Sivut

Kommentit (34)

Juha1932
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt25.12.2016

Artikkeli "jos et syö kuituja......" ei sovi missään mielessä minuun eikä iso vanhempiini.

"Ravintokuituja on runsaasti täysjyväviljassa, palkokasveissa, pähkinöissä ja siemenissä."

En syö täysjyväviljaa missään muodossa, en ruisleipää, enkä pähkinöitä  mm. sen takia että ruisleipä, pähkinät lisäävät ien-pakoa jota minulla on jo runsaasti. Palkokasveja, siemeniä tum en ole koskaan syönyt koska minulle on  opetettu että siemenet on tarkoitettu kasvin jatkamiseen ja niissä on usein myrkyllisiä aineita.

Syön paljon omatekoista vehnäleipää, pullaa, ohukaisia yms. eli paljon vehnäjauhoja ja paljon sokeria. Teen leipää paljolti sen takia että saan suolatonta ja terveellisemmällä rasvalla, oliiviöljyllä ja auringonkukkaöljyllä tehtyä.

Sanotaan että vatsa toimii kun syö kuituja. Minun vatsa toimii kun syön 3 ateriaa päivässä ja juon vettä vain aterioiden välissä- Jos syön matkoilla ja vierailuilla 5-6 kertaa päivässä ja juon ruokailussa, vatsani toiminta hidastuu eikä mikään "Laksamyslin" apteekin tuote lisä kuitu ? tms jota otan auta.

Minun mummuni söi 30 vuotta pääosin velliä jossa lehmänmaitoa ja lisäksi kermaa ja muutama lusikallinen vehnäjauhoja, hyvin vatsa toimi ja päänuppi vielä 96 vuotiaana. Ei mitään lääkityksiä.

Itse olen myös täysin terve, vain kolesterolilääkettä syön ja verensokeria mittailen usein, kun odottelen 2 tyypin sokeritautia.

Kurkö
Seuraa 
Viestejä175
Liittynyt16.10.2013

Otsikko on vähän hölmö. Koe tehtiin hiireillä. En ole tietääkseni hiiri. Eikä ole inuiittikaan, jotka ennen vanhaan söivät suurilta osin lihaa ja joivat verta. Silti ovat hengissä tänäkin päivänä, joskin ovat alkaneet länsimaalaistua ja syödä köyhää pikaruokaa. 

Joten se siitä sitten. Tutkimus selittääkin enemmän hiiren suolen toimintaa kuin ihmisen. 

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Juha1932 kirjoitti:
Artikkeli "jos et syö kuituja......" ei sovi missään mielessä minuun eikä iso vanhempiini.

"Ravintokuituja on runsaasti täysjyväviljassa, palkokasveissa, pähkinöissä ja siemenissä."

En syö täysjyväviljaa missään muodossa, en ruisleipää, enkä pähkinöitä  mm. sen takia että ruisleipä, pähkinät lisäävät ien-pakoa jota minulla on jo runsaasti. Palkokasveja, siemeniä tum en ole koskaan syönyt koska minulle on  opetettu että siemenet on tarkoitettu kasvin jatkamiseen ja niissä on usein myrkyllisiä aineita.

Syön paljon omatekoista vehnäleipää, pullaa, ohukaisia yms. eli paljon vehnäjauhoja ja paljon sokeria. Teen leipää paljolti sen takia että saan suolatonta ja terveellisemmällä rasvalla, oliiviöljyllä ja auringonkukkaöljyllä tehtyä.

Sanotaan että vatsa toimii kun syö kuituja. Minun vatsa toimii kun syön 3 ateriaa päivässä ja juon vettä vain aterioiden välissä- Jos syön matkoilla ja vierailuilla 5-6 kertaa päivässä ja juon ruokailussa, vatsani toiminta hidastuu eikä mikään "Laksamyslin" apteekin tuote lisä kuitu ? tms jota otan auta.

Minun mummuni söi 30 vuotta pääosin velliä jossa lehmänmaitoa ja lisäksi kermaa ja muutama lusikallinen vehnäjauhoja, hyvin vatsa toimi ja päänuppi vielä 96 vuotiaana. Ei mitään lääkityksiä.

Itse olen myös täysin terve, vain kolesterolilääkettä syön ja verensokeria mittailen usein, kun odottelen 2 tyypin sokeritautia.

Cool story, bro. Kokeile ihmeessä vetää päivän vanhaa vehnäleipää ja kerro mitä se tekee sun ienpaolle. Yritin lukea enemmänkin suolesi toiminnasta, muttei pysty, sattuu, syvälle sydämeen.

Himuli
Seuraa 
Viestejä1392
Liittynyt10.3.2016

Yksilötasolla on mahdoton sanoa minkälainen ruokavalio on terveellinen, mutta ainakaan tilastollisella tasolla ei voida pitää suositeltavana käyttää suuria määriä sokeria, vehnää, kasviöljyjä ja kolesterolilääkkeitä. Nuo kaikki ovat omilla tavoillaan elimistöä rasittavia tekijöitä.

BCK
Seuraa 
Viestejä6954
Liittynyt9.7.2010

^ Miksi ei ole suositeltavaa käyttää suuria määriä kasviöljyä, ja onko se oma privaattisuosituksesi? Mihin tilastoihin tuo suosituksesi perustuu?

Mihin tilastoihin perustuu suosituksesi kolesterolilääkkeestä?

BCK
Seuraa 
Viestejä6954
Liittynyt9.7.2010

Kiitokset rehellisestä vastauksesta, Tuuba. Tuollainen ei ole itsestäänselvää tällä palstalla, joten upeeta toimintaa.

Sokerin ja valkoisen vehnäjauhon kohdalla olen samaa mieltä kanssasi. Ne varmaan eivät ole kovin terveellisiä (paitsi siinä erikoistapauksessa, että on kovasti aliravittu). Kasviöljyjä suositellaan kohtuullisesti ainakin valtion ravitsemustoimikunnan suosituksissa, mutta ei niitä kannata tietystikään liikaa nauttia. Mitä tule kolesterolilääkkeeseen, niin siitä en ole varma. Kai ne lääkärit sitä ihan aiheellisesti määräävät, kai ne vähentävät sv-tautien päätetapahtumia? Jotkut saavat niistä sivuvaikutuksia lihaksistoon, mutta kai niiden hyödyt nimenomaan tilastollisesti ovat suuremmat sellaisilla, joilla on todella korkeat kolesteroliarvot?  

BCK
Seuraa 
Viestejä6954
Liittynyt9.7.2010

Tuossa aloituskirjoituksessa (artikkelissa) sanotaan näin:

"
Tutkijat lisäsivät kokeeksi ruokaan prebiootteja, joita käytetään monissa elintarvikkeissa. Ne johtivat hiirissa samanlaiseen liman katoamiseen kuin kuiduton ruoka.

Mikrobikirjo muuttui jopa päivittäin sen mukaan, mitä hiiret söivät. Jotkin bakteerilajit pärjäsivät paremmin vähäkuituisissa, toiset runsaskuituisissa oloissa.

Neljä kuiduitta kukoistavaa mikrobilajia olivat ainoita, jotka tuottavat suolen liman proteiineja hajottavia entsyymejä.

Mitä vähemmän kuituja hiiri söi, sitä ohuempi limaa tuottavien solujen kerros oli. Hento limapeite ei suojannut taudinaiheuttajilta.

”Vaikka tämä tutkimus tehtiin hiirillä, tulos vahvistaa sen, mitä ravitsemustieteilijät ovat toitottaneet vuosikymmeniä. Kannattaa syödä paljon luonnollisia kuituja. Ruokavalio vaikuttaa suoraan suolistomikrobeihin ja sairastumisalttiuteen”, Martens sanoo tiedotteessa."

(boldaus minun) Eikös prebiootit ole juurikin kuitua? Ovatko ne "luonnollisia kuituja" vai keinotekoisia? Onko tuossa nyt kaksi vastakkaista väitettä? Prebiootit ovat pahasta, mutta luonnolliset kuidut hyvästä. Jos prebiootit ovat luonnollisia kuituja (en tiedä, ovatko), niin ne ovat sekä pahasta että hyvästä. Mitä siis ovat prebiootit?

BCK
Seuraa 
Viestejä6954
Liittynyt9.7.2010

Prebiooteista.

Reijo Laatikainen kirjoittaa artikkelissa Syvätietoa hiilareista
että 10-20 % (?),  ruokavaliomme hiilihydraateista imeytyy surkeasti. Siksi niiden energia-arvokin on alhainen, vain n. 2 kcal/g. Syömällä huonosti imeytyviä hiilihydraatteja  todellista energiansaantia voidaan vähentää, ja parantaa useita fysiologisia toimintoja. Tosin samalla lisääntyy myös ilma- ja muut vatsavaivat.
Hiilihydraatit jaetaan neljään pääryhmään, FODMAP-hiilihydraatit, resistentti tärkkelys, tärkkelys, "sokeri".
Näistä huonosti imeytyvät hiilihydraatit, eli siis FODMAP -hiilihydraatit *) ja resistentti tärkkelys ovat prebiootteja ja toimivat kuin kuitu. Ne ovat luonnon omia prebiootteja. 
FODMAP tulee sanoista Fermentable Oligo-, Di-, and Mono-saccharides And Polyols.  **)
Ns. hyvät bakteerit, kuten bifidobakteerit ja laktobasillit, ovat pääasiallisesti vastuussa sulamattomien hiilihydraattien fermentoinnista paksusuolessa. Hyvät bakteerit siis kukoistavat sitä enemmän, mitä enemmän niille annetaan ruokaa eli huonosti imeytyviä hiilihydraatteja. Samalla kun ne edistävät  edullisten mikrobien kasvua,  saamme tosin ”nauttia” käymisen seurauksena syntyvän kaasun vaikutuksista. Huonosti imeytyvät hiilihydraatit toimivat melkein samalla tavoin kuin kuitu, lisäävät siis ulosteen massaa ja vesipitoisuutta. Siksi ne helpottavat ummetusta – ja pahimmillaan aiheuttavat ripulioireita.
Nämä huonosti imeytyvät hiilihydraatit:
- niillä on alhainen GI (10-30), joten ne ehkäissevät diabeteksen syntyä, ja auttanevat hoitotasapainossa ja painonhallinnassa (koska lisäävät kylläisyyttä?)
- alhainen insuliinivaste
- ehkä parantavat vastustuskykyä
- prebioottiset vaikutukset suoliston mikroiflooraan
- SCFA-tuotanto nousee 
(Jonkinlaisena vastakohtana on tärkkelys ja "sokeri", jotka eivät aiheuta IBS-oireita, mutta jotka toisaalta antavat huonon kylläisyyden ja joilla on korkea GI >80

*) nämä FODMAP-hiilarit ovat juuri niitä, joista ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivät saavat ikävä kyllä oireita
**) "Unholan hiilihydraatit

Näihin kuuluu sellaisia hiilihydraatteja, jotka ehkä käytiin läpi ravitsemustieteen perusteissa, tai ehkä ei. Joka tapauksessa ne ovat niin vähän esillä, ettei niitä kissa vieköön muista.

- Fruktaanit eli oligo-fruktoosit eli frukto-oligosakkaridit (FOS) sisältäen mm. inuliinin. Nämä ovat useammasta fruktoosi -molekyylistä muodostuneita ketjuuntuneita hiilihydraatteja.
- Galaktaanit eli galakto-oligosakkaridit (GOS). Nämä ovat useammasta galaktoosi -molekyylistä muodostuneita ketjuuntuneita hiilihydraatteja.
- Raffinoosi on trisakkaridi, joka koostuu glukoosista, galaktoosista ja fruktoosista.
-Resistentti tärkkelys
 Mannoosi ja monet muut marginaaliset, joita en muista luetella "

BCK
Seuraa 
Viestejä6954
Liittynyt9.7.2010

(jatkuu)

Yhteenvetona Laatikainen kirjoittaa, että asiaa on tutkitta liian vähän, mutta että:
Paksusuoli ja erityisesti sen mikrobistomme taitaa tykätä siitä, että huonosti sulavaa hiilaria riittää suoliston loppupäähän. Lopulta se koituu ilmeisesti myös sydämen ja verisuonten, ehkä vastauskyvynkin eduksi. Kysymys vain kuuluu miten paljon niitä tarvitaan optimaalisiin terveysvaikutuksiin, ja miten vatsa niitä sietää? Ehkäpä tätä joskus vielä selvitetään. Suoli kertoo yksilöllisesti, milloin se on saanut tarpeekseen huonosti imeytyviä hiilihydraatteja.

On esitetty, että hiilihydraateista tuli ihmiselle vasta ongelma, kun opittiin jauhamaan vilja erittäin hienoksi, poistamaan siitä kuorirakenteet, tekemään marjoista ja hedelmistä mehuja,  ja jalostamaan sokeria. Kuulostaa aika uskottavalta, vaikkapa erittäin hiilihydraattipitoisen ja terveellisen Okinawan ruokavalion valossa. Perinteinen Okinawan ruokavalio sisältää luonnollisia prosessoimattomia hiilihydraatteja jopa 85  E %.

BCK
Seuraa 
Viestejä6954
Liittynyt9.7.2010

BCK kirjoitti:
Tuossa aloituskirjoituksessa (artikkelissa) sanotaan näin:

"
Tutkijat lisäsivät kokeeksi ruokaan prebiootteja, joita käytetään monissa elintarvikkeissa. Ne johtivat hiirissa samanlaiseen liman katoamiseen kuin kuiduton ruoka.

Mikrobikirjo muuttui jopa päivittäin sen mukaan, mitä hiiret söivät. Jotkin bakteerilajit pärjäsivät paremmin vähäkuituisissa, toiset runsaskuituisissa oloissa.

Neljä kuiduitta kukoistavaa mikrobilajia olivat ainoita, jotka tuottavat suolen liman proteiineja hajottavia entsyymejä.

Mitä vähemmän kuituja hiiri söi, sitä ohuempi limaa tuottavien solujen kerros oli. Hento limapeite ei suojannut taudinaiheuttajilta.

”Vaikka tämä tutkimus tehtiin hiirillä, tulos vahvistaa sen, mitä ravitsemustieteilijät ovat toitottaneet vuosikymmeniä. Kannattaa syödä paljon luonnollisia kuituja. Ruokavalio vaikuttaa suoraan suolistomikrobeihin ja sairastumisalttiuteen”, Martens sanoo tiedotteessa."

(boldaus minun) Eikös prebiootit ole juurikin kuitua? Ovatko ne "luonnollisia kuituja" vai keinotekoisia? Onko tuossa nyt kaksi vastakkaista väitettä? Prebiootit ovat pahasta, mutta luonnolliset kuidut hyvästä. Jos prebiootit ovat luonnollisia kuituja (en tiedä, ovatko), niin ne ovat sekä pahasta että hyvästä. Mitä siis ovat prebiootit?

Koska prebiootitkin ovat "luonnollisia kuituja",  näyttäisi siltä, että artikkelissa tosiaankin on mahdollisesti virheellinen väittämä prebioottien osalta? Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
Liittynyt22.7.2011

Alkuperäisessä tekstissä lukee, että

Purified prebiotic fibers do not alleviate degradation of the mucus layer.

Tuskin "purified" on kovasti luonnollista?

BCK
Seuraa 
Viestejä6954
Liittynyt9.7.2010

Opettaja kirjoitti:
Alkuperäisessä tekstissä lukee, että

Purified prebiotic fibers do not alleviate degradation of the mucus layer.

Tuskin "purified" on kovasti luonnollista?

Hyvä pointti. Sitten kun vielä tietäsi, mitkä E-koodit tai muut ainekset ovat näitä "purified"-tyyppisiä prebiootteja... Onkohan xylitoli??  (Nimimerkki paljon xylitolipurkkaa syövä kysyy.)

Tuo aloituskirjoituksen linkki vei yhteenvetosivulle, mutta jos haluaa lukea itse artikkelin, pitää maksaa rahnaa. Science Daily-lehdessä tuota referoidaan, ja puhutaan prosessoidusta ruuasta, jota pitäisi välttää, ja

"While this work was in mice, the take-home message from this work for humans amplifies everything that doctors and nutritionists have been telling us for decades: Eat a lot of fiber from diverse natural sources," says Martens. "Your diet directly influences your microbiota, and from there it may influence the status of your gut's mucus layer and tendency toward disease. But it's an open question of whether we can cure our cultural lack of fiber with something more purified and easy to ingest than a lot of broccoli."

Mitähän muita prosessoituja ruokia on kuin sokeri ja valkoiset vehnäjauhot, ja niistä valmistetut ruoat? Maito? Jugurtti? Kokojyväleipä? Keksit ja karkit ainakin. Sipsit varmaan. Säilykkeet? Pakasteet? Puolivalmisteet? Kaikki valmisruoka? Onko olennaista se, että ruoka-aineita on käsitelty teollisesti, vaiko se, että ruokaan on lisätty jotain, joka ei ole ns. luonnollista?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat