Seuraa 
Viestejä2913
Liittynyt7.7.2013

Osaatko ratkaista lasten hämmentävän lukkopulman? Vain 30 prosenttia briteistä vastasi tehtävään oikein http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000005024173.html?utm_source=kopio...

Aika ovelaa antaa vastaussihteerit ja jättää sitten oikea vastaus pois vaihtoehdosta. Tämä tekee puolasta kiperämmän.

Sivut

Kommentit (44)

Haamu
Seuraa 
Viestejä603
Liittynyt11.1.2012

Kyllä kait se oikea vastaus oli tuossa vaihtoehdoissa. Helposti tällaisissa tehtävissä tulee virhe jo ensimmäisen avaimen kohdalla. Voin antaa vinkin, että sitä ei tarvitse kokeilla neljää kertaa.

Eusa
Seuraa 
Viestejä14361
Liittynyt16.2.2011

Lyde19 kirjoitti:
Oho. Uusi Android näppäimistö yllätti. Oikea vastaus ei mielestäni ole vaihtoehdoissa mukana.

No, ekaa avainta on kokeiltava max 3 rei'ässä, toista kahdessa ja kolmatta yhdessä, niin on varmasti kaikki selvää, yhteensä 6 kokeilua. Oliko sulla tarjota muu menettely?

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

JPI
Seuraa 
Viestejä24802
Liittynyt5.12.2012

Sanoo:
"Sinulla on neljä lukkoa ja niihin sopivat neljä avainta. Yksi avain sopii vain yhteen lukkoon."
Jos tarkoittaisi, että vain yksi avain sopii vain yhteen lukkoon, mutta muut vähintäin kahteen, niin montakos kokeilua sitten on?
:-))

3³+4³+5³=6³

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2539
Liittynyt12.9.2012

Just toi "Yksi avain sopii vain yhteen lukkoon." haiskahti minunkin kielinenään, mites ne muut avaimet? Tämmöstä tää Soomen keeli! Olisko "Kukin avain ..." tai "Jokainen avain .." parempi? Edellenkin , siihen yhteen ja  samaanko?

syytinki
Seuraa 
Viestejä9116
Liittynyt18.8.2008

Tämä tehtävä oli hyvä ja vahvisti kovasti itsetuntoa. Olen aina pitänyt itseäni heikkona laskennossa, mistä on myös todisteita todistuksissa.

Nyt kuitenkin vahvistui, että olen sentään 11 -vuotiaan tasolla.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2539
Liittynyt12.9.2012

Mie luulen, että 11-vuotiaat on vielä lapsenuskosia ja uskoo mitä tehtävänannossa sanotaan. 70% briteistä on tullut jekutetuksi lapsena ja on sen verran fiksuja, että tarkistaa asian, jottei taas menis  halpaan.

Eusa
Seuraa 
Viestejä14361
Liittynyt16.2.2011

Veli H. kirjoitti:
Just toi "Yksi avain sopii vain yhteen lukkoon." haiskahti minunkin kielinenään, mites ne muut avaimet? Tämmöstä tää Soomen keeli! Olisko "Kukin avain ..." tai "Jokainen avain .." parempi? Edellenkin , siihen yhteen ja  samaanko?

Kukin avain omaan lukkoonsa.

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

syytinki
Seuraa 
Viestejä9116
Liittynyt18.8.2008

Eusa kirjoitti:
Veli H. kirjoitti:

Kukin avain omaan lukkoonsa.

Eikös se Kuki ole joku jalkapalloilija. Mitä tekemistä hänen avaimillaan on ratkaisussa.

Jakob
Seuraa 
Viestejä899
Liittynyt11.7.2015

syytinki kirjoitti:

Onnittelut! Itse en ihan tuohon yltänyt. Kokeilin jokaisen avaimen viimeiseen "vapaaseen" lukkoon asti niin että se varmasti aukeaa...

Nyt on siis vielä epäselvää minkä ikäisen tasolla olen. Vaikka kyllähän sen ulkopuolinen tarkkailija varmaan pystyy aika pitkälle päättelemään ihan näiden kirjoitusteni perusteella.

MooM
Seuraa 
Viestejä6057
Liittynyt29.6.2012

Jakob kirjoitti:
syytinki kirjoitti:

Onnittelut! Itse en ihan tuohon yltänyt. Kokeilin jokaisen avaimen viimeiseen "vapaaseen" lukkoon asti niin että se varmasti aukeaa...

Nyt on siis vielä epäselvää minkä ikäisen tasolla olen. Vaikka kyllähän sen ulkopuolinen tarkkailija varmaan pystyy aika pitkälle päättelemään ihan näiden kirjoitusteni perusteella.

Minäkin luin huolimattomasti ja ajattelin, että kyse on lukkojen avaamisesta. Silloin luonnollisesti avaimia käytetään max. 4+3+2+1 kertaa.

Näinonnäreet
Seuraa 
Viestejä937
Liittynyt27.5.2013

Jatkoksi toinen lukkopulma. Viisi rosvoa lukitsee ryöstösaaliinsa kellariin. He pättävät lukita oven niin että mikä tahansa kolmen rosvon yhdistelmä saa oven auki mutta mikään kahden rosvon pari ei saa sitä auki. Kuinka monta lukkoa ja avainta rosvoa kohti he tarvitsevat?

PPo
Seuraa 
Viestejä12398
Liittynyt10.12.2008

Näinonnäreet kirjoitti:
Jatkoksi toinen lukkopulma. Viisi rosvoa lukitsee ryöstösaaliinsa kellariin. He pättävät lukita oven niin että mikä tahansa kolmen rosvon yhdistelmä saa oven auki mutta mikään kahden rosvon pari ei saa sitä auki. Kuinka monta lukkoa ja avainta rosvoa kohti he tarvitsevat?
Kymmenen lukkoa ja jokaisella rosvolla kahdeksan avainta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat