Mitä mieltä tällaisesta bussista ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällä palstalla on varmasti paljon bussin käyttäjiä, joten ajattelin kysyä tätä samaa asiaa myös täällä:
Mitä mieltä ollaan tällaisesta 1,5-kerrosbussista ?

Tähän mahtuu suunnilleen nivelbussin matkustajamäärä
tavallisen bussin katutilaan. Tämä siis vähentää ruuhkia
jonkin verran.

Tämän kokonaiskorkeus on 3,70 m. (2-kerrosbussi 4,20 m).

Sivut

Kommentit (62)

Vierailija

Hyvä, tehdään kuin Neuvostoliitossa! Suuria, korkeita asioita niin niitä ei tarvita niin paljoa.

Vakavasti, olisihan tuo ihan kiva, kun lähes jokapäivä bussilla kuljen. Bussiyhtiöt ehkä miettivät sijoituksen järkevyyttä, kun tuonne tuskin kukaan lomalle tulee, eikä asiakkaat lisäänny. No ehkä koululaisten retket järjestettäisiin tuollaisessa, mutta nämäkin yleensä hankkivat vain halvimman mahdollisen kulkupelin.

Vierailija

Onkos tuossa lastenvaunujen kanssa matkustavat otettu huomioon? Ei kauheasti näyttäisi olevan vaunuille tilaa.

Vierailija

Stalker_the _soldat kirjoitti:

Hyvä, tehdään kuin Neuvostoliitossa! Suuria, korkeita asioita niin niitä ei tarvita niin paljoa.

Tämä ei ole niinkään mallia Neuvostoliitto. 2-kerrosbusseja käytetään enemmän markkinatalousmaissa.
Bussiyhtiöt ehkä miettivät sijoituksen järkevyyttä, kun tuonne tuskin kukaan lomalle tulee, eikä asiakkaat lisäänny.

Jos kehitys johtaisi tällaisiin, ei juuri muita kannattaisi valmistaa. Pienimmät bussiyhtiöt hankkisivat käytettyinä vanhoja.
Eihän nykyisin enää valmisteta mahurejakaan, vaan kaikissa uusissa busseissa on takamoottori.
Kaupunki- ja lähiliikennebussit ovat lisäksi matalalattiaisia.

Volitans kirjoitti:

Liian vähän matkatavaratilaa.

Ei kaupunkibussissa tuon enempää matkatavaratilaa tarvita.

Petri Riikonen
Seuraa 
Viestejä245
Liittynyt16.3.2005

Päivittäisenä kaupunkibussin käyttäjänä en voi sanoa pitäväni suunnitelmaa kovin onnistuneena.

Tuo siis olisi ajateltu ruuhka-aikojen kulkuneuvoksi, kun matkustajatilaa on noin paljon? Ehkä tuo pelaisi matkoilla esim. Helsingin keskustasta lähiöihin tai päin vastoin, mutta keskustabussina tuo olisi ainakin täytenä ollessaan tosi hankala. Miten paljon ennen pysäkkiään pitäisi yläosastosta lähteä tunkemaan itseään ovelle? Entä jos istuisi yläosaston perällä ikkunapaikalla kaksi muuta matkustajaa vieressään? Molempien pitäisi nousta tekemään tilaa. Aika hankalaa. Ja jos käytäväkin olisi täynnä?

Sitä paitsi kolme rinnakkaista penkkiä yläosastossa tuntuvat minusta epäonnistuneelta ajatukselta. Nykyisinkään moni ei halua istua niin, että joku tulee itsen ja käytävän väliin, ja tällaiset sooloilijatyypit varaavat kaksi penkkiä istumalla käytäväpaikalla, tyhjä istuin ikkunapuolellaan. Istuisivatko he kolmen penkin rivillä käytäväpaikalla niin, että ikkunan puolelle jäisi kaksi penkkiä pimentoon?

Entä lastenvaunujen ja pyörätuolien käyttäjät? Suunnitelmassa ei näytä olevan heille mitään tilaa.

Sitä paitsi ovatko nivelbussit jokin todellinen tilaongelma ruuhka-aikana? Eikö se todellinen ongelma ole henkilöautojen määrä? Useimmissa vain yksi tai kaksi ihmistä. Haasteena olisi innostaa yhä useampi henkilöuton käyttäjä mukaan julkiseen liikenteeseen, ja tässä varmasti yksi aika tärkeä asia on se, että kulkuneuvoon nouseminen ja sieltä poistuminen on mahdollisimman helppoa. Tämän bussin kanssa se ei olisi.

Vierailija
Ei kaupunkibussissa tuon enempää matkatavaratilaa tarvita.

Itseasiassa kyllä tarvitaan. Ottaa päähän aina kun on menossa jonnekin edes yhden isomman laukun kanssa kun sitä ei saa mahtumaan minnekään. Lastenrattaille tuossa bussissa ei ainakaan ole yhtään tilaa. Jos tuota alettaisiin käyttää, niin taitaisi tulla muutama reklamaatio. Kaupunkiliikenne kun ei ole suunnattu vain lapsettomille, laukuttomille ja kiireisille.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Kaukoliikenteen luxus-bussin tuolta pohjalta voisi kyllä tehdä:

-Lisää matkatavaratilaa
-Baari
-Elokuvateatteri
-LCD näytöt, joissa kartta-näyttö ja paikalliset nähtävyydet, erikoisuudet jne.
-Langaton WLAN verkko
-230 AC pistorasiat automaattisulakkeilla
-Lepoasentoon säädettävät leveät penkit - joihin mahtuu istumaan. Nykybusseissa ei hartiat mahdu yhdelle penkille: kaksi saman kokoista vierekkäin istumassa on mahdotonta.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Toihan on vasta luonnos, eikä mikään varteen otettava vaihtoehto. Insinöörit noita väsää että ne voi avartaa mieltä.

Tuo on muistaakseni tampereen, pikaraitiotielle joku vaihtoehto idea.

kyllä huomaa taas, että ihmiset ei mitään tie. Luonnos ei tarkoita että on suunitelma.

Näkeehän tossa omalla silmälläkin kuinka tuo yläkerta on niin ahdas ja eikä toimiva ratkaisu.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Toihan on vasta luonnos, eikä mikään varteen otettava vaihtoehto. Insinöörit noita väsää että ne voi avartaa mieltä.

Tottakai se on luonnos. Tuossahan ei edes etupyörälle ole varattu tarpeeksi tilaa jousitukselle.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Volitans
tiäremiäs
Toihan on vasta luonnos, eikä mikään varteen otettava vaihtoehto. Insinöörit noita väsää että ne voi avartaa mieltä.



Tottakai se on luonnos. Tuossahan ei edes etupyörälle ole varattu tarpeeksi tilaa jousitukselle.

Vaikee sanoo onko hyvä idea vai huono, sitä mää vaan meinasin.

Petri Riikonen
Seuraa 
Viestejä245
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Vaikee sanoo onko hyvä idea vai huono, sitä mää vaan meinasin.

No tuon luonnoksen perusteella se on mielestäni huono, ja muutahan tässä ei ole mahdollista arvioida kuin tuota luonnosta.

Olisi muuten kiva tietää, millä perustein tämä bussi-idea on jonkun mielestä hyvä. Kaksi sen suuntaista ääntähän on tähän mennessä annettu. Siis nimenomaan kaupunkibussina (kuten luonnoksesa lukee), kertokaa hyväksi äänestäneet, mikä siinä on teidän mielestänne hyvää.

Vierailija

Biologille:

Tuo siis olisi ajateltu ruuhka-aikojen kulkuneuvoksi,
kun matkustajatilaa on noin paljon?
Ehkä tuo pelaisi matkoilla esim.
Helsingin keskustasta lähiöihin tai päin vastoin, mutta keskustabussina tuo olisi ainakin täytenä ollessaan tosi hankala

Mitenkähän Lontoossa käytetään 2-kerrosbusseja,
jotka ovat tähän verrattuna vielä hankalampia ?
Miten paljon ennen pysäkkiään pitäisi yläosastosta lähteä tunkemaan itseään ovelle?

Viittaan edelliseen Lontoon busseja koskevaan lausuntooni.
Entä jos istuisi yläosaston perällä ikkunapaikalla kaksi muuta matkustajaa vieressään?
Molempien pitäisi nousta tekemään tilaa. Aika hankalaa. Ja jos käytäväkin olisi täynnä?

Yläosaston peräosa on tässä lähempänä poistumisovea kuin etuosa. Penkkien välejä voisi harventaa sopivaksi,
jotta liikkuminen olisi helpompaa.
Aika hankalaa. Ja jos käytäväkin olisi täynnä?

Jos käytävä on täynnä, tarkoittaa se sitä,
että nykybussit ovat liian pieniä.
Nykyisinkään moni ei halua istua niin,
että joku tulee itsen ja käytävän väliin, ja tällaiset sooloilijatyypit varaavat kaksi
penkkiä istumalla käytäväpaikalla,
tyhjä istuin ikkunapuolellaan.
Istuisivatko he kolmen penkin rivillä käytäväpaikalla niin,
että ikkunan puolelle jäisi kaksi penkkiä pimentoon?

Eihän noista sooloilijatyypeistä haittaa ole silloin, kun bussissa on tilaa. Sitten, kun bussi alkaa olla täynnä,
pitää sooloilijoidenkin ymmärtää päästää kanssamatkustajat
käyttämään kaikkia penkkejä.
Entä lastenvaunujen ja pyörätuolien käyttäjät?
Suunnitelmassa ei näytä olevan heille mitään tilaa.

Lastenvaunu- ja pyörätuolipaikat ovat siinä alakerroksessa keskioven lähellä. Tämä on alaosastoltaan normaali matalalattiabussi.
Sitä paitsi ovatko nivelbussit jokin todellinen tilaongelma ruuhka-aikana? Eikö se todellinen ongelma ole henkilöautojen määrä?

Busseilla on keskikaupungilla yleensä omat kaistansa, joita ei henkilöautoilla saa tukkia.
Jos yhdelle pysäkille tulee yhtäaikaa kaksi nivelbussia, on pysäkkialue täynnä nivelbussia.
Kolmas joutuu jonottamaan kauempana "redillä" pysäkille pääsyä.
Näitä minun konseptejani mahtuisi n. kolme kahden nivelbussin tilaan.
Haasteena olisi innostaa yhä useampi henkilöuton käyttäjä mukaan julkiseen liikenteeseen,

Samaa mieltä. Silloin bussista pitäisi löytyä istumapaikka myös ruuhka-aikana.
ja tässä varmasti yksi aika tärkeä asia on se, että kulkuneuvoon nouseminen ja sieltä poistuminen on mahdollisimman helppoa.
Tämän bussin kanssa se ei olisi.

Kuten kirjoitin, tämä on alaosastoltaan ihan tavallinen matalalattiabussi.
Kulkuneuvoon nuoseminen ja sieltä poistuminen ei ole sen hankalampaa kuin matalalattiabusseissakaan.
Parvella matkustaisivat tietysti hyväkuntoiset, joille neljän portaan kiipeäminen ei tuota ongelmia.

Vierailija

Desi kirjoitti:

Itseasiassa kyllä tarvitaan. Ottaa päähän aina kun on menossa jonnekin edes yhden isomman laukun kanssa kun sitä ei saa mahtumaan minnekään.

Onkos muissa kaupunkibusseissa enemmän tavaratilaa ?
Lastenrattaille tuossa bussissa ei ainakaan ole yhtään tilaa. Jos tuota alettaisiin käyttää, niin taitaisi tulla muutama reklamaatio. Kaupunkiliikenne kun ei ole suunnattu vain lapsettomille, laukuttomille ja kiireisille.

Kuten jo kirjoitinkin, lastenvaunutila on siinä alakerroksessa keskioven
lähellä, kuten matalalattiabusseissa.

Vierailija

Tiäremies kirjoitti:

Tuo on muistaakseni tampereen,
pikaraitiotielle joku vaihtoehto idea.

Tämä ei ole pikaratikan vaihtoehto, vaan sen täydentäjä.
Näkeehän tossa omalla silmälläkin kuinka tuo
yläkerta on niin ahdas ja eikä toimiva ratkaisu.

Kyllä oli "suunnitellessa" EU-direktiivi tulostettuna,
ettei tilaongelmia pitäisi olla.
Tässä on tiloja enemmän kuin direktiivin minimit.

Vierailija
Onkos muissa kaupunkibusseissa enemmän tavaratilaa ?

Kyse oli juuri tämän luonnoksen bussista, ei nykyisin käytössä olevista busseista, joissa muuten niissäkin on liian vähän ylimääräistä tilaa. Eivät nekään täydellisiä ole, vaikka käytössä ovatkin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat