Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt23.12.2016

Terve vaan kaikille! Kerron vähän taustojani, eli mut on kasvatettu melkeinpä ääriuskovaisessa perheessä, eli Jeesus Jumalahommaa on tuputettu niin kauan kun muistan. Missään vaiheessa ennen viime viikkoja en oo oikeestaan ees kyseenalaistanut noita juttuja (aivopesu toiminut) ja nuorempana, kun näitä filosofisia kysymyksiä tuli mieleen, niin lähinnä isäni sitten aina vastasi näihin "kun raamattu sanoo näin..." periaatteella. No, eipä sitä lapsi suppealla arviointikyvyllään mitään kyseenalaistaa, mutta nyt on vähän eri juttu ja toivoisinkin, että saisin täältä jotain vastauksia tai vinkkejä näihin juttuihin, koska ei näitä missään uskovaisten palstalla voi kysyä tai seurakunnassa. :DD

Suurin ihmetykseni aihe on, että missä vaiheessa tämä syntiinlankeemus sitten tapahtui, kun maapallo taitaa olla vähän vanhempi, kuin 7000 v.
Eikö nää mittaukset esim. dinosauruksen fossiileista osoita, että ne on elänyt täällä miljoonia vuosia sitten ja kai nää mittaukset nyt suht luotettavia on? Kreationistit selittää tässä kohtaan, että Jobin kirjassa puhutaan behemotista. Luulis, että niistä dinosauruksista ois vähän enemmän mainintaa raamatussa ja vaikka oliskin elänyt vielä ennen vedenpaisumusta (liekö totta sekään stoori?), niin mihin on sitten kadonnut raamatusta miljoonat vuodet.

Osaako kukaan sanoa, että mistä ois löytynyt todistettavasti merkkejä ensimmäisistä ihmisistä (fossiileja/luita/hampaita) ja kauan tästä on aikaa?
Ja mites sitte nää neandertalinihmiset....
Ei oikein ihan kaikki enää täsmää ton "Jumala loi maailman ja sitten ihmisen" tuputuksen kanssa.

No, onhan Jeesus varmasti täällä elänyt joskus, mutta eipä oikein raamattuun voi luottaa mitä hän sitten todellisuudessa teki ja sanoi tuolloin, jos UT:tta on alettu kirjoittaa vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen ja Jeesuksen viimeisistä sanoistakin löytyy kolme eri versiota. Ja Jeesuksen toinen tuleminen. Hänhän uhoaa opetuslapsille, etteivät he ehdi edes kiertää kaikkia kaupunkeja, ennenkö hän tulee takaisin, no eipä oo näkynyt.

Ymmärrän kyllä vanhempiani, koska silloin 70-luvulla peloteltiin helvetillä ja aivopesu oli aika rankkaa ilmeisesti. Eiväthän he vuosikymmeniin uskaltaneet edes tanssia, mutta nyt sitäkin alkaneet harrastamaan. Mun mielestä nää uskonnot ja etenkin tää kristinusko vaarantaa ihmisen mielenterveyden. Ja sittenkun nää aivopestyt vanhemmat tekee lapsia ja aivopesee heidätkin, ettei suuren rakkauden jumalan valmistelema ikuinen kidutus kohtaisi heitä tämän syntisen vaelluksen päätteeksi, niin tulos on tämä. Eli ihan pyörällä päästä ja tuntuu, kun mulle ois valehdeltu koko mun elämä.

Kommentit (6)

molaine
Seuraa 
Viestejä1937
Liittynyt3.8.2011

Tiede-palsta ei nimestä huolimatta ehkä ole paras paikka itsensä sivistämiseen. Wikipediasta löytyy suomeksikin lyhyt katsaus ihmisen evoluutioon: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_evoluutio . Kirjoja aiheesta lienee suomeksi useita ja englanniksi läjäpäin. En osaa ikävä kyllä suositella mitään, ellei sitten jotain R. Dawkinsin evoluutiota ja geenejä yleisemmin käsitteleviä teoksia. On mielestäni taitava tieteen popularisoja. 

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9562
Liittynyt20.1.2013

Mielenterveydelle haitallisuusaspekti koskee kaikkia uskontoja joita harjoitetaan fundamentalistisesti.
Kristillinen, juutalainen, islamilainen jne. toimivat kaikki järjen järkkyttäjinä jos niihin uskoo.

Titanic
Seuraa 
Viestejä929
Liittynyt10.5.2014

Ei ole mitään kirjaa tai nettisivua, joka voisi tässä asiassa auttaa. Itse sain avun kun eräät rehelliset lähimmäisistä välittävät henkilöt rohkeasti eräällä foorumilla väittivät Jumalaa satuolennoksi.

On vaarallista tehdä niin, koska VT:n eräs kirjaa kertoo itämailla vaikuttaneen kuningas Nebukadnessarin tai hänen jälkeensä seuranneiden hallitsijoiden antaneen ikuisen säädöksen: Ripustettakoon paaluun jokainen, joka puhuu pahaa Danielin Jumalasta. Lisäksi on olemassa dokumentti, jonka mukaan eräs opetuslapsista teki samansisältöisen sopimuksen Roomaan keisarin kanssa. Joka pilkkaa Jumalaa se tuhottakoon lopullisesti.

Nebukadnessarin tapauksessa oli kyse siitä, että alkoi uusi vaihe maailman tulevaisuudessa. Lihallisesti ei enää ollut mitään saavutettavissa, vaan vaadittiin kaikkia siirtymään HENGELLISEEN ajattelutapaan. Ei ollut enää mahdollista perhe-elämä lihallinen, vaan Danielin kaltainen hengellinen palveluselämä. Tämä näkyy selvästi VT:n kirjoituksissa. Kuningas Sidkia oli viimeinen, jolle sallittiin lihallinen toivo ja lihallisen elämäntavan filosofia. Kuningas Nebukadnessarista lähtien on vaadittu luopumaan lihallisuudesta ja valitsemaan HENGELLISYYS:

On myös havaittavissa VT:n kirjoituksissa, että syynä tuohon vaatimukseen oli DETERMISMI. Ei ollut mahdollista tehdä mitä itse lystää enää, koska tulevaisuus pakotti päälle. On ikävää, että monet jotuvat pelkäämään keisarin ja kuninkaan ikuista säädöstä. Mutta itse olen elämäni varrella kokenut sen karvaasti, että lihallisesti tässä maailmassa ei enää ole todellisuudessa mitään saavutettavaa. Lihallisuudesta poispäin minua on auttanut ehkä eniten ateistit, Jeesuksen kiroajat yms. Sen sijaan uskovaiset eivät sillä saralla ole pystyneet auttamaan mitenkään. 

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kysymys tämän ketjun aloittaja Overthinkerille. Kuinka paljon sinulla jäi koulussa oppimatta perheesi takia?
Arvelen, että olet peruskoulun kasvatti, jolloin mun on vaikea ymmärtää että et olisi selvillä kysymistäsi asioista.
Vai kiellettiinkö sinulta koulukirjojen lukeminen? Entä jos luit salaa, kiellettiinkö vaikkapa biologiankokeessa oikein vastaaminen?

Overthinker
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt23.12.2016

Hhahhah, joo kyllä mä noita asioita oon koulussa opiskellu sillon ala-asteella, mutta emmä muista niistä asioista yhtään mitään ja sitte yläasteella aloin ryyppäämään ja polttamaan pilveä ja myöhemmin käyttämään vitusti muita huumeita, kunnes vuosi sitten tulin uskoon ja luulin, että elämäni pelastuu sen avulla, muta toisin kävi ja aloin lopulta tulla järkiini lopetettuani kaiken. Tiedän, että varmaan kaikki repes tossa vaiheessa ja hyvä niin, koska niin minäkin. :DDD Ei kannata käyttää liikaa päihteitä. Mutta tota maailmaa paljon seuranneena, oikeastaan mikään muu ei voi pelastaa sieltä syvimmästä helvetistä (en ite ihan siellä asti ollu, mutta lähellä) kuin toi uskoon tulo, ellei omaa ihan helvetillistä itsekuria ja motivaatiota. Ja tää nyt tarkottaa sitä, että saa vaan edes jotain sisältöä elämään ja ympärille muita ihmisiä, kuin narkkareita.

Niin siis sen takia kyselin, koska kelasin lapsellisesti, että täältä joku viisas antaa mulle suorat vastaukset, ettei tarvi mennä kirjastoon tai ettiä niitä nettisivuja. :D Mutta joo, nyt on vähän enemmän kasassa suht realistinen maailmankuva, kiitti vaan kaikile silti.

No lapsena meillä kyllä kanava vaihtu heti, kun dokkari kertoikin evoluutiosta, koska "se ei ole totta". :D Sen verta kyllä yritettiin pimittää. No, mä jatkan itteni sivistämistä ja suuntaan joulun ja lemmenloman jälkeen kirjastoon. Hyvät joulut kaikille!!

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä1623
Liittynyt26.8.2009

Semmoista viisasta ei tältä palstalta löydy, joka antaisi sinulle mitään lopullisia vastauksia mihinkään kysymykseen. Sellaiset vastaukset ovat perin juurin harvassa, ja tiedemaailmassa semmoisia ei tunneta ollenkaan. Mutta jos olet tosissasi, niin neuvoja (tai ainakin vihjeitä) itsesi kehittämiseen ja tieteellisen maailmankuvan muodostamisen aloittamiseen kyllä saat tällä palstalla niiltä keskustelijoilta, jotka myös ovat tosissaan sen suhteen, miten maailmankuva muodostuu, kun siihen otetaan perusteeksi rationalismi, empirismi ja skeptisismi.

Sikäli jos muulta läpänheitoltaan ehtivät ja viitsivät.

Lisäksi saat rajattomasti ääliömäistä paskaa, poliittista propagandaa, nojatuolifysiikkaa ja kaikenlaisten itse itsensä nimittäiden nerojen markkinointipuhetta.

Tämä keskustelupalsta nimittäin, olkoonkin nimellisesti erään sellaisen julkaisun alla, jonka nimessä esintyy sana "tiede", ei nykypäivänä ole irroitettu mistään kontekstista, eikä missään nimessä ole vapautettu mistään nykyisiä keskustelufoorumeita vaivaavista vitsauksista.

Pikemminkin päin vastoin. Hyvin harvalla keskustelun aloituksella tälläkään foorumilla nykyään on tekemistä minkään "tieteen" kanssa suoraan. Vanhoista, kauan sitten avatuista mutta edelleen aktiivista ketjuista voi oppia monenlaisia asioita. Sekä keskustelijoista että itse aiheesta. Niiden läpi käyminen, myös aloituksesi aihetta koskevien keskusteluiden, voi olla valaiseva kokemus monessakin mielessä.

Tervetuloa palstalle. Ja hyvää joulua.

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat