Seuraa 
Viestejä1787

500w lämmitin pakettiauton takaosassa joka toimii 12V 75Ah akulla. Akku siis irtonainen, ei kiinni auton laturissa.
Kuinka kauan jaksaa lämmittää?

Sivut

Kommentit (25)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33497

Akun energia on jännite * kapasiteetti, eli 12 V * 75 Ah = 900 Wh. Lyijyakku alkaa kärsiä, jos varaus pienenee alle puoleen, joten normaalisti tuon käyttöaika kannattaa rajoittaa tuntiin, mutta hätätilassa se toimii vajaat kaksi tuntia.

kortan
Seuraa 
Viestejä7327

500 w teholla virta on yli 40 A jos akku on kunnossa. Häviöitä syntyy akussakin kunnosta riippuen joten tuskin tuon koko kapasiteetin sähkömäärää antaa ulos. Tuskin teho pysyy kovin kauaa 500 w,ssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
JPI
Seuraa 
Viestejä29360

jepajee kirjoitti:
Sähkölämmitys on juppien juttuja. 

Juu, eiku muutama litra bensaa auton sisään ja palava tulitikku pesään, kyllä lämpenee !

3³+4³+5³=6³

Vierailija

JPI kirjoitti:
jepajee kirjoitti:
Sähkölämmitys on juppien juttuja. 

Juu, eiku muutama litra bensaa auton sisään ja palava tulitikku pesään, kyllä lämpenee !

Tai sitten ei vaa nuku autossa!?

jarppah
Seuraa 
Viestejä1805

Principia kirjoitti:
Kiitos vastauksista, asia on nyt ymmärretty.

Pahoittelut otsikon typosta, kännykällä räpelsin..

Aika heikko idea tuo lämmitys tuolla tapaa, pitää kytkeä se akku laturiin.


Käytä autohifistien käyttämää kytkentää erottamaan lisä akku niin että lataa laturilta mutta käytössä itse auton akku erotettuna niin lähtee sitten vielä autokäyntiin.. Itellä sellai "harraste"auto jossa popeille lisäakku. Akkuja ei ole erotettu ja jos ei auto ole käynnissä niin ei sillä tuntia pitempään soittele varsinkaan jos pitää käyntiin vielä saada. Akut tosin nähneet jo parhaat päivänsä ja se käy tossa suht nopeesti jos päässee usein tyhjäksi.

Raisku
Seuraa 
Viestejä214

Principia kirjoitti:
500w lämmitin pakettiauton takaosassa joka toimii 12V 75Ah akulla. Akku siis irtonainen, ei kiinni auton laturissa.
Kuinka kauan jaksaa lämmittää?

500 wattia ei lämmitä pakettiauton takaosaa kovin monella asteella, ei teho riittäisi edes henkilöautoon.

Matkailuautossa, tilavuus n. 20 kuutiota, on 6 kw lämmitin, mikä on säädetty ehkä puoleen väliin, sillä teholla ei tule kylmä.

Vierailija

Ja kun huomioidaan että asuntoauto on lämpöeristetty, huomataan että pressun alla kylmä kalikka sylissä elämä hymyilee, verrattuna jo hylättyyn optioon.

Principia
Seuraa 
Viestejä1787

jarppah kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Kiitos vastauksista, asia on nyt ymmärretty.

Pahoittelut otsikon typosta, kännykällä räpelsin..

Aika heikko idea tuo lämmitys tuolla tapaa, pitää kytkeä se akku laturiin.


Käytä autohifistien käyttämää kytkentää erottamaan lisä akku niin että lataa laturilta mutta käytössä itse auton akku erotettuna niin lähtee sitten vielä autokäyntiin.. Itellä sellai "harraste"auto jossa popeille lisäakku. Akkuja ei ole erotettu ja jos ei auto ole käynnissä niin ei sillä tuntia pitempään soittele varsinkaan jos pitää käyntiin vielä saada. Akut tosin nähneet jo parhaat päivänsä ja se käy tossa suht nopeesti jos päässee usein tyhjäksi.

Miten tuo kytkentä tehdään?
Hupiakku kiinni suoraan laturiin?

jarppah
Seuraa 
Viestejä1805

Principia kirjoitti:
jarppah kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Kiitos vastauksista, asia on nyt ymmärretty.

Pahoittelut otsikon typosta, kännykällä räpelsin..

Aika heikko idea tuo lämmitys tuolla tapaa, pitää kytkeä se akku laturiin.


Käytä autohifistien käyttämää kytkentää erottamaan lisä akku niin että lataa laturilta mutta käytössä itse auton akku erotettuna niin lähtee sitten vielä autokäyntiin.. Itellä sellai "harraste"auto jossa popeille lisäakku. Akkuja ei ole erotettu ja jos ei auto ole käynnissä niin ei sillä tuntia pitempään soittele varsinkaan jos pitää käyntiin vielä saada. Akut tosin nähneet jo parhaat päivänsä ja se käy tossa suht nopeesti jos päässee usein tyhjäksi.

Miten tuo kytkentä tehdään?
Hupiakku kiinni suoraan laturiin?

Oikein tehtynä lisäakku normaalisti maahan ja plus piuha akulta releen tai diodin läpi lisäakulle, virta päällä kytkeytyvät rinnan ja virtapois erottuu lisäakku alusta.

jarppah
Seuraa 
Viestejä1805

Juu ja käytä varmuudeksi kahta samanlaista akkua. No ja se huonompi kytkentä on siis muuten sama mut ilman relettä/diodi erotusta eli rinnankytkentä vaan. Siinäkin plus piuhan molempiin päihin sulakkeet..

Principia
Seuraa 
Viestejä1787

Releen tehtävä on siis estää auton akkua virtaamasta lämppärille asti, mutta silti latausjännitteen päästää läpi?

Eli releen pitäisi olla jotain 12,7V?

Menikö ihan metsään??

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

jarppah kirjoitti:
Juu ja käytä varmuudeksi kahta samanlaista akkua. No ja se huonompi kytkentä on siis muuten sama mut ilman relettä/diodi erotusta eli rinnankytkentä vaan. Siinäkin plus piuhan molempiin päihin sulakkeet..

Eikö diodin läpi kulje virta vaikka auto olisi sammuksissa?

jarppah
Seuraa 
Viestejä1805

Principia kirjoitti:
Releen tehtävä on siis estää auton akkua virtaamasta lämppärille asti, mutta silti latausjännitteen päästää läpi?

Eli releen pitäisi olla jotain 12,7V?

Menikö ihan metsään??


Niin siis virta herätteellä reletoimii tässä. Kun heräte katkeaa niin rele katkaisee.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1717

jarppah kirjoitti:
Principia kirjoitti:
jarppah kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Kiitos vastauksista, asia on nyt ymmärretty.

Pahoittelut otsikon typosta, kännykällä räpelsin..

Aika heikko idea tuo lämmitys tuolla tapaa, pitää kytkeä se akku laturiin.


Käytä autohifistien käyttämää kytkentää erottamaan lisä akku niin että lataa laturilta mutta käytössä itse auton akku erotettuna niin lähtee sitten vielä autokäyntiin.. Itellä sellai "harraste"auto jossa popeille lisäakku. Akkuja ei ole erotettu ja jos ei auto ole käynnissä niin ei sillä tuntia pitempään soittele varsinkaan jos pitää käyntiin vielä saada. Akut tosin nähneet jo parhaat päivänsä ja se käy tossa suht nopeesti jos päässee usein tyhjäksi.

Miten tuo kytkentä tehdään?
Hupiakku kiinni suoraan laturiin?

Oikein tehtynä lisäakku normaalisti maahan ja plus piuha akulta releen tai diodin läpi lisäakulle, virta päällä kytkeytyvät rinnan ja virtapois erottuu lisäakku alusta.

Jos joku aikoo itse rakentaa tällaisen kytkennän niin nämä asiat täytyy ottaa huomioon:

Rele: jos rele kytkeytyy kun virrat ovat päällä, ottaa starttimoottori helposti käynnistysvirtaa myös lisäakusta releen läpi -> joku paikka ei yleensä kestä. Releen pitäisi siis kytkeytyä kun lataus on päällä ja/tai järjestää ajallisesti niin että rele ehtii irrottaa ennen kuin startti alkaa ottaa virtaa.

Diodi: Jos ainoastaan lisäakku on erotettu yhdellä diodilla sen kuorma voi tyhjentää myös pääakun. Omassa autossani kaikki latausvirta menee diodien läpi (molemmille akuille oma tukeva Schottky-diodi jäähdytysiilillä). Molemmat akut latautuvat, kumpikaan ei voi tyhjentää toista.

jarppah
Seuraa 
Viestejä1805

Jakob kirjoitti:
jarppah kirjoitti:
Principia kirjoitti:
jarppah kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Kiitos vastauksista, asia on nyt ymmärretty.

Pahoittelut otsikon typosta, kännykällä räpelsin..

Aika heikko idea tuo lämmitys tuolla tapaa, pitää kytkeä se akku laturiin.


Käytä autohifistien käyttämää kytkentää erottamaan lisä akku niin että lataa laturilta mutta käytössä itse auton akku erotettuna niin lähtee sitten vielä autokäyntiin.. Itellä sellai "harraste"auto jossa popeille lisäakku. Akkuja ei ole erotettu ja jos ei auto ole käynnissä niin ei sillä tuntia pitempään soittele varsinkaan jos pitää käyntiin vielä saada. Akut tosin nähneet jo parhaat päivänsä ja se käy tossa suht nopeesti jos päässee usein tyhjäksi.

Miten tuo kytkentä tehdään?
Hupiakku kiinni suoraan laturiin?

Oikein tehtynä lisäakku normaalisti maahan ja plus piuha akulta releen tai diodin läpi lisäakulle, virta päällä kytkeytyvät rinnan ja virtapois erottuu lisäakku alusta.

Jos joku aikoo itse rakentaa tällaisen kytkennän niin nämä asiat täytyy ottaa huomioon:

Rele: jos rele kytkeytyy kun virrat ovat päällä, ottaa starttimoottori helposti käynnistysvirtaa myös lisäakusta releen läpi -> joku paikka ei yleensä kestä. Releen pitäisi siis kytkeytyä kun lataus on päällä ja/tai järjestää ajallisesti niin että rele ehtii irrottaa ennen kuin startti alkaa ottaa virtaa.

Diodi: Jos ainoastaan lisäakku on erotettu yhdellä diodilla sen kuorma voi tyhjentää myös pääakun. Omassa autossani kaikki latausvirta menee diodien läpi (molemmille akuille oma tukeva Schottky-diodi jäähdytysiilillä). Molemmat akut latautuvat, kumpikaan ei voi tyhjentää toista.


Hyviä huomioita 😊

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat