Seuraa 
Viestejä7912
Liittynyt9.9.2005

(Meillä on tarve liikuttaa ulkoisella energialla itseämme ja tavaroitamme paikasta toiseen – ja toisesta usein vielä takaisin |1; tähän tarvitsemme autoa, jota joskus kalliin hintansa takia on kutsuttu myös pyhäksi lehmäksi)

[... kansalainen Erkki on lukenut, että nuoret eivät enää niin innolla aja itselleen ajokorttia |2 – julkisillakin pääsee. Erkki tietää myös, että auton omistaminenkaan ei ole enää niin tavoiteltu aihe, nyt voidaan auto vuokrata, lainata tai ostaa porukalla …

… valveutunut kansalainen Liisa tietää, että auto päästää erilaisia haittapäästöjä ympäristöön, sellaisia jotka eivät sinne normaalissa elinkierrossa muutoin siirry. Sähkökin pitää tuottaa – hiilellä, kaasulla, turpeella, metsäbiomassalla – siis puulla ja ydinvoimalla, fissiovoimalla… ]

Sähköauto on jo tätä päivää, kallis, vaikka autovero on jo vähäinen. Kalliin hankintahinnan korvaa runsailla ajokilometreillä ajokustannukset. Sähkö on halpaa, se on myös biosfääriystävällistä, jos se tulee juoksevasta vedestä, auringosta suoraan tai tuulesta. Ydinvoima ei päästä, mutta jättää jäljen tuhansien vuosien päähän.

Das Auto

Tänään meillä Suomessa on noin 2,61 miljoonaa henkilöautoa (vuonna 2015). Vuonna 1962 niitä oli noin 261.000. Nyt määrä on kymmenkertainen ja ajetut kilometrit ehkä 20 – 30 -kertaiset. Ajamme enemmän ja kulutus bensiininä ja dieselpolttoaineena on vähentynyt ajettua kilometriä kohden, jopa runsaasti.

Ajokilometrit yhteensä ovat kuitenkin lisänneet päästöjä vuoteen 1962 verrattuna ehkä noin 15-kertaisiksi. Luonto ei kiitä, vaan muutokset näkyvät jo nyt |3 – haitallisesti meidän näyttö- ja vertailutaloudelle |4.

...jatkuu...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (40)

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7912
Liittynyt9.9.2005

[2]

Hyöty- ja huviajot

Auto on ollut se pyhä lehmä. Valtio on halunnut ottaa veroja sieltä, mistä sitä helpolla saa. Autovero on sinällään hyvä vaalilupaus, ainakin sen alentaminen, mutta valtiolla on krooninen rahapula tulontasauksen vuoksi.

Autovero on ja pysyy, mutta vaihtaa muotoaan käyttöön ja haittajälkeen. Maksat siitä mitä ajat |5 ja päästät. Sähköautossa on pieni autovero, mutta toistaiseksi kallis tekniikka. Nyt ajamme paljon turhaa – säästäminen on vaikeaa, kun nestepolttoaine ei ole riittävän kallista.

Ihminen pakkautuu suurin keskuksiin – hän ei tarvitse yksityistä omaa henkilöautoa

Varsinkin, jos radikaalisti julkinen liikenne asetetaan käyttäjälleen veloituksettomaksi |6. Helsingin metro voisi olla kokeilukohde. Julkinen liikenne tulisi siten kollektiivisesti maksettavaksi - veroista. Suurimpien kaupunkien tietyt alueet tulisivat tietullien taakse, ja näin yksityisliikenteen vähentyessä syntyisi paljon uutta rakennusmaata, kun turhaa katu- ja tieverkostoa voidaan purkaa taloille ja puistoille.

Liikuntamuodoksi tarjotaan yhteisautoja, pankkien leasingautoja |7 – ehkä kimpassa seinänaapurin/ -naapurien kanssa. Pitkillä matkoilla, jos autoa on kuitenkin pakko käyttää; voitaisiin kauko-osuudet siirtää junilla, ja niihin kytketyillä erityisillä kuljetusvaunuilla – jopa 100 kerrallaan. Lopulta on kysymys päästöistä ja kustannuksista ”ajokilometriä” kohden.

Auto on ollut näyttö- ja vertailuväline kertomaan kuljettajansa mieskyvystä

Kykyä on osoitettu äänillä, pakoputkien määrällä ja spoilereilla. Merkkikin on osoitus jostain – on Audi miehet, Volvo uskolliset ja esimerkki Johtotähdellä ajavat. Auto on ollut menestyksen mitta – Ferrarin äänen kruunatessa kaiken.

Ja kaiken tässä on tehnyt hinta, auto oli kauan monille saavuttamaton ihanuus. Nyt niitä ovat pihat täynnä. Espoolaiset ostavat eniten autonvahaa asukasta kohden – tämäkin merkitsee jotain ja yhteiskuntatieteilijät osannevat kertoa syyn ja seurauksien lait, tältä osin.

..jatkuu...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7912
Liittynyt9.9.2005

[3]

Sähköauto

[ … kiinalaiset rynnivät markkinoille ~ http://www.hs.fi/autot/art-2000004886388.html - ]

Voimme reaalisesti arvioida, että nyt vasta alkaa varsinainen sähköautojen tuotekehitys, erityyppisin automaatioin – unohtamatta jopa itse ajoa. Kiinalaiset saattavat nousta aallonharjalle, koska Keskushallinto tukee voimalla päästöttömiä sähköautoja, lisäksi Kiinassa valmistuu 20 – 40 uutta ydinvoimalaitosta tyydyttämään muun muassa tulevien 100 - 200 miljoonan sähköauton tarpeet.

Sähköautoon liitetään automaattisesti paljon digitalisaatiota, robotiikkaa, automaatiota ja tiedonvälitystä pilvipalveluiden |* kautta mitä erilaisimpiin palveluntarjoajiin – puhutaan liikkumisen verkostoitumisesta. Voimme olla liki varmoja, että ainakin Kiina vaatii uudentyyppistä käyttöjärjestelmää ja – alustaa tietotekniikan pohjaksi, jottei vihamielinen murtautuminen ynnä muu sellainen urkintahaitta pääse niin helposti tunkeutumaan autojen tietojärjestelmiin |**.

|* Pilvipalvelimilta vaaditaan täyttä turvallisuutta! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214772-idan-ja-lannen-vedenjakajalta-loytyy-suuri-tietoratkaisu -

|** JOLLA ~ http://yle.fi/uutiset/suomalaisen_jollan_mobiilikayttojarjestelma_hyvaksytty_ainoana_venajalle/9324399 -

Mistä saamme sähköä sähköautoille?

On selvää, etteivät biopolttoaineet voi olla kuin lyhyen aikavälin ylimenovaihe – niille bensiini- ja dieselkäyttäjille, jotka eivät vielä 10 – 15 vuoteen täyssähköautoa osta. Vanhatkin pitää ajaa loppuun. Biopolttoaine kasvavasta ja kierrossa olevasta biomassasta on pidemmän jänteen ympäristörikos |8.

Sähköenergia on pitkäjänteinen ratkaisu. Sähköä voidaan tehdä ilman käyttöpäästöjä ydinvoimalla. Nyt emme enemmän puutu ydinjätteen loppusijoitukseen, koska fissiovoima on myös lyhyen ajan energiamuoto |9. Lopullinen energiamuoto on ilman muuta suora aurinkoenergia.

Voimme valistuneesti odottaa, että kysyntä lisää akkuteknologioiden parantumista, älykkäiden sähköverkkojen kehittymistä ja sähkön varastoimistekniikoiden ripeää edistymistä. Yleensäkin teknologinen kehitysvauhti on kiihtyvä – onneksemme vai tuhoksemme?

...jatkuu...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7912
Liittynyt9.9.2005

[4]

Mitä nyt pitäisi lailla säätää?

Sähköautojen latausasemien verohelpotukset säädetään niin jakeluasemille kuin kotitukikohdille. Täyssähköautoille nolla-autovero alkaen 2.10.2017 – satavuotisen eduskuntamme kunniaksi, seuraaviksi viideksi vuodeksi, joista kahteen ensimmäiseen vuoteen 1.000 - 4.000 euron kannustinraha täyssähköautoon, rahalla lunastetaan vanhaa polttomoottoriautokalustoa pois liikenteestä.

Sähköautoille asetetaan ilmainen pysäköinti kaupunkialueilla. Vakuutusvero otetaan pois täyssähköautoista – seuraaviksi viideksi vuodeksi. Eikä tässä vielä kaikki, vaan sähköautojen akut vapautetaan kaikista veroista – myös arvonlisäverosta.

Yllä olevin tavoin sähköautojen myynti nousee reippaasti ja päästöt ilmakehään vähentyvät kiihtyvällä tahdilla – tältä osin.

*

Haluammeko kokea vielä kaikki neljä vuodenaikaa?

EKSTRA

... Pidemmällä aikavälillä kasvavan metsän ja ravinnekierrossa olevan biomassan käyttö liikennepolttoaineiksi on jo nyt lähes ympäristörikos. Tämä oivalletaan vasta 10 - 20 vuoden kuluttua. ~ http://www.hs.fi/talous/art-2000004888588.html -

Tekstilinkit

|1 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215668-%E2%80%9Dihminen-siirtelee-itseaan-ja-tavaroitaan-paikasta-toiseen%E2%80%9D -

|2 Ajokortitta ilmaiseen joukkoliikenteeseen? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/04/ilmainen-joukkoliikenne-nuoret.html -

|3 Gaia kuumenee – jäähdyttelemmekö kulutustamme? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/gaia-kuumenee-kytketaanko-jaahdytys.html -

|4 Näyttötaloutta – pakoputkien määränä ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/12/kansakunta-etsii-vaihtoehtoja-ja.html -

|5 Kilometriverotus, vain kulutuksesta verotetaan! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/paamaarana-verottamaton-tyo.html -

|6 Ilmainen joukkoliikenne – käyttäjilleen ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/11/julkinen-joukkoliikenne-ilmaiseksi.html -

|7 Pankki vuokraa sähköautoja ~ http://www.marmai.fi/uutiskommentti/kun-pankki-autokauppiaaksi-lahti-6602841 -

|8 – LINKKI [Yle]

|8 Biomassat kierrossa – monimuotoisen elämän välttämättömyys! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/biomassojen-taspainoyhtalo-yha.html -

|9 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/09/ydinenergiasta-pakotettuun.html -

The End

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7912
Liittynyt9.9.2005

Teslasta puhuttua ---

... Applekaan ei ole koskaan ollut se paras puhelin, mutta se erilaisuuden, erottuvuuden ja edelläkävijyyden tunteet antavat paljon anteeksi - ikään kuin oltaisiin ylpeitä poikkeavuudesta. Camel boots' kin kulkee omia polkujaan.

http://www.hs.fi/autot/art-2000004889189.html

.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14191
Liittynyt23.6.2005

Ilkka Luoma kirjoitti:

Sähköauto on jo tätä päivää, kallis, vaikka autovero on jo vähäinen. Kalliin hankintahinnan korvaa runsailla ajokilometreillä ajokustannukset. Sähkö on halpaa, se on myös biosfääriystävällistä, jos se tulee juoksevasta vedestä, auringosta suoraan tai tuulesta.

Ilmastoystävällistä kyllä, jos ajatellaan kapeasti ja suljetussa systeemissä. Isossa maailmassa uusiutuvien lisääminen on myös nostanut kuluttajasähkön hintaa olennaisesti eri syistä johtuen.

Ilkka Luoma kirjoitti:

Ydinvoima ei päästä, mutta jättää jäljen tuhansien vuosien päähän.

Minkä jäljen? Ei ainakaan hiilijalanjälkeä, päästöt ovat about uusiutuvien luokkaa, siinä suljetussa tynnyrisysteemissä. Käytännössä päästöt ovat vähentyneet lähes aina huomattavasti, toisin kuin uusiutuvilla.

Ydinjäteongelma on pieni ja pääosin poliittinen. Jätteet vaaditaan kerättäväksi talteen ja turvaan lain nojalla mikä on tiukka linja muihin teollisuudenaloihin yleisesti verrattuna ja ne osataan jo käsitellä vaarattomammiksi mitä ympäristöriskeihin ja ydinaseisiiin tulee. Ydinjäte on itsessään potentiaalisesti merkittävä polttoaine tulevaisuudessa hyötöreaktoreille, joita on jo käytössä mm. Venäjällä. Loppusijoituspaikatkin etenevät hyvää vauhtia ja suunnitellaan uudelleen avattaviksi tarvittaessa.

Ilkka Luoma kirjoitti:

Tänään meillä Suomessa on noin 2,61 miljoonaa henkilöautoa (vuonna 2015). Vuonna 1962 niitä oli noin 261.000. Nyt määrä on kymmenkertainen ja ajetut kilometrit ehkä 20 – 30 -kertaiset. Ajamme enemmän ja kulutus bensiininä ja dieselpolttoaineena on vähentynyt ajettua kilometriä kohden, jopa runsaasti.

Automessuilla oli tänä vuonna useita malleja, joiden toimintasäde yhdellä latauksella on 500+ km. Se alkaa jo riittää sellaiseen peruskäyttöön ainakin Oulun eteläpuolisessa Suomessa varsin hyvin.

Ilkka Luoma kirjoitti:

Ajokilometrit yhteensä ovat kuitenkin lisänneet päästöjä vuoteen 1962 verrattuna ehkä noin 15-kertaisiksi. Luonto ei kiitä, vaan muutokset näkyvät jo nyt |3 – haitallisesti meidän näyttö- ja vertailutaloudelle |4.

...jatkuu...

Suomella on melko puhdas sähköverkko, mikä lisää sähköautojen positiivisia ympäristövaikutuksia selvästi.

Eniten sähköautoilusta lähimaista hyötynee (niitä avomielisesti tukeva) Norja, jossa sähköntuotannon CO2-päästöt ovat vesivoiman dominanssin vuoksi alle 10 g pe kWh. Sveitsin sähköntuotannon päästöt aivan samoilla lukemilla myös. Suomen noin 220 g.

Sen sijaan possumaat kuten Saksa eivät hyödy liikenteen sähköistämisestä yhtä paljoa, koska Saksan voimalaitokset päästävät enemmän (500 g per kWh).

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Luulen että tuollaiset SAM tyyppiset autot valtaavat alaa....automäärän kasvaessa miljardeilla ei ole enää resursseja ajella saastuttavilla peltitoosilla.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

SAMilla ei saa edes haettua viikon eväitä kaupasta vaimon kanssa.
Varsinkaan eilisen kaltaisen lumipyryn jälkeen.
Oli se uutinen lisääntyvästä lentskari polttoaineen tarpeesta.
Lentokonekin on joukkoliikenneväline.
Lentopetroolin teossa syntyy hirmuinen määrä autobensaa. Mitäs sille pitäis tehdä?
Pyörittää generaattoreita jotka tekee sähköä "tesloille"?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13935
Liittynyt16.3.2005

Punde kirjoitti:
SAMilla ei saa edes haettua viikon eväitä kaupasta vaimon kanssa.
Varsinkaan eilisen kaltaisen lumipyryn jälkeen.
Oli se uutinen lisääntyvästä lentskari polttoaineen tarpeesta.
Lentokonekin on joukkoliikenneväline.
Lentopetroolin teossa syntyy hirmuinen määrä autobensaa. Mitäs sille pitäis tehdä?
Pyörittää generaattoreita jotka tekee sähköä "tesloille"?

Höpsis. Lentokoneisiin laitetaan aurinkokennot ja akut ja tuuligeneraattorit ihan niinkuin rekkoihin ja panssarivaunuihin. Sitten ei tarvita enää kerosiiniä eikä bensiiniä. Tulevaisuudessa ainoastaan Trumpin panssaripirssi kulkee verottomalla polttoöljyllä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Punde kirjoitti:
SAMilla ei saa edes haettua viikon eväitä kaupasta vaimon kanssa.
Varsinkaan eilisen kaltaisen lumipyryn jälkeen.
Oli se uutinen lisääntyvästä lentskari polttoaineen tarpeesta.
Lentokonekin on joukkoliikenneväline.
Lentopetroolin teossa syntyy hirmuinen määrä autobensaa. Mitäs sille pitäis tehdä?
Pyörittää generaattoreita jotka tekee sähköä "tesloille"?

Se on totta mun kehitelmässä on takaloosteri erikseen.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13935
Liittynyt16.3.2005

Windspeed kirjoitti:
Punde kirjoitti:
SAMilla ei saa edes haettua viikon eväitä kaupasta vaimon kanssa.
Varsinkaan eilisen kaltaisen lumipyryn jälkeen.
Oli se uutinen lisääntyvästä lentskari polttoaineen tarpeesta.
Lentokonekin on joukkoliikenneväline.
Lentopetroolin teossa syntyy hirmuinen määrä autobensaa. Mitäs sille pitäis tehdä?
Pyörittää generaattoreita jotka tekee sähköä "tesloille"?

Se on totta mun kehitelmässä on takaloosteri erikseen.

Onko tuossa puukomposiitti tehty jostain ebenholzista kun se on niin tummaa?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat