Seuraa 
Viestejä91
Liittynyt19.4.2011

Kaverin kanssa tässä nyt on väitelty. Hällä on kuormurista 24V akkusysteemi sippi ja löytyy 12V laturi. Hän on sataprosenttisen varma että kytkemällä laturin toiseen akuista latautuu koko systeemi. Ja siis irroittamatta akkuja toisistaan eli ne on koko aika 24V kytkennässä. No eihän se noin toimi. Eihän? Saako tuosta edes mitään hyötyä?

Sivut

Kommentit (28)

Diam
Seuraa 
Viestejä2394
Liittynyt14.9.2006

Potentiaaliero on hieman väärinpäin, fysiikan lakien mukaan se tasoittuu korkeammasta alempaan. Akkujen pitäisi olla samanlaisia ilman mitään epäsymmetriaa latauksessa.

Voiko 24 V:n järjestelmässä vaihtaa vain toisen akun? Se on kyllä mahdollista, mutta ei akkutaloudellisesti kannattavaa. Sarjaan kytketyt akut mukautuvat toisiinsa. Se tarkoittaa, että uusi akku joutuu kompensoimaan vanhaa akkua ja kuluu sen takia normaalia nopeammin. Eräs ratkaisu voi olla asentaa ns. ekvalisaattori eli tasaaja, tai kaksi 12 V:n varaajaa, kummallekin akulle omansa.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Keijona
Seuraa 
Viestejä9858
Liittynyt13.3.2015

kiinostaisi tietää onko olemassa joku tekninen kohtuuhintainen ratkaisu ladata 12V järjestelmällä 24V tai päinvastoin. Inverttereillä toki  onnistuu, mutta niitäkin pitää olla molemille oma.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6111
Liittynyt7.7.2007

Jupazuba kirjoitti:
Kaverin kanssa tässä nyt on väitelty. Hällä on kuormurista 24V akkusysteemi sippi ja löytyy 12V laturi. Hän on sataprosenttisen varma että kytkemällä laturin toiseen akuista latautuu koko systeemi. Ja siis irroittamatta akkuja toisistaan eli ne on koko aika 24V kytkennässä. No eihän se noin toimi. Eihän? Saako tuosta edes mitään hyötyä?

No, ei toimi ei, eli toinen akku ei lataannu. Vain se akku lataantuu, johon laturi kytketään. Tämä tietysti silloin, kun akut ovat sarjassa, eli on 24V systeemi. Jos akut olisi rinnankytkettyjä, niin silloin lapsikin tietäisi, että molemmat lataantuu.

Periaatteessa on mahdollista, että olisi automaattinen 12V /24V laturi, joka automaattisesti tunnistaisi, onko kyseessä 12V vai 24V systeemi ja vasta tunnistuksen jälkeen alkaisi ladata.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3662
Liittynyt7.7.2013

On toki. Lataat ensin 4h toista akkua sitten 4h toista akkua. Tai irroitat toisen akun ja kytket akut rinnakkain latauksen ajaksi. 12v -> 24v buck konvertterin osat ei paljon maksa joten ebaysta niitä saanee kohtuuhinnalla

ovolo
Seuraa 
Viestejä6111
Liittynyt7.7.2007

Keijona kirjoitti:
kiinostaisi tietää onko olemassa joku tekninen kohtuuhintainen ratkaisu ladata 12V järjestelmällä 24V tai päinvastoin. Inverttereillä toki  onnistuu, mutta niitäkin pitää olla molemille oma.

Onhan noita valmiina: Eli pwm:llä toteutettu StepUp eli buck konvertteri:

http://www.ebay.com/bhp/12v-to-24v-step-up

Jos muuntaa jännitettä alaspäin, tarvitaan step down konvertteri. Periaatteessa StepUp ja StepDown konvertterin  voi tehdä samaankin pakettiin.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9858
Liittynyt13.3.2015

ovolo kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
kiinostaisi tietää onko olemassa joku tekninen kohtuuhintainen ratkaisu ladata 12V järjestelmällä 24V tai päinvastoin. Inverttereillä toki  onnistuu, mutta niitäkin pitää olla molemille oma.

Onhan noita valmiina: Eli pwm:llä toteutettu StepUp eli buck konvertteri:

http://www.ebay.com/bhp/12v-to-24v-step-up

Jos muuntaa jännitettä alaspäin, tarvitaan step down konvertteri. Periaatteessa StepUp ja StepDown konvertterin  voi tehdä samaankin pakettiin.

Jänniteenalennin on tuttu, mutta voiko  tuota käyttää akkujen lataukseen ?

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9858
Liittynyt13.3.2015

Keijona kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
kiinostaisi tietää onko olemassa joku tekninen kohtuuhintainen ratkaisu ladata 12V järjestelmällä 24V tai päinvastoin. Inverttereillä toki  onnistuu, mutta niitäkin pitää olla molemille oma.

Onhan noita valmiina: Eli pwm:llä toteutettu StepUp eli buck konvertteri:

http://www.ebay.com/bhp/12v-to-24v-step-up

Jos muuntaa jännitettä alaspäin, tarvitaan step down konvertteri. Periaatteessa StepUp ja StepDown konvertterin  voi tehdä samaankin pakettiin.

Jänniteenalennin on tuttu, mutta voiko  tuota käyttää akkujen lataukseen ?

Entäs jos tälläisessä portaattomassa jännitteensäätimessä linkki

Säätää ulostulojänniteen esim 13V niin lataisiko se 12 voltin akkua ? tai 26V taas 24V akkuja.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6111
Liittynyt7.7.2007

Keijona kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
kiinostaisi tietää onko olemassa joku tekninen kohtuuhintainen ratkaisu ladata 12V järjestelmällä 24V tai päinvastoin. Inverttereillä toki  onnistuu, mutta niitäkin pitää olla molemille oma.

Onhan noita valmiina: Eli pwm:llä toteutettu StepUp eli buck konvertteri:

http://www.ebay.com/bhp/12v-to-24v-step-up

Jos muuntaa jännitettä alaspäin, tarvitaan step down konvertteri. Periaatteessa StepUp ja StepDown konvertterin  voi tehdä samaankin pakettiin.

Jänniteenalennin on tuttu, mutta voiko  tuota käyttää akkujen lataukseen ?

Se vähän riippuu rakenteesta, onko StepUp ulostulo reguloitu, vai onko se yksinkertaisesti pelkkä jännitteentuplaaja ilman regulointiluuppia PWM-oskillaattorille, tai onko reguloitu ja ulostulojännitteen hienosäätö.

Toisekseen yksinkertaiset, verkkomuuntajalla varustetut akkulaturit ovat yleensä vain tasasuuntaajalla ilman suodatusta, joten tuo ulostulo pitäisi suodattaa isolla elkolla ennen step_up-konvertteriin liittämistä. Eli riippuu vähän tapauksesta, eli akkulaturin ja step_up-konvertterin rakenteesta.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6111
Liittynyt7.7.2007

Keijona kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
kiinostaisi tietää onko olemassa joku tekninen kohtuuhintainen ratkaisu ladata 12V järjestelmällä 24V tai päinvastoin. Inverttereillä toki  onnistuu, mutta niitäkin pitää olla molemille oma.

Onhan noita valmiina: Eli pwm:llä toteutettu StepUp eli buck konvertteri:

http://www.ebay.com/bhp/12v-to-24v-step-up

Jos muuntaa jännitettä alaspäin, tarvitaan step down konvertteri. Periaatteessa StepUp ja StepDown konvertterin  voi tehdä samaankin pakettiin.

Jänniteenalennin on tuttu, mutta voiko  tuota käyttää akkujen lataukseen ?

Entäs jos tälläisessä portaattomassa jännitteensäätimessä linkki

Säätää ulostulojänniteen esim 13V niin lataisiko se 12 voltin akkua ? tai 26V taas 24V akkuja.

Tuo on perkkä step_up-konvertteri, joten ulostuloa tuskin saa paljon alle input-jännitteen (luulisin noin). Tosin ulostulo on reguloitu.  Eli noilla edelletyksillä käy sekä 12V että 24 voltin akun lataukseen. Tarkkaa käyttäytymistä, eli antaako ulos pienempää jännitettä, mitä input-jännite ei nyt varmuudella voi sanoa noilla annetuilla tiedoilla. Tarkemmat tiedot sais tuon monijalkaisen hakkuripiirin (LM2577) datasheetistä. Datasheet löytyy netistä.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5205
Liittynyt23.11.2009

Keijona kirjoitti:
kiinostaisi tietää onko olemassa joku tekninen kohtuuhintainen ratkaisu ladata 12V järjestelmällä 24V tai päinvastoin. Inverttereillä toki  onnistuu, mutta niitäkin pitää olla molemille oma.

Monet ihan perus kohtuuhintasista akkulatureista tukee sekä 12V että 24V akkuja.

Vai meinasitko että lataat 12V akulla 24V akkua tai päinvastoin?

Keijona
Seuraa 
Viestejä9858
Liittynyt13.3.2015

ovolo kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
kiinostaisi tietää onko olemassa joku tekninen kohtuuhintainen ratkaisu ladata 12V järjestelmällä 24V tai päinvastoin. Inverttereillä toki  onnistuu, mutta niitäkin pitää olla molemille oma.

Onhan noita valmiina: Eli pwm:llä toteutettu StepUp eli buck konvertteri:

http://www.ebay.com/bhp/12v-to-24v-step-up

Jos muuntaa jännitettä alaspäin, tarvitaan step down konvertteri. Periaatteessa StepUp ja StepDown konvertterin  voi tehdä samaankin pakettiin.

Jänniteenalennin on tuttu, mutta voiko  tuota käyttää akkujen lataukseen ?

Entäs jos tälläisessä portaattomassa jännitteensäätimessä linkki

Säätää ulostulojänniteen esim 13V niin lataisiko se 12 voltin akkua ? tai 26V taas 24V akkuja.

Tuo on perkkä step_up-konvertteri, joten ulostuloa tuskin saa paljon alle input-jännitteen (luulisin noin). Tosin ulostulo on reguloitu.  Eli noilla edelletyksillä käy sekä 12V että 24 voltin akun lataukseen. Tarkkaa käyttäytymistä, eli antaako ulos pienempää jännitettä, mitä input-jännite ei nyt varmuudella voi sanoa noilla annetuilla tiedoilla. Tarkemmat tiedot sais tuon monijalkaisen hakkuripiirin (LM2577) datasheetistä. Datasheet löytyy netistä.

Kiitos tiedosta. Senverran edullinen ettlaitan tilaukseen ja kokeilen. Asuntoautossa on 24V ajoakkujärjestelmä ja käyttösähköllä taas 12V aurinkopaneelijärjestelmä. Maasähkö laturi on auton akustolle joten leirintäalueen sähköä voin käyttää tarvittaessa jänniteenalentajan avulla. Aurinkopaneelit kyllä riittää ihan hyvin, ja pitävät akut hyvin varattuina talvisinkin, autonakkujen latausta aurinkopaneeleilla siis 12V:lla kokeilen ladata 24V siis sarjassa olevia akkuja.  

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Gemini
Seuraa 
Viestejä1462
Liittynyt20.12.2013

Jupazuba kirjoitti:
Kaverin kanssa tässä nyt on väitelty. Hällä on kuormurista 24V akkusysteemi sippi ja löytyy 12V laturi. Hän on sataprosenttisen varma että kytkemällä laturin toiseen akuista latautuu koko systeemi. Ja siis irroittamatta akkuja toisistaan eli ne on koko aika 24V kytkennässä. No eihän se noin toimi. Eihän? Saako tuosta edes mitään hyötyä?

Vaikka akkurasitustesterillä selvittää onko toinen akku kaput, vai molemmat. Tai tyhjiä. Voihan ne ladata 12 V:n laturilla yksitellen. Kääntää varalta päävirtakytkimen pois päältä, tai maajohdon irti. Joskus ottivat 24 V:n systeemistä 12 voltin mankalle yheltä akulta syötön, aina oli toinen akku tyhjä, kun eivät olleet puhtaasti sarjassa kuorman suhteen.

Gemini
Seuraa 
Viestejä1462
Liittynyt20.12.2013

Noita "älylatereita" saa halvalla, itse sain 19,90 € eräästä liikkeestä, ja voi jättää lataamaan vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Siksi kiinnosti ostaa kun olen joutunut työssäni suunnittelemaan mm. erittäin vähävirtaisia SEPIC-hakkureita, tarkoitus oli teurastaa värkki, katsoa mitä on syönyt ja modata vähän mutta toimii niin hyvin että en ole raaskinut dremelöidä auki.

Lainasin hiljattain rasitustesteriä, lainaaja sanoi että oli kuulemma jotain parin kympin hintainen. Konemiehille kyllä suosittelisin, yleismittarilla ei näe akun kuntoa, koska YM ei käytännössä kuormita mitattavaa piiriä. Näkee sillä  laturin antaman jännitteen (skoopilla näkee kivasti onko laturissa kaikki diodit ehjät). Toki sitä akkua voi yrittää kuormittaa vaikka valojen avulla, kun mittaa yleismittarilla jännitettä, mutta tuo halpa kuormitustesteri on helppo ja aika varma testaukseen, kun kaapelit kiinnitetään suoraan akun napoihin. Eikä laite sisällä mitään hienoa elektroniikkaa, sen suhteen aika robusti kampe.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Jupazuba kirjoitti:
Kaverin kanssa tässä nyt on väitelty. Hällä on kuormurista 24V akkusysteemi sippi ja löytyy 12V laturi. Hän on sataprosenttisen varma että kytkemällä laturin toiseen akuista latautuu koko systeemi. Ja siis irroittamatta akkuja toisistaan eli ne on koko aika 24V kytkennässä. No eihän se noin toimi. Eihän? Saako tuosta edes mitään hyötyä?

Tokihan systeemi tuolla latautuu. Voi lähteä kuirmuri käyntiinkin.

Jupazuba
Seuraa 
Viestejä91
Liittynyt19.4.2011

CE-hyväksytty kirjoitti:
Jupazuba kirjoitti:
Kaverin kanssa tässä nyt on väitelty. Hällä on kuormurista 24V akkusysteemi sippi ja löytyy 12V laturi. Hän on sataprosenttisen varma että kytkemällä laturin toiseen akuista latautuu koko systeemi. Ja siis irroittamatta akkuja toisistaan eli ne on koko aika 24V kytkennässä. No eihän se noin toimi. Eihän? Saako tuosta edes mitään hyötyä?

Tokihan systeemi tuolla latautuu. Voi lähteä kuirmuri käyntiinkin.

Tekeekö jotain hallaa akuille? Pelkkää toista akkua lataamalla tuskin onnistuu, mutta jos kumpaakin lataa sopivasti niin kaiketi sitten. Kuitenkin kun akkujen maa on kiinni niin eikö siellä ole myös jokin 24V piiri päällä? Vai onko sillä mitään virkaa?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat