Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt4.12.2016

”Esisokraatikot kielsivät kaaottisen aistimaailman, koska he kykenivät periaatteen tasolla käsittämään, ettei kestävää hyvinvointia voitaisi koskaan rakentaa ajallisten eli kaaottisten ja alituisesti muuttuvien totuuksien petolliselle perustalle, vaan että kestävän hyvinvoinnin luominen edellyttäisi ajallisen aistitodellisuuden takaisten kosmisten periaatteiden löytämistä. Tämä on myös kaiken luonnontieteellisen tutkimuksen perimmäinen, korkein ja viimekädessä ainoa tarkoitus. Ajallisen harhan takaa tahdottiin tavoittaa ajaton totuus, sillä vasta ajattoman totuuden perustalle on mahdollista rakentaa ajaton yhteiskunta, mikä samalla tarkoittaa konkreettista ja kokonaisvaltaista vapautusta kaaoksen vallan alaisuudesta.

Aistein havaittava maailma ja sen ylläpitämä arkijärki ylläpitävät maailmassa näennäistä viisautta ja näennäistä järkeä, joka harhauttaa ihmiset, kierouttaa heidän käytöksensä ja tuottaa valtavasti turhaa kärsimystä paitsi ihmisille, myös ympäristölle. Tämän vuoksi viisaat ovat kaikkina aikoina halveksineet kaaoksen perustalle rakennettua maailmanaikaa. He ovat pitäneet sitä eräänlaisena väistämättömänä välivaiheena – ei missään nimessä itsetarkoituksena. Niinpä he ovat varoittaneet ihmisiä kiinnittymästä liialti maalliseen ja ajalliseen järjestykseen sekä maallisiin ja ajallisiin totuuksiin ja neuvoneet heitä odottamaan kärsivällisesti ajatonta totuutta, joka tulisi paljastumaan ihmisille pimeän maailmanajan päättyessä ja kaaoksesta ylösnousun yhteydessä.

Maailmankaikkeudessa vaikuttaa vain yksi ajaton totuus; vain yksi luonnollinen laki ja järjestys, joka on universaali ja koskee kaikkia. Toisin kuin ajallinen laki ja järjestys, joka on keinotekoinen ja joka jatkuvasti vaatii ihmisten kollektiivista uskoa toimiakseen ja ollakseen olemassa – luonnollinen totuus ei vaadi ihmisiltä mitään. Se toimii ja on olemassa täysin riippumatta siitä uskooko ihminen siihen vai ei. Jo esisokraatikot tiesivät, että vasta ajattoman totuuden perustalle tultaisiin rakentamaan aidosti kestävä ja pysyvä yhteiskunta. Siihen saakka maailmaa hallitsisi ajan henki ja kaaos, joiden tarjoamaan näennäisen vakaaseen perustaan ihmisen oli viisainta olla luottamatta sen enempää kuin oli välttämätöntä. Tämä ymmärrys on vielä selvästi löydettävissä esisokraatikoilta, mutta välittömästi esisokraatikkojen jälkeen, eli noin 400-luvulla eKr. kreikkalainen filosofia aloittaa jyrkän sukelluksen kohti maallisia mielipiteitä ja ajallisia totuuksia. Sokrateen myötä filosofia laskeutui ajattomuudesta ajallisen piiriin. Sokrates kutsui filosofian alas taivaasta, kuten sanonta kuuluu...”

Lue artikkeli kokonaisuudessaan täältä:

https://kosmosjatotuudentie.blogspot.fi/2016/12/8-tarkempi-katsaus-myste...

Artikkeli on osa laajempaa tutkimusta, joka on kokonaisuudessaan luettavissa täältä:

http://kirjasarja.blogspot.fi/

Kommentit (2)

Titanic
Seuraa 
Viestejä1043
Liittynyt10.5.2014

Mistä saisi aikaa tarpeeksi lukea ajatonta kirjallisuutta niin kuin näyttää olevan nyt saatavilla.

Itse en Sokratesta ja Platonia tahdo arvostella tai tuomita, vaikka pitääkin olla dialektinen vastakkainasettelu, jotta saisi aikaan synteesin jonkin asian suhteen.

Maailmankaikkeudessa vaikuttaa vain yksi ajaton totuus; vain yksi luonnollinen laki ja järjestys, joka on universaali ja koskee kaikkia.

Mistä osaamme tunnistaa tuon ajattoman totuuden. Eräät väittävät sen olevan intialainen tiedefilosofia ja toiset puolestaan antiikin filosofian. On sellaisiakin, jotka katsovat sekä intialaisen tiedefilosofian ja antiikin filosofian PÄÄTYVÄN SAMAAN LOPPUTULOKSEEN. 

Ja tuo lopputulos on, että kaikki osoittaa kohden Jumalaa. Myös syyttävät sormet. Vasta kun vihastumme häneen ja alamme arvostella ja tuomita häntä niin saamme viisautta, jolla on arvoa.

Minusta näyttää siltä kuin tänä päivänä olisi vielä olemassa KAKSI AJATONTA TOTUUTTA.  Olisi ajatuksia selkeyttävää ajatella, että: Totuuksia, lakeja ja järjestyksiä olisi vain yksi; niin ei kuitenkaan mielestäni ole.

Kaikki pitänee jakaa itse asiassa kolmeen tai neljään luokkaan tai säätyyn tai kastiin yhä vielä. 

Toivotaan, että jonakin päivänä on vain yksi: Totuus, laki ja järjestys.

Toivottavasti löydän jostakin aikaa teostenne lukemiseen. Ne ovat kovin profetaaliset sekä selkeät. Kiitos niiden linkin laittamisesta saataville.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40638
Liittynyt6.12.2009

Jani kirjoitti:
”Esisokraatikot kielsivät kaaottisen aistimaailman, koska he kykenivät periaatteen tasolla käsittämään, ettei kestävää hyvinvointia voitaisi koskaan rakentaa ajallisten eli kaaottisten ja alituisesti muuttuvien totuuksien petolliselle perustalle, vaan että kestävän hyvinvoinnin luominen edellyttäisi ajallisen aistitodellisuuden takaisten kosmisten periaatteiden löytämistä.
Jani ei sitten kykene keskustelmaan ihmisten/nimimerkkien kanssa, pitää vaan aukaista uusia ketjuja samasta aiheesta ja saarnata kuorolle?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat