Seuraa 
Viestejä91
Liittynyt19.4.2011

Olen tämmöistä asiaa hieman tuumaillut. Ovatko nykyautojen hevosvoimat tehokkaampia, kuin vaikkapa 80-luvun? Tarkoitan että antaako yksi nykyhevonen enemmän potkua kuin yksi vanha kaakki?

Esimerkkinä joku 80-luvun V8 porsche 320hp ja samaan suorityskykyyn pääsee monilla nykyisillä ns perhefarmareilla, joissa on vaikkapa 200-250hp. Toki pitää olla siellä malliston paremmassa päässä. Toki moni juttu autoissa on kehittynyt niin tuleeko suorituskyky ero täysin jostain muualta(alusta, tehonsiirto koneelta renkaisiin jne).

Vanha koni = nykykoni? Vai
vanha polle < nykyorhi?

Kommentit (13)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

En ole hevosmies, mutta luulisin että nykyajan tavishevoset ovat aika lailla samanlaisia kuin ennenkin. Tietysti niiden ravinto ja terveydenhuolto saattaa olla parantunut. Kilpahevosilla kyllä on varmaan nykyään paremmat dopingit.

Tehon yksikkönä hevosvoima on edelleen noin 0,74 kW.

MooM
Seuraa 
Viestejä6941
Liittynyt29.6.2012

CE-hyväksytty kirjoitti:
En ole hevosmies, mutta luulisin että nykyajan tavishevoset ovat aika lailla samanlaisia kuin ennenkin. Tietysti niiden ravinto ja terveydenhuolto saattaa olla parantunut. Kilpahevosilla kyllä on varmaan nykyään paremmat dopingit.

Tehon yksikkönä hevosvoima on edelleen noin 0,74 kW.

Jos koko hevosten sukukuntaa katsoo, niin veikkaisin, että keskimääräinen hevosvoima on laskenut vaikka sadan vuoden takaisesta. Johtuen hevosten käytöstä ja jalostuksesta käyttötarpeen mukaan. Urheiluhevonen on kyllä nopea ja kestävä, mutta sellaista raakaa työhevosen voimaa niillä ei ole. Voima vaatii raskaan rakenteen ja raskas rakenne on hidas. Lisäksi kaikenlaisia pullapolleja ja elättejä on paljon enemmän kuin ennen.

Jos aloittajan ajatus hevosvoimien muutoksesta olisi totta, silloinhan nykyvoimat olisivat heikompia kuin ennen? Eli silloin niitä tarvittaisiin lukumääräisesti enemmän.

Hevosvoimien lisäksi suorituskykyyn ja esim. auton sporttisuuteen vaikuttaa muutkin asiat. Vääntö nyt ensimmäisenä. Tavallisen uuden maatilatraktorin teho on suunnilleen samalla hehtaarilla kuin henkilöauton, mutta käyttäytyminen aika erilaista.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

apassi
Seuraa 
Viestejä636
Liittynyt2.12.2011

Kyllä ja ei.

Huipputehot ovat periaatteessa samat, mutta nykyaikaisessa perheautossa tehoaluetta pystytään hyödyntämään paremmin nykyiaikaisilla vaihdelaatikoilla joissa enemmän vaihteita yms. samoin takavetoisten voimansiirto syö helposti paljon "hevosia".

Muutenkin, moottorit toimivat nykyisin paremmin laajemmilla vääntökäyrillä ahtotekniikoiden ja automaattisesti säätyvillä nokka-akseleilla ja kohta taitaa tulla moottoreita joissa on vaihtuva puristussuhde.

Toisekseen, ennemmin kannattaisi katsoa vääntökäyriä yms. eikä "hevosia", joka on enemmänkin eräänlainen suhdeluku, paljon moottori on tehnyt työtä tiettynä aikana tietyllä kierrosalueella.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29583
Liittynyt16.3.2005

MooM kirjoitti:
Jos koko hevosten sukukuntaa katsoo, niin veikkaisin, että keskimääräinen hevosvoima on laskenut vaikka sadan vuoden takaisesta. Johtuen hevosten käytöstä ja jalostuksesta käyttötarpeen mukaan.

Noinkohan on. Hevosten käyttö on muuttunut, mutta toisalta elinolot ovat parantuneet ja nykyhevoset saavat paljon laadukkaampaa ravintoa ja hoitoa kuin työhevoset sata vuotta sitten. Luulisi, että sekin vaikuttaa suorituskykyyn toiseen suuntaan. Mutta varmaan olet oikeassa, henkinen tottumus lienee hevosillakin iso asia, ja huvipolle ja pullamössönykyihminen tuskin saavat irti kuin aavistuksen teoreettisesta suorituskyvystään.

Hevonen ei ole yleensäkään kovinkaan kestävä otus. Hevosvoima on hevosen kokoon ja maksimitehoon (joka lienee kymmeniä hevosvoimia) nähden yllättävän pieni teho. Esimerkiksi ihminen pystyy työskentelemään pitkäaikaisesti paljon lähempämä maksimitehoaan. Muistaakseni noin Maratonin pituisella juoksu matkalla ihminen ja hevonen (molemmat treenattuja) ovat jokseenkin tasaväkisiä. Sitä pitemmillä matkoilla ihminen vie ja lyhyillä matkoilla hevonen on itsestäänselvästi murskaavan ylivoimainen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29583
Liittynyt16.3.2005

Tehot voidaan mitatata eri tavoilla ja markkinamiehillä on taipumus valita niistä suurimpia lukuja antavat. Kun olin lapsi, autoista kiinnostuneet väittelivät kyllästymiseen asti DIN ja SAE -hevosvoimien eroista. Toiset olivat parempia (en muista kummat), mutta suhdeluvusta ei koskaan päästy yksimielisyyteen. Liekö autotehtailla nykyään yhtenäisemmät ja paremmin valvotut mittausstandardit.

Mutta tuo vääntöasia vaikuttaa kanssa. Nykyisten autojen vääntö on aika tasainen yli koko järkevän kierrosalueen, ahtimet toimivat pieniltä kierroksilta pienillä viiveillä ja niin edelleen. 70-luvulla vääntö keskittyi yläkierroksille, ahtimet toimivat vasta yläkierroksilla ja sittenkin hitaasti jne. Moottorin pitäminen maksimitehoalueella on ainakin kuskille paljon helpompaa nyt.

MooM
Seuraa 
Viestejä6941
Liittynyt29.6.2012

Neutroni kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Jos koko hevosten sukukuntaa katsoo, niin veikkaisin, että keskimääräinen hevosvoima on laskenut vaikka sadan vuoden takaisesta. Johtuen hevosten käytöstä ja jalostuksesta käyttötarpeen mukaan.

Noinkohan on. Hevosten käyttö on muuttunut, mutta toisalta elinolot ovat parantuneet ja nykyhevoset saavat paljon laadukkaampaa ravintoa ja hoitoa kuin työhevoset sata vuotta sitten. Luulisi, että sekin vaikuttaa suorituskykyyn toiseen suuntaan. Mutta varmaan olet oikeassa, henkinen tottumus lienee hevosillakin iso asia, ja huvipolle ja pullamössönykyihminen tuskin saavat irti kuin aavistuksen teoreettisesta suorituskyvystään.

Hevonen ei ole yleensäkään kovinkaan kestävä otus. Hevosvoima on hevosen kokoon ja maksimitehoon (joka lienee kymmeniä hevosvoimia) nähden yllättävän pieni teho. Esimerkiksi ihminen pystyy työskentelemään pitkäaikaisesti paljon lähempämä maksimitehoaan. Muistaakseni noin Maratonin pituisella juoksu matkalla ihminen ja hevonen (molemmat treenattuja) ovat jokseenkin tasaväkisiä. Sitä pitemmillä matkoilla ihminen vie ja lyhyillä matkoilla hevonen on itsestäänselvästi murskaavan ylivoimainen.

Jos katsotaan kilpahevosia tai harrastuhevosiakin, varmasti ovat parempikuntoisia, terveempiä  ja huippusuorituskyky on kovempi. Sekä jalostuksen että hoidon vuoksi. Toisaalta nykyisin pidetään hengissä ja hoidetaan eläimiä, jotka aiemmin olisi lopetettu (sekä taloudelliselta kannalta että siksi, että hoitoja ei ollut). Ja on kaikenlaisia poneja ja pienhevosia, jotka olivat aikaisemmin lähes vain lasten ratsuja (ja tietysti erityisolosuhteiden työhevosia, esim kaivoksissa)

Mutta se, että meillä oli ennen kymmeniä tuhansia (Suomessa, maailamalla tietysti paljon enemmän) isoja raskaita työhevosia (ja vetohevosia ja miesten ratsuja), joilla oli raakaa voimaa vs. tilanne, jossa työhevoset ovat lähinnä satunnaisia näyttelyeläimiä, tekee summana sen, että hevosten keskimääräinen tyyppi on muuttunut todella paljon.

Tietysti kilpahevosen, vaikka esteratsun tai laukkakisahevosen, ja raskaan työhevosen vertailu on kuin vertaisi formula-autoa traktoriin, Kumpi sitten on vahvempi/suorituskykyisempi, hevosvoimissa tai muuten?

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

mdmx
Seuraa 
Viestejä5262
Liittynyt23.11.2009

Jupazuba kirjoitti:
Olen tämmöistä asiaa hieman tuumaillut. Ovatko nykyautojen hevosvoimat tehokkaampia, kuin vaikkapa 80-luvun? Tarkoitan että antaako yksi nykyhevonen enemmän potkua kuin yksi vanha kaakki?

Esimerkkinä joku 80-luvun V8 porsche 320hp ja samaan suorityskykyyn pääsee monilla nykyisillä ns perhefarmareilla, joissa on vaikkapa 200-250hp. Toki pitää olla siellä malliston paremmassa päässä. Toki moni juttu autoissa on kehittynyt niin tuleeko suorituskyky ero täysin jostain muualta(alusta, tehonsiirto koneelta renkaisiin jne).

Vanha koni = nykykoni? Vai
vanha polle < nykyorhi?

Mitä tarkoitat suorituskyvyllä?

Kierrosaika mutkaisella moottoriradalla, tähän vaikuttaa aika moni asia enemmän kuin huipputeho.

Kiihtyvyys 0-100km/h, tähänkin vaikuttaa vääntöalue,  jousitus, luistonesto, renkaat, yms.

Eiköhän ne hevosvoimat lasketa väännöstä ja kierrosluvusta kuten ennenkin.

Mutta jos otetaan kuvitteellinen vääntökartta jossa on hirvittävä vääntöpiikki 9000-10000rpm ja tuon alapuolella moottori jaksaa hädintuskin käydä tyhjäkäyntiä. Jos 10000rpm:n kohdalla on 500Nm vääntöä, tulee siitä n. 700hp.

Sitten otetaan toinen auto, jossa on tasainen 500Nm vääntö vaikka 2000-6000rpm alueella. 6000rpm kohdalla huipputehoa on n. 420hp.

Jälkimmäinen kiihtyisi silti käytännössä paremmin, ellei vaihteistona ole joku variaattori mikä pitää kierrokset kokojan 10000rpm. Koska 500Nm vääntö saadaan renkaisiin kokoajan.

Jupazuba
Seuraa 
Viestejä91
Liittynyt19.4.2011

mdmx kirjoitti:
Jupazuba kirjoitti:
Olen tämmöistä asiaa hieman tuumaillut. Ovatko nykyautojen hevosvoimat tehokkaampia, kuin vaikkapa 80-luvun? Tarkoitan että antaako yksi nykyhevonen enemmän potkua kuin yksi vanha kaakki?

Esimerkkinä joku 80-luvun V8 porsche 320hp ja samaan suorityskykyyn pääsee monilla nykyisillä ns perhefarmareilla, joissa on vaikkapa 200-250hp. Toki pitää olla siellä malliston paremmassa päässä. Toki moni juttu autoissa on kehittynyt niin tuleeko suorituskyky ero täysin jostain muualta(alusta, tehonsiirto koneelta renkaisiin jne).

Vanha koni = nykykoni? Vai
vanha polle < nykyorhi?

Mitä tarkoitat suorituskyvyllä?

Kierrosaika mutkaisella moottoriradalla, tähän vaikuttaa aika moni asia enemmän kuin huipputeho.

Kiihtyvyys 0-100km/h, tähänkin vaikuttaa vääntöalue,  jousitus, luistonesto, renkaat, yms.

Eiköhän ne hevosvoimat lasketa väännöstä ja kierrosluvusta kuten ennenkin.

Mutta jos otetaan kuvitteellinen vääntökartta jossa on hirvittävä vääntöpiikki 9000-10000rpm ja tuon alapuolella moottori jaksaa hädintuskin käydä tyhjäkäyntiä. Jos 10000rpm:n kohdalla on 500Nm vääntöä, tulee siitä n. 700hp.

Sitten otetaan toinen auto, jossa on tasainen 500Nm vääntö vaikka 2000-6000rpm alueella. 6000rpm kohdalla huipputehoa on n. 420hp.

Jälkimmäinen kiihtyisi silti käytännössä paremmin, ellei vaihteistona ole joku variaattori mikä pitää kierrokset kokojan 10000rpm. Koska 500Nm vääntö saadaan renkaisiin kokoajan.

Aika mutkattomasti tuli vain vertailtua kiihtyvyyttä 0-100 ja huippunopeutta. Juu toki jollain mutkaradalla alkaa olla enemmän vaikuttavia tekijöitä.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10198
Liittynyt20.1.2013

Neutroni kirjoitti:
Tehot voidaan mitatata eri tavoilla ja markkinamiehillä on taipumus valita niistä suurimpia lukuja antavat. Kun olin lapsi, autoista kiinnostuneet väittelivät kyllästymiseen asti DIN ja SAE -hevosvoimien eroista. Toiset olivat parempia (en muista kummat), mutta suhdeluvusta ei koskaan päästy yksimielisyyteen. Liekö autotehtailla nykyään yhtenäisemmät ja paremmin valvotut mittausstandardit.

Mutta tuo vääntöasia vaikuttaa kanssa. Nykyisten autojen vääntö on aika tasainen yli koko järkevän kierrosalueen, ahtimet toimivat pieniltä kierroksilta pienillä viiveillä ja niin edelleen. 70-luvulla vääntö keskittyi yläkierroksille, ahtimet toimivat vasta yläkierroksilla ja sittenkin hitaasti jne. Moottorin pitäminen maksimitehoalueella on ainakin kuskille paljon helpompaa nyt.

DIN on hevosvoimien määrittely kg suureella ja SAE paunan, eli yksinkertaisesti esitettynä saksalainen ja englantilainen hevosvoima. Toinen usein kuulemani selitys on rasittamaton vauhtipyöräteho ja teho apulaitteineen, mutta se lienee väärä.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10198
Liittynyt20.1.2013

Brainwashed kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Tehot voidaan mitatata eri tavoilla ja markkinamiehillä on taipumus valita niistä suurimpia lukuja antavat. Kun olin lapsi, autoista kiinnostuneet väittelivät kyllästymiseen asti DIN ja SAE -hevosvoimien eroista. Toiset olivat parempia (en muista kummat), mutta suhdeluvusta ei koskaan päästy yksimielisyyteen. Liekö autotehtailla nykyään yhtenäisemmät ja paremmin valvotut mittausstandardit.

Mutta tuo vääntöasia vaikuttaa kanssa. Nykyisten autojen vääntö on aika tasainen yli koko järkevän kierrosalueen, ahtimet toimivat pieniltä kierroksilta pienillä viiveillä ja niin edelleen. 70-luvulla vääntö keskittyi yläkierroksille, ahtimet toimivat vasta yläkierroksilla ja sittenkin hitaasti jne. Moottorin pitäminen maksimitehoalueella on ainakin kuskille paljon helpompaa nyt.

DIN on hevosvoimien määrittely kg suureella ja SAE paunan, eli yksinkertaisesti esitettynä saksalainen ja englantilainen hevosvoima. Toinen usein kuulemani selitys on rasittamaton vauhtipyöräteho ja teho apulaitteineen, mutta se lienee väärä.

Pakkohan tuokin oli tarkistaa, kun jäi vaivaamaan, eli eri lähteissä on hieman toisistaan poikkeavia selityksiä. , mutta jos pidetään wikiä standardina tässä tapauksessa, niin DIN hepat olisivat juurikin ne apulaitteineen mitatut, kun automoottoreiden hepoista kyse.

"DIN testing, unlike SAE, tested the engine as installed in the vehicle, with cooling system, charging system and stock exhaust system all connected. Because the German word for horsepower is Pferdestärke, in Germany it is commonly abbreviated to PS. DIN hp is measured at the engine's output shaft, and is usually expressed in metric (Pferdestärke) rather than mechanical horsepower."

Se pauna ja kg eri standardien määreinä on myös validi.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10198
Liittynyt20.1.2013

"One horsepower stands for the power to lift 550 pounds one foot for one second, or 33,000 pounds per foot per minute. Converted to the metrical system, one horsepower stands for the power to lift one hundred and fifty kilograms thirty meters high in one minute. So 1 HP = mgh / t = 150 x 9.81 x 30/60 = 736 watts. The horsepower was also defined as the power required to slowly lift a load of 75 kilograms (at a speed of 1 meter per second, or 3.6 kilometers per hour). A dropping acceleration of 9.81 m/s² provides the following formula: 1 HP = 75 kg x 1 m/s x 9.81 m/s² = 736 watts."

Eli jenkki SAE hepoissa ovat määreinä paunat ja tuumat, kun taasen saksalais-standardissa kilot ja metrit, ja käytetty/käytetään yhä jenkeissä ja englannissa ym. pauna ja tuuma määreinä käyttävissä maissa, esim Australia.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat