Seuraa 
Viestejä94
Liittynyt16.1.2016

Ei osaa, kuinka paljon lisääntyy plttoaineen kulutus pakettiautossa 1000 kg kuormalla verrattuna tyhjänä ajetuun 100 km matkalla.
Tyhjän kulutusarvo olkoon 10 l / 100km.
Poistetaan tuuliolosuhteet koska kahta reissua tuskin samoissa oloissa voidaan tehdä.
Kuvitelaan myös maasto tasaiseksi!
Kysymys on siis teoriasta!

Joka kauvan elää, se paljon näkee.

Sivut

Kommentit (31)

Kingisghan
Seuraa 
Viestejä94
Liittynyt16.1.2016

Tästä voitaisii siirtyä seuraavalle tasolle, laskea paljonko saadaan hyötyä kuljetuskustannuksissa, kaljan rahtaamisissa, panimoilta kauppoihin.

Lasipullo vs. alutölkki.

Joka kauvan elää, se paljon näkee.

Marshall
Seuraa 
Viestejä59
Liittynyt13.9.2016

Taksimiehet varmaan tietää, hehän laskuttaa matkustaja määrän mukaan, paino kai tässä on periaattelinen syy.

Ei senään peri tuplamaksua jos asiakas painaa 200 kg, vai miten lienee?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

16LA kirjoitti:
Ei osaa, kuinka paljon lisääntyy plttoaineen kulutus pakettiautossa 1000 kg kuormalla verrattuna tyhjänä ajetuun 100 km matkalla.
Tyhjän kulutusarvo olkoon 10 l / 100km.
Poistetaan tuuliolosuhteet koska kahta reissua tuskin samoissa oloissa voidaan tehdä.
Kuvitelaan myös maasto tasaiseksi!
Kysymys on siis teoriasta!

Jos pakuun on sullottu 15 kpl keikalle mukaan tulevaa bändäriä, maustettujen alkoholijuomien kulutus lisääntyy viisinkertaisesta ääretönkertaiseen. Riippuu siitä mitä kuski juo.

MooM
Seuraa 
Viestejä6940
Liittynyt29.6.2012

CE-hyväksytty kirjoitti:
16LA kirjoitti:
Ei osaa, kuinka paljon lisääntyy plttoaineen kulutus pakettiautossa 1000 kg kuormalla verrattuna tyhjänä ajetuun 100 km matkalla.
Tyhjän kulutusarvo olkoon 10 l / 100km.
Poistetaan tuuliolosuhteet koska kahta reissua tuskin samoissa oloissa voidaan tehdä.
Kuvitelaan myös maasto tasaiseksi!
Kysymys on siis teoriasta!

Jos pakuun on sullottu 15 kpl keikalle mukaan tulevaa bändäriä, maustettujen alkoholijuomien kulutus lisääntyy viisinkertaisesta ääretönkertaiseen. Riippuu siitä mitä kuski juo.

mutta jos pissataukoja ei pidetä, massa ei muutu. Vahinkojen sattuessa tavaratilan vedeneritys vaikuttaa massaan.

Mutta vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: siinä varmaankin haetaan sitä, miten liikekitka kasvaa, kun massa kasvaa. Isommalla kitkalla on sitten oma vaikutuksensa siihen, paljonko auton eteneminen vaatii tehoa, mikä on (tässä) suoraan verrannollinen kulutukseen. Tuossa pitäisi (näin äkkiä ajatellen) tietää joko auton omamassa tai sitten kitkakerroin.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Marshall
Seuraa 
Viestejä59
Liittynyt13.9.2016

CE-hyväksytty kirjoitti:
16LA kirjoitti:
Ei osaa, kuinka paljon lisääntyy plttoaineen kulutus pakettiautossa 1000 kg kuormalla verrattuna tyhjänä ajetuun 100 km matkalla.
Tyhjän kulutusarvo olkoon 10 l / 100km.
Poistetaan tuuliolosuhteet koska kahta reissua tuskin samoissa oloissa voidaan tehdä.
Kuvitelaan myös maasto tasaiseksi!
Kysymys on siis teoriasta!

Jos pakuun on sullottu 15 kpl keikalle mukaan tulevaa bändäriä, maustettujen alkoholijuomien kulutus lisääntyy viisinkertaisesta ääretönkertaiseen. Riippuu siitä mitä kuski juo.

Ei pakulla saa ihmisiä kuljettaa, 1+2 taitaa olla maksimi, nekin ohjaamossa!

Viinaa saa kaiketi ahtaa koko kantavuuden edestä, kyllä siinä jo kolmelle on yksille festareille!

jarppah
Seuraa 
Viestejä1152
Liittynyt12.7.2016

Valitaan omapaino pikaisen keskiarvon mukaan 1850kg. Litralla kulkee 185kg kuorma 100km matkan. 1850+1000kg/185=15.4l prosentuaalinen lisäpaino on 54% /10l=5.4l lisäkulutus... Juu silleen😉

Vierailija

Jos huomioidaan vain ilmanvastus eli unohdetaan rengaskitkat ja ne, niin tarvitaanko muka enemmän tehoja suuremman massan pitämiseksi samassa vauhdissa? Minusta ei käy järkeen. Sama työhän samaa ilmanvastusta vastaan täytyy tehdä. 

Jack Sharpman
Seuraa 
Viestejä22
Liittynyt24.9.2016

Tuuba kirjoitti:
Jos huomioidaan vain ilmanvastus eli unohdetaan rengaskitkat ja ne, niin tarvitaanko muka enemmän tehoja suuremman massan pitämiseksi samassa vauhdissa? Minusta ei käy järkeen. Sama työhän samaa ilmanvastusta vastaan täytyy tehdä. 

Luulen että tarvitaan ainakin käytännössä, olen kuorma autoa ajanut sen verran tiedän kulutuksesta tyhjänä ja kuorman kanssa!

Hullu tietää muttei kerro !

PPo
Seuraa 
Viestejä12888
Liittynyt10.12.2008

Tuuba kirjoitti:
Jos huomioidaan vain ilmanvastus eli unohdetaan rengaskitkat ja ne, niin tarvitaanko muka enemmän tehoja suuremman massan pitämiseksi samassa vauhdissa? Minusta ei käy järkeen. Sama työhän samaa ilmanvastusta vastaan täytyy tehdä. 
P=F*v, joten samassa vauhdissa pitäminen onnistuu samalla teholla, mutta kiihdyttäminen ja ylämäet vaativat vaativat enemmän energiaa kun massa kasvaa.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2852
Liittynyt12.9.2012

PPo kirjoitti:
Tuuba kirjoitti:
Jos huomioidaan vain ilmanvastus eli unohdetaan rengaskitkat ja ne, niin tarvitaanko muka enemmän tehoja suuremman massan pitämiseksi samassa vauhdissa? Minusta ei käy järkeen. Sama työhän samaa ilmanvastusta vastaan täytyy tehdä. 
P=F*v, joten samassa vauhdissa pitäminen onnistuu samalla teholla, mutta kiihdyttäminen ja ylämäet vaativat vaativat enemmän energiaa kun massa kasvaa.

Mutku ylämäessä nopeus (= ilmanvastus) on penempi ja alamäessa suurempi niin eiks se oo niinko fifti/sixti?

Vierailija

PPo kirjoitti:
Tuuba kirjoitti:
Jos huomioidaan vain ilmanvastus eli unohdetaan rengaskitkat ja ne, niin tarvitaanko muka enemmän tehoja suuremman massan pitämiseksi samassa vauhdissa? Minusta ei käy järkeen. Sama työhän samaa ilmanvastusta vastaan täytyy tehdä. 
P=F*v, joten samassa vauhdissa pitäminen onnistuu samalla teholla, mutta kiihdyttäminen ja ylämäet vaativat vaativat enemmän energiaa kun massa kasvaa.

Noniin hyvä ettei asiassa ollut mitään ihme jippoja sitten. 

Vastaus aloituskysymykseen, mikäli se vielä aloittajaa kiinnostaa. Jos mietitään asiaa teoriassa, renkaisiin liittyvät vierintä ja liikekitkat sun muut ovat niitä jotka hieman kasvavat kuorman kasvaessa. Niiden rooli kokonaiskulutuksessa on kuitenkin vähäpätöinen. Suurin osa vastuksesta tulee siis ilmanvastuksesta, joka pysyy samana kuormasta riippumatta, joten bensankulutuskin pysyy suht samana. Mutta jos mietitään asiaa käytännössä, tiessä on mäkiä ja liikennevaloja. Aina kun auto joutuu kiihdyttämään siihen tarvitaan suuremmalla kuormalla enemmän bensaa. Näistä syntyvät pääasiassa suuremman kuorman suurempi bensankulutus. Tehtävää on mahdoton ratkaista ennen kuin määritellään tien mäkisyys, liikennevalot ja muut nopeuden muutosta aiheuttavat tekijät määrineen. Varmaan jotain muutakin tarvitaan vielä. En kuitenkaan osaisi ratkaista joten se siitä. 

kortan
Seuraa 
Viestejä7327
Liittynyt21.3.2016

Paitsi kiihdytykset ja mäet vaikuttaa kulutukseen renkaan vierintävastuksen riippuvuus kuormasta. Vierintävastus kasvaa kuorman kasvaessa. Ehkä rengasvalmistajilta saa tuohon jotain tietoa.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3671
Liittynyt7.7.2013

pitää lisätä rengaspainetta kun kuorma kasvaa. niin ei vierintävastus kasvaa. jos on alamäkeä niin kulutus pienenee ja nopeus kasvaa,

tuas yksi viisas
Seuraa 
Viestejä26
Liittynyt6.11.2014

16LA kirjoitti:
Ei osaa, kuinka paljon lisääntyy plttoaineen kulutus pakettiautossa 1000 kg kuormalla verrattuna tyhjänä ajetuun 100 km matkalla.
Tyhjän kulutusarvo olkoon 10 l / 100km.
Poistetaan tuuliolosuhteet koska kahta reissua tuskin samoissa oloissa voidaan tehdä.
Kuvitelaan myös maasto tasaiseksi!
Kysymys on siis teoriasta!

En tiiä mitä tässä nyt haetaan, kun painotetaan, että teoriassa. Jos on superhyvähybridi, joka ottaa jarrutusenergian talteen ja superlaakerit, niin eroa ei ole.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat