Seuraa 
Viestejä930
Liittynyt10.5.2014

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611252200032180_uu.shtml

Mulla on tosi vähän kavereita, mutta niiden harvojenkin perusteella, jotka tunnen on helppo
päätellä millaiset lukiot pärjäävät ja millaiset taas eivät.

Kun tunnen luonteita: Somero, Karkkila ja Raisio, jotka pärjäsivät melko hyvin niin tuntemani henkilöt ovat sellaisia, jotka eivät kunnioita esivaltaa, kehotuksia, käskyjä ihaillen, vaan katsovat itse olevansa esivallan asemassa tai sen veroisia. He menevät kielloista huolimatta paikkaan kuin paikkaan ja istuvat etummaisille istuimille.

Sen sijaan joku Väinö Linnan lukio pärjäsi heikoiten ja kun tunnen seudun ihmiset ovat he esivaltaa kunnioittavia, kohteliaita, säädyllisiä ja syrjään vetäytyviä ennen kuin menevät etummaisille istuimille. Ja vielä on outoja kouluun liittyviä sääntöjä kuten pinkoja vihataan. Ei saa olla pinko missään suhteessa. Kaveripiiri kunnioittaa sellaisia, jotka eivät tee läksyjä ollenkaan eivätkä lue muuta kuin edellisenä päivänä kokeisiin.

Näyttää siltä, että röyhkeys on etulyöntiasemassa säädylliseen verrattuna aina koulumaailmassa.

Kommentit (3)

Titanic
Seuraa 
Viestejä930
Liittynyt10.5.2014

Lukion pitäisi kaiketi mitata aikuistumisen ja kypsyyden tasoa. Mutta kuka määrittelee sen millainen ihminen on aikuinen ja kypsä? On selvää, että vastuuntuntoisen oloinen ulkoinen olemus ja aktiivisuus sekä kyky kyseenalaistaa muiden teorioita voi olla kypsyyttä, mutta on selvää ja luonnollista, että lukiot pitävät nuo mittarit ja niiden perusteet omana tietonaan, joilla kypsyyttä mitataan.

Itseäni on viime aikoina kiinnostanut kirjaston kirjavalikoiman rooli kypsymisen kannalta. Itse elän pikkukaupungissa, jonka kirjastosta ei juuri löydy politiikan lisäksi muun alan kypsää kirjallisuutta ja tuo politiikka oli jotenkin kiellettyä nuoruusiässä. Kun pääsin pari kertaa tutustumaan Tampereen kirjastoihin niin niissä oli kirjoja, jotka olisivat voineet johtaa parempiin tuloksiin kohdallani. 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat