Seuraa 
Viestejä10
Liittynyt2.4.2016

Hei,
Minulla on hemoglobiini noussut arvosta 156 --> 173.
Hemoglobiini on mitattu nyt kahteen kertaan ja mollemilla kerroilla on ollut korkea.
Itse epäilisin että johtuisi iskemiasta eli kudoksen hapen puutteesta.
Olen käynyt Cityterveydessä verikokeissa omaan piikkiin kun ei oikein tahdo löytyä yhteistä säveltä lääkärien kanssa.
Mikä veriarvo voisi olla pielessä näistä saatavilla olevista: http://cityterveys.fi/hinnasto/#laboratoriotutkimukset
Leukosyytit on 8 kieppeillä.

Mikä veriarvo voisi kieliä iskemiasta eli kudoksen hapen puutteesta?
Onko iskemian selvittämiseksi olemassa verikoe, vai joudutaanko aina tekemään verisuonten varjoainetutkimuksia?

Sivut

Kommentit (16)

Ingenjör84
Seuraa 
Viestejä10
Liittynyt2.4.2016

Hei,

Wikipedia kertoi että troponiini on sydänkohtauksen kohdalla entsyymi jota erittyy vereen iskemiassa eli sydänlihaskudoksen hapen puutteessa.

Mitä muita vastaavia on kuin troponiini? Onko aivojen hapenpuutteen kohdalla joku vastaava?

Raisku
Seuraa 
Viestejä214
Liittynyt20.9.2015

Ingenjör84 kirjoitti:

Mikä veriarvo voisi olla pielessä näistä saatavilla olevista: http://cityterveys.fi/hinnasto[/quote]

Kaikki niistä voi olla pielessä.

Miksi et kysynyt lääkäriltä, onko arvot ok?

Kertomasi arvot ovat ylärajalla, mikä voi johtua vaikkapa tupakoinnista ja/tai keuhkojen vajaatoiminnasta.

Myös esimerkiksi polysytemia voi nostaa arvoja.

Vierailija

Nim. Ainoa joka täällä saa diagnooseja aikaan, lukuunottamatta paria lekuria, joille maksetaan siitä, ja joista vain toiselle pitäisi maksaa, mutta häntä ei ole täällä pitkään aikaan näkynyt, eli kait hänelle siitä ihan hyvin maksetaankin.

Vierailija

Tosin ehkä nyt joku ihottuman takia sytostaatteja saanut ja leikkauksenkin läpikäynyt, tai bentsoriippuvainen ei ihan riitä lääkikseen, ainakaan jos epäonnistumisetkin lasketaan, mutta tosta sun säätämisestä ei nyt tuu lasta eikä paskaakaan.

Vierailija

Ja sairaudenkin voit unohtaa samantien. Joku vatipää joskus teki assosiaation oireen toisen potenssin ja sairauden välillä (jossa ei ole mitään järkeä) ja päätti että sairaus on oire^2.

Oireenmukainen hoito nyt vaan on sitä ainoaa adekvaattia hoitoa. Sairaudet kun on nimetty täysin mielivaltaisesti.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Ingenjör84 kirjoitti:
Hei,
Hemoglobiini on mitattu nyt kahteen kertaan ja mollemilla kerroilla on ollut korkea.
Olen käynyt Cityterveydessä verikokeissa omaan piikkiin kun ei oikein tahdo löytyä yhteistä säveltä lääkärien kanssa.
Mikä veriarvo voisi olla pielessä näistä saatavilla olevista: http://cityterveys.fi/hinnasto/#laboratoriotutkimukset

Onko iskemian selvittämiseksi olemassa verikoe, vai joudutaanko aina tekemään verisuonten varjoainetutkimuksia?

Tuo ei oikein vaikuta oikealta marssijärjestykseltä, tuo että kyselet jollain epämääräisellä nettipalstalla (siis täällä), mitä labroja sinun kannattaa ottaa kun hemoglobiinisi ja leukosyyttisi ovat ne ja ne, ja kun itse epäilet iskemiaa.

Ensinnäkin täällä on vain satunnaisesti käynyt viime aikoina yksi lääkäri (nimimerkki ROS), mutta hänkään ei pitkään aikaan, joten vastaukset tulevat olemaan maallikoiden vastauksia ja arveluita, omani mukaan lukien. Jos haluat pistää rahaa yksityiseen labraan, niin sinun kannattaisi kyllä pyytää joltain oikealta lääkäriltä labralähete - siis perustuen lääkärin arvioon siihen, mitä labroja voisit tarvita -, vaikka sitten yksityiseltä lääkäriltä.

Toisekseen olet itse jostain syystä päätellyt, että sinua vaivaa "iskemia kudoksessa". Missä kudoksessa? Sydänlihaksessa? Aivoissa?

Miten olet päätynyt tähän iskemia-diagnoosiin? Mitä oireita sinulla on? Mihin tulokseen ovat lääkärit tulleet? Onko niin, että lääkärisi ei ole ottanut oireitasi vakavasti, onko sinut ehkä leimattu luulosairaaksi?

Mitkä ovat taustatietosi, eli perussairautesi, ikäsi, sukupuolesi, mahdollinen pysyvä lääkityksesi? Onko sinulta tutkittu muuta, esimerkiksi uniapnea (aiheuttanee hapenpuutetta aivoissa?)? Onko sinulla jokin psykiatrinen diagnoosi (saattaa vaikuttaa luulosairaaksi leimaamiseen, vaikka tietysti ei pitäisi?)? Oletko sairastanut tartuntatauteja, jotka voivat jättää jälkitautina oireesi (esim. borrelioosi)?

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Leukosyyttisi ovat viitearvojen sisällä eli ok.
Hemoglobiinisikin 173 on vain vähän viitearvojen yläpuolella,  jos olet mies. Jos olet nainen, silloin ylittäminen on isompaa. 
- oletko oleskellut vuoristossa?
- kärsitkö kroonisesta keuhkosairaudesta, esim. keuhkoahtaumataudista? Tupakoitko? Onko sinulla veriyskää, hengenahdistusta? Pyörryttääkö sinua liikkuessasi (voisi viitata ehkä keuhkoihin tai sitten sydämeen)?
- oletko käyttänyt EPO-hormonia, tai muita lääkkeitä, jotka nostavat hemoglobiinia? (Ehkä ihan tavan rautalääkekin nostaa? Monivitamiinitableteista rauta lienee poistettu, koska lisäraudasta kai yleensä on haittaa.)
- sitten on vielä polysytemia *) mahdollisena selittävänä tekijänä, mutta se on varsin harvinainen sairaus.

- muita mahdollisia syitä korkeaan hemoglobiiniin ovat mm. maksasyöpä, munuaissyöpä, synnynnäinen sydänvika ja muut sydän- ja keuhkosairaudet: Mayo clinic High hemoglobin count

*) Polysytemia veran oireet

Polysytemia veran oireita voi olla vaikeaa tunnistaa ja taudin jäljille päästään usein muun syyn vuoksi otettujen laboratoriokokeissa todetun korkean hemoglobiinin ansiosta. Tyypillisiä polysytemia veran oireita ovat kutina ja sormien pistely. Iho voi olla punoittava ja voi esiintyä päänsärkyä ja huimausta, väsymystä, kihtiä sekä vatsakipuja. Polysytemia vera lisää selvästi alttiutta saada sekä verisuonitukoksia että verenvuotoja

Vierailija

Sepäse. Marssijärjestys. Jos BCK olisit nyt hyvä ja marssisit vittuun niiden pähkinöittes kanssa, niin miehet pääsee juttelemaan.

Raisku
Seuraa 
Viestejä214
Liittynyt20.9.2015

BCK kirjoitti:

Ensinnäkin täällä on vain satunnaisesti käynyt viime aikoina yksi lääkäri (nimimerkki ROS), mutta hänkään ei pitkään aikaan, joten vastaukset tulevat olemaan maallikoiden vastauksia ja arveluita,

Sinulla on poikkeuksellisia kykyjä, kun pystyt arvaamaan anonyymillä keskustelupalstalla kaikkien ammatin tai koulutuksen.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Raisku kirjoitti:
BCK kirjoitti:

Ensinnäkin täällä on vain satunnaisesti käynyt viime aikoina yksi lääkäri (nimimerkki ROS), mutta hänkään ei pitkään aikaan, joten vastaukset tulevat olemaan maallikoiden vastauksia ja arveluita,

Sinulla on poikkeuksellisia kykyjä, kun pystyt arvaamaan anonyymillä keskustelupalstalla kaikkien ammatin tai koulutuksen.

En sanonut noin. En välttämättä arvaa ammattia tai koulutusta, mutta saatan joskus arvata, mikä ammatti tai koulutus ainakaan ei ole henkilöllä hanskassa. Tietty jos joku ei kovin pitkään jaarittele täällä, on pienempi riski jäädä kiinni tietämättömyydestä. Semmoisista lauseen, parin kommentista ei paljon irtoa. Ja joskus taas asiantuntemus paistaa kirjoituksista, ja joskus joku on jopa kertonut ammattinsa.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Lisäys. Väitteeni palstalääkäreistä oli vähän liioitteleva. Olisi pitänyt kirjoittaa, että tietääkseni tänne ei lääkäreitä taida tällä hetkellä kirjoitella. Mutta mistäs minä tiedän, vaikka täällä luuhaisi pilvin pimein lääkäreitä, tai vaikka peräti Raisku olisi yksi heistä. Kävin kurkkaamassa paria lääketiedettä liippaavaa kirjoitustaan, eikä ainakaan minun silmääni tökkäissyt mikään niissä, mikä ei välttämättä kyllä paljon vielä kerro. Ja toisaalta vaikka joku tuntematon nettikirjoittaja väittäisikin olevansa lääkäri, ei kenenkään semmoisiin välttämättä kannata luottaa. Tuntemattomilla nettikirjoittajilla kun ei ole minkään valtakunnan vastuuta, verrattuna omalla nimellään toimivaan ammatinharjoittajaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Ingenjör84 kirjoitti:
Hei,

Mää tiiän pari miestä joilla on sama vaiva kuin sinulla eli että hemoglobiini tuppaa kohoamaan. Niillä ei ole löydetty mitään perussairautta ja ohjeena on, että käyvät luovuttamassa verta säännöllisesti niin vaiva pysyy sillä kurissa.

Toki kannattaa selvityttää ettei taustalla ole mitään sairautta, mutta haluan kai sanoa että sinuna en olisi kovin huolissani korkeasta hempasta. Ohjeet sairauden selvittämiseen oletkin jo tässä ketjussa saanut.

Kirjoituksesi on kolmen viikon takaa. Mikä tilanteesi on nyt? Onko helpottanut tai lisätutkimuksia tehty?

Hämmentää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat