Seuraa 
Viestejä26
Liittynyt6.11.2014

Luin artikkelin eräästä mediasta, että Nasalla on tämä uusi moottori, joka ei vaadi propulsiota. Artikkelissa todettiin:
"Nasa on nyt testannut moottoria ja saanut selville, että se tuottaa tyhjiössä 1,2 millinewtonia kilowattia kohden."

Totesin kommentteihin, että jos tuo pitäisi paikkaansa kaikissa nopeuksissa, niin olisi mahdollista rakentaa tuon avulla ikiliikkuja. Tuosta toteamuksesta lähti varsin monihaarainen ja viihdyttävä keskustelu, jossa väitettäni yritettiin kumota. Kyseinen media ei ole tiedepainoitteinen, joten siinä mielessä ymmärrettävää, että kaikki eivät oikein ymmärtäneet mistä on kyse.

Onko täällä lukijoita, jotka osaavat väitteeni todistaa tai onko sellaisia, jotka haluavat yrittää kumota sen. Väitän selättäväni kaikki vastaväitteet kaavoilla ja laskelmilla. Todistelu perustuu Newtonilaiseen perusmekaniikkaan, tässä ei edes suhteellisuusteoriaa tarvita.

Erä 1, en anna tässä kohti enempää, mutta lisää tulee tarvittaessa.

Sivut

Kommentit (19)

Newcastle
Seuraa 
Viestejä55
Liittynyt13.12.2011

Huomaa, että tehonlähteen ollessa avaruusaluksessa sen teho (esim. 1 kW) pienenee nopeuden funktiona (näyttää pienentyvän toisen näkökulmasta) erityisen suhteellisuusteorian mukaisesti. Esimerkiksi nopeuden ollessa 0.99 c on teho enää 141 W.

Tietysti on muutenkin mielenkiintoista, että voiman ja tehon välillä olisi lineaarikuvaus.

Mycroft
Seuraa 
Viestejä8
Liittynyt19.11.2016

Luin nopeasti siitä EmDrivestä, eikö tämä uusi mylly tarvi mikroaaltoja toimiakseen? Siinähän sitä energiaa kuluu. Ellei sitten matkusta Eko-luokassa Marsiin ja yritä kaapata Auringon mikroaaltoja ...

JPI
Seuraa 
Viestejä24834
Liittynyt5.12.2012

tuas yksi viisas kirjoitti:
Luin artikkelin eräästä mediasta, että Nasalla on tämä uusi moottori, joka ei vaadi propulsiota. Artikkelissa todettiin:
"Nasa on nyt testannut moottoria ja saanut selville, että se tuottaa tyhjiössä 1,2 millinewtonia kilowattia kohden."

Totesin kommentteihin, että jos tuo pitäisi paikkaansa kaikissa nopeuksissa, niin olisi mahdollista rakentaa tuon avulla ikiliikkuja. Tuosta toteamuksesta lähti varsin monihaarainen ja viihdyttävä keskustelu, jossa väitettäni yritettiin kumota. Kyseinen media ei ole tiedepainoitteinen, joten siinä mielessä ymmärrettävää, että kaikki eivät oikein ymmärtäneet mistä on kyse.

Onko täällä lukijoita, jotka osaavat väitteeni todistaa tai onko sellaisia, jotka haluavat yrittää kumota sen. Väitän selättäväni kaikki vastaväitteet kaavoilla ja laskelmilla. Todistelu perustuu Newtonilaiseen perusmekaniikkaan, tässä ei edes suhteellisuusteoriaa tarvita.

Erä 1, en anna tässä kohti enempää, mutta lisää tulee tarvittaessa.

Olet täysin oikeassa. Kirjoitin juuri pitkähkön vastauksen syistä miksi, muttä nämä sastanan kännykät, kaik hävis kuin pieru saharaan.
Palataan asiaan järkevämpään aikaan. :-)

3³+4³+5³=6³

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

tuas yksi viisas kirjoitti:
Luin artikkelin eräästä mediasta, että Nasalla on tämä uusi moottori, joka ei vaadi propulsiota. Artikkelissa todettiin:
"Nasa on nyt testannut moottoria ja saanut selville, että se tuottaa tyhjiössä 1,2 millinewtonia kilowattia kohden."

Totesin kommentteihin, että jos tuo pitäisi paikkaansa kaikissa nopeuksissa, niin olisi mahdollista rakentaa tuon avulla ikiliikkuja. Tuosta toteamuksesta lähti varsin monihaarainen ja viihdyttävä keskustelu, jossa väitettäni yritettiin kumota. Kyseinen media ei ole tiedepainoitteinen, joten siinä mielessä ymmärrettävää, että kaikki eivät oikein ymmärtäneet mistä on kyse.

Onko täällä lukijoita, jotka osaavat väitteeni todistaa tai onko sellaisia, jotka haluavat yrittää kumota sen. Väitän selättäväni kaikki vastaväitteet kaavoilla ja laskelmilla. Todistelu perustuu Newtonilaiseen perusmekaniikkaan, tässä ei edes suhteellisuusteoriaa tarvita.

Erä 1, en anna tässä kohti enempää, mutta lisää tulee tarvittaessa.

No laita nyt sitten vaikka se todistelu seuraavaksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28274
Liittynyt16.3.2005

Jos se tuottaa vakiovoiman, niin 833 km/s nopeudessa se tuottaa mekaanista tehoa yli kilowatin. Eli teoriassa siitä voi tehdä ikiliikkujan. Käytännössä noilla arvoilla se on tietenkin mahdotonta, koska mikään mekaaninen laite ei kestä lähellekään tuollaista nopeutta.

Onko se sitten oikeasti noin (tai onko tuo työntövoima edes todellinen tulos), sitä on mahdoton sanoa. Tuo laite rikkoo toimiessaan liikemäärän säilymislakia, joka on samanarvoinen luonnonlaki kuin energian säilyminen. Ne liittyvät avaruuden symmetrioihin. Jos liikemäärän säilymisen rikkoutuminen todistetaan, emme voi pitää energian säilymistäkään enää itsestäänselvyytenä. Fysiikan perusteet on kirjoitettava aivan uusiksi.

tuas yksi viisas
Seuraa 
Viestejä26
Liittynyt6.11.2014

Newcastle kirjoitti:
Huomaa, että tehonlähteen ollessa avaruusaluksessa sen teho (esim. 1 kW) pienenee nopeuden funktiona (näyttää pienentyvän toisen näkökulmasta) erityisen suhteellisuusteorian mukaisesti. Esimerkiksi nopeuden ollessa 0.99 c on teho enää 141 W.

Tietysti on muutenkin mielenkiintoista, että voiman ja tehon välillä olisi lineaarikuvaus.

Tähän ei tarvitse suhteellisuusteoriaa.

Newtonilaisestikin tapahtuu samankaltainen ilmiö. Jos kiihdytetään vakioteholla, niin kiihtyvyys heikkenee koko ajan, myös Newtonin mukaan.

tuas yksi viisas
Seuraa 
Viestejä26
Liittynyt6.11.2014

CE-hyväksytty kirjoitti:
tuas yksi viisas kirjoitti:
Luin artikkelin eräästä mediasta, että Nasalla on tämä uusi moottori, joka ei vaadi propulsiota. Artikkelissa todettiin:
"Nasa on nyt testannut moottoria ja saanut selville, että se tuottaa tyhjiössä 1,2 millinewtonia kilowattia kohden."

Totesin kommentteihin, että jos tuo pitäisi paikkaansa kaikissa nopeuksissa, niin olisi mahdollista rakentaa tuon avulla ikiliikkuja. Tuosta toteamuksesta lähti varsin monihaarainen ja viihdyttävä keskustelu, jossa väitettäni yritettiin kumota. Kyseinen media ei ole tiedepainoitteinen, joten siinä mielessä ymmärrettävää, että kaikki eivät oikein ymmärtäneet mistä on kyse.

Onko täällä lukijoita, jotka osaavat väitteeni todistaa tai onko sellaisia, jotka haluavat yrittää kumota sen. Väitän selättäväni kaikki vastaväitteet kaavoilla ja laskelmilla. Todistelu perustuu Newtonilaiseen perusmekaniikkaan, tässä ei edes suhteellisuusteoriaa tarvita.

Erä 1, en anna tässä kohti enempää, mutta lisää tulee tarvittaessa.

No laita nyt sitten vaikka se todistelu seuraavaksi.

Neutroni todisti jo, mutta onko vastaväitettä Neutronin todistukselle?

Haamu
Seuraa 
Viestejä606
Liittynyt11.1.2012

No millä perusteella se työntövoima oletataan samaksi nopeudesta riippumatta? Ei kait tuollaista oletusta tehtyjen testien perusteella voi tehdä? Kyseenalaistan siis lähtöoletuksia en itse päättelyketjua.

tuas yksi viisas
Seuraa 
Viestejä26
Liittynyt6.11.2014

Haamu kirjoitti:
No millä perusteella se työntövoima oletataan samaksi nopeudesta riippumatta? Ei kait tuollaista oletusta tehtyjen testien perusteella voi tehdä? Kyseenalaistan siis lähtöoletuksia en itse päättelyketjua.

Koska kaikista artikkeleista puuttuu sanan "lepotilassa", niin se antaa ymmärtää että se pätisi aina. Kun näin sen yksikön N/W eli voima per teho, niin ajattelin, että ei tuollaista yksikköä voi olla olemassa. Eikä voikkaan, paitsi lepotilassa. Muut kommentoijat eivät nähneet mitään kummallista yksikössä ja totesivat, että ihan hyvin se toimii kaikissa nopeuksissa. 

Kyseenalaistat aivan oikein lähtöoletuksen, kuten minäkin, mutta muut eivät nähneet lähtöoletuksessa mitään vikaa! 

En voi sanoa missä keskustelu käytiin, kun täällä ei saa mainita kilpailevia medioita.

Goswell
Seuraa 
Viestejä11017
Liittynyt8.3.2010

Miksi teho pienenee nopeuden funktiona, mistä moottori tietää kuinka nopeasti se liikkuu, entä minkä suhteen nopeutta verrataan. Moottorin aiheuttama kiihtyvyys voi olla raketissa kaiken aikaa sama, sekään ei aiheuta muutosta. Entä miksi kiihdyttäminen muka vaikuetuu nopeuden kasvaessa tyhjiössä, nopeus voi kasvaa kiihtyvyyden olessa silti vakio. En ymmärrä moista.

Minun mielestä noin.

JPI
Seuraa 
Viestejä24834
Liittynyt5.12.2012

tuas yksi viisas kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
tuas yksi viisas kirjoitti:
Luin artikkelin eräästä mediasta, että Nasalla on tämä uusi moottori, joka ei vaadi propulsiota. Artikkelissa todettiin:
"Nasa on nyt testannut moottoria ja saanut selville, että se tuottaa tyhjiössä 1,2 millinewtonia kilowattia kohden."

Totesin kommentteihin, että jos tuo pitäisi paikkaansa kaikissa nopeuksissa, niin olisi mahdollista rakentaa tuon avulla ikiliikkuja. Tuosta toteamuksesta lähti varsin monihaarainen ja viihdyttävä keskustelu, jossa väitettäni yritettiin kumota. Kyseinen media ei ole tiedepainoitteinen, joten siinä mielessä ymmärrettävää, että kaikki eivät oikein ymmärtäneet mistä on kyse.

Onko täällä lukijoita, jotka osaavat väitteeni todistaa tai onko sellaisia, jotka haluavat yrittää kumota sen. Väitän selättäväni kaikki vastaväitteet kaavoilla ja laskelmilla. Todistelu perustuu Newtonilaiseen perusmekaniikkaan, tässä ei edes suhteellisuusteoriaa tarvita.

Erä 1, en anna tässä kohti enempää, mutta lisää tulee tarvittaessa.

No laita nyt sitten vaikka se todistelu seuraavaksi.

Neutroni todisti jo, mutta onko vastaväitettä Neutronin todistukselle?

Lisätodisteena laitteen ongelmista on se, että mikäli se EI kehittäisi vakiotyöntöä nopeudesta riippumatta, niin Galileiläinen suhteellisuus rikkoutuisi. Senhän mukaan luonto, ja silloin siis myös kaikki vimpaimet, toimivat täsmälleen samoin liikkuivat ne millä nopeudella tahansa, periaate joka lienee nykyihmisille, se kaikkein itsestäänselvin.

3³+4³+5³=6³

JPI
Seuraa 
Viestejä24834
Liittynyt5.12.2012

Goswell kirjoitti:
Miksi teho pienenee nopeuden funktiona, mistä moottori tietää kuinka nopeasti se liikkuu, entä minkä suhteen nopeutta verrataan. Moottorin aiheuttama kiihtyvyys voi olla raketissa kaiken aikaa sama, sekään ei aiheuta muutosta. Entä miksi kiihdyttäminen muka vaikuetuu nopeuden kasvaessa tyhjiössä, nopeus voi kasvaa kiihtyvyyden olessa silti vakio. En ymmärrä moista.

Hyvö Gossu! Postasin juuri ihan samasta asiasta.:-)

3³+4³+5³=6³

JPI
Seuraa 
Viestejä24834
Liittynyt5.12.2012

tuas yksi viisas kirjoitti:
Newcastle kirjoitti:
Huomaa, että tehonlähteen ollessa avaruusaluksessa sen teho (esim. 1 kW) pienenee nopeuden funktiona (näyttää pienentyvän toisen näkökulmasta) erityisen suhteellisuusteorian mukaisesti. Esimerkiksi nopeuden ollessa 0.99 c on teho enää 141 W.

Tietysti on muutenkin mielenkiintoista, että voiman ja tehon välillä olisi lineaarikuvaus.

Tähän ei tarvitse suhteellisuusteoriaa.

Newtonilaisestikin tapahtuu samankaltainen ilmiö. Jos kiihdytetään vakioteholla, niin kiihtyvyys heikkenee koko ajan, myös Newtonin mukaan.

Noin olisi mikäli sitä kappaletta todellakin kiihdytettäisiin kuin vaikkapa junaa. Mutta tässä on kyseessä aivan eri tilanne.

3³+4³+5³=6³

tuas yksi viisas
Seuraa 
Viestejä26
Liittynyt6.11.2014

JPI kirjoitti:
tuas yksi viisas kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
tuas yksi viisas kirjoitti:
Luin artikkelin eräästä mediasta, että Nasalla on tämä uusi moottori, joka ei vaadi propulsiota. Artikkelissa todettiin:
"Nasa on nyt testannut moottoria ja saanut selville, että se tuottaa tyhjiössä 1,2 millinewtonia kilowattia kohden."

Totesin kommentteihin, että jos tuo pitäisi paikkaansa kaikissa nopeuksissa, niin olisi mahdollista rakentaa tuon avulla ikiliikkuja. Tuosta toteamuksesta lähti varsin monihaarainen ja viihdyttävä keskustelu, jossa väitettäni yritettiin kumota. Kyseinen media ei ole tiedepainoitteinen, joten siinä mielessä ymmärrettävää, että kaikki eivät oikein ymmärtäneet mistä on kyse.

Onko täällä lukijoita, jotka osaavat väitteeni todistaa tai onko sellaisia, jotka haluavat yrittää kumota sen. Väitän selättäväni kaikki vastaväitteet kaavoilla ja laskelmilla. Todistelu perustuu Newtonilaiseen perusmekaniikkaan, tässä ei edes suhteellisuusteoriaa tarvita.

Erä 1, en anna tässä kohti enempää, mutta lisää tulee tarvittaessa.

No laita nyt sitten vaikka se todistelu seuraavaksi.

Neutroni todisti jo, mutta onko vastaväitettä Neutronin todistukselle?

Lisätodisteena laitteen ongelmista on se, että mikäli se EI kehittäisi vakiotyöntöä nopeudesta riippumatta, niin Galileiläinen suhteellisuus rikkoutuisi. Senhän mukaan luonto, ja silloin siis myös kaikki vimpaimet, toimivat täsmälleen samoin liikkuivat ne millä nopeudella tahansa, periaate joka lienee nykyihmisille, se kaikkein itsestäänselvin.

Odottelinkin tätä kysymystä. 

Tässä on itseasiassa kaksi haaraa, jotka pystyy molemmat todistamaan kaavoilla laskuilla.

1.

Kun nopeus kasvaa, niin vakiovoiman ja vakiokiihtyyvyyden yllä pitäminen vaatii koko ajan enemmän tehoa. Tämän voi todeta mm. liike-energian kaavalla E=0,5 x m x v^2. Kokeileppa vaikka 1 kg kappale, 0--> 1 m/s ja 10--> 11 m/s, huomaat että kovemmassa vauhdissa tarvitaan kiihdyttämiseen enemmän energiaa ja sitä kautta enemmän tehoa. Tehon tarpeen voi laskea mm. kaavasta, P=Fv, kun nopeus kasvaa, kasvaa tehon tarve.

2.

Mehän kiidämme maapallolla avaruudessa melko lujaa. Silti minun näkökulmastani olen paikallani ja lähden kohta mielestäni paikaltani kiihdyttämään kohti jääkaappia.  Liike energian muutokset ovat havainnoitsijan näkökulmasta aina samat riippumatta pohjanopeudesta. Eikä tähän tarvita suhteellisuusteoriaa, Newton riittää. 

Nature
Seuraa 
Viestejä8034
Liittynyt15.1.2014

Työ ja sitä vastaava energia on W = F*s = P*t. Liike-energia kuten liikemääräkin ovat suhteellisia käsitteitä, valittuun inertiaalikoordinaatistoon nähden. Eli kyse on sitten vain siitä milloin se nopeus valittuun koordinaatistoon nähden saavutetaan, jolla liike-ernergian muutos on yhtä suuri kuin tehty työ.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat