.

Jos käytän julkisia, pyrin aina matkamaan junalla kun vaan mahdollista, koska junassa on bussia enemmän tilaa.

Taajamien ruuhkat eivät muuten aiheudu henkilöautoista, vaan liikennevaloista. Valoja ei tietenkään voi poistaa koska suomalainen ajaa samantien kolarin, mutta pääteille voisi tehdä ns. vihreitä linjoja. Eli liikennevalot yhdistettäisiin toisiinsa, jolloin aalto kulkisi aina päätien mukaan.

Muutenkin valojen jaksotus pitäisi suunnitella massan mukaan jos massaa halutaan liikutella. Henkilöautot ovat massa ja bussit vähemmistö. Bussitkin pääsisivät sujuvammin liikkumaan jos henkilöautot liikkuisivat sukkelammin pois edestä.

Ilesoft kirjoitti:

Jos siitä poistaisi muutaman penkin, niin saisi käytävän leveämmäksi ja tilaa lastenvaunuille / pyörätuolille

Kyllä siitä saisi muutaman penkin poistaakin alakerroksesta keskioven läheltä. Penkitys tehdään yleensä liikenteenharjoittajan toivomusten mukaiseksi.

Vinttu, katsopas tätä:
http://www.nabi.hu/en/gallery/index_776 ... B3424B.php

Ja näitä sivuja:

Lähetetty: 01.02.2006 13:40

--------------------------------------------------------------------------------
Eero Aitamaa kirjoitti:

Vristolle suurkiitokset mahtavista kuvakokoelmista. Yksi asia jäi vielä hampaankoloon. Kuvista päätellen kaikki Hongkongin kaksikerrosbussit ovat kolmiakselisia. Ovatko ne kaikki, vai onko joukossa myös kaksiakselisia ? Voisi kuvitella, että ainakin siihen 10,6 metriseen riittäisi kaksikin akselia. Kuvista päätellen näin ei kuitenkaan ole.

Vielä muutama vuosi sitten oli liikenteessä myös 9,9 metrisiä kaksiakselisia kaksikerrosbusseja, mutta ne on jo tätänykyä poistettu liikenteestä. Ilmeisesti "Honkkarissa" vaaditaan bussikalustolta paljon, joten nykyään kaikki hankittavat kaksikerrosbussit ovat kolmiakselisia, joissa on ohjaava taka-akseli. Niitä on pituuksia 9.9, 10.6, 11.5 sekä 12 metriä. Nykyään tosin hankitaan vain 10.6 ja 12 metrisiä.

Tämä ohjaava taka-akseli on joko vetävien pyörien edessä (moottori poikittain takana+kulmavaihde), kuten noiden em. Volvojen lisäksi esim.näissä:

Dennis Dragon(12m): http://www.gakei.com/3ad/3ad001b.jpg
Leyland Olympian(12m): http://www.gakei.com/ala/al045.jpg
Dennis Dragon (9.9m): http://www.gakei.com/ads/ads001b.jpg
Scania N113DRB(11.5m): http://www.gakei.com/113/as06.jpg

Tai sitten vetävien pyörien takana (moottori pitkittäin takana), kuten näissä:

TransBus Enviro500(12m): http://www.gakei.com/kg4/imagee/0070e1.jpg
Dennis Trident/Alexander(10.6m): http://www.gakei.com/kg4/imaget/002dt2.jpg
Dennis Trident/Duple Metsec(12m): http://www.gakei.com/kg4/imaget/269bt2.jpg
M.A.N./Volgren(12m): http://www.gakei.com/kg4/imagem/058xm3.jpg
Neoplan Centroliner(12m)http://www.gakei.com/kg4/imagep/269cp2.jpg
Citybus-yhtiön Scania K94UB(12m):http://www.gakei.com/c28/c2814.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tai tätä:

Kuitenkin maailman bussivalmistajilla on ollut useita N-Scanian kaltaisia ratkaisuja. Tämä poikittaismoottori/kulmavaihde-Volvo on alkujaan Leylandin peruja, jonka malli Leyland Olympian oli sellainen. Leylandin siirryttyä Volvon omistukseen 1990-luvulla, Volvo jatkoi tämän mallin perinnettä ja säilytti tämän voimansiirtorakenteen nimenomaan tässä kaksikerroksisessa Volvo Olympian ja kolmiakselisessa Volvo Super Olympian-malleissa. Hongkongiin niitä näet tilattiin suuria määriä, eikä Volvolla ollut varaa menettää näin tärkeitä asiakkaita. Myös briteissä on ollut kaupan Volvo B7TL-malli, joka perustuu samaan konseptiin. Hongkongin vaativat kadustot (paljon jyrkkiä mäkiä ja tiukkoja käännöksiä) kuitenkin edellyttivät suurempia konetehoja (+300hv) ja niinpä sinne markkinoitiin tätä omaa Volvo Super Olympian-mallia, joka tunnetaan myös mallina Volvo B10TL. Myös ainakin Singaporeen niitä on hankittu. 10-litaisen koneen poistuttua Volvon valikoimista, uusi 9-litainen kone korvasi tämä ja näin mallimerkintä on nykyään tämä Volvo B9TL (tämä T tarkoittaa nimenomaan poikittaista konetta+kulmavaihetta), mutta mallia markkinoidaan yhä myös nimellä Volvo Olympian. Ko. autossa on nykyään myös ZF:n markkinoima "Eco-Driveline", johon kuuluu yhtenä pakettina 6-vaihteinen automaattivaihteisto sekä muu voimansiirto, aina taka-akseleita myöten. Esim. hongkongilainen KMB-yhtiö hankkii nykyään kaikki uudet auto (siis muutkin bussit, kuin tämä Volvo B9TL) tällä ZF-"Eco-Drivelinellä" varustettuna, sillä sen on todettu säästävän polttoainekustannuksia jopa 6-10%.
Kuvaavaa kuitenkin on, että Volvo ei mainitse milläänlailla tästä B7TL/B9TL-mallin poikittaismoottori/kulmavaiheyhdistelmästä, missään sivustoillaan.
http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/p ... +Olympian/
http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/p ... ations.htm

Itse olen kuitenkin sen nähnyt omin silmin ja onpa minulla eräs Hongkongin busseja käsittelevä kirja, jossa on kuva KMB-yhtiön Volvo B10TL:stä takaluukku auki, mutta luonnollisestikaan ko. kirjan kuvan julkaiseminen netissä ei ole mahdollista (on tekijänoikeuslain vastaista).

Kuvia KMB-yhtiön Volvo B9TL:istä, joita on korittanut kolme eri yhtiötä: Volgren (Australista), Wright (Irlanti, olikohan?) sekä Dennis Alexander (UK).
http://www.gakei.com/kg4/imageb/imageb.htm

Tässä vanhempi Volvo B10TL (Super Olympian), joita on liikenteessä melkoinen määrä:
http://www.gakei.com/kg4/imagev/imagev.htm

Huomaa ero B10TL:n ja B9TL:n välillä. B10TL:ssä jäähdytin on ovettomalla puolella (Hongkongissa oikea puoli) etu-ja taka-akselin välillä, mutta B9TL:ssä se sijaitsee takana moottoritilan yhteydessä. B10TL:stä on myös erityinen lyhyt, vain 10.6-metrinen versio, erityisen mutkaisille ja ahtaille kadulle. Tällaisen lyhyen version etu-ja keskiovet vain yhden ikkunan päässä toisistaan. Muutoin kaksikerrosbussin normaali pituus on 12 metriä.

B9TL/Wright(12m.): http://www.gakei.com/kg4/imageb/9050b2.jpg
B10TL/Wright(12m.): http://www.gakei.com/kg4/imageb/9050b2.jpg
B10TL(Super Olympian)/Alexander(10.6m.): http://www.gakei.com/kg4/imagev/224xv1.jpg
B10TL(Super Olympian)/Alexander(10.6m.)-ovipuoli: http://www.gakei.com/kg4/imagev/263mv1.jpg

Nuo muut säleiköt ovat ilmastointilaitteiden säleikköjä; Hongkongin bussit ovat täysilmastoituja ja niissä on mahtavat lauhdutinpatteristot takana.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat