Seuraa 
Viestejä1041
Liittynyt10.5.2014

Erään englanninkielisen kirjoituksen mukaan ajatuksen keinokielistä kehitti 1629 ranskalainen Rene Descartes.

Sitä ennen oli 1200-luvulta alkaen joitakin hataria uskonnollisviritteisiä yritelmiä päästä perille enkelten kielistä tms.

Kun latinan kielen asema universaalina kielenä alkoi murentua syntyi motiiveja korvata latinan kieli toisella universaalilla kielellä??

https://fi.wikipedia.org/wiki/Keinotekoinen_kieli

Huolimatta siitä, että esperantolla on paljon harrastajia niin näyttää siltä kuin viime aikoina tärkein funktio keinokielille olisi ollut erilaisten tv-sarjojen vieraiden sivilisaatioiden puheen konstruktoiminen.

Itse sain lahjaksi noin vuonna 2000 tavukeinokielen, jolta odotin paljon ja kuvittelin sen omaavan selkeän funktion. Tähän mennessä se on auttanut minua "selvittämään" joitakin historian tapahtumia kun olen sitä avuksi käyttäen kääntänyt kaupunkien ja halitsijoiden nimiä muinaisen Babylonian historiassa. Olen saanut aikaan mielenkiintoisia "tarinoita" siitä miten historian vaiheet kenties kulkivat. Myös on auennut jonkin verran se miten mahdollisesti kehittyivät sijapäätteet muinaisiin kieliin. Niinpä on tavukeinokiellä selkeä avustava rooli eri asioiden tutkimisessa, mutta mikään varsinainen puhuttava tai kirjoitettava kieli siitä ei koskaan tule.

http://www.aavikkosade.fi/tavukieli.html

Eräässä mielessä luen tieteen notaatiokielet myös keinokielten maailmaan. Downloadasin muutama kuukausi sitten Eukleideen geometriaa käsitteleviä kirjoja, joissa oli väreille ja kuvioilla keskeinen rooli. Tieteen piiriin kuuluvat keinokielet ovat kyllä aivan toinen juttu kuin nuo humanistien väsäämät jutut. Varsinaisesti niitä ei virallisesti noteerata keinokieliksi tai apukieliksi, vaan katsotaan niiden kuuluvan elimellisesti tieteelliseen esitykseen, mutta minun mielestäni ne ovat selkeitä apukieliä.

Kommentit (2)

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3271
Liittynyt30.5.2010

Kieli edustaa hallintaa, ajatusten ohjailua, tiettyä kulttuuria jne..

Ei, jos joku meille kielen antaa, se on oma äiti.

Muut hylätään, niin se vain on.

Varsinkin ne kielet hylätään, joiden tarkoitusperät ovat hämärät; eli siis niin ylevät, ettei niitä rupoisella kansankielellä ymmärretä.

Ne jäävät akateemikkojen harrastuksiksi.

Siinä on keinokielien funktio.

Ihan kiva sinänsä.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat