Seuraa 
Viestejä86
Liittynyt15.12.2015

Tunnetusti ideoita ei voi patentoida, vaan idea pitää muokata virtuaaliseksi tuotteeksi ja tämän jälkeen laittaa minimissään kymmeniä tuhansia euroja rahaa paperisotaan. Itselleni riittäisi useimmista ideoistani muutama tonni korvaukseksi kun kysymys tosiaan on vasta ideasta, jossa on vasta muutama kymmenen tuntia työtä takana (tai enemmänkin kun kyse on kuitenkin harrastuksesta). Vaan enpä ole kuullut että firmat maksaisivat mitään pelkistä ideoista tai itse asiassa edes patenttihakemuksen jättövalmiista keksinnöstäkään, jollei sille jo ole myönnetty patenttia. Toisaalta olen vakuuttunut, että monen menestyneen keksinnön takana on "pelkkä" mieleentullut oivallus, jonka saamisesta olisi moni kilpailija voinut maksaakin, jos sitä olisi oikein osattu tarjota. Eli mikä olisi tuo oikea tapa tarjota, jos sellaista yleisesti tai vähemmän yleisesti on ylipäätään olemassa?

Sivut

Kommentit (93)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29585
Liittynyt16.3.2005

Käyttäjä828 kirjoitti:
Tunnetusti ideoita ei voi patentoida, vaan idea pitää muokata virtuaaliseksi tuotteeksi ja tämän jälkeen laittaa minimissään kymmeniä tuhansia euroja rahaa paperisotaan. Itselleni riittäisi useimmista ideoistani muutama tonni korvaukseksi kun kysymys tosiaan on vasta ideasta, jossa on vasta muutama kymmenen tuntia työtä takana (tai enemmänkin kun kyse on kuitenkin harrastuksesta). Vaan enpä ole kuullut että firmat maksaisivat mitään pelkistä ideoista tai itse asiassa edes patenttihakemuksen jättövalmiista keksinnöstäkään, jollei sille jo ole myönnetty patenttia. Toisaalta olen vakuuttunut, että monen menestyneen keksinnön takana on "pelkkä" mieleentullut oivallus, jonka saamisesta olisi moni kilpailija voinut maksaakin, jos sitä olisi oikein osattu tarjota. Eli mikä olisi tuo oikea tapa tarjota, jos sellaista yleisesti tai vähemmän yleisesti on ylipäätään olemassa?

Ei kukaan maksa tuollaisista ideoista. Ne ovat rajaton luonnonvara ja niissä on se ongelma, että ilman sitä kymppitonnien sijoitusta kukaan ei näe ovatko ne edes hieman mielekkäitä. Se patentti kertoo ostavalle firmalle sen, että keksijä on tosissaan ja ammattimaisesti asialla, ja mietinyt ainakin selvimmät ongelmat valmiiksi, eli sen ostaminen on käytännöllisempää. Toinen tapa on sitten mennä tuotekehityshommiin tekemään keksintöjä firmalle ja selvittämään niiden toteuttamismahdollisuutta kuukausipalkkaa vastaan.

Jos myyntimiehen lahjat riittävät omien keksintöjen myyntiin tuosta vain, niillä kannattaa tehdä jotain tuottavampaa ja keksiä hilavitkuttimia omaksi ilokseen harrastuksena.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Käyttäjä828 kirjoitti:

Et viestissäsi yhtään kerro, että minkä sortin ideoista on kyse.
Firman perustaminen on yksi vaihtoehto. Siinä kyllä täytyy olettaa että idea on tosihyvä.
Jos olet ns. töissä jossain ja ideasi liittyy firman hommiin, niin työnantaja varmaan mielellään ottaa ideasi vastaan. Muista ottaa palkankorotus puheeksi samalla.
Jos olet tee-se-itse -tyyppinen tyyppi, niin ei muuta kuin testaamaan niitä ideoita. Testatut ja dokumentoidut ideat on helpompi myydä.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Nimimerkki SALAI on keksinyt fanerisen avaruusaluksen...onko se hyvä idea ?

Kastuu sateella ja vääntyy kieroon, mutta kevyt ja hyvä työstää.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

MooM
Seuraa 
Viestejä6951
Liittynyt29.6.2012

Windspeed kirjoitti:
Nimimerkki SALAI on keksinyt fanerisen avaruusaluksen...onko se hyvä idea ?

Kastuu sateella ja vääntyy kieroon, mutta kevyt ja hyvä työstää.

Eihän avaruudessa sada. Hyvin pärjää vanerilla.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Käyttäjä828
Seuraa 
Viestejä86
Liittynyt15.12.2015

CE-hyväksytty kirjoitti:
Et viestissäsi yhtään kerro, että minkä sortin ideoista on kyse.
Firman perustaminen on yksi vaihtoehto. Siinä kyllä täytyy olettaa että idea on tosihyvä.
Jos olet ns. töissä jossain ja ideasi liittyy firman hommiin, niin työnantaja varmaan mielellään ottaa ideasi vastaan. Muista ottaa palkankorotus puheeksi samalla.
Jos olet tee-se-itse -tyyppinen tyyppi, niin ei muuta kuin testaamaan niitä ideoita. Testatut ja dokumentoidut ideat on helpompi myydä.

Lähinnä yleisellä tasolla tarkoitin herättää keskustelua, sillä veikkaan että meitä ideoitsijoita on aika paljon enemmän kuin patentteja hakeneita keksijöitä. Ja kun asia on tietyssä mielessä itselleni ajankohtainen, niin ajattelin kokeilla josko tätä kautta löytyisi ratkaisua tai vinkkiä. En kuulu mihinkään noista edellä mainituista ryhmistä. Lähinnä omalla kohdallani tulisi kyseeseen tuo Neutronin mainitsema tuotekehittäjäksi meno, mutta siinä onkin sitten omat haasteensa (kun puuttuu niitten alojen koulutus ja työkokemus, joilta ideani enimmäkseen pulppuavat). Laitan nyt kuitenkin linkin yhteen keskustelusäikeeseen, jossa esittämäni ideat ovat aika tyypillistä minua. Koska kyseessä ei ollut varsinaisesti konseptin julkistaminen, vaan nettikeskustelu, niin kyseiset kuvat ja tekstit ovat keskustelua tukeviksi tarkoitettuja. Veikkaan että noista olisi jokunen patentti voinut irrotakin, varsinkin koottuna sopivanlaiseksi kombinaatioksi (eli tarvittaessa kiertäen muiden patentteja). Oma koulutustaustani tietotekniikassa ja työkokemus pääosin myös. Linkki: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=24825.0

mdmx
Seuraa 
Viestejä5267
Liittynyt23.11.2009

Jos ei patentin hakeminen kiinnosta niin kyllä ne tarvis proto asteelle viedä melkein että niillä mitään rahaa saa. Sen jälkeen voit koittaa myydä proton ja speksit että joku toinen patentoi sen.

Tai sitten koitat vakuuttaa jonkun yrittäjähenkisen lähteen kimppaan. Mutta sillon sun pitäis kyllä ite tehdä muutakin kun vaan heitellä ideoita. Ideat ei ole sinällään minkään arvoisia, paitsi todella hyvät, mutta siinäkin on yleensä ongelmana että mistä kukaan tietää mikä on todella hyvä ja mikä ei. Tai edes onko ideasi käytännössä toteuttavissa ja mihin hintaan.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5267
Liittynyt23.11.2009

Ja ellet sä itse usko ideaasi niin paljoa että olet valmis hakemaan ja maksamaan patentin tai rakentamaan prototyypin, niin aika pirun hankalaa on saada joku toinen uskomaan.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Homma menee niin, että jos on keksintö pitää tehdä toimiva malli ja suojata IPR. Sitten voit hakea rahoittajia...tai perustaa firman johon saat start up rahaa 700 e per kk ja innovastiosetelin....ja finnvera yms lainaa...jossain vaiheessa on oltava jotain mitä myydä. Mielellään ennakkoon varauksia joilla voit kattaa kuluja. Indie go go jne auttaa....kickstarter yms.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Raisku
Seuraa 
Viestejä214
Liittynyt20.9.2015

Käyttäjä828 kirjoitti:
Linkki: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=24825.0[/quote]

Linkin takaa ei löytynyt mitään ideaa, jota kannattaisi kaupallistaa, mitään patentoitavaakaan ei siellä ole.

Jos on jotain hyviä ideoita, ne voi suojata 250 euroa maksavalla, 10 vuotta voimassa olevalla hyödyllisyysmallisuojalla, mikä oikeuttaa ulkomaisten patenttien hakuun vuoden sisällä.

Lisäksi tarvii rahaa mahdollisen prototyypin valmistamiseen, mikä sekin usein onnistuu muutamalla satasella.

Vain huijattavissa olevat makselevat kymmeniä tuhansia euroja jonnekin, he harvemmin itse tienaavat keksinnöillään.

Jos tarjoaa jotain keksintöä työnantajalle, kannattaa se suojata ensin.

Palkankorotusta ei kannata pyytää, eikä muutenkaan liittää työsuhdeasioita keksintöön, eihän sitä tiedä, toteutuuko idea edes.

Käyttäjä828
Seuraa 
Viestejä86
Liittynyt15.12.2015

mdmx kirjoitti:
Ja ellet sä itse usko ideaasi niin paljoa että olet valmis hakemaan ja maksamaan patentin tai rakentamaan prototyypin, niin aika pirun hankalaa on saada joku toinen uskomaan.

Tuohon on nyt leivottu sellainen taustaoletus, että vain keskituloiset ja varakkaammat keksivät tuottavia ideoita. Entäs opiskelijat, työttömät, pienituloiset yrittäjät, pienellä eläkkeellä toimeentulevat tai sitten keskituloisistakin ne joilla on iso asuntolaina, pienet lapset ja ehkä työpaikkakin uhan alla? Siis tämä nyt oletuksella, että patentoimisessa puhutaan käytännössä vähintään kymmenistä tuhansista euroista ja oletuksella että yksityishenkilöiden tekemistä patenteista harvempi kuin joka kymmenes tuottaa edes siihen sijoitetut rahat ja jotain vastinetta sijoitetulla ajalle.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5267
Liittynyt23.11.2009

Käyttäjä828 kirjoitti:
mdmx kirjoitti:

Tuohon on nyt leivottu sellainen taustaoletus, että vain keskituloiset ja varakkaammat keksivät tuottavia ideoita. Entäs opiskelijat, työttömät, pienituloiset yrittäjät, pienellä eläkkeellä toimeentulevat tai sitten keskituloisistakin ne joilla on iso asuntolaina, pienet lapset ja ehkä työpaikkakin uhan alla? Siis tämä nyt oletuksella, että patentoimisessa puhutaan käytännössä vähintään kymmenistä tuhansista euroista ja oletuksella että yksityishenkilöiden tekemistä patenteista harvempi kuin joka kymmenes tuottaa edes siihen sijoitetut rahat ja jotain vastinetta sijoitetulla ajalle.

Ei ole leivottu mitään odotuksia. Näin se vaan menee.

Näissä täytyy laittaa "elämä peliin" (toivottavasti ei kuitenkaan ihan kirjaimellisesti), ei se muuten natsaa. Kaikkihan sitä muuten tekis ja patentois ties mitä. :) Jo nyt 90% patenteista on turhia, kuten sanoit. Mieti sitä rumbaa jos se olis halvempaa.

Jos sä oikeasti olet tehnyt keksinnön jolla on suuri potentiaali, ja uskot siihen 100%, myy asuntosi, myy autosi, tai ota lainaa niitä vastaan. Myy mitä tahansa omistat, myy itsesi. Siitä se lähtee.

Käyttäjä828
Seuraa 
Viestejä86
Liittynyt15.12.2015

Raisku kirjoitti:
Käyttäjä828 kirjoitti:
Linkki: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=24825.0

Jos on jotain hyviä ideoita, ne voi suojata 250 euroa maksavalla, 10 vuotta voimassa olevalla hyödyllisyysmallisuojalla, mikä oikeuttaa ulkomaisten patenttien hakuun vuoden sisällä.
...
Vain huijattavissa olevat makselevat kymmeniä tuhansia euroja jonnekin, he harvemmin itse tienaavat keksinnöillään.
[/quote]

Kiitoksia, nuo olivat minulle oikeasti uusia tietoja! Olin selvästi ymmärtänyt jotain väärin tai sitten hinnat ovat tulleet alas. PRH:n hinnastossa näkyy olevan hakemusmaksu sähköisesti tehdystä hakemuksesta 350 euroa. Tarkistavatkohan patenttiasiamiehet todella tuohon hintaan, ettei keksintöä ole jo patentoitu tai julkaistu jossain entuudestaan? Julkaistaanko hakemukset vaikka patenttia ei myönnettäisikään?

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6285
Liittynyt8.11.2012

Pitkälti noissa ideajutuissa on kyse siitä, että ihmiset ovat mulkkuja.

Eli ideat saa toteutettua vain ammattilainen. Joka on tietenkin sanomattakin selvää. Tuollaisella ammattilaisella on jo turvattu asema. Näin heillä ei noin koskaan ole mitään tarvetta tehdä mitään mitä eivät halua.

Nyt kun sinulla on se idea. Jos se idea on oikeasti hyvä se on aika korkealla abstraktiotasolla. Eli kun esität sen kenelle tahansa he eivät sitä pysty ymmärtämään muuten, kuin yksinkertaistettuna huononnettuna versiona. Paitsi tietenkin jos sitten alkavat käyttämään suuren määrän aikaa asian miettimiseen. Tuo on tuttua huttua. Nuoremapana itselleni käynyt useamman kerran, että olen selittänyt miten jonkun asian pitäisi mennä ja sitten oleellisesti ottaen joku mulkku on a) varastanut ideani ja b) joka erityisesti harmittaa raiskannut sen muotoon joka on surkea.

Tuohon perustuu se, että ainoa keino on siis että yksi ihminen pystyy luomaan kokonaisuuden ideasta tuotteeksi. Asia mihin koko markkinatalous oikeastaan perustuu. Eli siihen, että koska vain marginaalisen pieni osa väestöstä pystyy tekemään koko prosessin (hyvät ideoijat esim. harvoin hyviä käytännön töissä). Ja jos onnistuu tekemään tuon prosessin on suuri insentiivi sen jälkeen estää kaikkia muita pääsemästä samaan (kun itse on jo miljonääri). Näin ylivoimainen enemmistö ihmisistä siis saadaan, kuten markkinataloutemme edellyttää, orjuutettua kaiken maailman jonninjoutavaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat