Seuraa 
Viestejä929
Liittynyt10.5.2014

Idean kulteista sai ihminen Baabelin tornin luona. He päättivät rakentaan tornin ja tehdä itselleen suuren nimen. Nimen joka jäisi palvottuna elämään vähintään 3000 vuoden ajan. Saadakseen suuren nimen heidän piti suorittaa suuria tekoja. Kuten juuri korkean tornin rakentaminen. Tai esim. Nimrodin tapauksessa oli nimen perustana, että metsästi lähiseudun uhkaavat leijonat sukupuuttoon.

Tänä päivänä kultteja rakennetaan keltaisen lehdistön ja television toimesta monen eri seikan varaan. Ei välttämättä tarvitse olla kovin suuria tekoja tehnyt. Riittää, jos on älykäs tai jos on rahaa, ystäviä tai sukua tms.

Tieteellinen ja poliittinen kultin rakentaminen on ollut kommunismin ja sosialismin eräs taito ja ohjenuora. Ja jälleen on merkille pantavaa, että ei tarvitse olla kovin suuria tekoja tehnyt, että saa kulttinimen itselleen. Riittää jos pääsee lehdistön ja television avulla maineeseen.

Uskonnolliset kultit ovat asia erikseen. Ne ovat usein lähtöisin enkeleistä, kerubeista, serafimeista yms. Tänään vietetään yhden suurimmista uskonnollisen kultin syntymäjuhlaa suurieleisesti. Uskonnollisissa kulteissa on perustana usein pahan tekemisen määrä. Jos tekee paljon pahaa sen vähän hyvän ohella, johon pystyy; niin saa maineen, joka on suuri. Tunnusomaista uskonnollisille kulteille on, että pahat teot tehdään salassa ja väitetään olevansa suuria hyvän tekijöitä valheellisesti.

Itse olen päättänyt tänään luopua monista kulteista. Sen sijaan ryhdyn palvomaan itseäni ja muodostamaan kulttia oman nimeni varaan. Ei ole mitään syytä palvoa jonkin kultin "jumalaa", vaan kehittää terve ego itseään palvomalla ja järjestämällä juhlia omaksi kunniakseen.

Kommentit (5)

Titanic
Seuraa 
Viestejä929
Liittynyt10.5.2014

Mulla ei ole telkkua ja sen vuoksi olen vähän vapaampi kulteista kuin monet muut. Mutta lapsuus oli hyvää aikaa ja sen aikana luodut kultit ovat jääneet vielä alintajuntaan ikään kuin soimaan.

Päällimmäisenä mieleeni nousee: Aku Ankka kultti.

Siinä vasta kunnon ankka onkin. Sarjakuvat ja piirretyt hahmot ovat melkoista tiedettä kultin luomisen alalla myös. Sen vuoksi niihin on aina suhtauduttu poliitikkojen toimesta kielteisesti. Esim. Aisopoksen eläinfaabelit saivat aikanaan muistaakseni murskaavan tuomion.

Mutta jo ennen Aku Ankkaa olin noin 5 vuotiaana tutustunut pyhäkoulun tarjoamaan enkelikulttiin. Koulussa jaettiin kiiltokuvia enkeleistä ja erilaisista eläimistä kuten hevosista ja kaloista yms. Suomeen tulikin voimakas ratsastusharrastusinnostus sekä kalankasvatusinnostus.

Kulttien luominen alkaa jo varhaislapsuudessa. Ja joskus, jos on ÄO sellainen, että mielikuvitus kiehtoo enemmän kuin reaaliteetit niin nuo lapsuuden kultit jäävät päällimmäiseksi alintajuntaan.

Itse en enää lämpene millekään poliittiselle kulttihahmolle kun olen Aku Ankka kultin nähnyt hyväksi.

Keijona
Seuraa 
Viestejä8860
Liittynyt13.3.2015

"ei ole telkkua ja sen vuoksi olen vähän vapaampi"

Se ei paljoa vaadi, että laumasta nykyään edukseen erottuu.Kyllä massatiedotus ja koulutus, standardoi ihmiset ajatuksineen hyvin mielikuvituksettomiksi, siis  "normaaleiksi". Samaan aikan  ihmiset kuvittelevat olevansa enemmän indidualisteja kuin aikaisemmin.

En minäkään  katsele suomen televisiota kuin hyvin harvoin, ooppiumia kansalle.   

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Titanic
Seuraa 
Viestejä929
Liittynyt10.5.2014

Ei mulla sinänsä mitään telkkua vastaan ole. Nykyisin on monta kanavaa ja voi valita minkälaista kulttia tai kulttihenkilöä palvoo melko paljon paremmin kuin ennen. Yhteen aikaan oli jopa reaalitv-sarjoja. Niissä sattoi olla taviksetkin kulttipersoonia? Ennemmän minua huolestuttaa RAY:n peliautomaatit ja niiden yksipuolinen kulttihahmotarjonta. Niissä ei ole paljoa valinnan varaa.

Enpä tiedä vaikuttaako television katseleminen paljoa individualismin laatuun. En myöskään allekirjoita, että telkku standardoisi ihmisiä. Mun mielestäni ÄO vaikuttaa enemmän siihen onko reaalimaailmassa vai mielikuvitusmaailmassa kuin mitä joukkotiedotus voi asiaan vaikuttaa. Jotkut muuten väittää, että looginen äly on mielikuvituksellisuutta ja tunneäly puolestaan reaalimaailmassa olemista. 

Individualisti tahtoo valita osallistuuko johonkin vai ei. Se oli 1800-luvun lopussa tärkeä aate kun piti miettiä osallistuuko uusiin villityksiin kuten: Imperialismiin, okkultismiin, sosialismiin jne. Tuli uusia oppeja yms. liukuhihnalta.

Nykyisin on paljon vähemmän erilaisia uusia oppeja ja uusia tuulia, joista kieltäytyä tai joihin osallistua. Luulen, että individualisteilla on elämä harvinaisen tylsää kun on uusia oppeja niin vähän tarjolla. Ei voi tehdä valintoja kun ei ole mistä valita.

Itse tahtoisin tutustua enemmän ja syvällisemmin arabialaiseen tai intialaiseen kulttuuriin. Sen lisäksi tahtoisin oppia uusia kieliä kuten saksan kielen tai kreikan kielen. Ei telkku tee elämästä tylsää tai mielikuvituksetonta välttämättä, vaan mielestäni se kieli ja se kulttuuri mitä painottaa tekee sitä.  Itse olen angloamerikkalaista kulttuuria seuraillut ja loppujen lopuksi se on melko tylsää ollut. Kun olen nähnyt väläykseltä korealaisia tv sarjoja niin niissä on aivan eri meiniki. Euroopan yhteisö on yrittänyt tuoda omaa kulttuuriaan angloamerikkalaisen kulttuurin tilalle, mutta mielestäni on epäonnistunut siinä. Eurooppalainen kulttuuri on hapatettu angloamerikkalaisuudella eikä ole tarpeeksi klassista. Idässä kulttuurit ovat jotenkin klassisempia eikä negatiivisessa mielessä moderneja kuten angloamerikkalainen kultuuri on.

(Edellä kirjoitettu saataa olla täyttä puppua. Tuli vain mieleen joukko tällaisia ajatuksia.)

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä5973
Liittynyt8.11.2012

Erottaisin nykyiset massamediavetoiset kultit aiemmista sen osalta, että aiemmin useimpien kulttijohtajien on pitänyt pitää nykyistä enemmän itsensä kuosissa ainakin jollekkin lähipiirilleen.

Nykyisin taasen vaikkapa laulajista käytännössä kaikki ovat mielenterveysdiagnoosien alla. Sama pätee moneen muuhunkin alaan, jossa media luo henkilöhahmoja fanitettavaksi. Siinä ei normaali elele vetele, koska sillä ei mediatilaa heru. Pitää olla vähintäänkin kaikennäköisiä päihteitä överinä kokoajan käyttävä homo, joka ei pärjää oikein missään ja romahtelee jatkuvasti. Sinänsä harmi nuorempien ihmisten kannalta, kun eivät hahmota useinkaan sitä, että heidän kuuntelema musiikki vaikuttaa suoraan heidän omaan mielenterveyteensä-

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat