Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt30.11.2016

Hei!
Olen pannut merkille, että uuden pöytäkoneeni virtalähde pitää pientä sähköistä tikittävää ääntä. Kokeiltu myös toista toimivaa virtalähdettä, josta myös samanlainen vaimea naputus kuului. Päätin testata konetta toisessa taloudessa ja ääni poistui.

Kysyn siis, että voisiko verkkovirrassa olla jonkinlaista häiriösignaalia / jännitteenvaihtelua? Olen kuitenkin mitannut yleismittarilla pistorasiat ja maadoitukset ja jännitteet pitäisi olla kohdallaan. Taajuutta mitatessa yleismittarini näytti kuitenkin hyppyjä 50-58hz välillä. Olen käsittänyt että virtalähteet eivät mitään aivan herkimpiä laitteita ole, mutta onko hajoamisen riskiä tässä? Voiko mittarin lukema pitää edes paikkaansa?

Konski

Kommentit (8)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28245
Liittynyt16.3.2005

Konna kirjoitti:
Hei!

Olen pannut merkille, että uuden pöytäkoneeni virtalähde pitää pientä sähköistä tikittävää ääntä. Kokeiltu myös toista toimivaa virtalähdettä, josta myös samanlainen vaimea naputus kuului. Päätin testata konetta toisessa taloudessa ja ääni poistui.

Riippuuko se kuormituksesta?

Lainaus:
Olen kuitenkin mitannut yleismittarilla pistorasiat ja maadoitukset ja jännitteet pitäisi olla kohdallaan. Taajuutta mitatessa yleismittarini näytti kuitenkin hyppyjä 50-58hz välillä.

En minä uskoisi tuollaisiin hyppyihin. Onko sinulla jotain suuritehoista häiriölähdettä, joka voisi sotkea jännitettä?

Lainaus:
Olen käsittänyt että virtalähteet eivät mitään aivan herkimpiä laitteita ole, mutta onko hajoamisen riskiä tässä?

Virtalähteen hajoamisen riski on aina olemassa ja konkreettinen riski onkin. Varmuuskopiot kaikista tiedostoista on itsestäänselvyys, joka on kaikilla aina kunnossa, joten ei siitä sen enempää. En minä usko, että tuo ääni kuitenkaan liittyy vikaantumiseen kovin suurella todennäköisyydellä. Kelat voivat metelöidä monista harmittomista syistä. Toki myös harmillisista.

Konna
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt30.11.2016

Neutroni kirjoitti:
Konna kirjoitti:
Hei!

Riippuuko se kuormituksesta?

Lainaus:
Olen kuitenkin mitannut yleismittarilla pistorasiat ja maadoitukset ja jännitteet pitäisi olla kohdallaan. Taajuutta mitatessa yleismittarini näytti kuitenkin hyppyjä 50-58hz välillä.

En minä uskoisi tuollaisiin hyppyihin. Onko sinulla jotain suuritehoista häiriölähdettä, joka voisi sotkea jännitettä?

Lainaus:
Olen käsittänyt että virtalähteet eivät mitään aivan herkimpiä laitteita ole, mutta onko hajoamisen riskiä tässä?

Virtalähteen hajoamisen riski on aina olemassa ja konkreettinen riski onkin. Varmuuskopiot kaikista tiedostoista on itsestäänselvyys, joka on kaikilla aina kunnossa, joten ei siitä sen enempää. En minä usko, että tuo ääni kuitenkaan liittyy vikaantumiseen kovin suurella todennäköisyydellä. Kelat voivat metelöidä monista harmittomista syistä. Toki myös harmillisista.

Ei riipu kuormasta, ääntä kuuluu jos vaan on virtakaapeli kytkettynä ja virtalähteen kytkin päällä. Vanha koneeni hajosu pari kk sitten ja se pito myös samanmoista ääntä, laitoin tämän iän piikkiin kun kyseessä oli jo 6v vanha kone. Yllätyin kun uusi koneenikin alkoi tikittää. Muutin tähän asuntoon myös muuan kuukausi sitten, kaikki muu täällö toimii mainiosti.

Konski

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2900
Liittynyt7.7.2013

Mitattu taajuuden vaihtelu ei ole todellinen tulos. Se kertonee kuitenkin siitä että verkkojännitteessä voi olla häiriöitä jotka mittari laskee mukaan. Yleensä triac ja tyristoritehosäätimet voivat tälläaisia aiheuttaa. Näihin saa erillisiä suotimia verkkopistokseen.
Suojaamaan jännitetaso verrattuna verkkomaahan ja esim. keittiöhanaan kannattaa myös mitata.

Konna
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt30.11.2016

Lyde19 kirjoitti:
Mitattu taajuuden vaihtelu ei ole todellinen tulos. Se kertonee kuitenkin siitä että verkkojännitteessä voi olla häiriöitä jotka mittari laskee mukaan. Yleensä triac ja tyristoritehosäätimet voivat tälläaisia aiheuttaa. Näihin saa erillisiä suotimia verkkopistokseen.
Suojaamaan jännitetaso verrattuna verkkomaahan ja esim. keittiöhanaan kannattaa myös mitata.

Kiitos vastauksesta! Eli tarkoitatko, että hankkimalla esimerkiksi asian mukaisen UPS:än voisin saada ongelman hoidettua?

Konski

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2900
Liittynyt7.7.2013

Itse muuten mittasin pistorasioista vaihtelevia 230-270VAC jännitteitä ja aloin vähän huolestua. Asiaa pari päivää pohdittuani vaihdoin kuitenkin mittarin pariston ja häiriöjännitteet hävisivät samalla.

Konna
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt30.11.2016

Niin tosiaan, voisihan sitä käydä sellaisen suodattimen hakemassa ja kokeilla onko sillä vaikutusta asiaan! Joo, mittariinikaan ei välttämättä ole luottamista. Voisihan sitä kokeilla jossain muualla ja katsoa millaisia arvoja se antaa. Mutta kiitoksia neuvoista!

Konski

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28245
Liittynyt16.3.2005

Lyde19 kirjoitti:
Itse muuten mittasin pistorasioista vaihtelevia 230-270VAC jännitteitä ja aloin vähän huolestua. Asiaa pari päivää pohdittuani vaihdoin kuitenkin mittarin pariston ja häiriöjännitteet hävisivät samalla.

Tuo on käsittämätön piirre yleismittareissa. Minä olen kanssa joskus tuskaillut älyttömien ja ristiriitaisten näyttämien kanssa, jotka eivät kuitenkaan ole niin pielessä, että herättäisivät heti epäilyjä mittarin tolkullisuudesta. Mittareissani on alijännitteen varoitustoiminto, mutta ne alkavat sekoilla ennen kuin se varoittaa. Halpoja paskojahan ne ovat, mutta ei sen jännitehälytyksen, joka mittariin on kuitenkin rakennettu, laittaminen isommalle jännitteelle luulisi olevan sen kalliimpaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat