Seuraa 
Viestejä3560
Liittynyt7.8.2016

Taisi Osmo Soininvaara sivaltaa aika isolla kynällä, kun varsin aiheellisesti kysyi, miksei seinäjokelaisten pakkoruotsi kelpaakaan, kun sitä pitää vuosia opiskella. Alkaakohan järjen ääni vihdoinkin kuulua tässä asiassa? Vai pelaavatko Vihreät ja Kokoomus vain vaalipeliä, jossa kerätään muuten mahdollisesti Persuille meneviä ääniä?

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/210229-pakkoruotsi-ihmetys-leviaa-mita-...

Sivut

Kommentit (62)

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9035
Liittynyt13.7.2015

Osmo Soininvaara on siitä poikkeuksellinen vihreä, että hänellä on aina ollut hyvin fiksuja ja puoluetovereistaan poikkeavia(kin), hyvin perusteltuja mielipiteitä. Ei hän aina ole oikeassa, mutta hänellä on taipumusta rationaaliseen ajatteluun, mikä yleensä johtaa keskimäärin aika järkeviin näkemyksiin. 

Pakkoruotsihan on täysin järjetöntä ja hyödytöntä sekoilua. Samoin kuin pakkouskonto. Jospa nämä molemmat saataisiin vaikkapa niputettuna poistettua pakollisten aineiden joukosta ja korvattua jollain hyödyllisellä. Joo, kaikki aineet toki ovat yleissivistäviä ja kaikki sivistys on filosofisessa mielessä hyödyllistä, mutta jos ja kun näin on, niin silloin kannattaisi valikoida samoilla tuntimäärillä opetettaviksi yleissivistäviksi aineiksi sellaisia, joista olisi myös käytännön hyötyä elämässä. Itse uskon valinnaisuuden voimaan. 

mdmx
Seuraa 
Viestejä4315
Liittynyt23.11.2009

Pakkoruotsi pitäis korvata PakkoValinnaisellaToisellaVieraallaKielellä. 

Uskonto taas pitäis korvata teologialla jota vois pakollisena olla yläasteella sen verran että kokonaiskuva maailman tilanteesta opetetaan. Toki tää voidaan yhdistää yhteiskuntaoppiin, ja parempi se niin onkin, koska ei tosta yleissivistyksen kannalta järkevää opetettavaa riitä kuin ehkä muutamaksi kuukaudeksi.

Creativity Is Intelligence Having Fun

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9035
Liittynyt13.7.2015

mdmx kirjoitti:
Pakkoruotsi pitäis korvata PakkoValinnaisellaToisellaVieraallaKielellä. 

Uskonto taas pitäis korvata teologialla jota vois pakollisena olla yläasteella sen verran että kokonaiskuva maailman tilanteesta opetetaan. Toki tää voidaan yhdistää yhteiskuntaoppiin, ja parempi se niin onkin, koska ei tosta yleissivistyksen kannalta järkevää opetettavaa riitä kuin ehkä muutamaksi kuukaudeksi.

Mielestäni uskonnossa ei ole aineksia itsenäiseksi aineeksi. Siitä voi käsitellä asianmukaisia näkökulmia yhteiskuntaopissa, historiassa ja vaikka äidinkielessäkin. Eri uskontojen pihvit, eli siis se varsinainen oppi on tiivistettävissä pariin tekstikappaleeseen per uskonto ja sitten erilaisista lieveilmiöistä voi puhua muutaman tunnin. Loppu menee puhtaasti muiden oppiaineiden piikkiin, kuten esimerkiksi historiaan siltä osin, kuin uskonnot ovat muovanneet yhteiskuntien kehitystä ja varsinkin sotaisaa tuhoutumista kautta aikain. 

Ruotsin korvaaminen jollain toisella vieraalla kielellä olisi hyvä lähtökohta, mutta ei välttämättä paras mahdollinen ratkaisu. Karu tosiasia lienee se, että varsin iso osa suomalaisista ei ikinä tarvitse eikä kaipaa vieraita kieliä, paitsi englantia, joka on nykymaailmassa yleinen ja hyödyllinen osata kaikkien. Jos nyt ei satu olemaan kielellisesti orientoitunut, niin voisi olla parempi oppia jotain ihan muuta.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Minä uskon että uppiniskainen metsäläiskansa ei koskaan opi tavoille jos se saa itse päättää asioistaan. Suomalaisilla tulee olla vahva ja viisas johtaja joka luotsaa väkensä lopulta voittoon. Tämä ylevä tavoite toki vaatii uhrinsa, mutta uskokaa kun sanon, se tulee olemaan sen arvoista!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

CE-hyväksytty kirjoitti:
Minä uskon että uppiniskainen metsäläiskansa ei koskaan opi tavoille jos se saa itse päättää asioistaan. Suomalaisilla tulee olla vahva ja viisas johtaja joka luotsaa väkensä lopulta voittoon. Tämä ylevä tavoite toki vaatii uhrinsa, mutta uskokaa kun sanon, se tulee olemaan sen arvoista!

Aika masentava vaatimus. Ihmiskunta (ja sen osayhteisöt) on etsinyt vahvaa ja viisasta johtajaa vuosituhansia (jos ei miljoonia). Vahvoja on löytynyt lukemattomia, ja uhrejakin lienee tehtailtu muutamia miljardeja, mutta viisaita ei ole noissa kinkereissä nähty. Onko sinulla joku uusi idea, mistä meinaat löytää vahvan ja viisaan johtajan? Jos löydätkin, miten estät, etteivät vauraat suurvallat headhunttaa häntä leipiinsä virkaanastumispäivänä.  Sellaiselle kaverille on kysyntää vähän isommissakin ympyröissä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

Ab Surd Oy kirjoitti:
Ruotsin korvaaminen jollain toisella vieraalla kielellä olisi hyvä lähtökohta, mutta ei välttämättä paras mahdollinen ratkaisu. Karu tosiasia lienee se, että varsin iso osa suomalaisista ei ikinä tarvitse eikä kaipaa vieraita kieliä, paitsi englantia, joka on nykymaailmassa yleinen ja hyödyllinen osata kaikkien. Jos nyt ei satu olemaan kielellisesti orientoitunut, niin voisi olla parempi oppia jotain ihan muuta.

Olen sama mieltä. On turhaa hajoittaa kielellisesti keskinkertaisten oppimista usealla kielelle, koska englannin asema on maailman työmarkkinoilla niin ylivoimainen. Lapsena on ihan mahdotonta arvata, mitä kieltä joskus aikusena tulee ehkä tarvitsemaan. Kieliä voi oppia silloinkin, jos vain siihen on halu ja tarve (esim. menee töihin johonkin maahan ja haluaa parempaa sosiaalista elämää vaapa-aikana).

Ruotsin tunneista voidaan siirtää puolet englannin oppimäärän laajentamiseen ja toinen puoli johonkin yleissivistävään uusavuttomuutta vähentävään aineeseen. Lisäkielet voisivat olla vapaaehtoisia lahjakkaille esim. niin että joka koulussa olisi pakko olla yksi valinnainen B-tason kieli ja muita sitten, jos oppilaita riittää ryhmien perustamiseen. Alueilla, joilla asuu paljon ruotsinkielisiä, se voisi olla ruotsi, muualla ehkä venäjä, saksa tai joku muu taloudellisesti merkittävä kieli.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Neutroni kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:

Aika masentava vaatimus. Ihmiskunta (ja sen osayhteisöt) on etsinyt vahvaa ja viisasta johtajaa vuosituhansia (jos ei miljoonia). Vahvoja on löytynyt lukemattomia, ja uhrejakin lienee tehtailtu muutamia miljardeja, mutta viisaita ei ole noissa kinkereissä nähty. Onko sinulla joku uusi idea, mistä meinaat löytää vahvan ja viisaan johtajan? Jos löydätkin, miten estät, etteivät vauraat suurvallat headhunttaa häntä leipiinsä virkaanastumispäivänä.  Sellaiselle kaverille on kysyntää vähän isommissakin ympyröissä.

Uskon, että kun yritämme kollektiivisesti kaikkemme, saamme joukostamme johtajan/komission joka on kansallemme hyvä ja immuuni ulkomaiden propagandalle.
Silloin saamme vastaukset kysymyksiimme, sisäiset ristiriitamme poistuvat ja valtiojohtoisesti yhteistyössä keskenämme rakennamme jotain suurta.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Tämän mahdollistaa myös automatizaatio, robotizaatio ja varsinkin DIGITALIZAATIO!
Ajetelkaa. Ihminen voi painaa syntyessään nappia ja 130 vuoden kuluttua todeta että hänen ei tarvinnut tehdä mitään. Kaikki hoitui AUTOMAATTISESTI!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

CE-hyväksytty kirjoitti:
Uskon, että kun yritämme kollektiivisesti kaikkemme, saamme joukostamme johtajan/komission joka on kansallemme hyvä ja immuuni ulkomaiden propagandalle.

Anna kun arvaan. Sinä voit tarjoutua jalomielisesti vapaaehtoiseksi kohtuullista korvausta (sanotaan 5 % bruttokansantuotteesta) vastaan.

Lainaus:
Ajetelkaa. Ihminen voi painaa syntyessään nappia ja 130 vuoden kuluttua todeta että hänen ei tarvinnut tehdä mitään. Kaikki hoitui AUTOMAATTISESTI!

Sääli niitä onnettomia, jotka painavat väärää nappia.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Neutroni kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:

Anna kun arvaan. Sinä voit tarjoutua jalomielisesti vapaaehtoiseksi kohtuullista korvausta (sanotaan 5 % bruttokansantuotteesta) vastaan.

Lainaus:

Sääli niitä onnettomia, jotka painavat väärää nappia.

En minä johtajaksi ala. Olen siihen liian epäluotettava, sivistymätön ja tyhmä. Teen kuitenkin osuuteni jotta pääsisimme lopulliseen parhauteen.

Nappeja on vain yksi. Napin painamattomuus johtaa siihen, että ihminen joutuu kokemaan onnettomuutta ja kärsimystä koko elämänsä. About 80 vuotta.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

CE-hyväksytty kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:

Silloin saamme vastaukset kysymyksiimme, sisäiset ristiriitamme poistuvat ja valtiojohtoisesti yhteistyössä keskenämme rakennamme jotain suurta.

Toivottavasti tästä nyt ei tule käsitystä että olisin kansallismielinen. Minulle suomalaisuus on ohimenevä muoti-ilmiö ja "meillä" tarkoitan kaikkia maapallon kansoja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

CE-hyväksytty kirjoitti:
Nappeja on vain yksi. Napin painamattomuus johtaa siihen, että ihminen joutuu kokemaan onnettomuutta ja kärsimystä koko elämänsä. About 80 vuotta.

No sitten kai minun on uhrauduttava suuren johtajan virkaan. Nimitän sinut valtakunnan ylikäyttöliittymäinsinööriksi. Yhden napin käyttöliittymä on nerokas. Mutta koska vastasyntyneen motoriikka ei riitä napin painamiseen, ehdotan (ei kun siis käsken, minähän olin tyr^H^H^H valistunut diktaattori), että annetaan napin painamiseen tilaisuus kouluiässä. Jos vielä kirjoitetaan sen napin viereen isolla "Älä paina tätä nappia", niin emme me joudu koskaan miettimään mitä niille pitäisi tehdä, jotka eivät painaneet nappia.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

CE-hyväksytty kirjoitti:
Toivottavasti tästä nyt ei tule käsitystä että olisin kansallismielinen. Minulle suomalaisuus on ohimenevä muoti-ilmiö ja "meillä" tarkoitan kaikkia maapallon kansoja.

Hei, ei tästä ollut puhetta. Kenen kanssa minä nyt sod... ei kun siis mitkä kansat minä nyt voin vapauttaa. Vaadin palkankorotuksen, ja nimitän komitean päättämään valistuneen johtajan palkan. Komiteaan kuulun minä ja muutama joo-joo-mies.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat